Iväg ifrån SC i Mölndal, måste ju prova prestandan lite. Jovisst går ju bra, men hade allt förväntat mig mer med tanke på att jag prövat 75D med gamla prestandan (5.1s 0-100). Denna 75s RWD med nya prestandan ska ju göra på 4.6s, men nja känns inte alls så snabb. Hmm, ja kanske beror på dubbdäcken och ESP?
Hursomhelst så ned med appen Powertools till iOS IPhone och ut och prova. Visar sig att känslan ifrån början blir bekräftad efter flera loggar och försök når jag endast 277kW. 75s RWD uppkorkad prestanda som man brukar kalla det ska ha klart över 300 kW för att komma ned i tider under 5 sekunder till 100.
På TMS forum har en kille samlat loggar ifrån massor av ägare för att kartlägga prestanda ifrån olika Teslor. Och 75s RWD med nya prestandan ligger på runt 310 +-10 kW. Före prestandaökningen 281 +-10 kW. Efter många försök når jag som sagt 277 kW.
Så helt klart verkar min bil vara ”okorkad” även fast den är spexad med DU01 och tillverkad i oktober.
Valde länge och väl mellan 75rwd och 75D, men föll just för rwd pga nästan samma prestanda, lättare bil, mindre ljud, mindre vibrationer och körkänslan med bakhjulsdrift. Så just nu är jag besviken. Hade samma prestanda i min hälften så dyra Volvo V60 Hybrid.