Nissan Leaf pålitligaste bilen

Nissan_Leaf

När konsumentorganisationen på Nya Zeeland jämförde vilka bilar är mest pålitliga var det en bilmodell som inte bara vann utan vann med bred marginal: Nissan Leaf.

De undersökte hur många ägare som har fått allvarliga problem med sina bilar, fel som tar lång tid och är kostsamma att reparera. Felen kategoriserades som allvarliga (tex motorras), stora (tex reparation av växellåda) och mindre.

Nissan Leaf var unik i undersökningen med 0% allvarliga och endast 4% större fel. 90% av alla undersökta Leaf har inte haft några problem över huvud taget. Testchefen Paul Smith sa Leafens goda siffror är kanske inte överraskande i och med att den saknar förbränningsmotor och växellåda, de två delar som de andra testade bilarna mest hade problem med.

Pålitligaste bil med förbränningsmotor Mitsubishi ASX var dubbelt så felbenägen som Nissan Leaf, med 0% allvarliga och 8% större fel. Genomsnittliga felfrekvensen för de 69 undersökta bilmodellerna var 8% allvarliga och 33% större fel.

Inte undra på att hela 97% av de tillfrågade Leaf-ägarna var nöjda med sina bilar. 93% var nöjda med hur praktisk Leaf är, 72% var nöjda med prisvärdheten och 90% skulle rekommendera bilen till andra. Siffror långt över de andra undersökta bilarnas.

Endast bilar med minst 30 mätvärden togs med i statistiken, kanske därför Tesla saknas (59 Leaf deltog, fullt jämförbart med de andra bilarna i undersökningen).

Testchefen Paul Smith är inne på rätt spår angående vad som kan vara orsaken till elbilars pålitlighet. Växellåda, koppling och avgassystem är både vad som ofta går sönder på bilar med förbränningsmotor – och vad som saknas från elbilar. Till och med bromsarna slits mindre på en elbil än på fossilbilar, tack vare den regenerativa motorbromsen. Ska man lista vad som slits mest på en elbil blir det väl däck, torkarblad – och laddluckan?

 


TCS tre år sedan: Elbilar dålig affär för norska bilverkstäder

Redan för tre år sedan klagade de norska bilverkstäderna att de har märkt av minskande antal verkstadsbesök och minskad reservdelsförsäljning när norrmännen börjat köpa elbilar. Norska tidningen Finansavisen undrade om det är en ny krisbransch under uppsegling?

Bookmark the permalink.
  • Top 12

    25.000 mil och inga allvarliga fel på våra Model S än.
    Lägre degradering av batterierna än först utlovat av Tesla är ytterligare ett plus.

    • Bjelke

      Hur ligger er degradering till just nu ungefär?

      • Top 12

        Ca. 1% per år, så skulle den takten fortsätta så kommer det ta 16 år till innan vi når 80% effekt kvar. Med 80% kvar kommer vi INTE byta batteri i alla fall. Något annat lär väl behöva bytas eller har bytts innan. Även bromsarna håller bättre än vad man skulle kunna hoppats på. Klossarna lär vara 11-12 mm nya och nu när vi bytte till vinterdäck så mätte vi dom till 8mm så många år kvar även där. Har bara köpt ett set nya sommar resp. vinterdäck än så länge och några set vindrutetorkarblad samt cupefilters. That´s it !