Är er Tesla en vardagsbil?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Tesla till vardags

Ja, vår Tesla är en bil vi använder till vardagskörning.
93
96%
Nej, vi använder inte vår Tesla till vardagskörning.
4
4%
 
Antal röster: 97

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 591
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Är er Tesla en vardagsbil?

Inlägg av macksie »

Läste i en säljes-annons att bilen inte hade använts som vardagsbil. Och när jag köpte min var den i ett väldigt bra skick för att ha gått 3000 mil.
Vore intressant att veta om ni använder er Tesla som vardagsbil eller inte.
MYP
X90d
Verdi

Re: Är er Tesla en vardagsbil?

Inlägg av Verdi »

Vad ska man annars ha den till?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Är er Tesla en vardagsbil?

Inlägg av bylund »

Eftersom jag åker tunnelbana till jobbet har jag blivit något av en söndagsbilist, men det beror då mest på att jag inte behöver bil på vardagarna, inte att jag särskilt undviker vardagskörande för att bilen ska vara fin.

Slits bilar mer i rusningstrafik än på helgerna?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 591
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Är er Tesla en vardagsbil?

Inlägg av macksie »

Verdi skrev:
Vad ska man annars ha den till?
Ja, personligen håller jag med. Om jag har köpt en så fin bil så vill jag utnyttja den så mycket som möjligt. Och så underlättar den ju dessutom min kö-körning. Det var därför jag reagerade på formuleringen när jag läste annonsen.
Verdi skrev:
......Slits bilar mer i rusningstrafik än på helgerna?
Nej, men förarna... :-)
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Är er Tesla en vardagsbil?

Inlägg av Legato »

bylund skrev:

Slits bilar mer i rusningstrafik än på helgerna?
Inte elbilar, men en manuellt växlad fossilbil definitivt skulle jag påstå.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Är er Tesla en vardagsbil?

Inlägg av danni »

Gud ja, den är verkligen en vardagsbil. Perfekt vardagsbil, rent av. Den är enda bilen vi har i vår familj dessutom.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Musikmannen66
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 05 mar 2014 13:38
Ort: Tjörn

Re: Är er Tesla en vardagsbil?

Inlägg av Musikmannen66 »

Jag skulle vilja säga att den passar både till vardag och fest :D
Strax 9000 mil på två år
Model S 75 . Svart med taklucka
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Är er Tesla en vardagsbil?

Inlägg av Leo »

En bil som används i ”vardagen” har nog risk för mer repor/slitage på tex inredning/dörrinsteg. Den riskerar kanske fler ”dörruppslag” osv beroende på var/hur den står parkerad. Den kanske oftare är smutsig/står ute osv.

Man kör all möjlig bråte i vardagsbilen som kanske inte alltid lastas försiktigt.

Vore det en ”fossilbil” vi pratar om så är det betydligt färre kallstarter och motor/olja/avgassystem hinner oftast få full arbetstemperatur och kondens försvinner.

Bilen står inte utomhus i regn och rusk dagligen.

Man kanske ”väljer” bruksbilen att köra grusvägar och köra sopor med om man har flera bilar. Så då minskar även slitaget på ”finbilen” av den anledningen.

Används finbilen mest på långresor. Så lär det ju vara mer landsväg/motorväg med jämn fart istället för ideliga accelerationer/inbromsningar som skapar ”växlande” riktning/kraft på tex drivaxlar osv. Vilket på sikt skapar mer ”glapp” osv.

Så inget konstigt eller magiskt. Utan det känns gansks logiskt att slitaget blir hårdare på en bil som används som en bruksbil. Framför allt det ”estetiska” slitaget på tex inredning osv. Något som vissa tycker är superviktigt andra tycker det är ganska egalt så länge saker är hela och fungerar.

Sen den ekonomiska och praktiska biten omkring hur många bilar man väljer att ha och hur de används är ju upp till var och en.

Jag kan ju säga att jag personligen grämer/oroar mig mindre för därruppslag/stenskott/inredningsrepor på vår e-Golf än på vår Tesla.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är er Tesla en vardagsbil?

Inlägg av mati »

Det beror på vad man menar.
Vi använder till vardags alltid e-Golfen. Sambon tar den även till jobbet. Eftersom jag själv jobbar hemifrån behöver jag egentligen ingen bil. Men de gångerna jag ska iväg och träffa kunder använder jag Teslan, såvida inte Golfen finns tillgänglig.
Bisarrt nog tar vi även Teslan när vi ska t.ex. till tippen eller när annat gods behöver fraktas. Den är ju så pass stor att mer eller mindre allt går att transportera i den. Häromdagen körde jag till och med ett lass grus i bagaget. Det kändes helt fel, men det gick bra.
Man kan alltså säga att den används som laståsna och som andrabil. Troligen inte riktigt det den är avsedd för. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Är er Tesla en vardagsbil?

Inlägg av e5m1r »

Tesla är stor bekväm fröjd att köra så varför köra annat ?
En riktig laståsna också
Givetvis är man försiktig med inredningen men det är ma oavsett prislapp på ny bil ?
Betyder inte att man inte ska slänga in lite plast där bak och köra till tippen
Varför inte?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Är er Tesla en vardagsbil?

Inlägg av Leo »

e5m1r: Varför köra annat var nog en egentligen en retorisk fråga ;-)

Men förutom det jag skrev innan. Tex för att vi behöver två bilar och e-Golfen (eller annan likvärdig mindre bil) är en betydligt smidigare/mindre bil att köra och hitta parkering till i storstan ,-) Där vår X också känns ”onödigt” stor att tex skjutsa sig själv eller tonårsdottern i. X drar ju betydligt mer el rent energianvändningsmässigt också (oavsett vem som betalar för elen).

Att ha TVÅ Teslor känns inte heller vidare intressant eller realistiskt för oss heller. Då min fru inte tycker om att köra stora bilar. (Hon är väldigt bra på att köra och kör dagligen men vi är alla olika)

Då passar kombinationen Tesla och annan mindre/billigare elbil betydligt bättre för oss. Sen är det dessutom närmare till Verkstan med vår e-Golf även om vi aldrig behövt åka dit med den ännu :-)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Är er Tesla en vardagsbil?

Inlägg av OfarligTesla »

Frun kör sina 6-7 km till jobbet och sedan tillbaka så antar att det är en vardagsbil. Den används mycket...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Är er Tesla en vardagsbil?

Inlägg av Legato »

Leo skrev:

Att ha TVÅ Teslor känns inte heller vidare intressant eller realistiskt för oss heller. Då min fru inte tycker om att köra stora bilar. (Hon är väldigt bra på att köra och kör dagligen men vi är alla olika)
3?

Kortaste svaret ever och som kan tolkas på många sätt, eller hur? För mig känner jag en påtaglig risk att det landar i TRE med en 3a :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är er Tesla en vardagsbil?

Inlägg av mati »

Leo skrev:

Då passar kombinationen Tesla och annan mindre/billigare elbil betydligt bättre för oss. Sen är det dessutom närmare till Verkstan med vår e-Golf även om vi aldrig behövt åka dit med den ännu :-)
Samma här. Det känns tryggt att ha verkstan och ÅF på lämpligt avstånd. Fast vi har bara varit där en enda gång sedan vi hämtade bilen, fast inte för att e-Golfen behövde servas utan bara för att titta på bilar och snacka e-tron. Men eftersom Golfen hade precis blivit nerbajsad av ett gäng fåglar blev vi ombedda att överlämna bilnyckeln till säljaren. Efter en kvart fick vi tillbaka en nytvättad bil. Det hade jag inte förväntat mig och det ger massor med pluspoäng såklart. :-)
Många säger att de har fått bilen tvättad hos Tesla, men det har aldrig hänt mig. Trots att jag har varit där mer än en gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Är er Tesla en vardagsbil?

Inlägg av Leo »

Japp vår X är i princip såld nu så då får det bli en 3:a sen (står i kö sen 5min före visningseventet ;-)

Syndar lite med en äldre Polo vi har också eftersom döttrarna är i körkortstagarålder och vi tycker det är bra om de ändå har körkort för manuell bil då såna nog ändå lär finnas ett tag till...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar