Sveriges bästa laddstation

Lidl

En månad sedan invigde Lidl i Kungsängen strax nordväst om Stockholm Sveriges bästa snabbladdarstation.

Det är mataffärskedjan Lidl själva som driver laddstationen som innehåller hela 3 stycken snabbladdare bredvid varandra. Upp till 6 elbilar kan samtidigt ladda här, alldeles gratis. Lidl bjuder på elen bilarna surplar i sig medan ägarna går och handlar i den ovanligt fräscha butiken intill. I och med att laddarna är en service för deras kunder är de endast tillgängliga under öppettiderna.

Snabbladdarna är komboladdare med både 50 kW CCS och CHAdeMO plus 43 kW AC Typ2 kontakter (på extra långa kablar så de ska nå även om man parkerar på de gröna parkeringsrutorna en bit ifrån laddaren).

Lidl2

Taket ovanför ger inte enbart väderskydd utan är även bestyckad med solpaneler som levererar iaf en del av elen man laddar i bilarna.

Teslaägare är bortskämda med Supercharger laddstationer med 6, 8 eller ännu fler snabbladdarstolpar. Övriga elbilister närmar sig alltid en snabbladdare med oro i magen. Kommer den fungera? Är den upptagen? Kan jag ladda? Jag har aldrig hört en Teslaägare vara orolig. Inte nog med att det finns många laddstolpar på varje Superchargerstation – de fungerar också. Det är ytterst sällan man hör talas om någon enstaka Supercharger som inte fungerar, och att hela stationen är död är lika sällsynt som vita älgar.

Lidl är tyvärr inte där än. Redan under första månaden har det rapporterats om att en eller till och med alla tre snabbladdarna var avstängda. Vi hoppas det är inkörningsproblem och de får upp pålitligheten. I alla fall är det tre gånger troligare att nån av laddarna fungerar än om det bara skulle funnits en.

barkarby

För man behöver bara åka en dryg mil till närmsta snabbladdare vid Barkarby Outlet för att se skillnaden. Hittar du till snabbladdaren inklämd mellan Preem macken och MacDonalds så är du sällan ensam. Jag har haft både en och två bilar framför mig när jag har försökt ladda där. Och med en enda laddare att tillgå kan man behöva vänta i timmar i värsta fall. I regn. Utan tak. Och sedan betala 5 kronor per kWh för nöjet när man väl får ladda. Tack och lov är Clevers laddare i alla fall så pass pålitliga att man behöver inte vara väldigt orolig för ifall de fungerar – bara litet, för ifall den enda laddaren är trasig är det ju kört.

Man behöver inte vara särskilt klärvoajant för att inse att Clever kommer märka en viss inkomstbortfall på snabbladdaren i Barkarby då fler och fler kommer hitta till Lidl laddarna bara tio minuters bilväg därifrån.

ICAmaxi

Jämför vi med närmsta stormarknad med laddning är det ännu större skillnad. ICA Maxi i Barkarby visade stolt upp sina laddstolpar när de invigdes för bara nåt år sedan. Men idag är de stolparna närmast pinsamma. Vanliga vägguttag så man måste ha med sig laddkabeln hemifrån – och strömmen är avstängd! Du måste efter att du har pluggat in bilen gå till kundtjänst (stå i kö) och be dem slå på strömmen på din stolpe. Efter en halvtimmes shopping har du knappt ens laddat 2 kWh i din bil – är det ens värt besväret?

Tanum

Ska du hitta närmsta laddstation med lika bra laddmöjligheter som Lidl ska du bege dig ända till Tanum köpcentrum i Tanumshede nära norska gränsen, 46 mil från Kungsängen. Där har handlarna förstått hur de ska locka norrmän med elbilar till att besöka just deras köpcentrum. Lidl utanför Stockholm kan inte hoppas på turistströmmen, i stället tittar de framåt och förbereder sig inför framtiden då elbilar är lika vanliga i Sverige som i Norge. Lidl vinner med en knapp taklängd över laddarna i Tanumshede.

Som elbilist känns det som att besöka framtiden när man åker och handlar hos Lidl i Kungsängen. Teslaförare är vana vid känslan att en laddstation kan ladda flera bilar samtidigt och bara… funkar. Lidl visar vägen att det går att få till det för andra elbilar också.

De kunde ha satt upp några grönmålade stolpar med vägguttag på och bankat sig i bröstet över hur miljövänliga de är. De kunde ha satt upp en ensam snabbladdare (och folk skulle berömt dem för det). Men tre snabbladdare bredvid varandra? Upp till sex elbilar som kan ladda samtidigt? Gratis? Det förtjänar inget mindre än utmärkelsen Sveriges Bästa Laddstation! (Efter Teslas Superchargers förstås.)

Lidl Kungsängen har i alla fall fått minst en ny stamkund – i form av mig undertecknad.

 


Tesla Club Finland har bjudit in oss på Tesla Club Sweden till vinterträff i vackra Levi i Lappland den 2-4 Februari 2018. Har du en Tesla och vill ha en rolig helg fylld med vinteraktiviteter bege dig då till våra medlemssidor och läs om eventet och hur du anmäler dig! (Och har du inte anmält att du är Teslaägare är det hög tid nu!)

 


secc-2017-231

Sista chansen att anmäla sig till elbilstävlingen SECC runt Mälaren! På lördag kör vi!

 


TCS tre år sedan: Kia Soul EV provkörd

För tre år sedan provkörde vi Kias elbil, en liten SUV som bjuder på rejäla innerutrymmen fast begränsat med bagageutrymme. Kias ingenjörer har dessutom utrustat bilen med flera fiffiga funktioner för att underlätta vardagen.

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 9 Responses to Sveriges bästa laddstation

    1. Joacim Hansson says:

      Hur är det på dessa Lidl-stationer?
      Kan man bara ladda när butiken är öppen eller dygnet runt?

      • Bara när butiken är öppen. Jag förtydligar texten.

        • Filip says:

          Mycket tråkigt! Elen kan inte kosta mycket I förhållande till investeringen. För Lidl skulle det ha varit en droppe i havet att ha dem öppna dygnet runt. Skulle ha gett mycket mer goodwill än det kostar. Hellre 5kWh/min och öppet dygnet runt än detta. Långt kvar tills det är lika lätt att ladda som att tanka på allt som inte är SuC.

          • Visst skulle det varit bättre med dygnet runt, men man kan även förstå dem att detta är framför allt en service för deras kunder. (Sen måste det nog dubbelkollas om laddarna verkligen är avstängda på natten som Lidl säger, jag ska åka förbi nån natt å kolla. Öppettiderna är iaf må-lö 8-21, sön 9-20.)

            • Axel Svensson says:

              Jag har laddat på Lidls laddare i Växjö efter stängning men man kanske inte skall lita på att den är igång. Skulle inte förvåna mig om det egentligen kan vara billigare att ha laddarna strömsatta dygnet runt istället för att slå av/på strömmen dagligen.

        • Snåla Grisen says:

          Jag tycker det är jättedåligt att laddarna är avstängda när butiken stänger. Undrar hur stor acceptansen för detta hade varit hos bensinbilister? En bättre lösning i så fall är ju att sätta upp laddare som är gratis under ett visst tidsintervall, därefter betalar man enligt taxa. Borde inte vara några större konstigheter för en laddstolpeleverantör att erbjuda som tjänst i sin portal? För jag antar väl att laddarna är internetanslutna? Att då sätta upp ett charging-schema borde i min värld vara en måste-funktion för vem som helst. Eller om detta nu av någon anledning inte finns implemeneterat än, låt de stå på dygnet runt. Annars riskerar du att få någon strandad elbilist som svär över att de fick övernatta på Lidls parkering för att laddaren “var trasig”…
          Sen måste man snarast standardisera betalningen, det SKA gå att betala med vilket visa-kort eller annan betallösning som helst, utan att spela roulette varje gång man ska ladda… “har jag nu rätt kort till denna stolpe. aj fan, nu får jag ringa bogserfirman…”.

    2. Bod says:

      Behöver man något laddkort eller är det bara att plugga in? Funderar också på om detta är Lidl i Sverige som driver eller håller de på att bygga upp ett nät i Tyskland också?

    3. Eric Steffen says:

      ” I alla fall är det tre gånger troligare att nån av laddarna fungerar än om det bara skulle funnits en.” Nja, snarare 3 000 gånger troligare! Sannolikhetslära är ibland osannolik! Låt oss räkna:
      Antag att en laddstolpe är i funktion 90% av tiden och att varje fel uppstår oberoende av andra fel. Med en stolpe är sannolikheten att inte kunna ladda förstås 10%. Med två stolpar minskar sannolikheten till 10×10% (eller 0,1×0,1 om man vill, samt oberoende händelser), dvs 1%, och med tre stolpar får vi 10x10x10%= 0,1% sannolikhet att inte kunna ladda. Således 100 gånger troligare att inte kunna ladda med blott en stolpe jämfört med tre stolpar.
      Om vi nu antar att laddstolpen är i funktion, säg 98,175% av tiden, så blir förstås sannolikheten att inte kunna ladda 1,825%, och med tre stolpar 1,825×1,825×1,825%=0,000608%, vilket råkar vara 3 002 gånger mindre än 1,825%! Annorlunda uttryckt är sannolikheten att kunna ladda, med tre stolpar, 99,9994% jämfört med 98,175% med endast en stolpe.
      Men det sunda förnuftets ”tre gånger troligare” borde väl finnas på något sätt? Jo, på sätt och vis:
      Sannolikheten att finna exakt en stolpe i funktion kan beräknas genom att multiplicera sannolikheterna för de tre fallen ”en stolpe funkar” ”en stolpe trasig” ”en stolpe trasig” med varandra, dvs 98,175×1,825×1,825%=0,0327%. Därefter multiplicerar vi denna sannolikhet med just tre för att få med samtliga fall där var och en av stolparna är i funktion och de övriga är trasiga.
      Hoppas nu att jag räknat rätt…

    Lämna ett svar