Acceleration S85D
Moderator: Redaktion
Acceleration S85D
Jag har haft min S85D i snart 3 veckor och fullgasaccelerationerna blir färre och färre i takt med att antalet "provkörningar" avtar. Men jag tycker mig märka att prestandan/accelerationen kan vara ganska begränsad när bilen stått. Säg de första 5-10 minuterna. Efter det känns det som att effekten "lossnar" ordentligt. Jag misstänker att det ligger inne någon form av strömbegränsning eller förvärmning av batterierna i programvaran.
Någon som har samma erfarenhet eller vet hur det ligger till?
P.S På onsdag åker de ny Vossen 22:orna på...
Re: Acceleration S85D
Nu har jag ju inte fått min bil, än…
Men visst är det så att batterierna behöver ha en viss temperatur för att släppa full kräm till motorerna.
Den kalla årstiden är det nog till att rekommendera funktionen preheat, som inte bara värmer kupén utan även batterierna.
Men visst är det så att batterierna behöver ha en viss temperatur för att släppa full kräm till motorerna.
Den kalla årstiden är det nog till att rekommendera funktionen preheat, som inte bara värmer kupén utan även batterierna.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Jag har haft min P85D i snart 2 månader och jag tycker fortfarande det är jättesvårt att låta bli att trycka till på pedalen när jag stannat vid rödljus eller liknande.REDNEB skrev:Jag har haft min S85D i snart 3 veckor och fullgasaccelerationerna blir färre och färre i takt med att antalet "provkörningar" avtar.

Försöker att vara noggrann att inte komma för mycket över hastighetsgränsen, men jag kommer upp till gränsen väldigt snabbt.
Ja exakt, som tidigare nämnts så minskar effekten om du har för kalla/varma batterier (vilket ordnas upp av aktiv kylning/värmning efter nån minut). Tror du får upp nån orange liten streckad linje på hastighetsmätaren också väl till dom nått komforttemp?REDNEB skrev:Jag har haft min S85D i snart 3 veckor och fullgasaccelerationerna blir färre och färre i takt med att antalet "provkörningar" avtar. Men jag tycker mig märka att prestandan/accelerationen kan vara ganska begränsad när bilen stått. Säg de första 5-10 minuterna. Efter det känns det som att effekten "lossnar" ordentligt. Jag misstänker att det ligger inne någon form av strömbegränsning eller förvärmning av batterierna i programvaran.
REDNEB skrev:Jag har haft min S85D i snart 3 veckor och fullgasaccelerationerna blir färre och färre i takt med att antalet "provkörningar" avtar. Men jag tycker mig märka att prestandan/accelerationen kan vara ganska begränsad när bilen stått. Säg de första 5-10 minuterna. Efter det känns det som att effekten "lossnar" ordentligt. Jag misstänker att det ligger inne någon form av strömbegränsning eller förvärmning av batterierna i programvaran.
du får lægga ut bilder nær fælgarna ær på:-)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
+1! "Pics or it never happened"HelectriC skrev:REDNEB skrev:Jag har haft min S85D i snart 3 veckor och fullgasaccelerationerna blir färre och färre i takt med att antalet "provkörningar" avtar. Men jag tycker mig märka att prestandan/accelerationen kan vara ganska begränsad när bilen stått. Säg de första 5-10 minuterna. Efter det känns det som att effekten "lossnar" ordentligt. Jag misstänker att det ligger inne någon form av strömbegränsning eller förvärmning av batterierna i programvaran.
du får lægga ut bilder nær fælgarna ær på:-)

Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"
Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Tack Martinen!Martinen skrev:Jag har haft min P85D i snart 2 månader och jag tycker fortfarande det är jättesvårt att låta bli att trycka till på pedalen när jag stannat vid rödljus eller liknande.REDNEB skrev:Jag har haft min S85D i snart 3 veckor och fullgasaccelerationerna blir färre och färre i takt med att antalet "provkörningar" avtar.![]()
Försöker att vara noggrann att inte komma för mycket över hastighetsgränsen, men jag kommer upp till gränsen väldigt snabbt.
Härligt att läsa om viljan att testa körglädjen sitter kvar även när man avverkat så många mil som du har.

Man slantar ju upp lite extra för P:et och den utökade körglädjen, då vill man ha lite valuta för pengarna.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Då var det som jag trodde!!!
Tack för informationen om den gula streckade linjen. Det dök även upp igår kväll när jag oavsiktligt testade räckvidden. 7km kvar till batteritorsk. Ahh, den var svettig... Speciellt med en 8-åring som frågade när batteriet var slut för varje km.
Bild på nya mackorna kommer under dagen
Tack för informationen om den gula streckade linjen. Det dök även upp igår kväll när jag oavsiktligt testade räckvidden. 7km kvar till batteritorsk. Ahh, den var svettig... Speciellt med en 8-åring som frågade när batteriet var slut för varje km.

0 är inte 0 har dock själv inte provat, jag har hört att det skall finnas ca 20km kvar. Någon här som passerat 0 ?
Yup, det är liite svettigt. Det står bara "recharge now" i instrumentet när den passerar 0. Sedan får man räkna själv.
phasebox.se
P85D
P85D
Jag har däremot läst på amerikanska forumet att det händer att den stänger ner precis vid 0 (en person som bara hade några kilometer kvar som valde att chansa), så man kan nog inte räkna kallt med att kunna fortsätta. 0 kan vara 0.Sofie skrev:0 är inte 0 har dock själv inte provat, jag har hört att det skall finnas ca 20km kvar. Någon här som passerat 0 ?
Zero means Zero - another battery depletion story
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Helt rätt, att gå under 0 är verkligen inte att rekommendera, av flera anledningar.
Man måste naturligtvis utgå från att den slår av vid 0. Bara att ringa bärgaren.
Jag brukar sikta på 10%, så 25-40 km kvar vid laddning på långfärd.
Man måste naturligtvis utgå från att den slår av vid 0. Bara att ringa bärgaren.
Jag brukar sikta på 10%, så 25-40 km kvar vid laddning på långfärd.
phasebox.se
P85D
P85D
35km från 0, är det närmaste 0 jag hittills kommit. Men åter till ämnet, om vägbanan är våt kommer det vara någon större skillnad på S85Do P85D? Jag tycker att S85D med sina modernare motorer verkar vara ett bra val, det skulle jag nog valt om jag beställt med D.
Har varit nere på under 4km kvar - bilden tagen några sekunder efter inkoppling på SC... 

Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Jag har varit under noll 5-6 ggr, som mest kört ca 9 km på extratanken. Personen på det amerikanska forumet som blev stående startade med noll, det är möjligt att han egentligen låg en bit under noll redan från början.
thebishop skrev:Har varit nere på under 4km kvar - bilden tagen några sekunder efter inkoppling på SC...
Scary

Model 3-24/Polestar 3-24
Hur blev det med bilderREDNEB skrev:Då var det som jag trodde!!!

Model 3-24/Polestar 3-24
Glöm inte att Teslas tider numera är rullande start, så från stillastående 0-100 får man lägga på ett par tiondelar. 4,6 rullande borde vara ca 4,8 från stillastående till hundra.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
För en som inte vet, hur kan det vara rullande ifrån 0?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Ja, det låter märkligt.
Kan det möjligtvis vara sammanblandat med skillnaden 0-60mph vs 0-100kmph? Däri ligger ca 2 tiondelar. Tex P85D som har 3,1 vs 3,3 beroende på detta.
Kan det möjligtvis vara sammanblandat med skillnaden 0-60mph vs 0-100kmph? Däri ligger ca 2 tiondelar. Tex P85D som har 3,1 vs 3,3 beroende på detta.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Vad är den begränsande faktorn i 85D? Batteriet är samma som i P85D då är det väl bara inverten och motorn kvar? Håller man tillbaka något mjukvarumässigt för att inte komma i konkurrens med P85D?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Rullande start, sk 1-foot rollout används av de flesta biltillverkare och testare som start vid sk 0-60 mph och 0-100 kmh.
Tidigare använde inte Tesla detta mått, utan använde riktig stillastående 0-100 tider.
Skillnaden är ca 0,2 s.
Skillnaden mellan 0-60 mph och 0-100 kmh är också ca 0,2s
Tidigare använde inte Tesla detta mått, utan använde riktig stillastående 0-100 tider.
Skillnaden är ca 0,2 s.
Skillnaden mellan 0-60 mph och 0-100 kmh är också ca 0,2s
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Men vad menar du??Pontus skrev:Vad är den begränsande faktorn i 85D? Batteriet är samma som i P85D då är det väl bara inverten och motorn kvar? Håller man tillbaka något mjukvarumässigt för att inte komma i konkurrens med P85D?
1. Olika motorer
2. Olika inverters
3. Självklart är det olika mjukvara
Sen levererar ju inte P85d så mycket mer effekt än 85D. Man har ju endast lyckats mäta 550 hp ca på P85D. Tesla har ju numera tagit bort deklarationen på 700 hp från hemsidan, vilket säger en del...
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+