Model S-taxi i Göteborg
Moderator: Redaktion
-
danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7267
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
Model S-taxi i Göteborg
Hittade just den här: https://www.facebook.com/taxi19
Kul att det kommer gå att åka Tesla även när jag inte tar egen bil! Hoppas hen ansluter den till Uber också.
Kul att det kommer gå att åka Tesla även när jag inte tar egen bil! Hoppas hen ansluter den till Uber också.
Volvo EX90 Twin Motor Performance Ultra / Denim Blue / Nordico Dawn / 22"
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
-
mahulkp
- Teslaägare
- Inlägg: 1005
- Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
- Ort: Hönö
Re: Model S-taxi i Göteborg
Träffade en herre på SC i Ödeshög i förra veckan. Han berättade att han drev ett färdtjänstbolag i Göteborg och att de på kommunens begäran beställt 3 st Tesla till våren 2016. Kommunen vill ha fler elbilar inom färdtjänsten och Model S är den enda som uppfyller kraven. 

Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
-
Fredriksv
- Teslaägare
- Inlägg: 342
- Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
- Ort: Sigtuna
Re: Model S-taxi i Göteborg
Det finns redan tesla i uber....danni skrev:Hittade just den här: https://www.facebook.com/taxi19
Kul att det kommer gå att åka Tesla även när jag inte tar egen bil! Hoppas hen ansluter den till Uber också.
-
danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7267
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
Re: Model S-taxi i Göteborg
Här i Göteborg? Aldrig råkat ut för. Eller jo, en gång, när Tesla arrangerade provkörningar via appenFredriksv skrev:Det finns redan tesla i uber....danni skrev:Hittade just den här: https://www.facebook.com/taxi19
Kul att det kommer gå att åka Tesla även när jag inte tar egen bil! Hoppas hen ansluter den till Uber också.
Volvo EX90 Twin Motor Performance Ultra / Denim Blue / Nordico Dawn / 22"
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
-
Fredriksv
- Teslaägare
- Inlägg: 342
- Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
- Ort: Sigtuna
-
Bengt
- Teslaägare
- Inlägg: 682
- Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
- Ort: Sollentuna/Viby
Re: Model S-taxi i Göteborg
Is the driver a hen?danni skrev:Hittade just den här: https://www.facebook.com/taxi19
Kul att det kommer gå att åka Tesla även när jag inte tar egen bil! Hoppas hen ansluter den till Uber också.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
-
danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7267
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
Re: Model S-taxi i Göteborg
Ja, nej, du förstår, jag skrev på svenska, inte på engelska.Bengt skrev:Is the driver a hen?danni skrev:Hittade just den här: https://www.facebook.com/taxi19
Kul att det kommer gå att åka Tesla även när jag inte tar egen bil! Hoppas hen ansluter den till Uber också.
Volvo EX90 Twin Motor Performance Ultra / Denim Blue / Nordico Dawn / 22"
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
-
Martinen
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
- Ort: Skurup
Re: Model S-taxi i Göteborg
danni skrev:Ja, nej, du förstår, jag skrev på svenska, inte på engelska.Bengt skrev:Is the driver a hen?danni skrev:Hittade just den här: https://www.facebook.com/taxi19
Kul att det kommer gå att åka Tesla även när jag inte tar egen bil! Hoppas hen ansluter den till Uber också.
Men då får du ju skriva höna
-
danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7267
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
Re: Model S-taxi i Göteborg
Det är fantastiskt roligt, tycker jag, att ett så oskyldigt litet ord kan vara så provocerande för så många. Bara ytterligare en anledning att använda det!
Volvo EX90 Twin Motor Performance Ultra / Denim Blue / Nordico Dawn / 22"
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
-
Kalle
- Teslaägare
- Inlägg: 2136
- Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
- Ort: Kiruna
Re: Model S-taxi i Göteborg
Jag har börjat använda det mycket pga twitters limiterade antal täcken, hen är kortare än han/hon.
Hen är nog det ända finska låneordet i svenskan som jag kan komma på, (fins säkert fler upenbara låneord, men inget ja kommer på nu)
Hen är nog det ända finska låneordet i svenskan som jag kan komma på, (fins säkert fler upenbara låneord, men inget ja kommer på nu)
-
Lessmog
- Teslaägare
- Inlägg: 1121
- Blev medlem: 10 mar 2014 09:53
-
Martinen
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
- Ort: Skurup
Re: Model S-taxi i Göteborg
Ja jag blir extremt provocerad av hönordanni skrev:Det är fantastiskt roligt, tycker jag, att ett så oskyldigt litet ord kan vara så provocerande för så många. Bara ytterligare en anledning att använda det!
-
Stefan
- Teslaägare
- Inlägg: 518
- Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
- Ort: Lindome
Re: Model S-taxi i Göteborg
Såg denna skylt i veckan i Navet på Lindholmspiren i Göteborg. Samma pris som vanlig Taxi 
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
-
Nemesis
- Inlägg: 328
- Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
- Ort: GÖTEBORG
Re: Model S-taxi i Göteborg
Jag såg en taxi Göteborg model s vid stenpiren igår också
tycker inte taxiprinten gör teslan rättvisa... Men men...
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
-
Elputte
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
- Ort: Bromma
Re: Model S-taxi i Göteborg
Tänk när model 3 kommer om den får bra räckvidd. Kan bli en riktig taxi succ'e. Inte svårt att hämta in vinst direkt där.
-
Nemesis
- Inlägg: 328
- Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
- Ort: GÖTEBORG
Re: Model S-taxi i Göteborg
Är taxi och tjänstebilar som kommer slå först. Väldigt stor andel eldrivna hantverksbilar på gatorna redan. Någon som har lite statistik på ex taxikörmönster? Vilken räckvidd behövs?
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
-
Werzion
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 14 jun 2014 22:18
- Ort: Jönköping
Re: Model S-taxi i Göteborg
Jag kan bjussa på lite infoNemesis skrev:Är taxi och tjänstebilar som kommer slå först. Väldigt stor andel eldrivna hantverksbilar på gatorna redan. Någon som har lite statistik på ex taxikörmönster? Vilken räckvidd behövs?
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Jag körde taxi i ca fem månader i våras för att (förutom betala räkningar osv.) samla in statistik för att själv kunna driva eget med eltaxi (Tesla Model S 85D såklart).
Körde 87 pass totalt.
Snittade 31,3 mil per pass (och snittade 10h32m per pass, vilotider tillåter upp till 13h per dygn)
15 av passen var längre än 45 mil (17% av passen) men fanns alltid tid och möjlighet att ladda förutom en körning som var godstransport på ca 60 mil totalt (körning till kund hade inte varit några problem, men att invänta en långsam laddning mitt ute i ingenstans i södra Dalarna för att kunna ta mig hem tillät inte vilotiderna).
Nöjd med båda min affärsplan* och en kalkyl som trots pessimistiska siffror håller och visar bra vinstmarginal så vill bankerna köra med både livrem och hängslen, a.k.a. de vill att hela bilens/bilarnas värde redan ska finnas i (det nystartade) bolaget - vilket ställer mig frågande att OM jag haft 1-3 miljoner redan nu, varför skulle jag gå till dem för ett lån?... Ska inte räntan balanseras mot en eventuell risk?... (leasingen baseras på 20% kontaktinsats och 0% i restvärde!...)
Jag har inte gett upp än, löst många problem och lärt mig en hel del på vägen, men detta är inget litet hinder att ta sig över
* Stor fokus på miljömässigt- och socialt ansvarstagande. Miljömässigt löser man "ganska simpelt" genom att köra Tesla, socialt ansvarstagande för jag snabbt insåg att ingen jag lärde känna hade annat än provision, och enligt statistik kör hälften för 57 kr/tim eller mindre, innan skatt... och i många fall pratar vi om 13 timmar per dygn, 6-7 dagar i veckan... Ganska vidrig bransch så sett, hade varit kul att kunna förbättra den.
-
Martinen
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
- Ort: Skurup
Re: Model S-taxi i Göteborg
Hade varit fräckt om Tesla kunde bygga en limousin.
Batterier längs hela plattan. 170 kWh
Ingen stor marknad, men dom kunde säkert tagit bra betalt.
Batterier längs hela plattan. 170 kWh
Ingen stor marknad, men dom kunde säkert tagit bra betalt.
-
Herr X
- Teslaägare
- Inlägg: 4184
- Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
- Ort: Täby
Re: Model S-taxi i Göteborg
Har du ingen annan säkerhet, typ ett hus/lägenhet eller liknande?Werzion skrev:Nöjd med båda min affärsplan* och en kalkyl som trots pessimistiska siffror håller och visar bra vinstmarginal så vill bankerna köra med både livrem och hängslen, a.k.a. de vill att hela bilens/bilarnas värde redan ska finnas i (det nystartade) bolaget - vilket ställer mig frågande att OM jag haft 1-3 miljoner redan nu, varför skulle jag gå till dem för ett lån?... Ska inte räntan balanseras mot en eventuell risk?... (leasingen baseras på 20% kontaktinsats och 0% i restvärde!...)
Vad tror du om att köra för Uber istället för ett gammalt klassiskt taxibolag?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
-
Elputte
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
- Ort: Bromma
-
Herr X
- Teslaägare
- Inlägg: 4184
- Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
- Ort: Täby
Model S-taxi i Göteborg
Han skrev ju att budgeten skulle gå ihop redan med en Model S, men att hans medverkan i TV-programmet "Lyxfällan" gjorde att han inte fick lån (det där med Lyxfällan hittade jag på).Elputte skrev:Werzion! Med en model3 skulle väl budgeten gå ihop!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
-
Elputte
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
- Ort: Bromma
Re: Model S-taxi i Göteborg
Hehe! Jag menar att det skulle bli lättare att få lån. Om bilarna kostar mindre än halva priset. Kanske tom att Nissan hinner före med en ny Leaf med bra räckvid. Borde få att få fasta företagskunder etc med miljötänk.Herr X skrev:Han skrev ju att budgeten skulle gå ihop redan med en Model S, men att hans medverkan i TV-programmet "Lyxfällan" gjorde att han inte fick lån (det där med Lyxfällan hittade jag på).Elputte skrev:Werzion! Med en model3 skulle väl budgeten gå ihop!
-
Werzion
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 14 jun 2014 22:18
- Ort: Jönköping
Re: Model S-taxi i Göteborg
Tyvärr ingen annan säkerhet.Herr X skrev:Har du ingen annan säkerhet, typ ett hus/lägenhet eller liknande?Werzion skrev:Nöjd med båda min affärsplan* och en kalkyl som trots pessimistiska siffror håller och visar bra vinstmarginal så vill bankerna köra med både livrem och hängslen, a.k.a. de vill att hela bilens/bilarnas värde redan ska finnas i (det nystartade) bolaget - vilket ställer mig frågande att OM jag haft 1-3 miljoner redan nu, varför skulle jag gå till dem för ett lån?... Ska inte räntan balanseras mot en eventuell risk?... (leasingen baseras på 20% kontaktinsats och 0% i restvärde!...)
Vad tror du om att köra för Uber istället för ett gammalt klassiskt taxibolag?
Att jag däremot står beredd att hosta upp ~610.000 kr till kontantinsatsen för tre Model S bör visa min dedikation till det hela, det hela är inte det minsta riskfritt för min del heller, men bankerna kräver mer.
Länge spanat på Uber, de är intressanta, men är till väldigt stor skala ren svarttaxi och de börjar få mer och mer problem med olika myndigheter och regeringar världen runt, inkl. svenska.
Men med uppbackning av bl.a. Google så lär de inte försvinna än på ett tag, om någonsin.
F*ck yeahElputte skrev:Werzion! Med en model3 skulle väl budgeten gå ihop!
Det "tråkiga" ur ett taxi-perspektiv är hur "vanlig" den bilen antagligen kommer bli.
Jobbat med den här affärsidén i snart ett år, med insikten om att elbilar kommer bli standard/givna i framtiden, det är den unika tajmningen i nuläget (gärna redan förra året såklart hehe) att nischa sig som eltaxibolag som fått mitt blod att rinna söderut
(spoiler: det är tajmningen som makes or breaks a start-up)
Lyxfällan ville inte ha mig, men de sa att de skulle återkomma om en radio-version blev aktuell...Herr X skrev:Han skrev ju att budgeten skulle gå ihop redan med en Model S, men att hans medverkan i TV-programmet "Lyxfällan" gjorde att han inte fick lån (det där med Lyxfällan hittade jag på).Elputte skrev:Werzion! Med en model3 skulle väl budgeten gå ihop!
-
Pontus
- Teslaägare
- Inlägg: 9054
- Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
- Ort: Upplands Väsby, Stockholm
Re: Model S-taxi i Göteborg
Du borde söka till Teslafällan...Werzion skrev:Tyvärr ingen annan säkerhet.Herr X skrev:Har du ingen annan säkerhet, typ ett hus/lägenhet eller liknande?Werzion skrev:Nöjd med båda min affärsplan* och en kalkyl som trots pessimistiska siffror håller och visar bra vinstmarginal så vill bankerna köra med både livrem och hängslen, a.k.a. de vill att hela bilens/bilarnas värde redan ska finnas i (det nystartade) bolaget - vilket ställer mig frågande att OM jag haft 1-3 miljoner redan nu, varför skulle jag gå till dem för ett lån?... Ska inte räntan balanseras mot en eventuell risk?... (leasingen baseras på 20% kontaktinsats och 0% i restvärde!...)
Vad tror du om att köra för Uber istället för ett gammalt klassiskt taxibolag?
Att jag däremot står beredd att hosta upp ~610.000 kr till kontantinsatsen för tre Model S bör visa min dedikation till det hela, det hela är inte det minsta riskfritt för min del heller, men bankerna kräver mer.
Länge spanat på Uber, de är intressanta, men är till väldigt stor skala ren svarttaxi och de börjar få mer och mer problem med olika myndigheter och regeringar världen runt, inkl. svenska.
Men med uppbackning av bl.a. Google så lär de inte försvinna än på ett tag, om någonsin.
F*ck yeahElputte skrev:Werzion! Med en model3 skulle väl budgeten gå ihop!
Det "tråkiga" ur ett taxi-perspektiv är hur "vanlig" den bilen antagligen kommer bli.
Jobbat med den här affärsidén i snart ett år, med insikten om att elbilar kommer bli standard/givna i framtiden, det är den unika tajmningen i nuläget (gärna redan förra året såklart hehe) att nischa sig som eltaxibolag som fått mitt blod att rinna söderut
(spoiler: det är tajmningen som makes or breaks a start-up)
Lyxfällan ville inte ha mig, men de sa att de skulle återkomma om en radio-version blev aktuell...Herr X skrev:Han skrev ju att budgeten skulle gå ihop redan med en Model S, men att hans medverkan i TV-programmet "Lyxfällan" gjorde att han inte fick lån (det där med Lyxfällan hittade jag på).Elputte skrev:Werzion! Med en model3 skulle väl budgeten gå ihop!![]()
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-
Elputte
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
- Ort: Bromma
Re: Model S-taxi i Göteborg
Werzion! Har du sett reklamen på Taxi Stockholm om Nollzon.se. Ett sätt för företag att endast beställa eltaxi.