Är er Tesla en vardagsbil?
Moderator: Redaktion
Är er Tesla en vardagsbil?
Läste i en säljes-annons att bilen inte hade använts som vardagsbil. Och när jag köpte min var den i ett väldigt bra skick för att ha gått 3000 mil.
Vore intressant att veta om ni använder er Tesla som vardagsbil eller inte.
Vore intressant att veta om ni använder er Tesla som vardagsbil eller inte.
MYP
X90d
Re: Är er Tesla en vardagsbil?
Eftersom jag åker tunnelbana till jobbet har jag blivit något av en söndagsbilist, men det beror då mest på att jag inte behöver bil på vardagarna, inte att jag särskilt undviker vardagskörande för att bilen ska vara fin.
Slits bilar mer i rusningstrafik än på helgerna?
Slits bilar mer i rusningstrafik än på helgerna?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Är er Tesla en vardagsbil?
Ja, personligen håller jag med. Om jag har köpt en så fin bil så vill jag utnyttja den så mycket som möjligt. Och så underlättar den ju dessutom min kö-körning. Det var därför jag reagerade på formuleringen när jag läste annonsen.Verdi skrev:Vad ska man annars ha den till?
Nej, men förarna...Verdi skrev:......Slits bilar mer i rusningstrafik än på helgerna?
MYP
X90d
Re: Är er Tesla en vardagsbil?
Inte elbilar, men en manuellt växlad fossilbil definitivt skulle jag påstå.bylund skrev:
Slits bilar mer i rusningstrafik än på helgerna?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Är er Tesla en vardagsbil?
Gud ja, den är verkligen en vardagsbil. Perfekt vardagsbil, rent av. Den är enda bilen vi har i vår familj dessutom.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Musikmannen66
- Teslaägare
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 05 mar 2014 13:38
- Ort: Tjörn
Re: Är er Tesla en vardagsbil?
Jag skulle vilja säga att den passar både till vardag och fest
Strax 9000 mil på två år
Strax 9000 mil på två år
Model S 75 . Svart med taklucka
Re: Är er Tesla en vardagsbil?
En bil som används i ”vardagen” har nog risk för mer repor/slitage på tex inredning/dörrinsteg. Den riskerar kanske fler ”dörruppslag” osv beroende på var/hur den står parkerad. Den kanske oftare är smutsig/står ute osv.
Man kör all möjlig bråte i vardagsbilen som kanske inte alltid lastas försiktigt.
Vore det en ”fossilbil” vi pratar om så är det betydligt färre kallstarter och motor/olja/avgassystem hinner oftast få full arbetstemperatur och kondens försvinner.
Bilen står inte utomhus i regn och rusk dagligen.
Man kanske ”väljer” bruksbilen att köra grusvägar och köra sopor med om man har flera bilar. Så då minskar även slitaget på ”finbilen” av den anledningen.
Används finbilen mest på långresor. Så lär det ju vara mer landsväg/motorväg med jämn fart istället för ideliga accelerationer/inbromsningar som skapar ”växlande” riktning/kraft på tex drivaxlar osv. Vilket på sikt skapar mer ”glapp” osv.
Så inget konstigt eller magiskt. Utan det känns gansks logiskt att slitaget blir hårdare på en bil som används som en bruksbil. Framför allt det ”estetiska” slitaget på tex inredning osv. Något som vissa tycker är superviktigt andra tycker det är ganska egalt så länge saker är hela och fungerar.
Sen den ekonomiska och praktiska biten omkring hur många bilar man väljer att ha och hur de används är ju upp till var och en.
Jag kan ju säga att jag personligen grämer/oroar mig mindre för därruppslag/stenskott/inredningsrepor på vår e-Golf än på vår Tesla.
Man kör all möjlig bråte i vardagsbilen som kanske inte alltid lastas försiktigt.
Vore det en ”fossilbil” vi pratar om så är det betydligt färre kallstarter och motor/olja/avgassystem hinner oftast få full arbetstemperatur och kondens försvinner.
Bilen står inte utomhus i regn och rusk dagligen.
Man kanske ”väljer” bruksbilen att köra grusvägar och köra sopor med om man har flera bilar. Så då minskar även slitaget på ”finbilen” av den anledningen.
Används finbilen mest på långresor. Så lär det ju vara mer landsväg/motorväg med jämn fart istället för ideliga accelerationer/inbromsningar som skapar ”växlande” riktning/kraft på tex drivaxlar osv. Vilket på sikt skapar mer ”glapp” osv.
Så inget konstigt eller magiskt. Utan det känns gansks logiskt att slitaget blir hårdare på en bil som används som en bruksbil. Framför allt det ”estetiska” slitaget på tex inredning osv. Något som vissa tycker är superviktigt andra tycker det är ganska egalt så länge saker är hela och fungerar.
Sen den ekonomiska och praktiska biten omkring hur många bilar man väljer att ha och hur de används är ju upp till var och en.
Jag kan ju säga att jag personligen grämer/oroar mig mindre för därruppslag/stenskott/inredningsrepor på vår e-Golf än på vår Tesla.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Är er Tesla en vardagsbil?
Det beror på vad man menar.
Vi använder till vardags alltid e-Golfen. Sambon tar den även till jobbet. Eftersom jag själv jobbar hemifrån behöver jag egentligen ingen bil. Men de gångerna jag ska iväg och träffa kunder använder jag Teslan, såvida inte Golfen finns tillgänglig.
Bisarrt nog tar vi även Teslan när vi ska t.ex. till tippen eller när annat gods behöver fraktas. Den är ju så pass stor att mer eller mindre allt går att transportera i den. Häromdagen körde jag till och med ett lass grus i bagaget. Det kändes helt fel, men det gick bra.
Man kan alltså säga att den används som laståsna och som andrabil. Troligen inte riktigt det den är avsedd för.
Vi använder till vardags alltid e-Golfen. Sambon tar den även till jobbet. Eftersom jag själv jobbar hemifrån behöver jag egentligen ingen bil. Men de gångerna jag ska iväg och träffa kunder använder jag Teslan, såvida inte Golfen finns tillgänglig.
Bisarrt nog tar vi även Teslan när vi ska t.ex. till tippen eller när annat gods behöver fraktas. Den är ju så pass stor att mer eller mindre allt går att transportera i den. Häromdagen körde jag till och med ett lass grus i bagaget. Det kändes helt fel, men det gick bra.
Man kan alltså säga att den används som laståsna och som andrabil. Troligen inte riktigt det den är avsedd för.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Är er Tesla en vardagsbil?
Tesla är stor bekväm fröjd att köra så varför köra annat ?
En riktig laståsna också
Givetvis är man försiktig med inredningen men det är ma oavsett prislapp på ny bil ?
Betyder inte att man inte ska slänga in lite plast där bak och köra till tippen
Varför inte?
En riktig laståsna också
Givetvis är man försiktig med inredningen men det är ma oavsett prislapp på ny bil ?
Betyder inte att man inte ska slänga in lite plast där bak och köra till tippen
Varför inte?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Är er Tesla en vardagsbil?
e5m1r: Varför köra annat var nog en egentligen en retorisk fråga
Men förutom det jag skrev innan. Tex för att vi behöver två bilar och e-Golfen (eller annan likvärdig mindre bil) är en betydligt smidigare/mindre bil att köra och hitta parkering till i storstan ,-) Där vår X också känns ”onödigt” stor att tex skjutsa sig själv eller tonårsdottern i. X drar ju betydligt mer el rent energianvändningsmässigt också (oavsett vem som betalar för elen).
Att ha TVÅ Teslor känns inte heller vidare intressant eller realistiskt för oss heller. Då min fru inte tycker om att köra stora bilar. (Hon är väldigt bra på att köra och kör dagligen men vi är alla olika)
Då passar kombinationen Tesla och annan mindre/billigare elbil betydligt bättre för oss. Sen är det dessutom närmare till Verkstan med vår e-Golf även om vi aldrig behövt åka dit med den ännu
Men förutom det jag skrev innan. Tex för att vi behöver två bilar och e-Golfen (eller annan likvärdig mindre bil) är en betydligt smidigare/mindre bil att köra och hitta parkering till i storstan ,-) Där vår X också känns ”onödigt” stor att tex skjutsa sig själv eller tonårsdottern i. X drar ju betydligt mer el rent energianvändningsmässigt också (oavsett vem som betalar för elen).
Att ha TVÅ Teslor känns inte heller vidare intressant eller realistiskt för oss heller. Då min fru inte tycker om att köra stora bilar. (Hon är väldigt bra på att köra och kör dagligen men vi är alla olika)
Då passar kombinationen Tesla och annan mindre/billigare elbil betydligt bättre för oss. Sen är det dessutom närmare till Verkstan med vår e-Golf även om vi aldrig behövt åka dit med den ännu
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5531
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Är er Tesla en vardagsbil?
Frun kör sina 6-7 km till jobbet och sedan tillbaka så antar att det är en vardagsbil. Den används mycket...
Re: Är er Tesla en vardagsbil?
3?Leo skrev:
Att ha TVÅ Teslor känns inte heller vidare intressant eller realistiskt för oss heller. Då min fru inte tycker om att köra stora bilar. (Hon är väldigt bra på att köra och kör dagligen men vi är alla olika)
Kortaste svaret ever och som kan tolkas på många sätt, eller hur? För mig känner jag en påtaglig risk att det landar i TRE med en 3a
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Är er Tesla en vardagsbil?
Samma här. Det känns tryggt att ha verkstan och ÅF på lämpligt avstånd. Fast vi har bara varit där en enda gång sedan vi hämtade bilen, fast inte för att e-Golfen behövde servas utan bara för att titta på bilar och snacka e-tron. Men eftersom Golfen hade precis blivit nerbajsad av ett gäng fåglar blev vi ombedda att överlämna bilnyckeln till säljaren. Efter en kvart fick vi tillbaka en nytvättad bil. Det hade jag inte förväntat mig och det ger massor med pluspoäng såklart.Leo skrev:
Då passar kombinationen Tesla och annan mindre/billigare elbil betydligt bättre för oss. Sen är det dessutom närmare till Verkstan med vår e-Golf även om vi aldrig behövt åka dit med den ännu
Många säger att de har fått bilen tvättad hos Tesla, men det har aldrig hänt mig. Trots att jag har varit där mer än en gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Är er Tesla en vardagsbil?
Japp vår X är i princip såld nu så då får det bli en 3:a sen (står i kö sen 5min före visningseventet
Syndar lite med en äldre Polo vi har också eftersom döttrarna är i körkortstagarålder och vi tycker det är bra om de ändå har körkort för manuell bil då såna nog ändå lär finnas ett tag till...
Syndar lite med en äldre Polo vi har också eftersom döttrarna är i körkortstagarålder och vi tycker det är bra om de ändå har körkort för manuell bil då såna nog ändå lär finnas ett tag till...
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil