Byte av batteri?
Moderator: Redaktion
-
Byte av batteri?
Tänkte kolla lite vad forumet tror om framtida byten av batteri?
Jag kör en P85 själv, och känner emellanåt att jag har lite räckviddsångest framförallt nu på vintern. Vad tror ni om att man skulle kunna byta ut delar av batteriet för att få ökad räckvidd?
Säljaren nämnde att man gjorde det om batteriet blev dåligt inom garantitiden.
Men jag tänker att man kommer ha bättre energidensitet i framtida batterier, och att man då skulle kunna byta bara en del av batteriet för att kanske få en P85 att bli en P100 t.ex?
Tror ni Tesla kommer vara så bakåtkompatibla? Eller vill man sälja nya bilar hela tiden?
Tänker mig att det inte alignar med Elons sustainable tänk om vi ska byta bil även om drivlinan och resten av bilen är ok?
Jag kör en P85 själv, och känner emellanåt att jag har lite räckviddsångest framförallt nu på vintern. Vad tror ni om att man skulle kunna byta ut delar av batteriet för att få ökad räckvidd?
Men jag tänker att man kommer ha bättre energidensitet i framtida batterier, och att man då skulle kunna byta bara en del av batteriet för att kanske få en P85 att bli en P100 t.ex?
Tror ni Tesla kommer vara så bakåtkompatibla? Eller vill man sälja nya bilar hela tiden?
Tänker mig att det inte alignar med Elons sustainable tänk om vi ska byta bil även om drivlinan och resten av bilen är ok?
Re: Byte av batteri?
Vad menar du med "en del av batteriet?" Teoretiskt är det möjligt att byta hela batteriet. Det är inte alls komplicerat. Om och hur Tesla kommer att erbjuda den möjligheten är en annan femma. Troligen blir det nån slags eftermarknads-grej så småningom, så att du kan köpa ett 100-batteri från nån stackare som har kraschat sin bil eller så.
Men att byta vissa moduler i batteriet till nyare sådana med högre energidensitet tror jag inte att det kommer bli möjligt, och jag förstår inte heller varför man skulle vilja göra det. Det blir bara onödigt komplicerat att blanda olika batterikemier.
Men att byta vissa moduler i batteriet till nyare sådana med högre energidensitet tror jag inte att det kommer bli möjligt, och jag förstår inte heller varför man skulle vilja göra det. Det blir bara onödigt komplicerat att blanda olika batterikemier.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
När de började sälja bilar med 100 kWh så erbjöd de personer med 90 kWh batteri att uppdatera till 100 kWh men till en kostnad av $20k så frågan är om det är värt det. De borde kunna göra det till bilar med 85 kWh batterier om inte viktskillnaden är för stor vilket skulle påverka fjädring mm men att erbjuda det är en annan sak. Har sätt på eBay tror jag vissa som erbjuder uppdatering till 100 kWh men tror det endast är i USA.
- Gustafsson
- Teslaägare
Har också funderat på det, men utifrån de klipp som finns på "tuben" är det ett rätt stort jobb att gå in och byta cellerna manuellt, de är ju 6-8000 till antalet och varje cell måste anslutas individuellt. Hela, underhållsladdade batterier från nån skrot är nog den mest framkomliga vägen.
Jag tror att batteribyte i Teslas regi är osannolikt, det skulle nog påverka en del av nybilsförsäljningen. Det skrevs för en del år sedan om en man i USA som via Tesla bytte batteri från det gamla 60 batteriet till 85 och fick då tom ny 85 dekal på bakluckan. Det blev vad jag vet inga fler sådana byten, men det går bevisligen. Om man byter t.ex. 70 till 85/90/100 batteri kan det kanske behövas andra komponenter i t.ex. ombordladdare då batterispänningarna skiljer sig åt, men det ä spekulation från min sida. Uppenbarligen har ju också en del 60/75 ägare ett 85 kWh batteri i sina bilar. Det gäller också att "jailbreaka" systemet så man kan låsa upp mjukvarulås mm. om inte Tesla kan göra det för en peng.
Dock skulle det vara en "stor grej" om det fanns ett sätt.
Jag tror att batteribyte i Teslas regi är osannolikt, det skulle nog påverka en del av nybilsförsäljningen. Det skrevs för en del år sedan om en man i USA som via Tesla bytte batteri från det gamla 60 batteriet till 85 och fick då tom ny 85 dekal på bakluckan. Det blev vad jag vet inga fler sådana byten, men det går bevisligen. Om man byter t.ex. 70 till 85/90/100 batteri kan det kanske behövas andra komponenter i t.ex. ombordladdare då batterispänningarna skiljer sig åt, men det ä spekulation från min sida. Uppenbarligen har ju också en del 60/75 ägare ett 85 kWh batteri i sina bilar. Det gäller också att "jailbreaka" systemet så man kan låsa upp mjukvarulås mm. om inte Tesla kan göra det för en peng.
Dock skulle det vara en "stor grej" om det fanns ett sätt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag tror inte batteriet blir dåligt under garantitiden! Jag har i alla fall inte märkt någon degenereringen under två år+ eller 5500 mil. När jag beställde räknade jag med viss försvagning och beställde 85 för att ha att ta på. På den vägen är det. Tanken var att med tiden blir nytt batteri både kraftfullare och billigare. Inget i mina kalkyler har inträffat ännu.stevengerrard skrev:Tänkte kolla lite vad forumet tror om framtida byten av batteri?
Visst drar det mer ström i slask och Motorvägsfart+ men inte så att det oroar det minsta.
För egen del är jag lugn med mitt batteri. Ingen oro alls!
Model S P85D,
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Enligt Tesla så är 10% degradering på mindre än tre år och 13000 mil inte bara ok utan tom bättre än medel...
Så nåt i den stilen får man tydligen vara beredd på.
Så nåt i den stilen får man tydligen vara beredd på.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Min bil är faktiskt i skrivande stund på SC och byter batteri från just 90 till 100. Detta då
Elon sannolikt kände sig tvungen att erbjuda oss som just beställt en 90-bil när han tillkännagav 100kW att få möjlighet att uppgradera för att inte avbeställa. Bevisligen har det tagit över ett år att få allt praktiskt klart inför detta byte och jag tror med facit i hand att de inte är helt glada över att det löftet gavs.
Jag har förstått att det svåra inte är själva bytet utan allt pappersarbete. Tesla måste visa för varje myndighet hur bilen påverkas i diverse avseenden. Antar att det blir lite som en ny model. Det verkar inte gå att bara peka på att det blir samma som en bil som från början hade 100-batteri.
Därav tror jag att det kommer att sitta långt inne innan de erbjuder en sådan uppgradering för att vara snälla eller tjäna ett par kronor. Så länge det fortfarande rullar ICE bilar runt om i världen finns inte heller något miljöargument för att du inte skall köpa ny bil. Det är bättre att din rena bil kommer ut på andrahandsmarknaden och byter ut en ICE.
Elon sannolikt kände sig tvungen att erbjuda oss som just beställt en 90-bil när han tillkännagav 100kW att få möjlighet att uppgradera för att inte avbeställa. Bevisligen har det tagit över ett år att få allt praktiskt klart inför detta byte och jag tror med facit i hand att de inte är helt glada över att det löftet gavs.
Jag har förstått att det svåra inte är själva bytet utan allt pappersarbete. Tesla måste visa för varje myndighet hur bilen påverkas i diverse avseenden. Antar att det blir lite som en ny model. Det verkar inte gå att bara peka på att det blir samma som en bil som från början hade 100-batteri.
Därav tror jag att det kommer att sitta långt inne innan de erbjuder en sådan uppgradering för att vara snälla eller tjäna ett par kronor. Så länge det fortfarande rullar ICE bilar runt om i världen finns inte heller något miljöargument för att du inte skall köpa ny bil. Det är bättre att din rena bil kommer ut på andrahandsmarknaden och byter ut en ICE.
Jag väntar på att få erbjudandet om att byta mitt 90 mot 100 på min P90DL som var under tillverkning när P100DL lanserades. Vad fick du för pris på uppgraderingen?Beigler skrev:Min bil är faktiskt i skrivande stund på SC och byter batteri från just 90 till 100. Detta då
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Ca 120’mahulkp skrev:Jag väntar på att få erbjudandet om att byta mitt 90 mot 100 på min P90DL som var under tillverkning när P100DL lanserades. Vad fick du för pris på uppgraderingen?Beigler skrev:Min bil är faktiskt i skrivande stund på SC och byter batteri från just 90 till 100. Detta då
Jag tror de kör lite pilot på min bil. Så förhoppningsvis är det nära för dig också. Har svårt att tro att det kan vara allt för många som hamnade i detta mellanläge.
Superintressant Beigler! Hoppas du håller oss uppdaterade? Min stod på tillverkningslinan när 100-modellen lanserades och i det läget fanns ingen möjlighet för uppgradering trots idoga försök från min sida.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
ok tack då ska jag kolla med SC.Beigler skrev:Ca 120’mahulkp skrev:Jag väntar på att få erbjudandet om att byta mitt 90 mot 100 på min P90DL som var under tillverkning när P100DL lanserades. Vad fick du för pris på uppgraderingen?Beigler skrev:Min bil är faktiskt i skrivande stund på SC och byter batteri från just 90 till 100. Detta då
Jag tror de kör lite pilot på min bil. Så förhoppningsvis är det nära för dig också. Har svårt att tro att det kan vara allt för många som hamnade i detta mellanläge.
Model YP 2024
Då var det klart. Kan inte riktigt säga att jag kunnat testa för att jämföra skillnaden ännu. Men frågan från bilen med svarsalternativet ”take me to my mom” finns åtminstone. Bara det är ju värt kostnaden.