Import av Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Import av Tesla

Inlägg av apkungen »

Att importera en Tesla kan verka lockande. Om man köper en bil begagnad, slipper man moms då?

Priserna i USA är klart lägre än svenska priser men den amerikanska bilen skiljer sig så pass från den europeiska att man måste byta laddare mm och verkstäderna får inte hjälpa till med konverteringen o om man gör det själv ryker nog garantin med största sannolikhet.

Ett annat alternativ är istället Norge men eftersom de inte är med i EU måste man betala tull på 10% samt moms 25% och valutaväxlingen är 10% skillnad mellan Sverige och Norge. Ist blir en svensk lika dyr. Men om man köper en begagnad, slipper man momsen då? Hittade detta i diskusionstråd hos "Tessla sondel":

"Har svar från Trafikverket att jag INTE skall betala MOMS

Har svar från Tullen ATT jag skall belata MOMS till TULLVERKET
,varför nu tullverket skall ha MOMSen…

Har nu frågat SKATTEVERKET, med länkar till både tullen och trafikverket. Väntar på svar.
"

Ett tredje alternativ är Holland, där man slipper tullen och om man köper begagnat slipper man kanske också momsen? Nån som har koll?
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Import av Tesla

Inlägg av Franz »

Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Från norge blir det tull och moms. Sondell tog sin som flyttgods, då är det annorlunda. Men då ska du bo i norge minst ett år.

Från EU-land bör vara lugnt. Finns säkert massor av siter som beskriver hur man köper bil i olika eu-länder och sen tar in den i sverige.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare

Inlägg av AndersBj »

Hej,

Jag har importerat bilar från Italien, England och Tyskland.

Man betalar moms i det landet i EU man köper fordonet i (om man köper från handlare). Den är ofta lägre än i Sverige. Ingen "importtull" eller "importmoms" vid införsel.

Om man köper en ny bil (under 600 mil/6 mån gammal) betalar man svensk moms. När kvitto på att svensk moms betalats till Skatteverket utfärdats får man tillbaka den utländska momsen från firman man köpt bilen från i i utlandet.

Ibland kan man slippa att betala moms i utlandet både för beg o nya bilar beroende på handlaren men oavsett det har man skyldighet att redovisa och betala moms.

Vid privatköp betalar man det som man kommer överrens om och inget mer vid införsel.
Senast redigerad av AndersBj, redigerad totalt 2 gång.
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Import från USA är inget alternativ. Kommer leda till en bil utan garantier, som inte kan ladda vid superchargers eller vanliga 3-fasuttag samt kommer kosta skjortan att transportera, skatta och registrera i Sverige. Läs det Tibor skrivit som Franz länkar till.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Har läst tibors artikel tidigare men den pratade inget om exempelvis Holland. Dock är priserna jag hittat bara marginellt lägre än i Sverige.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Än så länge är det inte lönt att köpa en Tesla utomlands, om Du inte råkar ha en permanent adress i Norge. Priserna i de övriga europeiska länderna är på samma nivå allihopa, förutom momsen som skiljer sig lite, men då tillkommer en del kostnader för besiktningen, pappren osv.
Det kanske kan bli lönt om några år, när det finns några Model S på begagnadmarknaden utomlands och priserna sjunker mer än i Sverige, men än så länge finns det knappast några finansiella incitament för ett sådant företag.
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare

Inlägg av AndersBj »

Jag håller med.

Jag har scannat Europa några månader men kom fram till att det bästa för tillfället faktiskt var att köpa en ny eller begagnad här hemma. Prisbilden är, precis som på en del entusiastbilar (vissa Porschar exempelvis) helt jämn på hela kontinenten.

Om norrmännen skulle kunna tänka sig att lägga ut sina bilar för knappa 500000NOK
kanske, men det verkar dröja...
S70D Ocean blue
Skriv svar