Någon gång under hösten i år. Ska försöka få fram ett mer korrekt datum när jag är på rätt kontor nästa gång!
Jag tog en genväg och ringde in till Dala Energi´s växel och fick beskedet att Noppikoski bör vara igång i slutet av nästa vecka. Vi får väl se om det stämmer...
Då fick du ett mer konkret svar än mig .. Jag fick ”Det står inte på”..
Jesper, kanske du kan reda ut lite vem som exakt äger dessa laddare? Jag förstår att det varit ett samarbete mellan Dala Energi, Dalakraft och Malung Elnät; men vem borde stå som ägare och support på ställen så som uppladdning.nu?
Exakt, det har varit ett gemensamt samarbete, vilket inte är ovanligt mellan de tre bolagen. Support och kontakt kommer vara Dalakraft och vi ändrar på uppladdning.nu allt eftersom.
Lägger in en liten karta över de elva laddarna ifall geografikunskaperna tryter
Mora borde ha snabbladdare också!
Självklart. Här korsar E45 och riksväg 70 varandra. Mora är även slutstation för järnvägen från Stockholm. Men kommunen har inte råd med en riktig snabbladdare som kostar 0,5 mille när man varje år ger 4,9 miljoner för att hålla fossilflyget i luften. Varför inte köpa Teslaer till hemtjänsten i stället?
En stor fördel med Deltaladdarna tycker jag är att lika många bilar som laddaren har kablar/uttag kan ladda samtidigt (Leksand/Rättvik har 3 kablar, men det ryktas att de nya även har typ 2-uttag). På övriga fabrikat av snabbladdare verkar det vara en bil per snabbladdare trots att det finns 2-3 kablar.
Jag hoppas vi kommer att skratta åt den här soppan med olika varianter, betalsystem och enstaka laddare här och där om 5 år, men det är väl steg i utvecklingen som ska passeras så all cred till de som tar stegen! Förhoppningsvis har dagens enstaka laddare utvecklats till laddnätverk a la Tesla Superchargers om 5 år.
En stor fördel med Deltaladdarna tycker jag är att lika många bilar som laddaren har kablar/uttag kan ladda samtidigt (Leksand/Rättvik har 3 kablar, men det ryktas att de nya även har typ 2-uttag). På övriga fabrikat av snabbladdare verkar det vara en bil per snabbladdare trots att det finns 2-3 kablar.
Jag hoppas vi kommer att skratta åt den här soppan med olika varianter, betalsystem och enstaka laddare här och där om 5 år, men det är väl steg i utvecklingen som ska passeras så all cred till de som tar stegen! Förhoppningsvis har dagens enstaka laddare utvecklats till laddnätverk a la Tesla Superchargers om 5 år.
Är det verkligen så? När Delta-laddaren kom först i R/L så frågade jag någon anställd av nyfikenhet och fick svaret att endast en av DC sladdarna kan användas i taget, plus AC sladden.
Greenway i Polen håller precis på att installera en massa Delta laddare och där kan man ladda upp till 4 bilar samtidigt.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
En stor fördel med Deltaladdarna tycker jag är att lika många bilar som laddaren har kablar/uttag kan ladda samtidigt (Leksand/Rättvik har 3 kablar, men det ryktas att de nya även har typ 2-uttag). På övriga fabrikat av snabbladdare verkar det vara en bil per snabbladdare trots att det finns 2-3 kablar.
Jag hoppas vi kommer att skratta åt den här soppan med olika varianter, betalsystem och enstaka laddare här och där om 5 år, men det är väl steg i utvecklingen som ska passeras så all cred till de som tar stegen! Förhoppningsvis har dagens enstaka laddare utvecklats till laddnätverk a la Tesla Superchargers om 5 år.
Är det verkligen så? När Delta-laddaren kom först i R/L så frågade jag någon anställd av nyfikenhet och fick svaret att endast en av DC sladdarna kan användas i taget, plus AC sladden.
Nån kanske kan bekräfta med 100% säkerhet, men jag har för mig att jag läst det och även laddat bredvid en i3:a med vår Leaf i Leksand. Litar på min hjärna till 95%
"Utdrag ur nomineringen: Dala Energis snabbladdare i Rättvik kan tack vare sin effekt på 100kW ladda upp till tre elbilar samtidigt vilket minimerar risken för laddkö när elbilarna snart blir fler på vägarna."
"Utdrag ur nomineringen: Dala Energis snabbladdare i Rättvik kan tack vare sin effekt på 100kW ladda upp till tre elbilar samtidigt vilket minimerar risken för laddkö när elbilarna snart blir fler på vägarna."
I princip har du ju helt rätt. I det här fallet kanske det bara handlar om att de inte tycker att det är någon idé att bygga in möjlighet att dela på effekten förrän det finns rejält med effekt att fördela till flera bilar. Blir den utdelade effekten inte mycket större än ett Schuko-uttag så är det kanske inte värt att lägga till det som krävs för att flera elbilar ska kunna dela på laddaren.
Men kommer det två bilar som vill ladda med CCE får den ena ändå vänta? Eller köra DC...
För det är fortfarande bara en kabel av varje som jag förstår?
Kan Tesla ta emot 62kw från chademo? Är chademo mer begränsad i hastighet än CCE?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Någon som hört hur det gått med laddaren i Noppikoski?
Är det igång nu.
Tänkte åka till fjälls med Leafen som förra året och det skulle gå mycket fortare om den är aktiv.
För ett par dagar sen var det ingen "juice" i den trots att de sa att den skulle vara igång inom en vecka när jag ringde dem för snart tre veckor sen...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.