Acceleration S85D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
REDNEB
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 nov 2014 14:08
Ort: Skövde

Acceleration S85D

Inlägg av REDNEB »

Jag har haft min S85D i snart 3 veckor och fullgasaccelerationerna blir färre och färre i takt med att antalet "provkörningar" avtar. Men jag tycker mig märka att prestandan/accelerationen kan vara ganska begränsad när bilen stått. Säg de första 5-10 minuterna. Efter det känns det som att effekten "lossnar" ordentligt. Jag misstänker att det ligger inne någon form av strömbegränsning eller förvärmning av batterierna i programvaran.

Någon som har samma erfarenhet eller vet hur det ligger till?

P.S På onsdag åker de ny Vossen 22:orna på...
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Acceleration S85D

Inlägg av bladh »

Nu har jag ju inte fått min bil, än…
Men visst är det så att batterierna behöver ha en viss temperatur för att släppa full kräm till motorerna.
Den kalla årstiden är det nog till att rekommendera funktionen preheat, som inte bara värmer kupén utan även batterierna.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Martinen »

REDNEB skrev:
Jag har haft min S85D i snart 3 veckor och fullgasaccelerationerna blir färre och färre i takt med att antalet "provkörningar" avtar.
Jag har haft min P85D i snart 2 månader och jag tycker fortfarande det är jättesvårt att låta bli att trycka till på pedalen när jag stannat vid rödljus eller liknande. :twisted:
Försöker att vara noggrann att inte komma för mycket över hastighetsgränsen, men jag kommer upp till gränsen väldigt snabbt.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Daoops »

REDNEB skrev:
Jag har haft min S85D i snart 3 veckor och fullgasaccelerationerna blir färre och färre i takt med att antalet "provkörningar" avtar. Men jag tycker mig märka att prestandan/accelerationen kan vara ganska begränsad när bilen stått. Säg de första 5-10 minuterna. Efter det känns det som att effekten "lossnar" ordentligt. Jag misstänker att det ligger inne någon form av strömbegränsning eller förvärmning av batterierna i programvaran.

Någon som har samma erfarenhet eller vet hur det ligger till?

P.S På onsdag åker de ny Vossen 22:orna på...
Ja exakt, som tidigare nämnts så minskar effekten om du har för kalla/varma batterier (vilket ordnas upp av aktiv kylning/värmning efter nån minut). Tror du får upp nån orange liten streckad linje på hastighetsmätaren också väl till dom nått komforttemp?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Acceleration S85D

Inlägg av HelectriC »

REDNEB skrev:
Jag har haft min S85D i snart 3 veckor och fullgasaccelerationerna blir färre och färre i takt med att antalet "provkörningar" avtar. Men jag tycker mig märka att prestandan/accelerationen kan vara ganska begränsad när bilen stått. Säg de första 5-10 minuterna. Efter det känns det som att effekten "lossnar" ordentligt. Jag misstänker att det ligger inne någon form av strömbegränsning eller förvärmning av batterierna i programvaran.

Någon som har samma erfarenhet eller vet hur det ligger till?

P.S På onsdag åker de ny Vossen 22:orna på...

du får lægga ut bilder nær fælgarna ær på:-)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 mar 2015 12:07
Ort: Göteborg

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Krill »

HelectriC skrev:
REDNEB skrev:
Jag har haft min S85D i snart 3 veckor och fullgasaccelerationerna blir färre och färre i takt med att antalet "provkörningar" avtar. Men jag tycker mig märka att prestandan/accelerationen kan vara ganska begränsad när bilen stått. Säg de första 5-10 minuterna. Efter det känns det som att effekten "lossnar" ordentligt. Jag misstänker att det ligger inne någon form av strömbegränsning eller förvärmning av batterierna i programvaran.

Någon som har samma erfarenhet eller vet hur det ligger till?

P.S På onsdag åker de ny Vossen 22:orna på...

du får lægga ut bilder nær fælgarna ær på:-)
+1! "Pics or it never happened" :mrgreen:
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Acceleration S85D

Inlägg av bladh »

Martinen skrev:
REDNEB skrev:
Jag har haft min S85D i snart 3 veckor och fullgasaccelerationerna blir färre och färre i takt med att antalet "provkörningar" avtar.
Jag har haft min P85D i snart 2 månader och jag tycker fortfarande det är jättesvårt att låta bli att trycka till på pedalen när jag stannat vid rödljus eller liknande. :twisted:
Försöker att vara noggrann att inte komma för mycket över hastighetsgränsen, men jag kommer upp till gränsen väldigt snabbt.
Tack Martinen!
Härligt att läsa om viljan att testa körglädjen sitter kvar även när man avverkat så många mil som du har. ;)
Man slantar ju upp lite extra för P:et och den utökade körglädjen, då vill man ha lite valuta för pengarna.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
REDNEB
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 nov 2014 14:08
Ort: Skövde

Re: Acceleration S85D

Inlägg av REDNEB »

Då var det som jag trodde!!!

Tack för informationen om den gula streckade linjen. Det dök även upp igår kväll när jag oavsiktligt testade räckvidden. 7km kvar till batteritorsk. Ahh, den var svettig... Speciellt med en 8-åring som frågade när batteriet var slut för varje km.

Bild på nya mackorna kommer under dagen :twisted:
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Sofie »

0 är inte 0 har dock själv inte provat, jag har hört att det skall finnas ca 20km kvar. Någon här som passerat 0 ?
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Acceleration S85D

Inlägg av root »

Yup, det är liite svettigt. Det står bara "recharge now" i instrumentet när den passerar 0. Sedan får man räkna själv.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Acceleration S85D

Inlägg av bylund »

Sofie skrev:
0 är inte 0 har dock själv inte provat, jag har hört att det skall finnas ca 20km kvar. Någon här som passerat 0 ?
Jag har däremot läst på amerikanska forumet att det händer att den stänger ner precis vid 0 (en person som bara hade några kilometer kvar som valde att chansa), så man kan nog inte räkna kallt med att kunna fortsätta. 0 kan vara 0.

Zero means Zero - another battery depletion story
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Acceleration S85D

Inlägg av root »

Helt rätt, att gå under 0 är verkligen inte att rekommendera, av flera anledningar.

Man måste naturligtvis utgå från att den slår av vid 0. Bara att ringa bärgaren.

Jag brukar sikta på 10%, så 25-40 km kvar vid laddning på långfärd.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Martinen »

Jag har varit nere på 1 %som lägst.
Inte vågat testa lägre.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Sofie »

35km från 0, är det närmaste 0 jag hittills kommit. Men åter till ämnet, om vägbanan är våt kommer det vara någon större skillnad på S85Do P85D? Jag tycker att S85D med sina modernare motorer verkar vara ett bra val, det skulle jag nog valt om jag beställt med D.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1463
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Acceleration S85D

Inlägg av thebishop »

Har varit nere på under 4km kvar - bilden tagen några sekunder efter inkoppling på SC... :)
image.jpg
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 23 apr 2014 19:31

Re: Acceleration S85D

Inlägg av elulf »

Jag har varit under noll 5-6 ggr, som mest kört ca 9 km på extratanken. Personen på det amerikanska forumet som blev stående startade med noll, det är möjligt att han egentligen låg en bit under noll redan från början.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Acceleration S85D

Inlägg av HelectriC »

thebishop skrev:
Har varit nere på under 4km kvar - bilden tagen några sekunder efter inkoppling på SC... :)

Scary :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Acceleration S85D

Inlägg av HelectriC »

REDNEB skrev:
Då var det som jag trodde!!!

Tack för informationen om den gula streckade linjen. Det dök även upp igår kväll när jag oavsiktligt testade räckvidden. 7km kvar till batteritorsk. Ahh, den var svettig... Speciellt med en 8-åring som frågade när batteriet var slut för varje km.

Bild på nya mackorna kommer under dagen :twisted:
Hur blev det med bilder :shock:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Acceleration S85D

Inlägg av apkungen »

Vad får ni för tider på 0-100 på s85d? 4,6s?
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1453
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Niclas »

Glöm inte att Teslas tider numera är rullande start, så från stillastående 0-100 får man lägga på ett par tiondelar. 4,6 rullande borde vara ca 4,8 från stillastående till hundra.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Pontus »

För en som inte vet, hur kan det vara rullande ifrån 0?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Kilowatt »

Ja, det låter märkligt.

Kan det möjligtvis vara sammanblandat med skillnaden 0-60mph vs 0-100kmph? Däri ligger ca 2 tiondelar. Tex P85D som har 3,1 vs 3,3 beroende på detta.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Pontus »

Vad är den begränsande faktorn i 85D? Batteriet är samma som i P85D då är det väl bara inverten och motorn kvar? Håller man tillbaka något mjukvarumässigt för att inte komma i konkurrens med P85D?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1453
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Niclas »

Rullande start, sk 1-foot rollout används av de flesta biltillverkare och testare som start vid sk 0-60 mph och 0-100 kmh.
Tidigare använde inte Tesla detta mått, utan använde riktig stillastående 0-100 tider.
Skillnaden är ca 0,2 s.
Skillnaden mellan 0-60 mph och 0-100 kmh är också ca 0,2s
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1453
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Niclas »

Pontus skrev:
Vad är den begränsande faktorn i 85D? Batteriet är samma som i P85D då är det väl bara inverten och motorn kvar? Håller man tillbaka något mjukvarumässigt för att inte komma i konkurrens med P85D?
Men vad menar du??

1. Olika motorer
2. Olika inverters
3. Självklart är det olika mjukvara

Sen levererar ju inte P85d så mycket mer effekt än 85D. Man har ju endast lyckats mäta 550 hp ca på P85D. Tesla har ju numera tagit bort deklarationen på 700 hp från hemsidan, vilket säger en del...
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Skriv svar