Åksjuk

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Åksjuk

Inlägg av hybris »

Lite lustigt... Jag har visat bilen för lite olika kollegor. Fler av dem blev åksjuka även dagen efter. ;-) det har jag inte lyckats med någon annan bil. Gasa hårt, bromsa hårt, gasa igen... Kör rejält aktivt nör det svänger. Tror det är g-krafterna som skapas av den låga tyngdpunkten, tung bil, sjuk acceleration utan avbrott och brembo bromsarna... Lite kul är det i varje fall. Igår fick jag ett SMS att kollegan mådde dåligt. Jag bad om ursäkt men han sade "det var helt klart värt det!" ;-) ha ha ha!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Re: Åksjuk

Inlägg av Rennwagen »

Utvecklar denna gamla tråd då jag märkt en klar skillnad efter jag satt på vinterdäcken på original 18 tum. Har sommardäck med 21 tum turbin och har då märkt att det i baksätet blir väldigt ryckigt i sidled. Även små korrigeringar med eller utan autopilot gör att passagerarna sitter och rycks i sidled på ett obekvämt sätt (även med mycket rutinerade förare med lugna rattrörelser). Det platta och faktiskt dåliga baksätet gör det inte bättre. Men med vinterdäcken försvinner fenomenet. Det är sannolikt de låga sidoväggarna som eliminerar lateralt flex som gör skillnaden. Sportigt? javisst men det passar rätt dåligt för en lyxlimpa som Tesla.
Detta och andra delar hos Tesla verkar framkalla åksjuka lättare än andra bilar. Visst utnyttjar man accelererationen och sidogreppet som är överlägset andra bilar så är det självklart. Jag har till och med lyckats köra mig själv åksjuk en tidig söndagmorgon :twisted: :o :lol:
Men jag tror att det är den ljudlösa framfarten som bidrar till den surrealistiska känslan som gör att man lättare blir åksjuk i en Tesla. Eller så är det inställningen på luftfjädringen som är något artificiell programmerad. Självaste Chris Harris har märkt samma sak och det finns i denna film vid 12 minuter

1 Är det likadant i stålfjädrade bilar?
2 Har ni samma erfarenheter med 18/21 tum?
3 Blir era familjer åksjukare än i andra bilar?
4 Tips på att minska effekten av det, däcktryck mm (ja jag vet gasa mindre :oops: ) ?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

3. Ja, tyvärr blir min fru åksjuk mycket lätt i just Teslan när hon sitter som passagerare - även när jag tar det mycket lugnt (och har bilen i Sport-läge - väntar på att få uppdateringen så vi kan testa med Chill istället - det är faktiskt ett riktigt problem tyvärr).

Jag kör med 19" både sommar och vinter, men har en P85D med den något "hårdare" chassisättningen som de tidiga hade (uttagen April 2015), ett av de få riktiga minusen med bilen i vardagen.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Rennwagen skrev:
Jag har till och med lyckats köra mig själv åksjuk en tidig söndagmorgon :twisted: :o :lol:
Du är inte ensam. Och jag trodde att jag var ensam om det. Jag har vid flera tillfällen lyckats att bli åksjuk av min egen körning. Iofs blir jag extremt lätt åksjuk. Det är inte Teslans fel, det händer lika ofta i andra bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

mati skrev:
Rennwagen skrev:
Jag har till och med lyckats köra mig själv åksjuk en tidig söndagmorgon :twisted: :o :lol:
Du är inte ensam. Och jag trodde att jag var ensam om det. Jag har vid flera tillfällen lyckats att bli åksjuk av min egen körning. Iofs blir jag extremt lätt åksjuk. Det är inte Teslans fel, det händer lika ofta i andra bilar.
Jag har extremt svårt att bli åksjuk. Jag kör bilracing på klistriga R-däck flera gånger per år och har aldrig blivit åksjuk av egen körning på bana (men som passagerare :? ). Men jag tror nästan att Teslan kan utveckla högre sido-g-krafter än racerbilen. Det parat med ljudlösheten och det brutala vridet gör att lunchen gärna vill titta fram. Vid dessa tillfällen får man nog skylla sig själv.
Men det är som sagt vid vanlig körning problemet är större, då familjen är gröna i ansiktet.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Vad begreppet "vanlig körning" innebär är nog högst individuellt :D
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare

Inlägg av unumlapis »

Rennwagen skrev:
Vad gäller 1. så jo uppfattar jag luftfjädringen som mer gungig och stålfjädringen som mer stötig men jag är lite mer för en stötig "komforten" än den gungiga som jag upplever luftfjädringen. Så vad gäller 3. så upplever bättre hälft att hon blir lättare åksjuk i en Tesla med luftfjädringen.

En annan sak som bättre hälft har problem med är om mittkonsolens kartbild aktivt ändrar riktning baserat på bilens färdriktning, detta blir hon även åksjuk av. För egen del tittar jag inte så mycket på den stora skärmen men skulle själv bli åksjuk om jag satt som passagerare. Jag blir själv väldigt lätt åksjuk men aldrig när jag själv kör - förrutom när jag har kört på Ring Knutstorp eller serpentinvägar nere i södra Frakrike.

Så summering för egen del så är jag nog mer för stålfjädringen än luftfjädringen i nuvarande version.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Barnen har aldrig blivit åksjuka i Model S, men i Model X tog det inte lång tid. Det var en av anledningarna till att vi valde bort X när ny skulle beställas. Jag har dock klarat att bli åksjuk själv en gång i Model S. Då var det på högfjället med snöyra runt bilen, vita snövallar på sidorna och vitt på körbanan, dvs ALLT var vitt runt omkring. Då fick jag stanna till efter en stund bara för att vila magen på mig själv :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Hur ser original 18” fälgar ut?
Jag lyckades andra dagen få väns lunch att komma upp... Men annars har inga klagat mer än väldigt lite.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Pontus skrev:
Jag lyckades andra dagen få väns lunch att komma upp... Men annars har inga klagat mer än väldigt lite.
Finns ej! 19” är minsta dimension på både MX och MS
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

HelectriC skrev:
Pontus skrev:
Finns ej! 19” är minsta dimension på både MX och MS
Tänkte att han kanske hade åkt runt på ett par model 3 fälgar ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Pontus skrev:
Oj fel av mig. 19 tum skall det förstås vara.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jag har 19 tum, stålfjädring. Men jag fick två passagerare i somras från Flen till Stockholm som båda vart åksjuka. Båda satt i baksätet. Jag körde lugnt och sansat. En fick flytta fram, men det vart bara marginellt bättre. Aldrig upplevt det tidigare i någon annan bil.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Dom flesta som har åkt med mig har blivit avundsjuka och inte åksjuka ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

När jag kört folk i S har de ofta blivit åksjuka, i X mer sällan. Har alltid tänkt att det beror på att jag buskör mer när jag har en S-loaner
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

I vanliga bilar blir frugan ofta åksjuk bara hon tittar i mobilen i S med Stål jobbar hon med datorn
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Inlägg av Verdi »

Inga problem här. Både frun och båda barnen är helt opåverkade. Själv är jag känslig men inte när jag kör själv. Förutom en gång med min BMW M2 på extremt krokig väg i norduppland. Trodde jag inte skulle ta mig hem. Var hemskt.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Chill verkar lösa problemet!
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Rennwagen skrev:
Utvecklar denna gamla tråd då jag märkt en klar skillnad efter jag satt på vinterdäcken på original 18 tum. Har sommardäck med 21 tum turbin och har då märkt att det i baksätet blir väldigt ryckigt i sidled. Även små korrigeringar med eller utan autopilot gör att passagerarna sitter och rycks i sidled på ett obekvämt sätt (även med mycket rutinerade förare med lugna rattrörelser). Det platta och faktiskt dåliga baksätet gör det inte bättre. Men med vinterdäcken försvinner fenomenet. Det är sannolikt de låga sidoväggarna som eliminerar lateralt flex som gör skillnaden. Sportigt? javisst men det passar rätt dåligt för en lyxlimpa som Tesla.
Detta och andra delar hos Tesla verkar framkalla åksjuka lättare än andra bilar. Visst utnyttjar man accelererationen och sidogreppet som är överlägset andra bilar så är det självklart. Jag har till och med lyckats köra mig själv åksjuk en tidig söndagmorgon :twisted: :o :lol:
Men jag tror att det är den ljudlösa framfarten som bidrar till den surrealistiska känslan som gör att man lättare blir åksjuk i en Tesla. Eller så är det inställningen på luftfjädringen som är något artificiell programmerad. Självaste Chris Harris har märkt samma sak och det finns i denna film vid 12 minuter

2 Har ni samma erfarenheter med 18/21 tum?
4 Tips på att minska effekten av det, däcktryck mm (ja jag vet gasa mindre :oops: ) ?
Jag kör 19" på vintern och 21" på sommaren, och har stålfjädring, och jag har inte upplevt det här som något problem. Men jag ska säga att jag skarpt ogillar känslan i Teslas luftfjädring, tycker bilen känns som att den "flyter" och är lite disconnectad från underlaget, och styrningen känns mer artificiell med luftfjädringen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Hur rent tekniskt fungerar Teslas luftfjädring?

Och har den verkligen bara en känsla, är det alltså endast en höj- och sänkfunktion och det finns inte olika lägen, typ sport, komfort osv?

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Luftbälgarna ersätter stålfjädrarna.

Däremot har båda konventionella stötdämpare. För att reglera komfort, sport osv skulle i princip stötdämparna behövt vara ställbara.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare

Inlägg av NikkolajVessla »

Vi blir mindre åksjuka när Regen är inställd på ’Low’... upplever det som att inbromsningen även blir mer naturlig då.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y 2023
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Leo skrev:
Luftbälgarna ersätter stålfjädrarna.

Däremot har båda konventionella stötdämpare. För att reglera komfort, sport osv skulle i princip stötdämparna behövt vara ställbara.
Vi var väl några som frågade Öhlins om dom hade nåt för Tesla för ett par år sedan men då hade dom iaf inget (tyvärr)...
Det skulle iaf varit najs med något lite bättre än nuvarande åtminstone :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar