Prestanda vs vikt
Moderator: Redaktion
Prestanda vs vikt
Vore kul med någon jämförelse med prestanda per kg. Tex tabell med bilar som accelererar under 4s till 100 och vad de väger. Prestanda per kg etc...
Model S väger ju 2,2 ton. Många bilar den tävlar mot väger något helt annat så det gör det hela mer extremt än många fattar...
Model S väger ju 2,2 ton. Många bilar den tävlar mot väger något helt annat så det gör det hela mer extremt än många fattar...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Prestanda vs vikt
Så tung? Det måste väl vara de med panoramatak?hybris skrev:Vore kul med någon jämförelse med prestanda per kg. Tex tabell med bilar som accelererar under 4s till 100 och vad de väger. Prestanda per kg etc...
Model S väger ju 2,2 ton. Många bilar den tävlar mot väger något helt annat så det gör det hela mer extremt än många fattar...

Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Prestanda vs vikt
Jag tror de flesta ligger runt samma vikt. Batteripacken som väger...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Prestanda vs vikt
Hittade den här listan:
http://www.autosnout.com/Cars-Bhp-Per-Ton-List.php
Jag tror att den senaste Koenigseggen (hybriden) är den första serietillverkade bilen som har mer än en hp per kg...
http://www.autosnout.com/Cars-Bhp-Per-Ton-List.php
Jag tror att den senaste Koenigseggen (hybriden) är den första serietillverkade bilen som har mer än en hp per kg...
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Prestanda vs vikt
Varje ägare måste ange sin vikt.
Och innan var det åldern som registrerades, TCS blir mer o mer som Google
Och innan var det åldern som registrerades, TCS blir mer o mer som Google

Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Re: Prestanda vs vikt
Ja och sedan sexuell läggning, förhållande, namn på familjemedlemmar, antal kulor och hur mycket hår!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Prestanda vs vikt
Sexuell läggning lutar nog åt att min Tesla bara gillar EV bilar. Har bara en ingift bror men ingen med blodsband (el). Kulor finns det ett antal men inget hår.hybris skrev:Ja och sedan sexuell läggning, förhållande, namn på familjemedlemmar, antal kulor och hur mycket hår!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Prestanda vs vikt
Yepp har också dåligt med kulor men skuldfri på kärran.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Prestanda vs vikt
Semester och vi tråkar omkring... Tur att man kunde betala med kulor och synd att man inte har så många...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Prestanda vs vikt
Inte ens ditt...Martinen skrev:Intressant att det inte är många av inläggen som handlar om ämnet
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Prestanda vs vikt
delad glädje är dubbel glädje heter det, riktiga sportbilar har 4 dörrar och minst 4 säten, och delad på 5 då jäklar
vilken 5-sitsig bil kommer i närheten av teslas bilars prestanda och vardagsduglighet
vilken 5-sitsig bil kommer i närheten av teslas bilars prestanda och vardagsduglighet
ms 76132 "Eleamore"
Re: Prestanda vs vikt
Audi RS6?12man skrev:delad glädje är dubbel glädje heter det, riktiga sportbilar har 4 dörrar och minst 4 säten, och delad på 5 då jäklar
vilken 5-sitsig bil kommer i närheten av teslas bilars prestanda och vardagsduglighet
Re: Prestanda vs vikt
Att eliminera onödig vikt är A och O om man vill komma först från 0 till 100 km/tim. Här mina tre tips till Teslaägare som vill vara snabbast i sin klass;Martinen skrev:Intressant att det inte är många av inläggen som handlar om ämnet
1) Skippa det tunga panoramataket.
2) Byt till nya lätta titanfälgar (max 19")
3) Välj luftfjädring så att du får plats med extremt större omkrets på bakdäcken (tänk Dragster / Slicks)
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Prestanda vs vikt
testa mittplatsen (bak) i vilken audi som helst, inkl a8 lång, en pina, riktigt riktigt kass, med 3 barn gick inte öht, finns inte nog lågt betyg för den platsenTessling skrev:Audi RS6?12man skrev:delad glädje är dubbel glädje heter det, riktiga sportbilar har 4 dörrar och minst 4 säten, och delad på 5 då jäklar
vilken 5-sitsig bil kommer i närheten av teslas bilars prestanda och vardagsduglighet
ms 76132 "Eleamore"
Re: Prestanda vs vikt
Nej jag följer strömmen och skriver om nått helt annat.Niclas skrev:Inte ens ditt...Martinen skrev:Intressant att det inte är många av inläggen som handlar om ämnet
Re: Prestanda vs vikt
1) check,+46 skrev:Att eliminera onödig vikt är A och O om man vill komma först från 0 till 100 km/tim. Här mina tre tips till Teslaägare som vill vara snabbast i sin klass;Martinen skrev:Intressant att det inte är många av inläggen som handlar om ämnet
1) Skippa det tunga panoramataket.
2) Byt till nya lätta titanfälgar (max 19")
3) Välj luftfjädring så att du får plats med extremt större omkrets på bakdäcken (tänk Dragster / Slicks)
2) låter dyrt!?
3) kanske lite overkill

Re: Prestanda vs vikt
Mercedes E63 AMG S12man skrev:delad glädje är dubbel glädje heter det, riktiga sportbilar har 4 dörrar och minst 4 säten, och delad på 5 då jäklar
vilken 5-sitsig bil kommer i närheten av teslas bilars prestanda och vardagsduglighet
Re: Prestanda vs vikt
Varför kompromissa?Martinen skrev:1) check,+46 skrev:Att eliminera onödig vikt är A och O om man vill komma först från 0 till 100 km/tim. Här mina tre tips till Teslaägare som vill vara snabbast i sin klass;Martinen skrev:Intressant att det inte är många av inläggen som handlar om ämnet
1) Skippa det tunga panoramataket.
2) Byt till nya lätta titanfälgar (max 19")
3) Välj luftfjädring så att du får plats med extremt större omkrets på bakdäcken (tänk Dragster / Slicks)
2) låter dyrt!?
3) kanske lite overkill, men jag har i och för sig luftfjädring redan
1) riv ut all ljudisolering och onödiga dekorativa paneler
2) riv ut passagerarstolar och baksäte
3) installera en pinnstol i metal med fempunktsbälte
4) ta bort luckan till handskfacket
5) blästra bort den onödigt tunga lacken
6) ....

Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Prestanda vs vikt
+1thebishop skrev:Varför kompromissa?Martinen skrev:1) check,+46 skrev:Att eliminera onödig vikt är A och O om man vill komma först från 0 till 100 km/tim. Här mina tre tips till Teslaägare som vill vara snabbast i sin klass;Martinen skrev:Intressant att det inte är många av inläggen som handlar om ämnet
1) Skippa det tunga panoramataket.
2) Byt till nya lätta titanfälgar (max 19")
3) Välj luftfjädring så att du får plats med extremt större omkrets på bakdäcken (tänk Dragster / Slicks)
2) låter dyrt!?
3) kanske lite overkill, men jag har i och för sig luftfjädring redan
1) riv ut all ljudisolering och onödiga dekorativa paneler
2) riv ut passagerarstolar och baksäte
3) installera en pinnstol i metal med fempunktsbälte
4) ta bort luckan till handskfacket
5) blästra bort den onödigt tunga lacken
6) ....
Jagar ni prestanda på riktigt så är detta modellen. Skulle det inte gå att sätta in en 10" skärm också istället för den stora tunga 17"?

http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Re: Prestanda vs vikt
Ni missar poängen helt. Vi behöver inte lätta bilen, den väger 2.2 ton och det mesta är batteripaket. Bilen accelererar trots det till 100 på ca 3s. Hur många bilar med en vikt som Volvo XC90 gör det? Att lätta detaljer i bilen kommer göra noll skillnad. Hundra kilo är viktigare när man är runt 1000 kgs gränsen än 2000 kg... So dont bother. Däremot skall man inte sitta fem tunga grabbar med skuffen full med ölbqckar om man skall prova insane mode. 500 kg gör skillnad... 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Prestanda vs vikt
Batteriet väger 540kg (85kWh) enligt Wikipedia.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Prestanda vs vikt
Så du tror en 10-15% (vilket borde vara nåbart med lite hårda nypor) viktminskning inte märkbart kommer förbättra prestanda?hybris skrev:Ni missar poängen helt. Vi behöver inte lätta bilen, den väger 2.2 ton och det mesta är batteripaket. Bilen accelererar trots det till 100 på ca 3s. Hur många bilar med en vikt som Volvo XC90 gör det? Att lätta detaljer i bilen kommer göra noll skillnad. Hundra kilo är viktigare när man är runt 1000 kgs gränsen än 2000 kg... So dont bother. Däremot skall man inte sitta fem tunga grabbar med skuffen full med ölbqckar om man skall prova insane mode. 500 kg gör skillnad...

Tror du blir förvånad när full plaid-roadstern kommer isf...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Prestanda vs vikt
Vaddå 5-sitsig? P90D är ju 5+2 sitsig!12man skrev:vilken 5-sitsig bil kommer i närheten av teslas bilars prestanda och vardagsduglighet
Och de 5 sitsen är dessutom RIKTIGA. Alldeles för många sportbilar låtsas ha plats för 5 - men ska du få plats i baksätet måste du först såga av dig benen...