Moderator: Redaktion
Du är inte ensam. Och jag trodde att jag var ensam om det. Jag har vid flera tillfällen lyckats att bli åksjuk av min egen körning. Iofs blir jag extremt lätt åksjuk. Det är inte Teslans fel, det händer lika ofta i andra bilar.Rennwagen skrev:Jag har till och med lyckats köra mig själv åksjuk en tidig söndagmorgon![]()
![]()
![]()
Jag har extremt svårt att bli åksjuk. Jag kör bilracing på klistriga R-däck flera gånger per år och har aldrig blivit åksjuk av egen körning på bana (men som passageraremati skrev:Du är inte ensam. Och jag trodde att jag var ensam om det. Jag har vid flera tillfällen lyckats att bli åksjuk av min egen körning. Iofs blir jag extremt lätt åksjuk. Det är inte Teslans fel, det händer lika ofta i andra bilar.Rennwagen skrev:Jag har till och med lyckats köra mig själv åksjuk en tidig söndagmorgon![]()
![]()
![]()
Vad gäller 1. så jo uppfattar jag luftfjädringen som mer gungig och stålfjädringen som mer stötig men jag är lite mer för en stötig "komforten" än den gungiga som jag upplever luftfjädringen. Så vad gäller 3. så upplever bättre hälft att hon blir lättare åksjuk i en Tesla med luftfjädringen.Rennwagen skrev:1 Är det likadant i stålfjädrade bilar?
3 Blir era familjer åksjukare än i andra bilar?
Finns ej! 19” är minsta dimension på både MX och MSPontus skrev:Hur ser original 18” fälgar ut?
Jag lyckades andra dagen få väns lunch att komma upp... Men annars har inga klagat mer än väldigt lite.
Tänkte att han kanske hade åkt runt på ett par model 3 fälgarHelectriC skrev:Finns ej! 19” är minsta dimension på både MX och MSPontus skrev:Hur ser original 18” fälgar ut?
Jag lyckades andra dagen få väns lunch att komma upp... Men annars har inga klagat mer än väldigt lite.
Oj fel av mig. 19 tum skall det förstås vara.Pontus skrev:Hur ser original 18” fälgar ut?
Jag kör 19" på vintern och 21" på sommaren, och har stålfjädring, och jag har inte upplevt det här som något problem. Men jag ska säga att jag skarpt ogillar känslan i Teslas luftfjädring, tycker bilen känns som att den "flyter" och är lite disconnectad från underlaget, och styrningen känns mer artificiell med luftfjädringen.Rennwagen skrev:Utvecklar denna gamla tråd då jag märkt en klar skillnad efter jag satt på vinterdäcken på original 18 tum. Har sommardäck med 21 tum turbin och har då märkt att det i baksätet blir väldigt ryckigt i sidled. Även små korrigeringar med eller utan autopilot gör att passagerarna sitter och rycks i sidled på ett obekvämt sätt (även med mycket rutinerade förare med lugna rattrörelser). Det platta och faktiskt dåliga baksätet gör det inte bättre. Men med vinterdäcken försvinner fenomenet. Det är sannolikt de låga sidoväggarna som eliminerar lateralt flex som gör skillnaden. Sportigt? javisst men det passar rätt dåligt för en lyxlimpa som Tesla.
Detta och andra delar hos Tesla verkar framkalla åksjuka lättare än andra bilar. Visst utnyttjar man accelererationen och sidogreppet som är överlägset andra bilar så är det självklart. Jag har till och med lyckats köra mig själv åksjuk en tidig söndagmorgon![]()
![]()
![]()
Men jag tror att det är den ljudlösa framfarten som bidrar till den surrealistiska känslan som gör att man lättare blir åksjuk i en Tesla. Eller så är det inställningen på luftfjädringen som är något artificiell programmerad. Självaste Chris Harris har märkt samma sak och det finns i denna film vid 12 minuter
1 Är det likadant i stålfjädrade bilar?
2 Har ni samma erfarenheter med 18/21 tum?
3 Blir era familjer åksjukare än i andra bilar?
4 Tips på att minska effekten av det, däcktryck mm (ja jag vet gasa mindre) ?
Vi var väl några som frågade Öhlins om dom hade nåt för Tesla för ett par år sedan men då hade dom iaf inget (tyvärr)...Leo skrev:Luftbälgarna ersätter stålfjädrarna.
Däremot har båda konventionella stötdämpare. För att reglera komfort, sport osv skulle i princip stötdämparna behövt vara ställbara.