Prestanda vs vikt

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Prestanda vs vikt

Inlägg av hybris »

Vore kul med någon jämförelse med prestanda per kg. Tex tabell med bilar som accelererar under 4s till 100 och vad de väger. Prestanda per kg etc...

Model S väger ju 2,2 ton. Många bilar den tävlar mot väger något helt annat så det gör det hela mer extremt än många fattar...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1796
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av +46 »

hybris skrev:
Vore kul med någon jämförelse med prestanda per kg. Tex tabell med bilar som accelererar under 4s till 100 och vad de väger. Prestanda per kg etc...

Model S väger ju 2,2 ton. Många bilar den tävlar mot väger något helt annat så det gör det hela mer extremt än många fattar...
Så tung? Det måste väl vara de med panoramatak?
:-)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av hybris »

Jag tror de flesta ligger runt samma vikt. Batteripacken som väger...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1796
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av +46 »

Hittade den här listan:

http://www.autosnout.com/Cars-Bhp-Per-Ton-List.php

Jag tror att den senaste Koenigseggen (hybriden) är den första serietillverkade bilen som har mer än en hp per kg...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av Machris »

Varje ägare måste ange sin vikt.
Och innan var det åldern som registrerades, TCS blir mer o mer som Google :D
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av hybris »

Ja och sedan sexuell läggning, förhållande, namn på familjemedlemmar, antal kulor och hur mycket hår!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Ja och sedan sexuell läggning, förhållande, namn på familjemedlemmar, antal kulor och hur mycket hår!
Sexuell läggning lutar nog åt att min Tesla bara gillar EV bilar. Har bara en ingift bror men ingen med blodsband (el). Kulor finns det ett antal men inget hår.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av Lessmog »

Lite ont om kulor efter att ha pröjsat bilen ... ;)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av hybris »

Yepp har också dåligt med kulor men skuldfri på kärran.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av Martinen »

Intressant att det inte är många av inläggen som handlar om ämnet
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av hybris »

Semester och vi tråkar omkring... Tur att man kunde betala med kulor och synd att man inte har så många...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1453
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av Niclas »

Martinen skrev:
Intressant att det inte är många av inläggen som handlar om ämnet
Inte ens ditt...
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av 12man »

delad glädje är dubbel glädje heter det, riktiga sportbilar har 4 dörrar och minst 4 säten, och delad på 5 då jäklar


vilken 5-sitsig bil kommer i närheten av teslas bilars prestanda och vardagsduglighet
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Tessling
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 jul 2015 22:05
Ort: Järfälla

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av Tessling »

12man skrev:
delad glädje är dubbel glädje heter det, riktiga sportbilar har 4 dörrar och minst 4 säten, och delad på 5 då jäklar


vilken 5-sitsig bil kommer i närheten av teslas bilars prestanda och vardagsduglighet
Audi RS6?
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1796
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av +46 »

Martinen skrev:
Intressant att det inte är många av inläggen som handlar om ämnet
Att eliminera onödig vikt är A och O om man vill komma först från 0 till 100 km/tim. Här mina tre tips till Teslaägare som vill vara snabbast i sin klass;
1) Skippa det tunga panoramataket.
2) Byt till nya lätta titanfälgar (max 19")
3) Välj luftfjädring så att du får plats med extremt större omkrets på bakdäcken (tänk Dragster / Slicks)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av 12man »

Tessling skrev:
12man skrev:
delad glädje är dubbel glädje heter det, riktiga sportbilar har 4 dörrar och minst 4 säten, och delad på 5 då jäklar


vilken 5-sitsig bil kommer i närheten av teslas bilars prestanda och vardagsduglighet
Audi RS6?
testa mittplatsen (bak) i vilken audi som helst, inkl a8 lång, en pina, riktigt riktigt kass, med 3 barn gick inte öht, finns inte nog lågt betyg för den platsen
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av Martinen »

Niclas skrev:
Martinen skrev:
Intressant att det inte är många av inläggen som handlar om ämnet
Inte ens ditt...
Nej jag följer strömmen och skriver om nått helt annat.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av Martinen »

+46 skrev:
Martinen skrev:
Intressant att det inte är många av inläggen som handlar om ämnet
Att eliminera onödig vikt är A och O om man vill komma först från 0 till 100 km/tim. Här mina tre tips till Teslaägare som vill vara snabbast i sin klass;
1) Skippa det tunga panoramataket.
2) Byt till nya lätta titanfälgar (max 19")
3) Välj luftfjädring så att du får plats med extremt större omkrets på bakdäcken (tänk Dragster / Slicks)
1) check,
2) låter dyrt!?
3) kanske lite overkill :lol: , men jag har i och för sig luftfjädring redan
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4524
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av dstr »

12man skrev:
delad glädje är dubbel glädje heter det, riktiga sportbilar har 4 dörrar och minst 4 säten, och delad på 5 då jäklar


vilken 5-sitsig bil kommer i närheten av teslas bilars prestanda och vardagsduglighet
Mercedes E63 AMG S
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1463
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av thebishop »

Martinen skrev:
+46 skrev:
Martinen skrev:
Intressant att det inte är många av inläggen som handlar om ämnet
Att eliminera onödig vikt är A och O om man vill komma först från 0 till 100 km/tim. Här mina tre tips till Teslaägare som vill vara snabbast i sin klass;
1) Skippa det tunga panoramataket.
2) Byt till nya lätta titanfälgar (max 19")
3) Välj luftfjädring så att du får plats med extremt större omkrets på bakdäcken (tänk Dragster / Slicks)
1) check,
2) låter dyrt!?
3) kanske lite overkill :lol: , men jag har i och för sig luftfjädring redan
Varför kompromissa?

1) riv ut all ljudisolering och onödiga dekorativa paneler
2) riv ut passagerarstolar och baksäte
3) installera en pinnstol i metal med fempunktsbälte
4) ta bort luckan till handskfacket
5) blästra bort den onödigt tunga lacken
6) ....

8-)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av bladh »

thebishop skrev:
Martinen skrev:
+46 skrev:
Martinen skrev:
Intressant att det inte är många av inläggen som handlar om ämnet
Att eliminera onödig vikt är A och O om man vill komma först från 0 till 100 km/tim. Här mina tre tips till Teslaägare som vill vara snabbast i sin klass;
1) Skippa det tunga panoramataket.
2) Byt till nya lätta titanfälgar (max 19")
3) Välj luftfjädring så att du får plats med extremt större omkrets på bakdäcken (tänk Dragster / Slicks)
1) check,
2) låter dyrt!?
3) kanske lite overkill :lol: , men jag har i och för sig luftfjädring redan
Varför kompromissa?

1) riv ut all ljudisolering och onödiga dekorativa paneler
2) riv ut passagerarstolar och baksäte
3) installera en pinnstol i metal med fempunktsbälte
4) ta bort luckan till handskfacket
5) blästra bort den onödigt tunga lacken
6) ....

8-)
+1
Jagar ni prestanda på riktigt så är detta modellen. Skulle det inte gå att sätta in en 10" skärm också istället för den stora tunga 17"? Bild
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av hybris »

Ni missar poängen helt. Vi behöver inte lätta bilen, den väger 2.2 ton och det mesta är batteripaket. Bilen accelererar trots det till 100 på ca 3s. Hur många bilar med en vikt som Volvo XC90 gör det? Att lätta detaljer i bilen kommer göra noll skillnad. Hundra kilo är viktigare när man är runt 1000 kgs gränsen än 2000 kg... So dont bother. Däremot skall man inte sitta fem tunga grabbar med skuffen full med ölbqckar om man skall prova insane mode. 500 kg gör skillnad... :-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av pegs »

Batteriet väger 540kg (85kWh) enligt Wikipedia.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1463
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av thebishop »

hybris skrev:
Ni missar poängen helt. Vi behöver inte lätta bilen, den väger 2.2 ton och det mesta är batteripaket. Bilen accelererar trots det till 100 på ca 3s. Hur många bilar med en vikt som Volvo XC90 gör det? Att lätta detaljer i bilen kommer göra noll skillnad. Hundra kilo är viktigare när man är runt 1000 kgs gränsen än 2000 kg... So dont bother. Däremot skall man inte sitta fem tunga grabbar med skuffen full med ölbqckar om man skall prova insane mode. 500 kg gör skillnad... :-)
Så du tror en 10-15% (vilket borde vara nåbart med lite hårda nypor) viktminskning inte märkbart kommer förbättra prestanda? :-)

Tror du blir förvånad när full plaid-roadstern kommer isf...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Prestanda vs vikt

Inlägg av TiborBlomhall »

12man skrev:
vilken 5-sitsig bil kommer i närheten av teslas bilars prestanda och vardagsduglighet
Vaddå 5-sitsig? P90D är ju 5+2 sitsig!

Och de 5 sitsen är dessutom RIKTIGA. Alldeles för många sportbilar låtsas ha plats för 5 - men ska du få plats i baksätet måste du först såga av dig benen...
Skriv svar