Ökade kostnader, tillbehör, deposition/moms, hjul

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
igu
Teslaägare

Ökade kostnader, tillbehör, deposition/moms, hjul

Inlägg av igu »

Hej,

Sitter här och planerar att beställa en MS men det dyker upp en del frågor inte representanterna på Tesla i Täby riktigt kan besvara och jag söker mig självklart hit :D
Jag har sökt på mina frågor även här men kunde inte riktigt hitta svaren, så här kommer mina frågor:
  • Den där kostnaden "Destinations- och regelmässig dokumentavgift" är grymt luddig. Dessutom är den på siten 9180 ink moms men all kommunikation jag fått är 3950. Vad gäller? Det verkar vara samma på MX också.
  • Tillbehör såsom docka för mobil kunde man beställa genom servicecenter. Frågan som dök upp då vad finns det mer för tillbehör? Själva kunde de inte svara på frågan och man vill ju inte missa något "smart" tillbehör...
  • Bilen ska leasas på företaget och frågan är hur depositionen hanteras. Får man tillbaks den (då behöver jag inte fundera på momsen) eller är det att ses som delbetalning av första hyran.
  • Har 21-tummarna blivit "billigare"? Dock fortfarande dyrare än Porsche-original, som jag tyckte slog rekord då.
  • Enligt gammal vana tänkte jag köpa vinterhjul separat men efter att ha läst här på forumet blir man lite avskräckt. Är det verkligen så illa att de inte ens vill hantera andra märkesfälgar (billiga kopior förstår jag)?
Många frågor kanske men det är lite jobbigt när man inte kan få direkta svar från Tesla.

Tack på förhand!
Senast redigerad av igu, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare

Re: Beställningsfrågor (tillbehör, deposition/moms, avgift)

Inlägg av johan_w »

Har inte koll på mer än den sista men tycker att 19” silvriga slipstream med däck för runt 30’ ink moms är en av dom få riktigt prisvärda sakerna på Teslan!

Sedan är det väl bättre att köpa dem separat ändå på SC så du både kan dra hela momsen och ev ”glömma” summan för förmånsvärdet.. :-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ökade kostnader, tillbehör, deposition/moms, hjul

Inlägg av Bjelke »

Dom har nyligen höjt avgiften till 9180kr tyvärr :(
Jo dom kan vara gnälliga när det gäller fälgar (tyvärr igen) (men det går ju att få tag i beg. original oxo ;) )
Deposition är typ delbetalning på första.
Fler svar följer nedan (garanterat :lol: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare

Re: Beställningsfrågor (tillbehör, deposition/moms, avgift)

Inlägg av igu »

johan_w skrev:
Sedan är det väl bättre att köpa dem separat ändå på SC så du både kan dra hela momsen och ev ”glömma” summan för förmånsvärdet.. :-)
Det blir plan B det. Jag har ju flera månader på mig (sa han som redan åker hyrbil för att komplettera fordonsflottan pga lathet) :)
Tack.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Depositionen blir del av första förhöjd avgift. Antar att den ska med i periodiseringen.

Allvädersmattor är skönt att ha (tillbehör). Beroende på var du kör så chademoadapter. Wallcharger är givet om du kan ladda hemma
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare

Inlägg av Xmag »

Jag fick tillbaka min deposition på kortet. Du får bestämma själv hur du gör. Åtminstone fick jag det valet. Enkelt för bokföringen, tyckte jag.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Samma här med deposition.
Betalade deposition med mitt privata kort.
Det sätts tillbaka på kortet och läggs på leasingen sen om du ber om det.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Är inte telefon docka numera standard efter att det gamla premiumpaketet är standard?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

vigge50 skrev:
Är inte telefon docka numera standard efter att det gamla premiumpaketet är standard?
Bara standard på P-modellerna. För övriga modeller är det något man måste köpa extra separat från SC för runt 350kr eller nåt sånt.
Kanske är högre sannolikhet att mobilen flyger iväg om man har en P-modell om den inte är säkrad 8-)
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare

Inlägg av igu »

Remuz skrev:
Allvädersmattor är skönt att ha (tillbehör). Beroende på var du kör så chademoadapter. Wallcharger är givet om du kan ladda hemma
Tackar. Noterar det under saker att fixa ;)
Xmag skrev:
Jag fick tillbaka min deposition på kortet. Du får bestämma själv hur du gör. Åtminstone fick jag det valet. Enkelt för bokföringen, tyckte jag.
kler skrev:
Det sätts tillbaka på kortet och läggs på leasingen sen om du ber om det.
Det låter ju som den absolut smidigaste och enklaste lösningen. Då behöver man bara ligga ute med lite kronor privat och ingen tillkrånglad revisorförklaring. Svaret från Tesla var "momsen på deposition periodiseras". Det låter korrekt men inte riktigt det enkla problemlösandet man egentligen eftersöker...
helix skrev:
Bara standard på P-modellerna. För övriga modeller är det något man måste köpa extra separat från SC för runt 350kr eller nåt sånt.
Hur kommer man i kontakt med ett SC? Är det bara telefon som gäller?

Förövrigt dyker en ny fråga upp i skallen... Min känsla är att väldigt mycket av frågorna mot säljare skjuts till en senare leveransansvarig (kommer inte ihåg exakt uttryck)?
Lite sådär som att man helst inte ska ställa så mycket frågor innan köp, utan "det där löser de på leverans sedan". Av erfarenhet vet man ju hur säljprocessen ser ut och ibland lovas det en del i tidiga processteg som inte alltid kan införlivas i de senare :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Det kan vara svårt att få tag i SC på telefon, ibland går det direkt men ibland kan det vara snudd på omöjligt, mail finns och funkar (ibland) bra :)
Men det kan vara bra med direkt-nummer och mailadresser oxo ;)
Håller med om det där med säljarna och det är stor
variation mellan dom oxo.
Ett av problemen är väl att Tesla ändrar bilarna löpande och ofta utan förvarning, så inte ens personalen kan svara korrekt på alla frågor lixom...
Bäst svar får man oftast här :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Verkar som du fått svar på det mesta, som oftast bäst att höra här först :)

Destinationsavgift är i alla fall en märklig avgift, kändes ok med 3950 kr men nu känns det ju bara märkligt att man ska hosta upp nästan 10’ bara för att få köpa bilen. Vem vet, kanske man slipper den avgiften i nästa referralprogram? Men det är ren spekulation, kanske även fri Supercharging försvinner...

Samma pris för 21” fälgarna som tidigare, däremot har designen uppdaterats, hade själv missat det tidigare. Själv är jag kluven, men blir kul att se dem live.

Leasar genom Sixt (finansiell leasing genom eget bolag) men valde dem efter att jag själv lagt beställningen på bilen. Fick tillbaka depositionen från Tesla på samma kort som jag betalade med. Däremot dröjde det 1-2 månader innan jag fick tillbaka pengarna efter att jag hämtat bilen.
2016 Model S 75
Skriv svar