Kan någon Twittra till Elon - Om vår lag?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Kan någon Twittra till Elon - Om vår lag?

Inlägg av Jocce »

Jag har Twitter själv men använder det i princip aldrig.

Men förstått att Elon, vid rätt sorts grejer faktiskt reagerar och svarar på Twitter om en hel del saker som kommer in.

Skulle inte någon kunna Twittra (Tweeta? ;) ) till Elon, eller gärna flera, om vår nya fina lag här i Sverige?
Med puschen för Andoid Auto och Apple Carplay.

Se om det blir någon respons?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Re: Kan någon Twittra till Elon - Om vår lag?

Inlägg av 12man »

Vilken lag, menar du intehållaihandentelefonlagen så är vi väl typ sist i världen med den strax före Nordkorea
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

12man skrev:
Vilken lag, menar du intehållaihandentelefonlagen så är vi väl typ sist i världen med den strax före Nordkorea
Går man på stan (tidigare) så ser man hur många bilförare som helst som sitter och håller i telefonen när de kör. Sverige vaknar alltid sist och inför ett sådant förbud när självkörande bilar är på G, vad kommer gälla då? Är den självkörande måste man sätta sig bak för att surfa i telefonen då?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

12man skrev:
Som jag förstått den ser den lite olika ut i olika delar. Men ja även om vi är sist, Twittra på ;)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jocce skrev:
12man skrev:
Som jag förstått den ser den lite olika ut i olika delar. Men ja även om vi är sist, Twittra på ;)

/Jocce
Tänker du att det är konstigt att man inte får trixa med telefonen när bilen är självkörande? Även med dagens autopilot tycker jag att det är helt rimligt att man har ögonen på vägen och inte skickar SMS etc. Autopiloten är inte pålitlig i alla situationer.
När bilen i framtiden är helt autonom så kan man ju alltid riva upp eller ändra lagen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Herr X skrev:
Jocce skrev:
12man skrev:

/Jocce
Tänker du att det är konstigt att man inte får trixa med telefonen när bilen är självkörande? Även med dagens autopilot tycker jag att det är helt rimligt att man har ögonen på vägen och inte skickar SMS etc. Autopiloten är inte pålitlig i alla situationer.
När bilen i framtiden är helt autonom så kan man ju alltid riva upp eller ändra lagen.
Han menar nog att de är här inom några år, den lagen borde ha införts för många år sen och inte nu när självkörande kanske snart är här. Sen ör det såklart så att även om det skulle komma snart så kommer det ta väldigt långt tid innan majoriteten av alla bilar är självkörande.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Herr X skrev:

Jag står personligen kluven i frågan.
Jag tycker det är JÄTTEBRA med ett mobilförbud. (Vilket i princip redan finns...eller fanns innan den tidigare lagen också).
För det pillas för mycket med mobilen generellt (även av mig, erkänner detta rakt av).
Men som lagen är skriven är den skitdum, i mina ögon.
Du får teoretiskt inte ens flytta mobilen från ena drickahållaren till den andra.
Men jag kan sitta och fota med en stor systemkamera lagligt.
Eller sitta och surfa på stora skärmen.

Däremot borde då Android Auto eller Apple Carplay införas i bilen, då kan mycket mer skötas från skärmen (som fortfarande är helt lagligt att pilla på), samt med röstkommandon (och man får tydligare återkoppling från skärmen än från mobilen lilla skärm i en hållare).

Hade jag haft möjlighet hade jag kört in Android Auto i min sommarbil också, som är så långt från AP man kommer.

/Jocce
Skriv svar