Elbilsefterfrågan ökar

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50

Re: Elbilsefterfrågan ökar

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
Svenssons skrev:
Elbilar är snabbare för transport från A till B för de allra flesta i den dagliga körningen. Ignorerar man avgasbilars nackdelar så kanske tror man att motsatsen gäller.

Accelerationsrestandan är bara en egenskap bland många som elbilar glänser i.
I den dagliga körningen tror jag inte att din Tesla är snabbare än din Kia. (laglig daglig körning)
Så du menar att den tiden det tar för dig att köra till macken(kanske omväg?), tanka och betala är är samma tid som det tar att koppla in och ut sladden när du laddare en elbil?
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

En elbil har precis den typ av prestanda som är användbar i vardagen.
I intervallet 0-130km/h ungefär är en elbil snabbast och då i hela intervallet.
Ska en omkörning göras i detta intervall slår en elbil vilken annan bil som helst i användbarhet eftersom max acceleration alltid kan fås utan minsta fördröjning. Sedan att i vardagen aldrig behöva åka till en mack för att tanka är en fröjd. Att dessutom kunna lämna personer i bilen med kyla/värme på vid små stopp är klart användbart. Vid långa turer krävs som sagt planering. Absolut.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

nek0 skrev:
Svenssons skrev:
Elbilar är snabbare för transport från A till B för de allra flesta i den dagliga körningen. Ignorerar man avgasbilars nackdelar så kanske tror man att motsatsen gäller.

Accelerationsrestandan är bara en egenskap bland många som elbilar glänser i.
I den dagliga körningen tror jag inte att din Tesla är snabbare än din Kia. (laglig daglig körning)
Att komma och trolla på ett forum är lätt att förklara sig sedan är svårare. Varför ens skriva sådär?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:
På allmän väg spelar 0-100km/h inte et skit för de flesta . De allra flesta som idag äger en Tesla kommer inte från prestanda bilar. Om man ska ta alla prestanda då har du ingen bil att jämföra Tesla med.Tittar man sedan på bilsport så visas det aldrig på tv 0-100km/h tävlingar det är nästan alltid en viss sträcka man kör. Vi diskuterade aldrig prestanda på bilar utan ekonomi från en vanlig bil till Tesla .Iden diskussionen såg det inte så ljust ut för Tesla och då kommer man in och trollar med prestanda och annat.
Skulle helt klart säga att rätt många bryr sig om om acceleration, speciellt de som köper bilar i det segmentet där Tesla är verksamma. Det är ju accelerationen som man faktiskt kan använda på allmän väg, att bilen är snabb kring ringen är ingenting som man får för mycket användning av när man kör i vardagen. Sen finns ju en hel del människor som inte har några speciella krav på sina bilar vad gäller prestanda eller någonting alls egentligen, de köper märken som Skoda och Opel. Inget fel med det men det är ett helt annat segment.Finns bilar som är relativt jämförbara med S75D/S100D osv, t.ex. BMW M5, Audi S7/RS7 osv.

Det som hände var dock att du hittade på något udda scenario i form av "kolla bilen kan inte köra den här sträckan!", en sträcka där det knappt bor människor till att börja med. För de allra flesta i det här landet vore det lika relevant att säga "Kolla den kan inte köra till nordpolen och tillbaka". Sen visade det ju sig att det bara tog någon timme längre tid ens på den sträckan mitt i vintern så ditt argument föll ju lite.

Ja om vi bara pratar ekonomi så finns det inte många bilar som det ser ljust för när Dacia Sandero finns, de allra flesta är riktigt dyra i jämförelse. Givet att vi bortser från alla eventuella skillnader och krav som du verkar vilja göra, men då kan man ju som sagt även släppa på kravet att den skall ha 4 hjul och jämföra med en moppe från Kina för 5 papp.

Om någon har trollbeteende på det här forumet är det du, dina inlägg är dåligt konstruerade och fulla av halmgubbar samt andra argumentationsfel. Något intresse för bilar och då i förlängningen elbilar verkar du inte direkt ha.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det handlar om avundsjuka, för att folk inte har råd med en Tesla, blandat med lite dåligt samvete för att de vet att de smutsar ner. När det kommer bilar som folk inser att de har råd med kommer attityden vända.

Laddarna kommer upp med bilarna! Titta i Norge där finns laddare ända upp i obygden. Sen går det ju alldeles utmärkt att åka Piteå-Kiruna med en 100D, även i -30 och motvind. Men kul att exemplen blir mer och mer apsurda, då finns de snart inte alls.
Verdi

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Ja, kör man inte bil så ska man köpa en avgasbil, det blir billigare. 1000kr\mån i bränsle det blir väl typ 1200mil/år? Behöver nog upp i 2000-3000mil/år för att köpa elbil pga ekonomin.
Bränslekostnaden är rätt liten på en modern snål bil. Drygt 10 spänn milen. Att gå från en fossilare för 400 tkr till en Tesla för 1 miljon innebär en ökad värdeminskning på ca 300 tusen över 3 år. Det är 30 tusen mil. Eller 10 tusen mil per år...

Finns väl andra variabler också men som privatbil är det sjukt svårt att räkna hem en Tesla.
Fast en fossilare som har samma storlek och åtminstone liknande prestanda kostar snarare 600-700k. En sån bil kostar också klart mer än 10:-/mil i bränsle. Runt litern är rimligt att räkna med tycker jag.
Vilka prestanda? 0-100mil?
Vem behöver en bil som gör 0-100km/h på 2 sec? Var kan man använda de prestanda?
Tror att man har bra mycket mer glädje av en bil som är snabbare 0-100mil än 0-100km/h

Det är inga problem att köra långt med en Tesla. Men visst, det är lite meckigare. Man måste kolla upp var det finns laddare och planera. Vi har haft flera tillfällen i sommar där jag fått hålla igen lite för att vi skulle slippa ladda längs vägen. Är väl bra för jag blir ju en mer laglydig trafikant men samtidig är det lite frustrerande. Skapar en lite klaustrofobisk känsla. Hemresan från Skåne till Uppsala igår (65 mil) blev dessutom inte helt optimal. Kom iväg lite för sent. Runt halv tolv. Så lunchen kom alldeles för tidigt för att kunna ta ett längre stopp. Sen i Ödeshög fick vi stanna i 40 minuter utan att ha en måltid inplanerad. Gick väl ändå bra. Blev en glass och lite snack. Sen hade vi en enorm medvind så vi tog oss hem med 2 km marginal trots att bilen bara laddades för att ta oss till Enköpings SuC. Men då sitter man där och kör 90 på 100-väg och skäms... Så fort det kom bilar bakifrån så höjde jag dock till hastighetsgränsen.

Nu är det inte så ofta vi är ute på långkörning så det får väl gå. Den är ju överlägsen resten av året. Och hade jag velat så hade jag kunnat prioritera ett laddstopp i Enköping på vägen hem och kunnat ligga i valfri hastighet.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Kan väl vara värt att tänka på hur Model 3 säljer i USA samt vilka bilar man byter från: http://teslaclubsweden.se/tesla-vaxer-i-usa/

Honda Civic kostar mindre än hälften av LR Model 3 och är trots det en av de fem vanligaste inbytena till Model 3. Detta då SR versionen ännu inte går att köpa.

Slutsatsen bör vara att elbilar inte behöver nå prisparitet med fossilvarianterna, varken inköpspris eller totalkostnad. Vi är nu inne i starten av en Iphone/platt-tv ... liknande era där man byter för att elbilen helt enkelt är mycket bättre.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Jo jag vet men trollen kom in och pratade om prestandan här och nuoch jag frågade vilken prestanda vi pratar om. Snabbast till nästa trafikljus eller på en lång resa och vilken prestanda är viktigare. Så fort man skriver något där han upplever att Teslan är hotad vänder han på allting och hittar på saker som inte har med diskussionen att göra.Vi pratade om bilar och kostnader men han ska bevisa att en Model X är billigare och det är klart att den är om man bara hittar rätt bil att jämföra med. Som det är idag så måste man ha en Tesla för att kunna köra någorlunda fritt. Alla behöver inte så stora bilar och många som idag kör Tesla bilar inte hade så stora eller så dyra bilar innan. Många som har en Tesla idag hade inte haft Tesla om de fick köpa den med privata skattade pengar eller om förmånsvärde på Teslan var räknat som man räknar på en avgasbil som kostar lika mycket som Tesla.
För de allra flesta är det inte prestandan Kiruna - Piteå som är viktig, däremot bryr sig fler om 0-100 km/h , därav avsaknaden av snabbladdare och förekomsten av snabba bilar. Jag skulle dock inte klaga för mycket på att behöva stanna 1-1.5 timmar på 50 mil i kallaste vintern när jag åker vissa speciella rutter.

Även utan Teslans bra förmånsvärde skulle de vara billigare än motsvarande bensinbil då den bilen skulle dra abnorma mängder bensin och ha hög skatt. Jämför man mot bilar i helt andra storleks och prestandaklasser så blir det rätt skevt då det mesta kan framstå som dyrt. En vanlig Volvo är dyr jämfört med en Dacia Sandero och Sanderon är dyr jämfört med en moppe.
På allmän väg spelar 0-100km/h inte et skit för de flesta . De allra flesta som idag äger en Tesla kommer inte från prestanda bilar. Om man ska ta alla prestanda då har du ingen bil att jämföra Tesla med.Tittar man sedan på bilsport så visas det aldrig på tv 0-100km/h tävlingar det är nästan alltid en viss sträcka man kör. Vi diskuterade aldrig prestanda på bilar utan ekonomi från en vanlig bil till Tesla .Iden diskussionen såg det inte så ljust ut för Tesla och då kommer man in och trollar med prestanda och annat.

Jag håller med. Teslans prestanda är överdriven och mest bara en rolig grej. I en familjebil så prioriterar jag faktiskt andra saker.
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Det handlar om avundsjuka, för att folk inte har råd med en Tesla, blandat med lite dåligt samvete för att de vet att de smutsar ner. När det kommer bilar som folk inser att de har råd med kommer attityden vända.

Laddarna kommer upp med bilarna! Titta i Norge där finns laddare ända upp i obygden. Sen går det ju alldeles utmärkt att åka Piteå-Kiruna med en 100D, även i -30 och motvind. Men kul att exemplen blir mer och mer apsurda, då finns de snart inte alls.

Kan ju bero på att Norge satsar på "obygden" och att det bor fler människor norröver där.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Prestanda är säkert viktigt för en del, men troligen är inte så många beredda att betala extra för den. Jag tog och kollade hur många bilar det finns i Sverige av de olika motoralternativen av BMW 3-serie 2012-2016.
Enligt car.info verkar det finnas:
16314 st bensin och dieselmodeller med max 200 hk
1371 st 328i (245 hk)
243 st 335i (306 hk)
45 st M3 (431 hk)
23 st 325d (218 hk)
626 st 330d (258 hk)
182 335d (313 hk)

Som synes är prestandavarianterna väldigt sällsynta jämfört med modellerna med klenare motorer.
Och då tror jag ändå att BMW-köpare är något (men inte jättemycket i genomsnitt) prestandaorienterade än medelsvensson.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Bara för att lägga in min syn på detta.
Elbilar är lute speciella just nu. Som jag ser de så är de bara tesla som uppfyller storlek på bil, range och laddnätverk för min del. Detta är anledningen till att jag förhoppningsvis blir en modell 3 ägare snart men de finns väldigt många saker på en tesla som jag kommer betala för bara pågrund av sakerna ovan. Jag ser tex inget behov av så "mycket" prestandan, OTA uppgradering och säkerligen en massa andra egenskaper, helt ärligt hade jag hellre ägt en el Volvo men detta finns ju inte idag så därav tesla för min del.

Jag tror de är bristen på elbilar av andra modeller som gör diskutionerna lite konstiga ibland för vi har olika bilder av vad vi vill ha ut av elbilen.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Själv skippade jag Ludicrous-uppdatering på min bil och hade gärna skippat Performance om det hade gått att göra på en Signatur så som det gick på Model S.

Jag vill dock inte skippa kontinuerliga uppdateringar, laddnätverket, den grymma servicen jag fått, falkvingedörrarna, luftfjädringen, app-uppkoppling, mediauppkopplingen i bilen, autopiloten, laddning hemma och självklart inte heller eldriften.

Bra prestanda vid start från noll får man ju på varje elbil, även på en Zoe, tack vare att man inte har en avgasmotor. Behövs ingen Model S P100D för detta även ifall effekten då är grymt mycket större.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Bra prestanda vid start från noll får man ju på varje elbil, även på en Zoe, tack vare att man inte har en avgasmotor. Behövs ingen Model S P100D för detta även ifall effekten då är grymt mycket större.
Precis! Och det är lika kul varje gång man står först i högerfil vid ett rödljus där filerna strax efteråt går i hop, och så kommer det nån och lägger sig vänsterfil med en bil som han säkert tycker är rätt snabb och helt uppenbart har för avsikt att köra om mig vid grönt. Jag vinner alltid, troligen på överraskningseffekten, för även om en Zoe som elbil betraktad är riktigt seg i starten, så är den jämfört med vilken fossil som helst överraskande snabb. Just för att jag har en liten skitbil är det kul. Skulle inte vara hälften så kul med en Tesla, eftersom alla förväntar sig att den är snabb. ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja, prestandan är bra i alka moderna elbilar, även på en Leaf. Därför tror jag att detta kommer vara en icke fråga i framtiden eftersom alla kan vara snabba.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Niklas Z skrev:
Prestanda är säkert viktigt för en del, men troligen är inte så många beredda att betala extra för den. Jag tog och kollade hur många bilar det finns i Sverige av de olika motoralternativen av BMW 3-serie 2012-2016.
1371 st 328i (245 hk)
243 st 335i (306 hk)
45 st M3 (431 hk)
23 st 325d (218 hk)
626 st 330d (258 hk)
182 335d (313 hk)

Som synes är prestandavarianterna väldigt sällsynta jämfört med modellerna med klenare motorer.
Och då tror jag ändå att BMW-köpare är något (men inte jättemycket i genomsnitt) prestandaorienterade än medelsvensson.
Generellt är det givetvis så, de flesta är ju bara ute efter en billig och hållbar bil att transportera sig med. Givetvis ser det dock helt annorlunda ut om du istället gör en undersökning bland alla som är beredda att köpa en bil för över 1 miljon kronor, eller för den delen 500k. Om du ska kolla på BMW så hade det varit mer relevant att kolla på motorstyrka på 5,6 och 7-seriebilar. Gällande 5-serien är det nog dock inte så stor skillnad mot 3-serien, många tjänstebilsförare som måste klämma in bilen i ett visst antal basbelopp osv. Du kan ju testa att göra samma undersökning på Porsche 997 tex ;)

Personligen hade jag aldrig ens övervägt en Tesla om det inte var för prestandan. För mig är den allra största fördelen just att den är helt överlägsen alla andra bilar sett till körglädje i vardagen. Nu när jag väl kört elbil ett tag skulle jag dock hellre köra en motorsvagare elbil än gå tillbaka till en fossilbil, men så länge det finns prestanda-elbilar som Tesla så kommer jag fortsätta köpa dem :-)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

En intressant fråga, varför köper folk skruttbilar med små (diesel)motorer? En del av dessa bilar är ju helt bedrövligt hemska, på riktigt alltså. Men hur motiverar man det köpet? Billigast möjliga bil? Varför inte begagnad bra bil då? Bränslekostnader, ja då borde ju en elbil vara nästa steg?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
Bara för att lägga in min syn på detta.
Elbilar är lute speciella just nu. Som jag ser de så är de bara tesla som uppfyller storlek på bil, range och laddnätverk för min del. Detta är anledningen till att jag förhoppningsvis blir en modell 3 ägare snart men de finns väldigt många saker på en tesla som jag kommer betala för bara pågrund av sakerna ovan. Jag ser tex inget behov av så "mycket" prestandan, OTA uppgradering och säkerligen en massa andra egenskaper, helt ärligt hade jag hellre ägt en el Volvo men detta finns ju inte idag så därav tesla för min del.

Jag tror de är bristen på elbilar av andra modeller som gör diskutionerna lite konstiga ibland för vi har olika bilder av vad vi vill ha ut av elbilen.
Exakt så är det ju. Vill man ha en stor elbil med bra räckvidd idag så finns enbart Tesla och därför finns det allt från fd Dacia till fd Ferrari-förare som väljer bilen av helt olika anledningar.

Ska man göra en relevant jämförelse av bilar så måste de dock vara i samma storleks- och prestandaklass, andra undersökningar blir ganska meningslösa. Det finns ju en anledning till att 90%+ av alla jämförande tester i biltidningar är just mellan bilar av ungefär samma typ.

Jag har mina Teslor på företaget men kan bara konstatera att även med min relativt lilla körsträcka på 2000 mil per bil och år så kostade min tidigare BMW X6 40d mer att äga privat än min Model X hade kostat att äga privat. Detta trots att X:en både är snabbare och rymligare.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
En intressant fråga, varför köper folk skruttbilar med små (diesel)motorer? En del av dessa bilar är ju helt bedrövligt hemska, på riktigt alltså. Men hur motiverar man det köpet? Billigast möjliga bil? Varför inte begagnad bra bil då? Bränslekostnader, ja då borde ju en elbil vara nästa steg?
Fossilbilar är skit, går sönder. Partikelfilter, kamremmar, insugsventiler mm. Fick nyss byta insugsventilerna (6200 kr) på gammelbensinaren som gått 19700 mil. Nästa service är på 21000 mil, kamremsbyte. Kommer att kosta 10k. Med en ny bil köper man sig fri(are) från problem. Detsamma gäller förstås även elbilar men i förlängningen tror jag det kommer att vara stor skillnad mellan elbilar och fossilbilar, vi ser väl redan exempel på det:

http://teslaclubsweden.se/nissan-leaf-p ... ste-bilen/
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Ja, prestandan är bra i alka moderna elbilar, även på en Leaf. Därför tror jag att detta kommer vara en icke fråga i framtiden eftersom alla kan vara snabba.
Njae. Från stillastående kanske. Men i en omkörningssituation t ex så är inte 100 elhästar värda mer än 100 bensindito.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Njae. Från stillastående kanske. Men i en omkörningssituation t ex så är inte 100 elhästar värda mer än 100 bensindito.
Jo, det var det jag menade var 0-100 km/h, kanske 0-60 km/h för Leaf.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Legato skrev:
Niklas Z skrev:
1371 st 328i (245 hk)
243 st 335i (306 hk)
45 st M3 (431 hk)
23 st 325d (218 hk)
626 st 330d (258 hk)
182 335d (313 hk)

Generellt är det givetvis så, de flesta är ju bara ute efter en billig och hållbar bil att transportera sig med. Givetvis ser det dock helt annorlunda ut om du istället gör en undersökning bland alla som är beredda att köpa en bil för över 1 miljon kronor, eller för den delen 500k. Om du ska kolla på BMW så hade det varit mer relevant att kolla på motorstyrka på 5,6 och 7-seriebilar. Gällande 5-serien är det nog dock inte så stor skillnad mot 3-serien, många tjänstebilsförare som måste klämma in bilen i ett visst antal basbelopp osv. Du kan ju testa att göra samma undersökning på Porsche 997 tex ;)

Personligen hade jag aldrig ens övervägt en Tesla om det inte var för prestandan. För mig är den allra största fördelen just att den är helt överlägsen alla andra bilar sett till körglädje i vardagen. Nu när jag väl kört elbil ett tag skulle jag dock hellre köra en motorsvagare elbil än gå tillbaka till en fossilbil, men så länge det finns prestanda-elbilar som Tesla så kommer jag fortsätta köpa dem :-)
5-serien ser likadan ut som 3-serien. Man väljer inte 5-serie istället för 3-serie på grund av körglädjen, utan för komfort och utrymmen. 6- och 7-seriebilar är väldigt sällsynta jämfört med 3- och 5-serie. Om vi rent allmänt diskuterar det som tråden handlar om, att fler och fler människor överväger elbilar, så tvivlar jag på att det är personer som lägger sjusiffriga belopp på bilköp det huvudsakligen handlar om.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

LarsL skrev:
Jag tror avgörandet kring vad som är en liten motor respektive en skruttbil är tämligen subjektivt. Dvs människor har olika behov, prioriteringar och upplevelser - för att inte tala om ekonomiska möjligheter (och prioriteringar).

Själv köpte jag i slutet av 2011 en ett år gammal Skoda Octavia med minsta motorn, en 1,6 liters sugmotor på 102 hk. Andra skulle förmodligen kalla detta för skruttbil och liten skitmotor men vad mig anbelangar är det fortfarande en lyxbil med alla tänkbara komfortdetaljer som mer än väl uppfyller mina och min sambos transportbehov. Den är rymlig, bekväm, rätt snygg och dessutom jämförelsevis miljövänlig då den går att köra på etanol. Den klarar utan problem att hålla laglig hastighet med god marginal uppåt, och att betala åtskilliga tiotusen mer för "nöjet" att kunna accelerera lite snabbare kändes för mig helt oviktigt. Jag saknar egentligen bara en funktion på den - adaptiv farthållare - så det är ett starkt önskemål på min nästa bil. (Tyvärr verkar ju Tesla kräva att man betalar för autopilot för att farthållaren ska bli just adaptiv så vi får se hur prisbilden på denna till sist blir...)

Att köpa en relativt ny bil med denna konfiguration istället för en äldre - i någon annans ögon "bättre" - med större motor men därmed medföljande högre slitage pga högre körsträcka, dyrare försäkring och allmänt sämre skick var aldrig aktuellt.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Niklas Z skrev:
Legato skrev:
Niklas Z skrev:
1371 st 328i (245 hk)
243 st 335i (306 hk)
45 st M3 (431 hk)
23 st 325d (218 hk)
626 st 330d (258 hk)
182 335d (313 hk)

5-serien ser likadan ut som 3-serien. Man väljer inte 5-serie istället för 3-serie på grund av körglädjen, utan för komfort och utrymmen. 6- och 7-seriebilar är väldigt sällsynta jämfört med 3- och 5-serie. Om vi rent allmänt diskuterar det som tråden handlar om, att fler och fler människor överväger elbilar, så tvivlar jag på att det är personer som lägger sjusiffriga belopp på bilköp det huvudsakligen handlar om.
Nej, folk köper billiga bilar generellt, eller tjänstebilar som måste klämmas in i ett visst antal basbelopp. Osäker på vem du diskuterar med dock, tror alla är eniga om att prestandabilar är en nischprodukt. Lika solklart är det väl för alla att Tesla är en prestandabil...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Det är ditt inlägg överst på sid 4 i denna tråd jag invänder mot. Varför skulle det vara mer rimligt att jämföra med fossilbilar med hög prestanda och priser över 600 000 kronor?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Niklas Z skrev:
Det är ditt inlägg överst på sid 4 i denna tråd jag invänder mot. Varför skulle det vara mer rimligt att jämföra med fossilbilar med hög prestanda och priser över 600 000 kronor?
Oj, invänder du mot det?? Det är för mig helt självklart att man jämför liknande bilar både i storlek, prestanda och kostnadsbild. Återigen, det är ju så i princip alla tester görs och det är också så bilar klassas in.

Model 3 jämförs med BMW 3, Audi A4, Mercedes C, Lexus IS osv.

Model S med BMW 5-7, Audi A6-A8, Mercedes E och S samt cls, Porsche Panamera osv.

Model X med Audi Q7, BMW X5 och X6, Porsche Cayenne osv

Sen finns det säkert de som tycker det är intressant att jämföra en Renault Clio med en Audi Q7 osv, men det är nog försvinnande få.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar