GMs Bolt långt före tesla?
Moderator: Redaktion
Re: GMs Bolt långt före tesla?
Ja precis det kan ju vara hur många bilar som helst som använder samma adapter tex. Inget bra tror jag...
De gör ju iofs inget om priset för supercharging betalas med adaptern, då får de ju in pengarna endå. Men en 30000kr adapter kanske inte sälger så braLarsL skrev:Ja precis det kan ju vara hur många bilar som helst som använder samma adapter tex. Inget bra tror jag...
Chademo kommunicerar inte bilidentitet eller bilmärke vilket det är vad Tesla/Superchargern skulle behöva. Elbilar börjar inte brinna hur som helst men om du ökar effekten mer än dubbelt än vad ledningen till batterier är anpassade till så kan dessa ledningar mycket väl börja brinna. Chademo har som max 62,5 kW laddning. Blir lite märkligt om man bygger en adapter för Supercharger som är Chademo i andra men kan leverera 135 kW. Det lär inte hända. Visst skulle Tesla kunna göra en adapter som levererar max 62,5 kW men vad är vittsen med en Supercharger som bara kan leverera mindre än hälften vad den är byggd för till bilar som inte är anpassade för Supercharger?Martinen skrev:Anledningen till att exempelvis chademo fungerar på flera olika bilfabrikat är för att laddaren kommunicerar med bilen. Den slår inte bara på spänning och hoppas på att strömmen och blir rätt. Kommunikationen går via canbus och gör att bilen kan berätta vad det är för typ, vad den ska ha för spänning samt vilken ström den klarar av att ta emot. Den kommunicerar även lite annan info.Svenssons skrev:
De tappar ju visst kontrollen på vilken bil som laddar om det är adaptern som sköter snacket. Om andra änden är en Chademo-kontakt så kan den kopplas in i vilken annan bil med Chademo som helst. Undra hur en Nissan Leafs batterier mår om de får mer än dubbel beräknad effekt? Vem är ansvarig om bilen börjar brinna vid laddstationen? Ledarna i bilen lär ju inte vara anpassade för SuperCharger.
Det finns alltså lösningar.
Dessutom börjar inte Elbilar brinna hur som helst. Det är inte vanligare än att en bensinbil börjar brinna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Man kan alltid hitta på en massa anledningar till att saker inte går att utföra. Det finns massor med sätt att lösa det så att det skulle kunna vara genomförbart. För det första så behöver det inte tvunget vara chademo.
Sen spelar det ingen roll egentligen om man inte kan identifiera bilen så länge som den kan identifiera hur den ska ladda optimalt och säkert.
Adaptern hade inte heller behövt vara så dyr. Användaren hade istället kunnat betala för årsabonnemang eller betala per gång. Allt hade kunnat ske automatiskt eftersom Tesla hade kunnat kommunicera med adaptern.
Som jag skrev så är det i dagsläget inte så sannolikt att det kommer komma förrän någon av de andra elbilstillverkarna vill vara med, men jag ser inga bekymmer med att ha en teknisk lösning som fungerar.
Sen spelar det ingen roll egentligen om man inte kan identifiera bilen så länge som den kan identifiera hur den ska ladda optimalt och säkert.
Adaptern hade inte heller behövt vara så dyr. Användaren hade istället kunnat betala för årsabonnemang eller betala per gång. Allt hade kunnat ske automatiskt eftersom Tesla hade kunnat kommunicera med adaptern.
Som jag skrev så är det i dagsläget inte så sannolikt att det kommer komma förrän någon av de andra elbilstillverkarna vill vara med, men jag ser inga bekymmer med att ha en teknisk lösning som fungerar.
Men Superchargerns betal system bygger ju på livstidsförbrukning för bilen andra former är nog inte aktuella. Ska det vara livstid per bil så måste det vara klart vilken bil det gäller.
Naturligtvis kan du ha en adapter som du laddar med en viss summa eller abonnemangstid. Men det ligger ju lite utanför vad Tesla tänkt just nu.
Naturligtvis kan du ha en adapter som du laddar med en viss summa eller abonnemangstid. Men det ligger ju lite utanför vad Tesla tänkt just nu.
Det måste ju vara en adapter till en kontakt som går att sätta i Bolt, annars är det helt meningslöst. Visst skulle GM kunna välja CCS istället för Chademo till Bolt men den standarden klarar bara upp till 90kW, fortfarande en bråkdel av SuperCharger och det är osäkert om Bolt lär klara av 90 kW. Utan samverkan med eller godkännande från biltillverkaren kommer varje adapter bara bli en eventuell dyr chansning med risk för domstolsstämning mot Tesla och strukna garantier och försäkringar för användaren. Identifikationen av bilmodell krävs så att Supercharger vet att modellen kan laddas via Supercharger utan risk. Jag ser det som uteslutet att det händer och jag säger inte att det inte är tekniskt omöjligt att genomföra. Jag säger ju att det är tekniskt möjligt. Tesla har dock inget att vinna på det och allt att förlora. De vill inte bråka med andra biltillverkare, de vill samarbeta.Martinen skrev:Man kan alltid hitta på en massa anledningar till att saker inte går att utföra. Det finns massor med sätt att lösa det så att det skulle kunna vara genomförbart. För det första så behöver det inte tvunget vara chademo.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Adapter är bara att glömma. Om den lilla adaptern är allt som krävs för att starta superladdningen så är det en barnlek att piratkopiera både protokoll och identitetschip så att vem som helst kan ladda vilken bil som helst.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Den som lever får se.
.
Det händer mycket på 3-4 år. Jag menar bara att det redan idag finns tekniska lösningar för alla dessa problem. För att motverka piratkopiering räcker det att lägga på ett extra verifieringssteg via en mobilapp.

Det händer mycket på 3-4 år. Jag menar bara att det redan idag finns tekniska lösningar för alla dessa problem. För att motverka piratkopiering räcker det att lägga på ett extra verifieringssteg via en mobilapp.

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det borde väl inte vara några problem att ha en liten adapter men se till att handskakning, identifiering etc ändå måste skötas av bilen, och inte själva adaptern.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Varför skulle de va lättare än att piratkopiera teslas inbygda protokoll och identchip? Om tesla kan bygga in the i bilen kan vell de få in de i en adapter.Herr X skrev:Adapter är bara att glömma. Om den lilla adaptern är allt som krävs för att starta superladdningen så är det en barnlek att piratkopiera både protokoll och identitetschip så att vem som helst kan ladda vilken bil som helst.
Sån elektronik är mindre en man tror, jag bygde in elektroniken för en laddbox i en laddhanske, fick plats fin fint.
Nu tror inte jag häller att de kommer göra det, men jag ser inte nått täkniskt hinder.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Jag håller med Kalle. Elektroniken behöver inte skilja sig mellan det som är i en bil och det som är i en adapter. Sedan låter det väl dock som att en adapter skulle kunna flyttas mellan olika bilar om det nu inte finns ett tillräckligt avancerat id-system för de bilar som skall laddas.
Driver sajten Car.info
Ja det skulle väl vara en del detaljer att reda ut. En variant skulle kanske kunna vara att de som kör med adaptern betalar för energin, så spelar det ingen roll om dom laddar 10 bilar. Blir bara mer intäkter.
Hittade en artikel idag
Inte riktigt relaterat till detta, men dom tar upp lite om finansieringen av Superchargers. http://learnbonds.com/120046/tesla-moto ... cal-users/
Man Ska nog ta en del av det som skriver med en nypa salt eftersom det är spekulationer,
Attt öppna upp för fler elbilar är ju helt klart ett sätt att lösa finansieringen.
Hittade en artikel idag
Inte riktigt relaterat till detta, men dom tar upp lite om finansieringen av Superchargers. http://learnbonds.com/120046/tesla-moto ... cal-users/
Man Ska nog ta en del av det som skriver med en nypa salt eftersom det är spekulationer,
Attt öppna upp för fler elbilar är ju helt klart ett sätt att lösa finansieringen.