Ett enklare kylning av batteri med luftfläktar och kylbafflar kostar nog inte så mycket. Då behöver man dock hantera så att inte kylbafflar och luftflöde i stället kyler ned batteriet vi kyla.
Sen olika varianter av vattenkylning. Samtidigt så behöver man ju även en rejäl ”kylare” då med elkylfläktar som kan kyla ned det uppvärmda vattnet. Dessa saker ska ju också klämmas in/rymmas på lämpligt ställe fysiskt i bilen.
Sen kanske man samtidigt vill komplettera med elektriska uppvärmningsmöjligheter av kylvattnet (=batteriet vintertid).
Slutligen vill man kanske även då kunna ha en ”värmepumpsfunktion” dör tex AC:n kör baklänges.
Sen ska allt kunna funka nere i varmare klimat också. Med sommartemperaturer på 30-40gr. Inklusive att man samtidigt vill kunna kyla kupe’n via AC vilket också kräver plats för de grejorna.
Totalt sett blir det ett ganska avancerat kylsystem.med olika reglerventiler, termostater, kylare, elpumpar osv. Där även detta ska få fysiskt plats i bilen med slangar, luftintag, luftutsläpp osv.
Dvs ett system som kräver både fysisk plats och kostar pengar att både utveckla och producera.
Lägg sen en dragkrok på det som gör att ännu mer kylning behövs...
Så jag förstår att många tillverkare ”prioriterat bort” två specifika egenskaper på mindre elbilar. För att hålla ner utvecklingskostnader, tillverkningskostnader, komplexitet och kundpris.
1 Det ena är förmågan till upprepad snabbladdning. En Leaf är nog ingen ”typisk” långfärdsbil som ofta ska snabbladdas mer än två gånger i rad. Bland oss elbilsentusiaster är det nog betydligt vanligare. Men när ”gemene man” köper en bil i den storleken så är det nog inte så.
2 Dragkrok... i många andra länder används nog sällan den här biltypen/storleken som dragbil.
Så jag tror nog det finns en hel del tankemöda, beräkningar och analyser bakom det här. Inte bara att tillverkarna ”hade tokigt när de tänkte”
