
Laddning på två 230V/16A
Moderator: Redaktion
Re: Laddning på två 230V/16A
Lite kul att vi har två eltrådar igång samtidigt där den ena diskuterar hårda krav på jordfelsbrytare typ B och den andra diskuterar en riktig rövarkoppling... 

Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: Laddning på två 230V/16A
Nyren skrev:Lite kul att vi har två eltrådar igång samtidigt där den ena diskuterar hårda krav på jordfelsbrytare typ B och den andra diskuterar en riktig rövarkoppling...

Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Re: Laddning på två 230V/16A
Det finns det och det är fast installation som krävs, dvs 3-faskontakt. Teslan kan laddas med två separata enfaskontakter, behövs inget extra för detta, men det är en rövarkoppling om du själv kopplar in detta från två separata Shuko-uttag. Ett installerat tre-faskontakt är det som troligen kostar mins och är den bästa lösningen.MrX skrev:Nyren skrev:Lite kul att vi har två eltrådar igång samtidigt där den ena diskuterar hårda krav på jordfelsbrytare typ B och den andra diskuterar en riktig rövarkoppling...Men jag letar inte rövarkopplingar egentligen, för det tänker jag inte göra. Men jag tänkte att det kanske fanns nån 230V till 3-fas eller liknande på marknaden och att nån kanske hade erfarenhet kring det.
Kom på att du mycket väl kan ha ett tre-faskontakt i lägenheten men den lär sitta lite osmidigt till... Skulle dock inte vara någon rövarkoppling att koppla in UMC:n på denna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2465
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddning på två 230V/16A
Detta är ju också en av anledningar att skydda laddplatser och motorvärmaruttag med jordfelsbrytare, om det skulle bli så att fulkopplingar används kan de rädda liv.
Men det finns inte någon sådan adapter, och uttaget i motorvärmaboxen kan dessutom vara olika kopplade eller i värsta fall på samma fas.
Enda lösningen skulle vara att bygga om elbilen så den har två laddintag och två laddsystem.
Men det finns inte någon sådan adapter, och uttaget i motorvärmaboxen kan dessutom vara olika kopplade eller i värsta fall på samma fas.
Enda lösningen skulle vara att bygga om elbilen så den har två laddintag och två laddsystem.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddning på två 230V/16A
Japp fullt möjligt och finns färdiga trafos för det men ganska dyrt och verkningsgrad på typ 90% som bäst...Zalman3 skrev:Så du menar att jag kopplar trafon till 380V 16A, och får ut 32A 230V?Bjelke skrev:Jo om dom ligger i fas med varandra så kan en 1:1 trafo med dubbla lindningar funka men det är lite som att gå över ånZalman3 skrev:Men finns det inte en transformator som kan omvandla 2st 16A, 230V till en st 32A 230V?
Efter vatten... Ligger dom inte i fas så är det kört... (Ligger dom i fas så kan man ju lika gärna koppla ihop dom direkt).
Kopplar man däremot direkt mellan faserna (400V) så kan man ju sedan driva en trafo till 230V igen och därmed
vunnit lite, typ som 32A dådvs en 400V till 230V-trafo... Jag funderade på det en sväng till min Leaf för att fördela
lasten på 2 faser isf 1 men det är en värdelös idé pgav verkningsgraden och kostnaden för trafo osv.
Vad blir verkningsgraden och vad kostar det?
(Pgav verkningsgrad så får man inte ut 32A men nära såklart, tex 0,9x32A om 90% verkningsgrad osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddning på två 230V/16A
Hur mycket kör du egentligen per dag? Med ett 16A enfas får du ju i nästan 20 mil mellan 19 - 07.. Kör du mer än 20 mil flera dagar i rad där du inte har tillgång till SuperCharger?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Laddning på två 230V/16A
Nja... med UMC:ns Schuko-adapter kan man inte ladda med mer än 13A. Och en del av effekten går åt till att värma batteriet, så vintertid ska man nog inte räkna med mer än 10 mils räckvidd med den laddtiden, eftersom förbrukningen också stiger när det är kallt. Och Model X är inte den snålaste elbilen på marknaden heller.joel80 skrev:Hur mycket kör du egentligen per dag? Med ett 16A enfas får du ju i nästan 20 mil mellan 19 - 07.. Kör du mer än 20 mil flera dagar i rad där du inte har tillgång till SuperCharger?

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Laddning på två 230V/16A
Ah.. Ok.. Missade att det var en X...Nicke Nyfiken skrev:Nja... med UMC:ns Schuko-adapter kan man inte ladda med mer än 13A. Och en del av effekten går åt till att värma batteriet, så vintertid ska man nog inte räkna med mer än 10 mils räckvidd med den laddtiden, eftersom förbrukningen också stiger när det är kallt. Och Model X är inte den snålaste elbilen på marknaden heller.joel80 skrev:Hur mycket kör du egentligen per dag? Med ett 16A enfas får du ju i nästan 20 mil mellan 19 - 07.. Kör du mer än 20 mil flera dagar i rad där du inte har tillgång till SuperCharger?
Det här var inte vid egna huset va? Alltså det finns inget alternativ där TS kan dra en ny kabel?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Laddning på två 230V/16A
Hyreslägenhet med motorvärmaruttag på parkeringen.joel80 skrev:Ah.. Ok.. Missade att det var en X...Nicke Nyfiken skrev:Nja... med UMC:ns Schuko-adapter kan man inte ladda med mer än 13A. Och en del av effekten går åt till att värma batteriet, så vintertid ska man nog inte räkna med mer än 10 mils räckvidd med den laddtiden, eftersom förbrukningen också stiger när det är kallt. Och Model X är inte den snålaste elbilen på marknaden heller.joel80 skrev:Hur mycket kör du egentligen per dag? Med ett 16A enfas får du ju i nästan 20 mil mellan 19 - 07.. Kör du mer än 20 mil flera dagar i rad där du inte har tillgång till SuperCharger?
Det här var inte vid egna huset va? Alltså det finns inget alternativ där TS kan dra en ny kabel?
Att det är en X antar jag bara pga användarnamnet.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Laddning på två 230V/16A
Håller med om att frågan om körsträcka är berättigad. Kör verkligen MrX så mycket varje dag att det går åt mer än 43kWh? Även med en X bör du komma 17 mil... kom då ihåg att det är ett batteri så har du kört 14 mil en dag så har du 19mil nästa dag. 
Om MrX vet att uttagen kan ge 16A så går det ju att koppla Schuko till CEE och sedan genom UMC få 16A till bilen. Så det kan bli 36kWh på 10timmar.

Om MrX vet att uttagen kan ge 16A så går det ju att koppla Schuko till CEE och sedan genom UMC få 16A till bilen. Så det kan bli 36kWh på 10timmar.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Laddning på två 230V/16A
Oj, du brukar vara den första att påpeka olämpligheten att dra 16A ur en Schuko under en längre tid. Du har även ifrågasatt att dra 13A konstant. Nu låter det plötsligt annorlunda.LarsL skrev:Om MrX vet att uttagen kan ge 16A så går det ju att koppla Schuko till CEE och sedan genom UMC få 16A till bilen. Så det kan bli 36kWh på 10timmar.

Tycker du det är lämpligt att dra 16A från en Schuko, 10-12 timmar i sträck, dag efter dag, vecka efter vecka...?
Det enda MrX vet är att säkringen till motorvärmaruttaget är märkt med 16A.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015