Tips inför leverans

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Re: Tips inför leverans

Inlägg av Machris »

bladh skrev:
Det är för dåligt att dörren inte sitter som den ska vid leverans.
Som ett led i Tesla Motors kvalitetsarbete så påstås det att bilarna testas och inspekteras av olika medarbetare innan deras premiumprodukter lämnar fabriken. Då borde varken susande dörrar eller defekt lack gå igenom. :x
Håller helt med. Tycker det rapporteras mycket just nu i trådarna om diverse "småfel" som känns som det definitivt inte ska förekomma på en bil som ligger i detta segment. Ok (kanske) att en enstaka bil slinker igenom, men att flera rapporterar liknande fel (laddlucka, dörrar etc) är helt oacceptabelt. Gör ju att man känner sig tveksam till att beställa med tanka på att varje sak som kräver åtgärd också innebär 60 mils färd t.o.r. till närmsta servicecenter :x
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Måste ändå tillägga att trots en del småfel, så är jag nöjd med bilen och rekommenderar den till alla. Mer nöjd än någon annan ny bil jag haft innan. Detta är den 5e fabriksnya bil jag haft, och har aldrig fått en som jag varit 100% nöjd med. Det har alltid varit nått som inte funkat. Oftast småfel.
Har inte haft några akuta brister som krävt resa till verkstad. Hade kanske kännt annorlunda om jag varit på verkstaden 4 gånger redan.
Jämför man man andra amerikanska bilar så är den långt bättre.
Min chrysler var på verkstaden 5-6 gånger det första halvåret jag hade den. Det var en fin bil, men det var väldigt smäckigt. Vibrationer Och oljud lite här och där.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Martinen skrev:
Detta är den 5e fabriksnya bil jag haft, och har aldrig fått en som jag varit 100% nöjd med.
Instämmer.
Man får en känsla av att de flesta bil-tillverkare släpper igenom stora volymer bilar och varje individ levereas med sina unika brister.
Känns som det är oundvikligt.

Man får nog acceotera ett par återbesök per lereverad Model S. Vikigaste är att leverantören åtgärdar felen.
För min del har allt det jag klagat på åtgärdats med ett leene. Så det har bara varit en trevlig upplevelse att få besöka servicecentret med jämna mellanrum. Snacka Model S och ta en kaffe. ;)
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Min levererades i november, och har inte behövt vara in på servicecentret alls än, snart 2000 mil. Självklart är det ju så att de som har haft problem ser större anledning att skriva om dem än de som inte haft några. Det känns inte så motiverat att skapa en ny tråd om att allt är ungefär som det borde.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Martinen skrev:
Detta är den 5e fabriksnya bil jag haft, och har aldrig fått en som jag varit 100% nöjd med. Det har alltid varit nått som inte funkat. Oftast småfel.
Den Prius jag köpte ny 2004 var helt suverän. Helt krångelfri faktiskt... Den nya Peugeot jag köpte 2001 var däremot mer på verkstaden än på vägarna... Kanske finns en kulturskillnad när det gäller kvalitet?
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Det är nog helt klart en kulturskillnad, eftersom amerikanare kan göra grymt bra motorer och växellådor till exempel. Men detaljfinish struntar man lite i.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Zoidberg skrev:
Martinen skrev:
Detta är den 5e fabriksnya bil jag haft, och har aldrig fått en som jag varit 100% nöjd med.
Instämmer.
Man får en känsla av att de flesta bil-tillverkare släpper igenom stora volymer bilar och varje individ levereas med sina unika brister.
Känns som det är oundvikligt.
Hmmm. Jag har också köpt fem fabriksnya bilar (Volvo, Volkswagen, Volkswagen, Audi och Mitsubishi), och inte på någon har det varit någon minsta detalj som inte fungerat som den ska vid leverans. Visst har det varit en del saker som jag tycker man kunde gjort bättre, men inga faktiska fel. På några av dem har det uppstått lite småfel första åren (mindre saker, typ att keyless börjat svara dåligt eller att takluckan kärvat och behövt smörjas) men inga större grejer vad jag kan minnas. Jag kanske bara haft enorm tur, vad vet jag :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Nej jag har inte heller haft större grejer, men åndå nått som strulat på ett eller annat sätt varje gång.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

HelectriC skrev:
Obalans i 19"!!! Det var halvkul att behöva åka tillbaks efter en vecka, lämna in en dag för balansering, få tillbaks den med samma problem, in igen veckan efter :evil:
Be dom provköra och försäkra sig om att inget vibrerar.

Be dom pusha in 6.2 om den inte redan har det. Ganska irriterande att t.e.x vänta 1-2 veckor på att få TACC innan bilen bestämmer sig för att ladda ner själv.

Vibrationer/friktionshopp av torkarblad. Den variant som kom från fabrik (när jag fick min) hade problem och dom var tvungna att byta till annat märke för att dom skulle fungera normalt.
Samma problem här med obalans på 19 fälgarna. Rätt störande faktiskt....
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare

Inlägg av tib »

Wohooo idag ska jag hämta min bil kl16 vid Infra City. Känns helt galet att väntan snart är över. Fick dock en lite tråkig överraskning igår när DS ringde o frågade om jag kunde ta leverans på lördagen ist eftersom den var ovanligt smutsig så mr cap behövde mer tid... Det passade inte för mig så jag får den idag ändå men dom hinner då inte polera bort alla smårepor för just min hade extra mkt såna av nån anledning :(. Hursomhelst ska den in till Johan för att få Opticoat om 1,5vecka så när den varit där lär den se bra ut. Hoppas bara det inte ser allt för trist ut...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Grattis @tib!
Vad härligt.
Trist med smuts och repor. Hör talas om det lite här och där.
Tror Tesla på sikt bör överväga att förse bilarna med skyddsvax innan de lämnar fabriken.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare

Inlägg av tib »

bladh skrev:
Grattis @tib!
Vad härligt.
Tror Tesla på sikt bör överväga att förse bilarna med skyddsvax innan de lämnar fabriken.

Tack!

Hur går det med din leverans förresten?

/tib

Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

tib skrev:
bladh skrev:
Grattis @tib!
Vad härligt.

Tack!

Hur går det med din leverans förresten?

/tib

Min leverans är också på gång.
Skulle egentligen bli imorgon, men då kan inte jag.
Så det är planerat till måndag.
Hoppas att det blir så också.
Man har ju skrämts upp rejält här på sistone med historier om saknade regskyltar, repor, bulor, dörrar som inte sitter som de ska osv...
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Skriv svar