Tecknik fråga

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Doosan
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 sep 2018 11:01

Tecknik fråga

Inlägg av Doosan »

Hur produceras cupe’ värmen? Och batteri värmen? Någon som vet?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tecknik fråga

Inlägg av mati »

Direktverkande el, dvs resistiva värmeelement.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Tecknik fråga

Inlägg av kler »

Massa elektroner som far ock krockar där inne i sladdarna :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
klippan
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 13 mar 2017 22:21

Re: Tecknik fråga

Inlägg av klippan »

Är det inte en AC-klimat anläggning?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tecknik fråga

Inlägg av LarsL »

klippan skrev:
Är det inte en AC-klimat anläggning?
Nä, Tesla har valt att inte använda värmepumpen. Vet inte varför, min Leaf har värmepump och det är ju ordentligt mycket mer effektivt.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Tecknik fråga

Inlägg av macksie »

MYP
X90d
Användarvisningsbild
Doosan
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 sep 2018 11:01

Re: Tecknik fråga

Inlägg av Doosan »

macksie skrev:
Om jag nu förstod allt rätt så värms batteri av vatten buren spillvärme från drivmotor och enbart det eller?
Och cupen’ värms med vatten buren värme från elspiral + eventuell spillvärme från drivmotor om batteri är tillräckligt varmt eller?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tecknik fråga

Inlägg av mati »

Nej, batteriförvärmningen som går när bilen står parkerad kan inte hämta någon spillvärme från motorn eftersom motorn är kall. Bilen har ju stått hela natten. Samma sak gäller när man bara kör en kort sträcka. Det finns ju inget värmeöverskott än. Då är det direktverkande el. Som mest drar värmen runt 11-12kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11228
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tecknik fråga

Inlägg av Jerker »

Model 3 batteripack ska ju kunna värmas av en stillastående motor. Det stod att läsa för länge sedan. Det var nåt med att de skickade ström genom motorn utan att den roterade och då blir den varm och kylvattnet cirkulerar och på så sätt värms batteripacket.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tecknik fråga

Inlägg av e5m1r »

Jerker skrev:
Model 3 batteripack ska ju kunna värmas av en stillastående motor. Det stod att läsa för länge sedan. Det var nåt med att de skickade ström genom motorn utan att den roterade och då blir den varm och kylvattnet cirkulerar och på så sätt värms batteripacket.
Så är det de skickar spänning så det blir varm utan att snurra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar