Lösningen för eldrivna lastbilar?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Inlägg av zyax »

Verkar som om Tesla får bli först med batteridrivna lastbilar:

https://electrek.co/2016/08/30/nikola-m ... -hydrogen/
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Inlägg av chpaulin »

zyax skrev:
Verkar som om Tesla får bli först med batteridrivna lastbilar:

https://electrek.co/2016/08/30/nikola-m ... -hydrogen/
Åh luffare, varför går de på den niten :(
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19938
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Inlägg av Bjelke »

Nikola har förbeställningar på motsvarande 2 Miljarder dollar! :)

http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/har- ... 3571,31788

Men att den ska drivas på vätgas är ju ff lite knepigt kan man tycka...

Edit: Reservationer och inte beställningar såklart, men ändå...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Inlägg av JFAH »

Jag tror hela den här debatten är över i samband med att man satsar på 350kw laddstationer över europa. De räcker faktiskt till för hyggligt snabbladdning av lastbilar och bussar också :-). PÅ dessa tunga forodn verkar det dessutom blivit standard med att man har dubbla batterislingor så man kan ansluta två eller fler laddare till dem. Skapar mer flexibilitet. PÅ en lastbilsparkering finns inget som hndrar att en lastbil tankar från två 350kw laddare... Sist jag räknade så hamnade jag på omkring 12kw/10km för en fullastad lastbil. 350kw på en timme ger alltså i runda slängar 29 mil som med 75km i snittfart blir närmare 4 timmars körning. Så en timme per 4 timmar, i fallet med två kontaktytor halveras tiden. Om bilen stödladdar i depåer och omlastnings centraler också, och har ~600kw onboard batteri, tja då är man framme. Lägg till att schauffören tas bort, och bilen planerar sin rutt själv. Tja...Jag tror fortfarande det blir billigare med fasta laddstationer. Enklare, billigare och flexiblare. Dock tror jag att tågtransporter kommer drabbas hårt...
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Inlägg av zyax »

JFAH skrev:
Jag tror hela den här debatten är över i samband med att man satsar på 350kw laddstationer över europa. De räcker faktiskt till för hyggligt snabbladdning av lastbilar och bussar också :-). PÅ dessa tunga forodn verkar det dessutom blivit standard med att man har dubbla batterislingor så man kan ansluta två eller fler laddare till dem. Skapar mer flexibilitet. PÅ en lastbilsparkering finns inget som hndrar att en lastbil tankar från två 350kw laddare... Sist jag räknade så hamnade jag på omkring 12kw/10km för en fullastad lastbil. 350kw på en timme ger alltså i runda slängar 29 mil som med 75km i snittfart blir närmare 4 timmars körning. Så en timme per 4 timmar, i fallet med två kontaktytor halveras tiden. Om bilen stödladdar i depåer och omlastnings centraler också, och har ~600kw onboard batteri, tja då är man framme. Lägg till att schauffören tas bort, och bilen planerar sin rutt själv. Tja...Jag tror fortfarande det blir billigare med fasta laddstationer. Enklare, billigare och flexiblare. Dock tror jag att tågtransporter kommer drabbas hårt...
Precis. Lastbilar är framtidens transporter också, i en ickeautonom värld måste gubbarna stanna och vila med jämna mellanrum och när den tiden är över är de helt själva. Antar att transportföretagen som kommer köra lastbilar blir de stora firmorna som kör idag. Små åkerier får nog svårt att konkurrera när mycket handlar om data och logistik...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Fandorin
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 nov 2016 18:06

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Inlägg av Fandorin »

zyax skrev:
Verkar som om Tesla får bli först med batteridrivna lastbilar:

https://electrek.co/2016/08/30/nikola-m ... -hydrogen/
Det har aldrig varit tal om helt batteridrivna från Nikola motors sida.
Från början var det sagt en gasturbin driven med fossilgas som räckviddsförlängare, så en bränslecell är ett steg i rätt riktning.
Jerka
Inlägg: 976
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Inlägg av Jerka »

Nikola Motors = uppenbar vaporware om ni frågar mig. Inget att bry sig om.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Inlägg av zyax »

Jerka skrev:
Nikola Motors = uppenbar vaporware om ni frågar mig. Inget att bry sig om.
Så kan det mycket väl vara, men de har nu tagit fram en produkt, återstår att se om den kommer i riktig produktion.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... tgas-ingar

Dessutom är ju vätgastankarna lite mindre dåliga på en lastbil än en elbil, men lik förbaskat känns det fel att förlora en massa energi på vägen...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Jerka
Inlägg: 976
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Inlägg av Jerka »

Det ser ju ut som om de faktiskt har en prototyp i verkligheten, så jag kanske har fel, hoppas det. Tidigare har de ju bara visat upp skisser. Fast vätgasplanerna vete tusan om jag tror på. En vätgaspump är inget man smäller upp bara sådär som man gör med laddstationer för elbilar.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Inlägg av Teslaspolen »

För att inte tala om problemet med "rostande" material.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 674
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Inlägg av Elmil »

I en annons i SvD idag hävdar svenska PowerCell att man utsetts till "preferred supplier" av bränslecellstackar till Nikola Motor. Det gäller en order på 800 lastbilar.
Nikola.jpg
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Inlägg av TeslaTissel »

Elmil skrev:
I en annons i SvD idag hävdar svenska PowerCell att man utsetts till "preferred supplier" av bränslecellstackar till Nikola Motor. Det gäller en order på 800 lastbilar.
Nikola.jpg
Fantastiskt!
Men har jag missat något med Northvolt?
För vad som planerats är ju batterifabrik i Sollefteå? Visserligen pratade Northvolt om att man kunde erbjuda flera olika batteriapplikations-system,
Men att det även gällde vätgas-bränsleceller var en överraskning för mig.

JAg får läsa på lite.

Hepp!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Inlägg av Svenssons »

TeslaTissel skrev:
Elmil skrev:
I en annons i SvD idag hävdar svenska PowerCell att man utsetts till "preferred supplier" av bränslecellstackar till Nikola Motor. Det gäller en order på 800 lastbilar.
Nikola.jpg
Fantastiskt!
Men har jag missat något med Northvolt?
För vad som planerats är ju batterifabrik i Sollefteå? Visserligen pratade Northvolt om att man kunde erbjuda flera olika batteriapplikations-system,
Men att det även gällde vätgas-bränsleceller var en överraskning för mig.

JAg får läsa på lite.

Hepp!
Powercell har ju inget med Northvolt att göra. Powercell sysslar med bränsleceller och Northvolt med battericeller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Inlägg av TeslaTissel »

Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
Elmil skrev:
I en annons i SvD idag hävdar svenska PowerCell att man utsetts till "preferred supplier" av bränslecellstackar till Nikola Motor. Det gäller en order på 800 lastbilar.
Nikola.jpg
Fantastiskt!
Men har jag missat något med Northvolt?
För vad som planerats är ju batterifabrik i Sollefteå? Visserligen pratade Northvolt om att man kunde erbjuda flera olika batteriapplikations-system,
Men att det även gällde vätgas-bränsleceller var en överraskning för mig.

JAg får läsa på lite.

Hepp!
Powercell har ju inget med Northvolt att göra. Powercell sysslar med bränsleceller och Northvolt med battericeller.
Åh! Jädrar i voltige! Jag förväxlade!!??

Tackar för upplysningen!

Hupp!
Skriv svar