Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Jag tycker för övrigt också X är rätt ful. Dock bättre och modernare än S som helhet.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Legato skrev:Konceptbilen är riktigt snygg. Sätter man på de fälgarna så blir dock prislappen en annan men framförallt lär räckvidden bli avsevärt sämre. Med 18" hjul föreställer jag mig ett avsevärt mindre attraktivt utseende tyvärr.mati skrev:Verdi skrev:Japp. En flodhäst som en jättemås har landat på.Varje gång vi ser en Model X ropar min sambo "titta en flodhäst". Det ligger nånting i det faktiskt. I-Pace är i mina ögon betydligt snyggare. Om den är bättre kan jag inte uttala mig om. Men visst är den inte helt oattraktiv.
I-Pace är betydligt mindre än Model X så det går ändå inte att jämföra. Men när barnvagnen försvinner så får vi nog plats i en mindre bil... Får se.
Jag har knappt provsuttit en X men på bilder ser inredningen identisk ut. Stolarna likaså. Vad exakt är det som är mer modernt? (uppriktig fråga)Legato skrev:Jag tycker för övrigt också X är rätt ful. Dock bättre och modernare än S som helhet.
Om den är bättre? Säkert, om man har behovet av fler än 5 sittplatser eller vill ha dragkrok. Men en Model S är både snabbare och har längre räckvidd samt har möjlighet till takbox. Så det så!

Om man nu vill jämföra X:en med nåt djur så tycker jag den påminner mest om en rovfågel. Kanske rentav en falk? 

Ingen falk varken bakifrån eller i profil, det kan nog de flesta skriva under på
då är vi nog tillbaks på flodhäst iaf.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Påminner lite om denna. En stor klump med små vingar.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Nja. Instrumentpanelen är identisk, inte dörrar, fönster eller (bak)-stolar.Verdi skrev:Jag har knappt provsuttit en X men på bilder ser inredningen identisk ut. Stolarna likaså. Vad exakt är det som är mer modernt? (uppriktig fråga)Legato skrev:Jag tycker för övrigt också X är rätt ful. Dock bättre och modernare än S som helhet.
Om den är bättre? Säkert, om man har behovet av fler än 5 sittplatser eller vill ha dragkrok. Men en Model S är både snabbare och har längre räckvidd samt har möjlighet till takbox. Så det så!
Ska skriva ett längre inlägg senare om fördelar och nackdelar jag upplever med respektive modell. Nu har jag ju en S75D och en X75D. Var på väg att svara från bilen tidigare vilket hade gått bra från Xen med AP1 men med AP2 var det såklart kört

Mycket är givetvis identiskt och mycket av fördelar resp nackdelar är bara kopplat till att den ena är SUV och den andra sedan.
Gällande modernitet är mycket såklart på detaljnivå när bilarna är så lika men största grejen är nog dörrarna:
* Dörrarna... Jag tänkte inte ens på möjligheten att Model S inte skulle ha soft close. För mig känns det extremt gammalmodigt på en lyxbil att behöva "smälla" igen dörrarna. Upplever dessutom att man behöver stänga med mer kraft än på många andra moderna bilar. X dörrar är fantastiska. Falkvingedörrarna är super när man har barnstol, det är smidigt att förardörren stängs när man trycker på bromsen och det är skönt att kunna öppna åt barnen och "förstagångsåkare" på distans.
* Framrutan... När man sitter i S inser man hur skönt det är med X stora och moderna panoramafönster.
* Ultra Hifin... Klart bättre ljud i X. Kanske egentligen inte ett modernare system men väl vidareutvecklat.
* Stolarna i baksätet... Jag har det helt nya baksätet i S och det är en klar förbättring. Det kommer dock inte upp i samma klass som Model X 6-sits stolar.
Det är nog typ det jag reflekterat över. Sen har Model S ett gäng andra fördelar (där dock merparten imo är kopplade till att det är en sedan). Jag älskar båda bilarna och sett till tex körglädje vinner såklart S. Vore jag tvungen att välja någon av mina väljer jag dock X med förutsättningen att man har barn (i mitt fall två). För mig skull S enbart vinna om jag var singel eller barnlös.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fick inbjudan till att se på Ipace på Geilo i julhelgen. Kommer tyvärr inte vara där, men kanske någon annan som är intresserad?
Model 3-24/Polestar 3-24
Legato skrev:Nja. Instrumentpanelen är identisk, inte dörrar, fönster eller (bak)-stolar.Verdi skrev:Jag har knappt provsuttit en X men på bilder ser inredningen identisk ut. Stolarna likaså. Vad exakt är det som är mer modernt? (uppriktig fråga)Legato skrev:Jag tycker för övrigt också X är rätt ful. Dock bättre och modernare än S som helhet.
Ska skriva ett längre inlägg senare om fördelar och nackdelar jag upplever med respektive modell. Nu har jag ju en S75D och en X75D. Var på väg att svara från bilen tidigare vilket hade gått bra från Xen med AP1 men med AP2 var det såklart kört
Mycket är givetvis identiskt och mycket av fördelar resp nackdelar är bara kopplat till att den ena är SUV och den andra sedan.
Gällande modernitet är mycket såklart på detaljnivå när bilarna är så lika men största grejen är nog dörrarna:
* Dörrarna... Jag tänkte inte ens på möjligheten att Model S inte skulle ha soft close. För mig känns det extremt gammalmodigt på en lyxbil att behöva "smälla" igen dörrarna. Upplever dessutom att man behöver stänga med mer kraft än på många andra moderna bilar. X dörrar är fantastiska. Falkvingedörrarna är super när man har barnstol, det är smidigt att förardörren stängs när man trycker på bromsen och det är skönt att kunna öppna åt barnen och "förstagångsåkare" på distans.
* Framrutan... När man sitter i S inser man hur skönt det är med X stora och moderna panoramafönster.
* Ultra Hifin... Klart bättre ljud i X. Kanske egentligen inte ett modernare system men väl vidareutvecklat.
* Stolarna i baksätet... Jag har det helt nya baksätet i S och det är en klar förbättring. Det kommer dock inte upp i samma klass som Model X 6-sits stolar.
Det är nog typ det jag reflekterat över. Sen har Model S ett gäng andra fördelar (där dock merparten imo är kopplade till att det är en sedan). Jag älskar båda bilarna och sett till tex körglädje vinner såklart S. Vore jag tvungen att välja någon av mina väljer jag dock X med förutsättningen att man har barn (i mitt fall två). För mig skull S enbart vinna om jag var singel eller barnlös.
Det du pratar om är ju förbättringar och designval snarare än modernitet. Soft close, bra ljud, bra stolar, stora fönster och sånt är ju inget nytt under solen. Men visst, några fördelar måste den ju ha.

Själv har jag aldrig funderat på en X pga kostnaden. Kändes som att en X75D skulle ha lite dålig räckvidd så man måste upp på X100D. Tycker priset drar iväg alldeles för mycket. Förmånsvärdet likaså. Är ingen SUV-människa heller. Tycker S är för stor och klumpig många ggr också. Hoppas kunna gå ner ytterligare i storlek när vi kan kasta den sista bakåtvända stolen och slipper ha med barnvagnen. Hoppas på en 3-serie kombi med eldrift.
ps. Hade jag varit singel hade jag köpt en Porsche. Haha.

Nej... Jag skrev att dörrarna är den största skillnaden. Både fram och bakdörrarna på X är helt unika! Soft close är inte en modernitet och just det faktumet gör frånvaron av dem på S väldigt omodernt.Verdi skrev:
Det du pratar om är ju förbättringar och designval snarare än modernitet. Soft close, bra ljud, bra stolar, stora fönster och sånt är ju inget nytt under solen. Men visst, några fördelar måste den ju ha.![]()
Själv har jag aldrig funderat på en X pga kostnaden. Kändes som att en X75D skulle ha lite dålig räckvidd så man måste upp på X100D. Tycker priset drar iväg alldeles för mycket. Förmånsvärdet likaså. Är ingen SUV-människa heller. Tycker S är för stor och klumpig många ggr också. Hoppas kunna gå ner ytterligare i storlek när vi kan kasta den sista bakåtvända stolen och slipper ha med barnvagnen. Hoppas på en 3-serie kombi med eldrift.
Personligen tycker jag X60 hade tillräcklig räckvidd. Hade aldrig uppdaterat om det inte var för balansering och framförallt performance uppgraderingen. Sen hjälpte det såklart att x75 och X60 har samma förmånsvärde.
Förmånsvärdet är absolut en nackdel för X, men det har ju inget med bilen och dess konstruktion att göra. Prisskillnaden är ju numera bara några procent.
Menar du på fullt allvar att du hellre vill ha en 3-serie kombi med eldrift än en Model 3 kombi?
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Soft close är inte standard på E-klass, 5-serie, A6 heller... Däremot går det att välja. Dock inget jag hade valt till min Model S om det inte ingått i nåt bra paket. Uppskattar iaf den elektriska öppningen av bakluckan som jag saknade i min första S. DET kändes billigt. Att behöva slå igen bakluckan. Var inget direkt förtroendeingivande ljud när man gjorde det heller. Skramlade rätt bra.Legato skrev:Nej... Jag skrev att dörrarna är den största skillnaden. Både fram och bakdörrarna på X är helt unika! Soft close är inte en modernitet och just det faktumet gör frånvaron av dem på S väldigt omodernt.Verdi skrev:
Det du pratar om är ju förbättringar och designval snarare än modernitet. Soft close, bra ljud, bra stolar, stora fönster och sånt är ju inget nytt under solen. Men visst, några fördelar måste den ju ha.![]()
Personligen tycker jag X60 hade tillräcklig räckvidd. Hade aldrig uppdaterat om det inte var för balansering och framförallt performance uppgraderingen. Sen hjälpte det såklart att x75 och X60 har samma förmånsvärde.
Förmånsvärdet är absolut en nackdel för X, men det har ju inget med bilen och dess konstruktion att göra. Prisskillnaden är ju numera bara några procent.
Menar du på fullt allvar att du hellre vill ha en 3-serie kombi med eldrift än en Model 3 kombi?
Jag vill gärna klara de 26 milen till mina föräldrar utan att ladda även på vintern. Har det lite som benchmark. Men man dör väl inte av 15-20 minuter på Gävle Bro heller...

Japp. Man kan faktiskt säga att jag ogillar Model 3 ganska kraftigt. Jag tycker den är ful och konstig med sin enda centralt placerade skärm och elektriska dörröppning. Jag saknar även den tyska känslan på detaljerna. Att allt sitter rakt, känns solitt osv. Jag har inte reserverat en Model 3 och har inga planer på att göra det heller.
För övrigt finns det inget som tyder på att Tesla någonsin kommer tillverka en kombi. I USA säljs ju inga kombis nästan. Det är sedan eller SUV som gäller.
Navigation är inte heller standard på 5-serie (ej koll på övriga, aldrig varit intressanta för mig) men vad som är standard och inte känns ju inte särskilt relevant... För mig är det väldigt omodernt att behöva smälla igen dörren på en bil för en miljon.Verdi skrev:
Soft close är inte standard på E-klass, 5-serie, A6 heller... Däremot går det att välja. Dock inget jag hade valt till min Model S om det inte ingått i nåt bra paket. Uppskattar iaf den elektriska öppningen av bakluckan som jag saknade i min första S. DET kändes billigt. Att behöva slå igen bakluckan. Var inget direkt förtroendeingivande ljud när man gjorde det heller. Skramlade rätt bra.
Jag vill gärna klara de 26 milen till mina föräldrar utan att ladda även på vintern. Har det lite som benchmark. Men man dör väl inte av 15-20 minuter på Gävle Bro heller...
Japp. Man kan faktiskt säga att jag ogillar Model 3 ganska kraftigt. Jag tycker den är ful och konstig med sin enda centralt placerade skärm och elektriska dörröppning. Jag saknar även den tyska känslan på detaljerna. Att allt sitter rakt, känns solitt osv. Jag har inte reserverat en Model 3 och har inga planer på att göra det heller.
För övrigt finns det inget som tyder på att Tesla någonsin kommer tillverka en kombi. I USA säljs ju inga kombis nästan. Det är sedan eller SUV som gäller.
Med barnen i bilen (vilket jag alltid har om jag kör långt) så vill jag ändå alltid stanna minst varannan timme, så för mig är aldrig det ett problem. För mig som oftast kör söderut är det också väldigt skönt med Ulricehamn samt Norrköping.
Smaken är som baken, jag tycker 3an är snygg (dock inte lika snygg som S). Gällande "solitt" så är det faktiskt det som överraskade positivt mest av allt på min nya S. Den känns extremt solid. Inget skrammel och allt sitter riktigt bra. Där ligger den före vår X och också före min BMW 330e 2017 som jag bytte ut. Personligen kommer jag aldrig gå tillbaka till en massa knappar och vred som i alla nuvarande tyska bilar. Nya 3-serien tror jag kommer närma sig Tesla men inte bli lika bra.
Nej Tesla kommer nog aldrig tillverka en kombi. Fast nu var det ju vad man kunde "hoppas på". Håller med om att sannolikheten för en elektrisk 3-serie kombi är väldigt mycket högre (dock såklart inte alls säkert, 330e finns ju tex ej som kombi).
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Absolut. Själv har jag aldrig provat soft close. Kanske skulle älska det.Legato skrev:Navigation är inte heller standard på 5-serie (ej koll på övriga, aldrig varit intressanta för mig) men vad som är standard och inte känns ju inte särskilt relevant... För mig är det väldigt omodernt att behöva smälla igen dörren på en bil för en miljon.Verdi skrev:
Soft close är inte standard på E-klass, 5-serie, A6 heller... Däremot går det att välja. Dock inget jag hade valt till min Model S om det inte ingått i nåt bra paket. Uppskattar iaf den elektriska öppningen av bakluckan som jag saknade i min första S. DET kändes billigt. Att behöva slå igen bakluckan. Var inget direkt förtroendeingivande ljud när man gjorde det heller. Skramlade rätt bra.
Med barnen i bilen (vilket jag alltid har om jag kör långt) så vill jag ändå alltid stanna minst varannan timme, så för mig är aldrig det ett problem. För mig som oftast kör söderut är det också väldigt skönt med Ulricehamn samt Norrköping.
Smaken är som baken, jag tycker 3an är snygg (dock inte lika snygg som S). Gällande "solitt" så är det faktiskt det som överraskade positivt mest av allt på min nya S. Den känns extremt solid. Inget skrammel och allt sitter riktigt bra. Där ligger den före vår X och också före min BMW 330e 2017 som jag bytte ut. Personligen kommer jag aldrig gå tillbaka till en massa knappar och vred som i alla nuvarande tyska bilar. Nya 3-serien tror jag kommer närma sig Tesla men inte bli lika bra.
Nej Tesla kommer nog aldrig tillverka en kombi. Fast nu var det ju vad man kunde "hoppas på". Håller med om att sannolikheten för en elektrisk 3-serie kombi är väldigt mycket högre (dock såklart inte alls säkert, 330e finns ju tex ej som kombi).

Våra barn är tack och lov suveräna i bilen. Åtminstone de första 3-4 timmarna. Sen börjar det knorras och klagas.
Själv gillar jag faktiskt inte att i princip alla reglage sitter i skärmen. Den kunde väl åtminstone ha haptisk återkoppling tycker jag. Fysiska knappar är mycket lättare att använda under färd då man kan känna sig fram lite bättre. Tycker även BMW:s iDrive fungerar riktigt bra. Den kräver visserligen att man tittar på skärmen då och då men man kan styra den utan att behöva sträcka sig framåt.
Dock gillar jag den stora skärmen i vissa lägen. Navigatorn blir ju fantastiskt tydlig. Backkameran likaså. Och styra Spotify och sånt är ju klockrent med den.
Ska i vilket fall bli spännande att se hur det ser ut hösten 2019 när leasingen går ut. Är faktiskt inte främmande för att köpa ut min S då. Särskilt om den sjunkit mycket i värde.
Jo... Tom på en WC-sits för en tusing kommer det som standardWalker skrev:Soft close....
...är det inte ett tillbehör till WC?

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Till en Wall Connector???Walker skrev:Soft close....
...är det inte ett tillbehör till WC?

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu har officiella priser kommit på iPace i Norge. Blir tre utrustningsvarianter; SE, HSE och First Edition. De kostar i Norge 729’, 779’ och 829’. Det betyder med svensk moms utan valutajustering 911’, 973’ och 1,036’.
Antar att jag får ett samtal från säljaren nästa vecka, får passa på att fråga hur det ligger till med leveranstid och laddnätverk. Tydligen ska den få 150kW CCS, men frågan är ju när man kan räkna med att det är heltäckande i Europa? Men om bilen inte levereras förrän nästa år eller nåt, så kanske det har kommit igång. Orkar inte kuska runt i Europa baserat på 50kW
Antar att jag får ett samtal från säljaren nästa vecka, får passa på att fråga hur det ligger till med leveranstid och laddnätverk. Tydligen ska den få 150kW CCS, men frågan är ju när man kan räkna med att det är heltäckande i Europa? Men om bilen inte levereras förrän nästa år eller nåt, så kanske det har kommit igång. Orkar inte kuska runt i Europa baserat på 50kW

Model 3-24/Polestar 3-24
Vet inte hur många artiklar jag kommenterat på Facebook där de hävdat priser neråt 600k... 911' som instegspris var dock klart högre än jag hade trott. Det är tom mer än vad min X startade på... Synd, känns som prislappen kommer göra det omöjligt att sälja den i volym, iaf så länge de inte får till ett samarbete med Tesla för SUC-laddning.HelectriC skrev:Nu har officiella priser kommit på iPace i Norge. Blir tre utrustningsvarianter; SE, HSE och First Edition. De kostar i Norge 729’, 779’ och 829’. Det betyder med svensk moms utan valutajustering 911’, 973’ och 1,036’.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Vilket i sig var lite märkligt med tanke på att Jaguar sa 10-15% mer än motsvarande F-Pace. 785 * 1.15 = 900k. Inte helt oväntat alltså.Legato skrev:Vet inte hur många artiklar jag kommenterat på Facebook där de hävdat priser neråt 600k...x
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Glömde skriva att den kommer med dragkrok också. Inga stora laster, bara 750kg, men något är det iaf.
Model 3-24/Polestar 3-24
Klart bättre än inget, någon källa?HelectriC skrev:Glömde skriva att den kommer med dragkrok också. Inga stora laster, bara 750kg, men något är det iaf.
Ja, återförsäljarna har börjat ringa runt till norska reservationshållare.vigge50 skrev:Klart bättre än inget, någon källa?HelectriC skrev:Glömde skriva att den kommer med dragkrok också. Inga stora laster, bara 750kg, men något är det iaf.
Model 3-24/Polestar 3-24
Det är väl på gnällen. Mitt släp väger 540 kg (gammalt husvagnsunderrede). Kan väl lasta lite skräp och åka på tippen men inget mer.vigge50 skrev:Klart bättre än inget, någon källa?HelectriC skrev:Glömde skriva att den kommer med dragkrok också. Inga stora laster, bara 750kg, men något är det iaf.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Tror 750kg räcker för dom flesta av ossLaban skrev:Det är väl på gnällen. Mitt släp väger 540 kg (gammalt husvagnsunderrede). Kan väl lasta lite skräp och åka på tippen men inget mer.vigge50 skrev:Klart bättre än inget, någon källa?HelectriC skrev:Glömde skriva att den kommer med dragkrok också. Inga stora laster, bara 750kg, men något är det iaf.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Det fungerar säkert för några men det känns rätt patetiskt. Outlandern får dra 1500 kg och har ett ynkligt 12 kWh batteripack. Man borde kunna göra mer i en 90 kWh AWD elbil..Smutt skrev:Tror 750kg räcker för dom flesta av oss
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd