"We recommend charging now..." - Huh?
Moderator: Redaktion
"We recommend charging now..." - Huh?
Tesla har ju en fantastisk battermätare. Säger den 5% kvar så är det 5% kvar och varje % ger lika mycket körning och man lär sig att lita på den fast man närmar sig nollan.
Men, när man kommer fram efter en långkörning säger den ofta "We recommend charging now ... may get significantly lower." Jag har alltid pluggat in och inte funderat så mycket mer på det men igår kom jag fram till en destination utan laddning med 9% SoC och lät den stå så över natten. På morgonen när jag vaknar står bilen på 1% SoC och när jag rullar iväg slår den över till 0%!
Vad är det som händer här egentligen? Batteriet var säkert varmt och gosigt när det kom fram efter 60 mils körning och på natten blev det kanske +10 grader som kallast. Men ett tapp på 8%-enheter över natten!? Inga appar som är igång och håller den vaken, inget annat som borde dra heller. Den har ju knappast laddat ur 6 kWh heller utan det måste ju vara energi som inte "finns tillgängligt" på morgonen. Kan någon förklara? Komner SoCen hoppa upp snabbare än mängden tillförda kWh indikerar när jag börjar ladda?
Men, när man kommer fram efter en långkörning säger den ofta "We recommend charging now ... may get significantly lower." Jag har alltid pluggat in och inte funderat så mycket mer på det men igår kom jag fram till en destination utan laddning med 9% SoC och lät den stå så över natten. På morgonen när jag vaknar står bilen på 1% SoC och när jag rullar iväg slår den över till 0%!
Vad är det som händer här egentligen? Batteriet var säkert varmt och gosigt när det kom fram efter 60 mils körning och på natten blev det kanske +10 grader som kallast. Men ett tapp på 8%-enheter över natten!? Inga appar som är igång och håller den vaken, inget annat som borde dra heller. Den har ju knappast laddat ur 6 kWh heller utan det måste ju vara energi som inte "finns tillgängligt" på morgonen. Kan någon förklara? Komner SoCen hoppa upp snabbare än mängden tillförda kWh indikerar när jag börjar ladda?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: "We recommend charging now..." - Huh?
Kan det vara obalans i batteriet? Laddat fullt och låtit den sitta i något på sistone för att balansera?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: "We recommend charging now..." - Huh?
När batteriet är kallt kan man inte få ut all laddning som finns i det. Därför kan man få ett rätt stort hopp ner i tillgänglig energi när batteriet går från varmt till kallt. Om det finns energi kvar nog för att få batteriet varmt igen så ”låser man upp” den förlorade kapaciteten igen då. Det är ju precis vad varningen som kommer upp berättar för dig, och anledningen till att den varningen finns.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: "We recommend charging now..." - Huh?
Den här bilden från i vintras illustrerar att ett kallt batteri har lägre kapacitet. Så ligger du med liten marginal kan det säkert bli som du beskriver.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: "We recommend charging now..." - Huh?
Jag är med på vad ni säger. Men så mycket "virtuellt tapp" för att batteriet blir +10 grader, låter inte det mycket? Batteriet kan vara lite obalanserat.
Och, har någon erfarit att SoCen går upp omotiverat mycket (alternativt går ner omotiverat lite) när batteriet blir varmt igen (antingen genom laddning eller körning)?
Och, har någon erfarit att SoCen går upp omotiverat mycket (alternativt går ner omotiverat lite) när batteriet blir varmt igen (antingen genom laddning eller körning)?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: "We recommend charging now..." - Huh?
Men sluta hålla oss på halster, människa! Berätta hur långt du kom på 0% 

Re: "We recommend charging now..." - Huh?
Ända fram till brorsans WC, 500m bortLessmog skrev:Men sluta hålla oss på halster, människa! Berätta hur långt du kom på 0%

Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: "We recommend charging now..." - Huh?
Tur att du kunde hålla dig ända fram då!blincoln skrev:Ända fram till brorsans WC, 500m bortLessmog skrev:Men sluta hålla oss på halster, människa! Berätta hur långt du kom på 0%

Annars hade du nog behövt en längre "slang" ...

Re: "We recommend charging now..." - Huh?
Lessmog skrev:Tur att du kunde hålla dig ända fram då!blincoln skrev:Ända fram till brorsans WC, 500m bortLessmog skrev:Men sluta hålla oss på halster, människa! Berätta hur långt du kom på 0%![]()
Annars hade du nog behövt en längre "slang" ...

Den såg jag inte komma förrän millisekunden efter jag tryckt på "Skicka"

Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: "We recommend charging now..." - Huh?
OK, man kan kanske tänka så här: När jag lämnar bilen med 90% SoC och den visar 90% även efter natten fast batteriet är kallare så är det egentligen så att det bara finns 82% (-ish) tillgängligt just då men med så mycket SoC finns det tillräckligt för att värma upp batteriet och komma åt de sista %-en som annars döljs i kyla.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com