WAF

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

WAF

Inlägg av Stefan »

Hur fick ni era fruar/män eller sambos att gå med på ett köp?

Min egen resa att äga en Tesla är inte avslutad än, men jag får nog i alla fall meddela att WAF är avklarad :D

Har sedan mitt första besök i en Teslabutik i Miami 2013, tjatat hemma så att alla här nästan har fått ha öronproppar ;)
Min fru har varit ganska ointresserad och tycker att den är snygg men dyr. Hon har ofta undrat varför betala så mycket för ett transportmedel?
Tyckte det var dags att försöka ändra åsikten så jag bokade en testkörning. Vi test körde i dag i Mölndal, det var min tredje gång 8-)
Gjorde klart för Tesla-representanten att jag kunde "allt" och att det var min fru som skulle vara i centrum för denna test körningen. Detta gjorde de bra och alla frågor om behov vi hade och vad som var viktigt ställdes till min fru och inte till mig. Det var min fru som svarade och hon fick svar på det hon undrade över. När vi satte oss i bilen och hon började köra. Jag märkte snabbt att hennes inställning ändrade sig och började prata om bilen som en upplevelse :shock: Detta hade jag inte förväntar mig... När vi hade kört en stund så blev det min tur att köra, jag var ju tvungen att testa hur snabb den är och fick kommentaren att hon mådde illa :mrgreen: Detta trots att det bara var en 70D vi testade.

Efter körningen så har jag bara fått positiva kommentarer om bilen och att hon kan tänka sig att köpa en om den inte hade varit så dyr... Så nu är det bara mina egna krav jag måste fundera på och se var/när jag skall titta djupt i fickorna...

Så för er som försöker övertyga den andra hälften så är det bara en sak som gäller: låt dom provköra så är saken nästan helt klart. :roll:
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: WAF

Inlägg av danni »

Haha, samma sak här! Hon har ju fått höra på mitt tjat om Tesla i ett par år nu, men det har inte riktigt varit köpläge för en fullt så dyr bil. Men som jag tjatat har hon såklart förstått att den är något alldeles extra. Men sen när hon fått prova själv var hon precis som jag - helt besatt och varken tänkte på eller pratade om något annat än Tesla. Så dagen efter beställde vi!

Nu går vi och myser över alla möjligheter som den här bilen öppnar. Många verkar tro att elbilar är något begränsande men för oss med Teslan är det något helt annat. I och med att det blir så billigt för både plånbok och miljö och samtidigt en så trevlig miljö att vistas i längre stunder så kommer vi nog använda Teslan på ett helt annat sätt än tidigare bilar. Fler “onödiga” resor (typ hon hälsar på sina vänner i Uddevalla vilken kväll som helst i veckan eller åker till Ullared bara för att) och fler roadtrips (Stockholm eller Danmark på sommaren bara för att, självklart).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Haha, kul för er! Min fru vägrar köra Teslan, den är alldeles för stor tycker hon. Svaret på om vi skulle köpa en blev "om du tycker att du behöver en, så köp en"
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

danni skrev:
Haha, samma sak här! Hon har ju fått höra på mitt tjat om Tesla i ett par år nu, men det har inte riktigt varit köpläge för en fullt så dyr bil. Men som jag tjatat har hon såklart förstått att den är något alldeles extra. Men sen när hon fått prova själv var hon precis som jag - helt besatt och varken tänkte på eller pratade om något annat än Tesla. Så dagen efter beställde vi!

Nu går vi och myser över alla möjligheter som den här bilen öppnar. Många verkar tro att elbilar är något begränsande men för oss med Teslan är det något helt annat. I och med att det blir så billigt för både plånbok och miljö och samtidigt en så trevlig miljö att vistas i längre stunder så kommer vi nog använda Teslan på ett helt annat sätt än tidigare bilar. Fler “onödiga” resor (typ hon hälsar på sina vänner i Uddevalla vilken kväll som helst i veckan eller åker till Ullared bara för att) och fler roadtrips (Stockholm eller Danmark på sommaren bara för att, självklart).
Så skulle det nog bli för oss också. Typ ta bilen och bara åka söder ut på semestern. Vintern till St. Anton eller ner till Nice på sommaren. Det hade varit härligt.
Min fru tyckte att Tesla kändes som om den bästa långfärdsbilen hon kunde tänka sig. Helt överens med henne på detta.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

HelectriC skrev:
Haha, kul för er! Min fru vägrar köra Teslan, den är alldeles för stor tycker hon. Svaret på om vi skulle köpa en blev "om du tycker att du behöver en, så köp en"
Stor tyckte min fru också att den var. Hon var tveksam att köra den på trånga ställen. Långfärder och pendelbil med autopiloten så såg hon inga problem. När vi fick backkameran och parkeringssensorerna demonstrerade så var storleken ändå ganska okej. Men stor var den.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Min fru gillar att övningsköra i den även om det är lite fuskigt lätt...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Tessling
Teslaägare

Inlägg av Tessling »

Min fru har inte körkort och inga som helst planer på att ta ett. Jag tjatade intensivt och mothugget var hela tiden priset och "den ser ju ut som den vi har" ( BMW 3-serie GT). Hon vägrade dessutom att ens följa med till Täby C för att provköra den eller ens titta på den.

Dock lönade sig tjat och gnat då hon en dag tillslut utbrister: "Om du köper den, kommer du sluta prata om den då?", mitt svar var självklart ja, men jag tror inte det kommer hålla i längden :D

Nu när det börjar närma sig leverans tycker hon att den skall vara orange istället, så foliering kanske blir på tapeten om hon då skulle bli mer nöjd.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag berättade för min sambo efter att jag beställt så blev det inget snack. Tror tyvärr inte att hon kommer få köra denna bilen.
Hon är inne på sin 3e bil sedan hon fick körkort. De förra 2 bilarna var fulla med parkeringsskador mm och hennes nya som hon haft i 3 månader är repad längs hela högersidan.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Martinen skrev:
Jag berättade för min sambo efter att jag beställt så blev det inget snack. Tror tyvärr inte att hon kommer få köra denna bilen.
Hon är inne på sin 3e bil sedan hon fick körkort. De förra 2 bilarna var fulla med parkeringsskador mm och hennes nya som hon haft i 3 månader är repad längs hela högersidan.
Hur fick hon körkort? Skrivit ut efter en online-kurs? :?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

I ett Corn Flakes-paket!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Martinen skrev:
Tycker synd om de andra bilarna :( Hur skyddar du Teslan hemma då? Fendrar?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

chpaulin skrev:
Martinen skrev:
Ja hon parkerar bredvid min, och jag är väldigt nervös att nått slå hända
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Martinen skrev:
chpaulin skrev:
Martinen skrev:
Ja hon parkerar bredvid min, och jag är väldigt nervös att nått slå hända
Blir till att skaffa pontoner då :lol:
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Min fru var ok med P85+. Min P85D gillar hon inte alls pgr av den sjuka accelerationen. Nu gasar jag aldrig med fru i bilen men hon gillar inte prestandan...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Skriv svar