av Teslaägare Leo » 05 okt 2018 06:21
En bil som används i ”vardagen” har nog risk för mer repor/slitage på tex inredning/dörrinsteg. Den riskerar kanske fler ”dörruppslag” osv beroende på var/hur den står parkerad. Den kanske oftare är smutsig/står ute osv.
Man kör all möjlig bråte i vardagsbilen som kanske inte alltid lastas försiktigt.
Vore det en ”fossilbil” vi pratar om så är det betydligt färre kallstarter och motor/olja/avgassystem hinner oftast få full arbetstemperatur och kondens försvinner.
Bilen står inte utomhus i regn och rusk dagligen.
Man kanske ”väljer” bruksbilen att köra grusvägar och köra sopor med om man har flera bilar. Så då minskar även slitaget på ”finbilen” av den anledningen.
Används finbilen mest på långresor. Så lär det ju vara mer landsväg/motorväg med jämn fart istället för ideliga accelerationer/inbromsningar som skapar ”växlande” riktning/kraft på tex drivaxlar osv. Vilket på sikt skapar mer ”glapp” osv.
Så inget konstigt eller magiskt. Utan det känns gansks logiskt att slitaget blir hårdare på en bil som används som en bruksbil. Framför allt det ”estetiska” slitaget på tex inredning osv. Något som vissa tycker är superviktigt andra tycker det är ganska egalt så länge saker är hela och fungerar.
Sen den ekonomiska och praktiska biten omkring hur många bilar man väljer att ha och hur de används är ju upp till var och en.
Jag kan ju säga att jag personligen grämer/oroar mig mindre för därruppslag/stenskott/inredningsrepor på vår e-Golf än på vår Tesla.
Roadster-10 2.0 Signature Edt, gått 1245mil
VW ID.3 1:st, 58kWh, 800mil
Tidigare Kia e-Niro-19, 3700mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil