Model S-taxi i Göteborg

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Model S-taxi i Göteborg

Inlägg av danni »

Hittade just den här: https://www.facebook.com/taxi19

Kul att det kommer gå att åka Tesla även när jag inte tar egen bil! Hoppas hen ansluter den till Uber också.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Re: Model S-taxi i Göteborg

Inlägg av mahulkp »

Träffade en herre på SC i Ödeshög i förra veckan. Han berättade att han drev ett färdtjänstbolag i Göteborg och att de på kommunens begäran beställt 3 st Tesla till våren 2016. Kommunen vill ha fler elbilar inom färdtjänsten och Model S är den enda som uppfyller kraven.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

danni skrev:

Kul att det kommer gå att åka Tesla även när jag inte tar egen bil! Hoppas hen ansluter den till Uber också.
Det finns redan tesla i uber.... :-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Fredriksv skrev:
danni skrev:

Det finns redan tesla i uber.... :-)
Här i Göteborg? Aldrig råkat ut för. Eller jo, en gång, när Tesla arrangerade provkörningar via appen :) Det bästa man kan hoppas på i min erfarenhet är en väldigt trevlig men ack så fossil A8L.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Aj, sorry missade visst trådrubriken, Göteborg. Då vet jag inte.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

danni skrev:

Is the driver a hen? ;)
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Bengt skrev:
danni skrev:

Is the driver a hen? ;)
Ja, nej, du förstår, jag skrev på svenska, inte på engelska.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Bengt skrev:
danni skrev:

Is the driver a hen? ;)
Ja, nej, du förstår, jag skrev på svenska, inte på engelska.

Men då får du ju skriva höna :D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det är fantastiskt roligt, tycker jag, att ett så oskyldigt litet ord kan vara så provocerande för så många. Bara ytterligare en anledning att använda det!
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Jag har börjat använda det mycket pga twitters limiterade antal täcken, hen är kortare än han/hon.
Hen är nog det ända finska låneordet i svenskan som jag kan komma på, (fins säkert fler upenbara låneord, men inget ja kommer på nu)
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

OT: Pojke, Pjäxa. ;)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Det är fantastiskt roligt, tycker jag, att ett så oskyldigt litet ord kan vara så provocerande för så många. Bara ytterligare en anledning att använda det!
Ja jag blir extremt provocerad av hönor :D. Går runt och sprätter och Tror att dom är nått. ;)
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Såg denna skylt i veckan i Navet på Lindholmspiren i Göteborg. Samma pris som vanlig Taxi :D
IMG_20151011_103039.JPG
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Jag såg en taxi Göteborg model s vid stenpiren igår också :) tycker inte taxiprinten gör teslan rättvisa... Men men...

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Tänk när model 3 kommer om den får bra räckvidd. Kan bli en riktig taxi succ'e. Inte svårt att hämta in vinst direkt där.
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Är taxi och tjänstebilar som kommer slå först. Väldigt stor andel eldrivna hantverksbilar på gatorna redan. Någon som har lite statistik på ex taxikörmönster? Vilken räckvidd behövs?

Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

Nemesis skrev:
Är taxi och tjänstebilar som kommer slå först. Väldigt stor andel eldrivna hantverksbilar på gatorna redan. Någon som har lite statistik på ex taxikörmönster? Vilken räckvidd behövs?

Jag kan bjussa på lite info :)

Jag körde taxi i ca fem månader i våras för att (förutom betala räkningar osv.) samla in statistik för att själv kunna driva eget med eltaxi (Tesla Model S 85D såklart).
Körde 87 pass totalt.
Snittade 31,3 mil per pass (och snittade 10h32m per pass, vilotider tillåter upp till 13h per dygn)
15 av passen var längre än 45 mil (17% av passen) men fanns alltid tid och möjlighet att ladda förutom en körning som var godstransport på ca 60 mil totalt (körning till kund hade inte varit några problem, men att invänta en långsam laddning mitt ute i ingenstans i södra Dalarna för att kunna ta mig hem tillät inte vilotiderna).

Nöjd med båda min affärsplan* och en kalkyl som trots pessimistiska siffror håller och visar bra vinstmarginal så vill bankerna köra med både livrem och hängslen, a.k.a. de vill att hela bilens/bilarnas värde redan ska finnas i (det nystartade) bolaget - vilket ställer mig frågande att OM jag haft 1-3 miljoner redan nu, varför skulle jag gå till dem för ett lån?... Ska inte räntan balanseras mot en eventuell risk?... (leasingen baseras på 20% kontaktinsats och 0% i restvärde!...)

Jag har inte gett upp än, löst många problem och lärt mig en hel del på vägen, men detta är inget litet hinder att ta sig över :cry:

* Stor fokus på miljömässigt- och socialt ansvarstagande. Miljömässigt löser man "ganska simpelt" genom att köra Tesla, socialt ansvarstagande för jag snabbt insåg att ingen jag lärde känna hade annat än provision, och enligt statistik kör hälften för 57 kr/tim eller mindre, innan skatt... och i många fall pratar vi om 13 timmar per dygn, 6-7 dagar i veckan... Ganska vidrig bransch så sett, hade varit kul att kunna förbättra den.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Hade varit fräckt om Tesla kunde bygga en limousin.
Batterier längs hela plattan. 170 kWh :D
Ingen stor marknad, men dom kunde säkert tagit bra betalt.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Werzion skrev:
Nöjd med båda min affärsplan* och en kalkyl som trots pessimistiska siffror håller och visar bra vinstmarginal så vill bankerna köra med både livrem och hängslen, a.k.a. de vill att hela bilens/bilarnas värde redan ska finnas i (det nystartade) bolaget - vilket ställer mig frågande att OM jag haft 1-3 miljoner redan nu, varför skulle jag gå till dem för ett lån?... Ska inte räntan balanseras mot en eventuell risk?... (leasingen baseras på 20% kontaktinsats och 0% i restvärde!...)
Har du ingen annan säkerhet, typ ett hus/lägenhet eller liknande?
Vad tror du om att köra för Uber istället för ett gammalt klassiskt taxibolag?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Werzion! Med en model3 skulle väl budgeten gå ihop!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Model S-taxi i Göteborg

Inlägg av Herr X »

Elputte skrev:
Han skrev ju att budgeten skulle gå ihop redan med en Model S, men att hans medverkan i TV-programmet "Lyxfällan" gjorde att han inte fick lån (det där med Lyxfällan hittade jag på).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Herr X skrev:
Elputte skrev:
Han skrev ju att budgeten skulle gå ihop redan med en Model S, men att hans medverkan i TV-programmet "Lyxfällan" gjorde att han inte fick lån (det där med Lyxfällan hittade jag på).
Hehe! Jag menar att det skulle bli lättare att få lån. Om bilarna kostar mindre än halva priset. Kanske tom att Nissan hinner före med en ny Leaf med bra räckvid. Borde få att få fasta företagskunder etc med miljötänk.
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

Herr X skrev:
Werzion skrev:
Tyvärr ingen annan säkerhet.
Att jag däremot står beredd att hosta upp ~610.000 kr till kontantinsatsen för tre Model S bör visa min dedikation till det hela, det hela är inte det minsta riskfritt för min del heller, men bankerna kräver mer.

Länge spanat på Uber, de är intressanta, men är till väldigt stor skala ren svarttaxi och de börjar få mer och mer problem med olika myndigheter och regeringar världen runt, inkl. svenska.
Men med uppbackning av bl.a. Google så lär de inte försvinna än på ett tag, om någonsin.
Elputte skrev:
F*ck yeah :)
Det "tråkiga" ur ett taxi-perspektiv är hur "vanlig" den bilen antagligen kommer bli.
Jobbat med den här affärsidén i snart ett år, med insikten om att elbilar kommer bli standard/givna i framtiden, det är den unika tajmningen i nuläget (gärna redan förra året såklart hehe) att nischa sig som eltaxibolag som fått mitt blod att rinna söderut ;)

(spoiler: det är tajmningen som makes or breaks a start-up)
Herr X skrev:
Elputte skrev:
Lyxfällan ville inte ha mig, men de sa att de skulle återkomma om en radio-version blev aktuell... :cry: :lol:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Werzion skrev:
Herr X skrev:
Werzion skrev:
Tyvärr ingen annan säkerhet.
Att jag däremot står beredd att hosta upp ~610.000 kr till kontantinsatsen för tre Model S bör visa min dedikation till det hela, det hela är inte det minsta riskfritt för min del heller, men bankerna kräver mer.

Länge spanat på Uber, de är intressanta, men är till väldigt stor skala ren svarttaxi och de börjar få mer och mer problem med olika myndigheter och regeringar världen runt, inkl. svenska.
Men med uppbackning av bl.a. Google så lär de inte försvinna än på ett tag, om någonsin.
Elputte skrev:
F*ck yeah :)
Det "tråkiga" ur ett taxi-perspektiv är hur "vanlig" den bilen antagligen kommer bli.
Jobbat med den här affärsidén i snart ett år, med insikten om att elbilar kommer bli standard/givna i framtiden, det är den unika tajmningen i nuläget (gärna redan förra året såklart hehe) att nischa sig som eltaxibolag som fått mitt blod att rinna söderut ;)

(spoiler: det är tajmningen som makes or breaks a start-up)
Herr X skrev:
Elputte skrev:
Lyxfällan ville inte ha mig, men de sa att de skulle återkomma om en radio-version blev aktuell... :cry: :lol:
Du borde söka till Teslafällan...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Werzion! Har du sett reklamen på Taxi Stockholm om Nollzon.se. Ett sätt för företag att endast beställa eltaxi.
Skriv svar