Bilen är inte tät

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av e5m1r »

Seriöst mati ta tag i detta
SC i Göteborg är inte så dåliga.
Själv påpekade jag de små triangelrutor på min bil strax efter leverans men då var det as designed :)
Det blev inte bättre med tiden så vid regn kunde man tydligt höra ”surplande” då vatten som letar sig in mellan rutan och listen
Efter att jag påpekat detta och visat att vatten går in där den inte hör hemma har det fixats
Sen har jag lite annat som är as designed eller snarare det är lika fel på annan bil då det måste vara rätt
Så det är inte svårare att visa attt din bil kräver åtgärd än att en annan lika bil inte läcker under samma förhållanden
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av thebishop »

Måste vara något fel med ditt lokala SC - infracity har fixat både triangelrutor och listen runt båda framdörrarna utan knussel vid liknande - mycket nöjd med bemötandet och de fixade allt snabbt. Men jag påpekade bara problemen och vad gäller triangelfönstren hänvisade jag till den TSB jag hittade på nätet. Allt inom garantin såklart.

Att skrika högt är inte alltid bästa vägen att få hjälp - bara en liten observation - men var faktamässig så,kanske det går bättre.... kan förstå om det kräver lite självdisciplin om saker dragit ut på tiden, men prova.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1005
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Bilen är inte tät

Inlägg av mahulkp »

thebishop skrev:
Måste vara något fel med ditt lokala SC - infracity har fixat både triangelrutor och listen runt båda framdörrarna utan knussel vid liknande - mycket nöjd med bemötandet och de fixade allt snabbt. Men jag påpekade bara problemen och vad gäller triangelfönstren hänvisade jag till den TSB jag hittade på nätet. Allt inom garantin såklart.

Att skrika högt är inte alltid bästa vägen att få hjälp - bara en liten observation - men var faktamässig så,kanske det går bättre.... kan förstå om det kräver lite självdisciplin om saker dragit ut på tiden, men prova.
Nej jag har svårt att se att det är fel på SC Mölndal i detta fallet. Har träffat de flesta som jobbar där med alla de små och stora fel jag haft på min MS och MX. Säkert 20 verkstadsbesök under 4 år. Alltid ett fantastiskt bemötande. Alltid måna om att fixa alla fel och brister inkl läckande brusande dörrar m.m. Alla har ställt upp till 100%. Aldrig blivit ifrågasatt om något skulle vara garantiåtgärd eller inte. De allra flesta vittnar om samma fantastiska service. Om man upplever att man ständigt blir motarbetad så ligger problemet nog nån annanstans...
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av rockard »

mahulkp skrev:
thebishop skrev:
Måste vara något fel med ditt lokala SC - infracity har fixat både triangelrutor och listen runt båda framdörrarna utan knussel vid liknande - mycket nöjd med bemötandet och de fixade allt snabbt. Men jag påpekade bara problemen och vad gäller triangelfönstren hänvisade jag till den TSB jag hittade på nätet. Allt inom garantin såklart.

Att skrika högt är inte alltid bästa vägen att få hjälp - bara en liten observation - men var faktamässig så,kanske det går bättre.... kan förstå om det kräver lite självdisciplin om saker dragit ut på tiden, men prova.
Nej jag har svårt att se att det är fel på SC Mölndal i detta fallet. Har träffat de flesta som jobbar där med alla de små och stora fel jag haft på min MS och MX. Säkert 20 verkstadsbesök under 4 år. Alltid ett fantastiskt bemötande. Alltid måna om att fixa alla fel och brister inkl läckande brusande dörrar m.m. Alla har ställt upp till 100%. Aldrig blivit ifrågasatt om något skulle vara garantiåtgärd eller inte. De allra flesta vittnar om samma fantastiska service. Om man upplever att man ständigt blir motarbetad så ligger problemet nog nån annanstans...
Så där ja, då landade vi där igen. Någon säger något negativt om Tesla, men eftersom du inte har haft problem måste det vara den personen det är fel på.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av zyax »

rockard skrev:
mahulkp skrev:
thebishop skrev:
Måste vara något fel med ditt lokala SC - infracity har fixat både triangelrutor och listen runt båda framdörrarna utan knussel vid liknande - mycket nöjd med bemötandet och de fixade allt snabbt. Men jag påpekade bara problemen och vad gäller triangelfönstren hänvisade jag till den TSB jag hittade på nätet. Allt inom garantin såklart.

Att skrika högt är inte alltid bästa vägen att få hjälp - bara en liten observation - men var faktamässig så,kanske det går bättre.... kan förstå om det kräver lite självdisciplin om saker dragit ut på tiden, men prova.
Nej jag har svårt att se att det är fel på SC Mölndal i detta fallet. Har träffat de flesta som jobbar där med alla de små och stora fel jag haft på min MS och MX. Säkert 20 verkstadsbesök under 4 år. Alltid ett fantastiskt bemötande. Alltid måna om att fixa alla fel och brister inkl läckande brusande dörrar m.m. Alla har ställt upp till 100%. Aldrig blivit ifrågasatt om något skulle vara garantiåtgärd eller inte. De allra flesta vittnar om samma fantastiska service. Om man upplever att man ständigt blir motarbetad så ligger problemet nog nån annanstans...
Så där ja, då landade vi där igen. Någon säger något negativt om Tesla, men eftersom du inte har haft problem måste det vara den personen det är fel på.
+1 på den. Har svårt att försvara varför jag hänger här överhuvudtaget när man läser den typen av kommentarer. Det blir lättare att inte välja Tesla den dagen man väljer något annat dock.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Delta »

mati skrev:
Jeppe_E skrev:
mati skrev:
helix skrev:
Skämt åsido så är svaret helt sjukt från Tesla. Borde vara en självklarhet att de utan en sekunds tvekan bokade upp en tid för att gå igenom bilen och täta/byta ut delar där det uppenbarligen läcker in.
Jaja, de ska kika lite på bilen. Det här är det korta svaret jag fick.
Givetvis skall ni kunna tvätta den med högtryckstvätt.
Dock är det väldigt viktigt att man håller sig ca 1m ifrån med strålen när man sprutar på bilen.
Annars kommer det tränga in vatten i bilen då det är karmlösa dörrar.
Vi kan göra så att vi tar in bilen och kikar lite på den tycker jag.
Jag måste samla mig lite först innan jag svarar på detta. Annars skulle det kunna hända att mitt ordval inte blir helt pk. Men det måste ändå vara tillåtet att ställa frågan om jag eventuellt ska förstå det här svaret som nån slags skämt.
De får gärna ta in bilen och "kika lite" på den. De kan kika väldigt länge på den. Ge mig en mille och så får ni kika så länge ni vill. Och så slipper ni se mig och jag slipper se eländet. En bra deal tycker jag.

Bättre att vara saklig och hänvisa till att det är ett känt fel.
Jag tror jag skiter i det helt å hållet. Jag har varken tid eller råd att ta ledigt en hel arbetsdag för att åka till Göteborg, bara för att de högst troligen ändå inte gör nånting med bilen. Att "kika lite" är inte värt besväret. Det är bara en massa bekymmer och förlorad arbetsinkomst för ingenting. Jag orkar inte tjata heller. Hade jag kunnat vara hyfsat säker på att allting blir fixat så hade det varit en annan sak. Men eftersom det inte finns någon som helst vilja hos Tesla att få mig att bli nöjd med bilen får det bli ett problem för nästa ägare. Däremot så är jag inte rädd att berätta om detta elände när folk frågar mig om jag är nöjd och så. Idag är det t.ex. elbils-informationskväll hos kommunen där jag ska vara med och snacka lite med folk. Det blir i alla fall ett antal potentiella Tesla-kunder mindre när jag har berättat hur jag känner.
Ibland undrar jag vad som driver dig att skriva 7841 mestadels negativa inlägg? Varför ser du inte lite mera positiva sidor med Teslalivet? Jag har haft Tesla sedan juni 2014 och har avverkat mer än 20000 mil. Visst har det varit brister, men jämfört med tidigare fossilbilar jag haft ( senast 4 st SAAB 9-5 Aero)är Tesla MS ett fantastiskt nytänk som jag inte kommer att byta bort, någonsin. :D
Verdi

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Verdi »

rockard skrev:
mahulkp skrev:
thebishop skrev:
Måste vara något fel med ditt lokala SC - infracity har fixat både triangelrutor och listen runt båda framdörrarna utan knussel vid liknande - mycket nöjd med bemötandet och de fixade allt snabbt. Men jag påpekade bara problemen och vad gäller triangelfönstren hänvisade jag till den TSB jag hittade på nätet. Allt inom garantin såklart.

Att skrika högt är inte alltid bästa vägen att få hjälp - bara en liten observation - men var faktamässig så,kanske det går bättre.... kan förstå om det kräver lite självdisciplin om saker dragit ut på tiden, men prova.
Nej jag har svårt att se att det är fel på SC Mölndal i detta fallet. Har träffat de flesta som jobbar där med alla de små och stora fel jag haft på min MS och MX. Säkert 20 verkstadsbesök under 4 år. Alltid ett fantastiskt bemötande. Alltid måna om att fixa alla fel och brister inkl läckande brusande dörrar m.m. Alla har ställt upp till 100%. Aldrig blivit ifrågasatt om något skulle vara garantiåtgärd eller inte. De allra flesta vittnar om samma fantastiska service. Om man upplever att man ständigt blir motarbetad så ligger problemet nog nån annanstans...
Så där ja, då landade vi där igen. Någon säger något negativt om Tesla, men eftersom du inte har haft problem måste det vara den personen det är fel på.

Jag hade en del problem förut som många kanske kommer ihåg. Fast det enda jag _egentligen_ kan klaga på var att de inte bytte ut drivaxlarna trots att problemen var mycket tydliga. De "väntade på en permanent fix". Och visst. Det kan man väl också köpa. Däremot hade jag alltid känslan av att SC Upplands Väsby alltid VILLE fixa problemen åt mig. Dock är de styrda rätt hårt av Tesla kring vad de får och inte får göra. T ex så vägrade de balansera hjulen gratis eftersom jag inte köpt däcken hos dem. Dock hade jag originalfälg och exakt samma däckmodell som Tesla själva sålde. När jag ifrågasatte det till teknikern så var han rätt dryg och sa nåt om att de inte tar ansvar för sånt som de själva inte har sålt. Hörde även från en medlem här att de vägrar hjälpa till även om allt är original bara för att originalfälgarna blivit omlackade av nån annan... Lite paragrafrytteri helt enkelt.

Problemet mati har är att det är så jäkla långt och krångligt att ta sig till SC. Tar man ledigt en hel dag och sen inte får nåt gehör så är det nog lätt att det blir dålig stämning.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av MSO »

Verdi skrev:
Hörde även från en medlem här att de vägrar hjälpa till även om allt är original bara för att originalfälgarna blivit omlackade av nån annan... Lite paragrafrytteri helt enkelt.
Kan iofs ha förståelse för en tveksamhet till att gratis balansera hjul som nån valt att kladda lite random färg på.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Verdi

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Verdi »

MSO skrev:
Verdi skrev:
Hörde även från en medlem här att de vägrar hjälpa till även om allt är original bara för att originalfälgarna blivit omlackade av nån annan... Lite paragrafrytteri helt enkelt.
Kan iofs ha förståelse för en tveksamhet till att gratis balansera hjul som nån valt att kladda lite random färg på.
Nu var det inte jag så jag vet inte om det var fråga om balansering eller nåt annat. Sen är det väl så att man blir bortskämd av Teslas höga servicenivå. Åker jag in till BMW så gör de typ INGENTING gratis. Man får inte ens en lånebil numera.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
MSO skrev:
Verdi skrev:
Hörde även från en medlem här att de vägrar hjälpa till även om allt är original bara för att originalfälgarna blivit omlackade av nån annan... Lite paragrafrytteri helt enkelt.
Kan iofs ha förståelse för en tveksamhet till att gratis balansera hjul som nån valt att kladda lite random färg på.
Nu var det inte jag så jag vet inte om det var fråga om balansering eller nåt annat. Sen är det väl så att man blir bortskämd av Teslas höga servicenivå. Åker jag in till BMW så gör de typ INGENTING gratis. Man får inte ens en lånebil numera.
Haha, jag fick inte ens provköra en bil hos BMW utan att vi skulle skrivit kontrakt innan så allt var färdigt, annars orkade de inte köra ut den begagnade ur hallen (jag var mest sugen på en ny men de hade ingen för demo), så inte ens provkörningar är gratis hos BMW. Och då ägde jag dessutom redan en BMW jag köpt hos dem så jag var ju till och med kund redan.

Mer on topic kan jag säga att det är oacceptabelt att de inte tar tag i det. Jag skulle helt klart börjat kräva saker via advokat långt innan det gått såhär långt baserat på matis tidigare inlägg.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Jeppe_E »

mahulkp skrev:
Säkert 20 verkstadsbesök under 4 år. .

20 besök på 4 år (med två bilar)??? Ska man vara nöjd med det?

Jag kör en Volvo XC60 2011. Servad 6 ggr, haft den inne 1 gång för dörrskammel. Så 7 verkstadsbeök på lika många år.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1005
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mahulkp »

rockard skrev:
mahulkp skrev:
thebishop skrev:
Måste vara något fel med ditt lokala SC - infracity har fixat både triangelrutor och listen runt båda framdörrarna utan knussel vid liknande - mycket nöjd med bemötandet och de fixade allt snabbt. Men jag påpekade bara problemen och vad gäller triangelfönstren hänvisade jag till den TSB jag hittade på nätet. Allt inom garantin såklart.

Att skrika högt är inte alltid bästa vägen att få hjälp - bara en liten observation - men var faktamässig så,kanske det går bättre.... kan förstå om det kräver lite självdisciplin om saker dragit ut på tiden, men prova.
Nej jag har svårt att se att det är fel på SC Mölndal i detta fallet. Har träffat de flesta som jobbar där med alla de små och stora fel jag haft på min MS och MX. Säkert 20 verkstadsbesök under 4 år. Alltid ett fantastiskt bemötande. Alltid måna om att fixa alla fel och brister inkl läckande brusande dörrar m.m. Alla har ställt upp till 100%. Aldrig blivit ifrågasatt om något skulle vara garantiåtgärd eller inte. De allra flesta vittnar om samma fantastiska service. Om man upplever att man ständigt blir motarbetad så ligger problemet nog nån annanstans...
Så där ja, då landade vi där igen. Någon säger något negativt om Tesla, men eftersom du inte har haft problem måste det vara den personen det är fel på.
Nej men om de allra flesta lovordar SC sätt att hantera sina kunder och några få upplever nåt helt annat måste man ju fundera på varför. I de allra flesta fall handlar det om kommunikation och hur man bemöter varandra i olika situationer. Vissa väljer att se glaset som halvfullt, för andra är det halvtomt. Långt ifrån allt Tesla gör är bra, det är jag den förste att skriva under på. Men deras kundservice är helt outstanding det är min absoluta uppfattning och det står jag för.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1005
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mahulkp »

Jeppe_E skrev:
mahulkp skrev:
Säkert 20 verkstadsbesök under 4 år. .

20 besök på 4 år (med två bilar)??? Ska man vara nöjd med det?

Jag kör en Volvo XC60 2011. Servad 6 ggr, haft den inne 1 gång för dörrskammel. Så 7 verkstadsbeök på lika många år.
Nej det är i sig inget att vara nöjd med. Men att jag trots detta kommer att välja en Tesla nästa gång säger väldigt mycket om deras förmåga att hantera sina kunder!
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Svenssons »

mahulkp skrev:
rockard skrev:
Så där ja, då landade vi där igen. Någon säger något negativt om Tesla, men eftersom du inte har haft problem måste det vara den personen det är fel på.
Nej men om de allra flesta lovordar SC sätt att hantera sina kunder och några få upplever nåt helt annat måste man ju fundera på varför. I de allra flesta fall handlar det om kommunikation och hur man bemöter varandra i olika situationer. Vissa väljer att se glaset som halvfullt, för andra är det halvtomt. Långt ifrån allt Tesla gör är bra, det är jag den förste att skriva under på. Men deras kundservice är helt outstanding det är min absoluta uppfattning och det står jag för.
Jag kan bara hålla med mahulkp. Jag har inte varit lika ofta på Service Center i Mölndal, kanske för att jag samlat på mig saker vid mina besök då jag inte har lika nära till SC. Det är ju ändå ca 40 mil att köra dit men jag har aldrig varit missnöjd med hur jag har mottagits. Som kontrast så kan jag peka på Toyota Center i närheten. Dit slutade jag åka för att jag tröttnade på deras bemötande trotts att jag hade en motorlampa som lyste från första dag av leverensen av min nya Rav4. Jag orkade inte tjata på dem att lösa problemet på annat sätt än att släcka larmet som höll mellan 2 km och 20 mil. Det blev inte heller en Toyota igen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mjwahl »

När kunderna tycker att god ton hos servicepersonal är viktigare än kompetens, vilja och förmåga att åtgärda bilarnas problem blir jag riktigt orolig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mati »

Hallå? Jag har aldrig påstått att jag har blivit dåligt bemött eller illa behandlad av Tesla. Alla är alltid trevliga och glada på SC, tyvärr hjälper det ju inte när man har en kass bil som aldrig blir felfri. Visst, det är delvis mitt fel, eftersom jag har så svårt att jag få ihop tiden för att köra till Göteborg. Därför vill jag att det verkligen blir fixat, och inte bara kanske och resten tar vi nästa gång.
Sen kan jag iofs tycka att attityden i mejlet ovan är lite märklig. Utgångsläget är att jag som kund har gjort fel, eller att det är normalt och inte ett fel, men för att visa sig lite generöst tar de ändå i bilen, typ. Det är så jag tolkar det och det gillar jag inte.

Nu har jag sett att jag har fått ett SMS från Mölndal att jag ska ringa dem angående vattenproblemet. Jag får göra det imorgon då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1005
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mahulkp »

mjwahl skrev:
När kunderna tycker att god ton hos servicepersonal är viktigare än kompetens, vilja och förmåga att åtgärda bilarnas problem blir jag riktigt orolig.
Då har du nog inte förstått vad jag menar med kundservice. Just vilja och förmågan att faktiskt det som sticker ut. Att verkligen anstränga sig för verkligen att lösa kundens problem. Att göra det lilla extra även om inte kunden bett om det.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Svenssons »

mjwahl skrev:
När kunderna tycker att god ton hos servicepersonal är viktigare än kompetens, vilja och förmåga att åtgärda bilarnas problem blir jag riktigt orolig.
Det var just kompetens, vilja och förmåga att åtgärda min Toyota som brast hos Toyota Center. På Tesla Service Center har jag inte stött på något sådant. God ton hos servicepersonal är ju en självklarhet. Den servicepersonal som inte klarar av att ha det har inte i branschen att göra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mjwahl »

mahulkp skrev:
mjwahl skrev:
När kunderna tycker att god ton hos servicepersonal är viktigare än kompetens, vilja och förmåga att åtgärda bilarnas problem blir jag riktigt orolig.
Då har du nog inte förstått vad jag menar med kundservice. Just vilja och förmågan att faktiskt det som sticker ut. Att verkligen anstränga sig för verkligen att lösa kundens problem. Att göra det lilla extra även om inte kunden bett om det.
Min erfarenhet efter två Teslor är att personalen på tesla är trevliga nissar och nissor som gärna highfivear med kunderna. Visst är det stor skillnad mot BMW och Mercedes. Men vad hjälper en glättig yta när bilarna blir stående i månader i väntan på utredning och reservdelar. Min bil var borta 4 månader och de lyckades ändå inte lösa problemet fullt ut. Då skiter jag totalt i om personalen har visat tänderna och smörat, eller gjort någon symbolisk med obetydlig handling som får mig att känna glatt överraskad. Det är en klen tröst när man har betalat 1,7 miljoner för bil som inte går att köra.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mjwahl »

Svenssons skrev:
mjwahl skrev:
När kunderna tycker att god ton hos servicepersonal är viktigare än kompetens, vilja och förmåga att åtgärda bilarnas problem blir jag riktigt orolig.
Det var just kompetens, vilja och förmåga att åtgärda min Toyota som brast hos Toyota Center. På Tesla Service Center har jag inte stött på något sådant. God ton hos servicepersonal är ju en självklarhet. Den servicepersonal som inte klarar av att ha det har inte i branschen att göra.
Lustigt att du tar upp Toyota som ett exempel. Läs följande artikel i teknikens värld som visar Consumer reports kvalitetsranking på bilar i USA 2018. Consumer Reports pålitlighetsrapport baseras på ägarutlåtanden efter tre års brukande. För första gången är Tesla med på listan och placerar sig på nummer 25 av 30 bilmärken. Lexus(1) och Toyota(2) ligger i topp som vanligt ( brukar oftast ligga där)

https://teknikensvarld.se/volvo-tappar- ... ng-338499/

Och visst blir det extra viktigt att SC har ett superbra bemötande mot kunderna när bilarna är byggda på ett sådant sätt att många teslor behöver besöka SC 10-20 ggr de två första åren.

Om du och andra tycker att jag är negativ, är min motfråga varför ni är så skönmålande positiva och klankar ner på användare som har verkliga problem?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Svenssons »

mjwahl skrev:
Svenssons skrev:
mjwahl skrev:
När kunderna tycker att god ton hos servicepersonal är viktigare än kompetens, vilja och förmåga att åtgärda bilarnas problem blir jag riktigt orolig.
Det var just kompetens, vilja och förmåga att åtgärda min Toyota som brast hos Toyota Center. På Tesla Service Center har jag inte stött på något sådant. God ton hos servicepersonal är ju en självklarhet. Den servicepersonal som inte klarar av att ha det har inte i branschen att göra.
Lustigt att du tar upp Toyota som ett exempel. Läs följande artikel i teknikens värld som visar Consumer reports kvalitetsranking på bilar i USA 2018. Consumer Reports pålitlighetsrapport baseras på ägarutlåtanden efter tre års brukande. För första gången är Tesla med på listan och placerar sig på nummer 25 av 30 bilmärken. Lexus(1) och Toyota(2) ligger i topp som vanligt ( brukar oftast ligga där)

https://teknikensvarld.se/volvo-tappar- ... ng-338499/

Och visst blir det extra viktigt att SC har ett superbra bemötande mot kunderna när bilarna är byggda på ett sådant sätt att många teslor behöver besöka SC 10-20 ggr de två första åren.

Om du och andra tycker att jag är negativ, är min motfråga varför ni är så skönmålande positiva och klankar ner på användare som har verkliga problem?
Jag har inte klankat ner på någon utan bara berättat mina egna erfarenheter. Hur kan du se detta som skönmålande? Får jag inte berätta mina egna erfarenheter ifall de är positiva?

Vad Consumer Report rapporterar om kvalitet i USA har inget med mina erfarenheter i Sverige att göra. Toyota skötte inte servicen bättre för det och bilen blir mer felfri för det. Det jag pratar om är nöjdheten och då kan vi ta fram Consumer Reports rapport om det:

https://www.consumerreports.org/car-rel ... isfaction/

Tesla på förstaplaceringen och Toyota på plats 8.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mjwahl »

Jag vill att tesla ska ändra sin filosofi och börjar prioritera kvalitet framför kortsiktig vinstjakt genom maxat antal producerade bilar med alltför skiftande kvalitet. Fixar de inte de kommer de garanterat slås ut på lite sikt. Det vore extremt tråkigt om så skedde.

Vill man att Tesla ska fokusera på kvalitetsproblemen måste man också VÅGA prata om de fel som drabbar alltför många bilar alltför ofta. Ni som skönmålar problemen gör företaget en mycket stor björntjänst eftersom det gör det möjligt för Tesla att fortsätta den inslagna kortsiktiga vägen. Den vägen kommer leda till att företaget drunknar i både goodwill och garantirepararationskostnader inom en kanske snar framtid.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mjwahl »

Svenssons skrev:
mjwahl skrev:
Svenssons skrev:
mjwahl skrev:
När kunderna tycker att god ton hos servicepersonal är viktigare än kompetens, vilja och förmåga att åtgärda bilarnas problem blir jag riktigt orolig.
Det var just kompetens, vilja och förmåga att åtgärda min Toyota som brast hos Toyota Center. På Tesla Service Center har jag inte stött på något sådant. God ton hos servicepersonal är ju en självklarhet. Den servicepersonal som inte klarar av att ha det har inte i branschen att göra.
Lustigt att du tar upp Toyota som ett exempel. Läs följande artikel i teknikens värld som visar Consumer reports kvalitetsranking på bilar i USA 2018. Consumer Reports pålitlighetsrapport baseras på ägarutlåtanden efter tre års brukande. För första gången är Tesla med på listan och placerar sig på nummer 25 av 30 bilmärken. Lexus(1) och Toyota(2) ligger i topp som vanligt ( brukar oftast ligga där)

https://teknikensvarld.se/volvo-tappar- ... ng-338499/

Och visst blir det extra viktigt att SC har ett superbra bemötande mot kunderna när bilarna är byggda på ett sådant sätt att många teslor behöver besöka SC 10-20 ggr de två första åren.

Om du och andra tycker att jag är negativ, är min motfråga varför ni är så skönmålande positiva och klankar ner på användare som har verkliga problem?
Jag har inte klankat ner på någon utan bara berättat mina egna erfarenheter. Hur kan du se detta som skönmålande? Får jag inte berätta mina egna erfarenheter ifall de är positiva?

Vad Consumer Report rapporterar om kvalitet i USA har inget med mina erfarenheter i Sverige att göra. Toyota skötte inte servicen bättre för det och bilen blir mer felfri för det. Det jag pratar om är nöjdheten och då kan vi ta fram Consumer Reports rapport om det:

https://www.consumerreports.org/car-rel ... isfaction/

Tesla på förstaplaceringen och Toyota på plats 8.
Du har självklart rätt till en åsikt men jag tycker inte att din erfarenhet trumfar statstik från tusentals bilägare i USA 2018.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Svenssons »

mjwahl skrev:
Svenssons skrev:
mjwahl skrev:
Svenssons skrev:
mjwahl skrev:
När kunderna tycker att god ton hos servicepersonal är viktigare än kompetens, vilja och förmåga att åtgärda bilarnas problem blir jag riktigt orolig.
Det var just kompetens, vilja och förmåga att åtgärda min Toyota som brast hos Toyota Center. På Tesla Service Center har jag inte stött på något sådant. God ton hos servicepersonal är ju en självklarhet. Den servicepersonal som inte klarar av att ha det har inte i branschen att göra.
Lustigt att du tar upp Toyota som ett exempel. Läs följande artikel i teknikens värld som visar Consumer reports kvalitetsranking på bilar i USA 2018. Consumer Reports pålitlighetsrapport baseras på ägarutlåtanden efter tre års brukande. För första gången är Tesla med på listan och placerar sig på nummer 25 av 30 bilmärken. Lexus(1) och Toyota(2) ligger i topp som vanligt ( brukar oftast ligga där)

https://teknikensvarld.se/volvo-tappar- ... ng-338499/

Och visst blir det extra viktigt att SC har ett superbra bemötande mot kunderna när bilarna är byggda på ett sådant sätt att många teslor behöver besöka SC 10-20 ggr de två första åren.

Om du och andra tycker att jag är negativ, är min motfråga varför ni är så skönmålande positiva och klankar ner på användare som har verkliga problem?
Jag har inte klankat ner på någon utan bara berättat mina egna erfarenheter. Hur kan du se detta som skönmålande? Får jag inte berätta mina egna erfarenheter ifall de är positiva?

Vad Consumer Report rapporterar om kvalitet i USA har inget med mina erfarenheter i Sverige att göra. Toyota skötte inte servicen bättre för det och bilen blir mer felfri för det. Det jag pratar om är nöjdheten och då kan vi ta fram Consumer Reports rapport om det:

https://www.consumerreports.org/car-rel ... isfaction/

Tesla på förstaplaceringen och Toyota på plats 8.
Du har självklart rätt till en åsikt men jag tycker inte att din erfarenhet trumfar statstik från tusentals bilägare i USA 2018.
Nej det kanske du inte tycker men det var därför som jag lade till länk till Consumer Report:

https://www.consumerreports.org/car-rel ... isfaction/

Det är ju kundnöjdheten som jag pratade om vilket även är det som den rapport som jag länkade till tar upp. Visst måste Teslas kvalite öka och det är nog Tesla medvetna om, annars hade de nog inte brytt sig om att köpa upp Grohmann Automation t.ex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Ferro94 »

Hey guys. Let’s settle down...

Tror vi är är många som är överens om att Teslaägande kan vara en utmaning, och att besök på SC är vanligare än vad man är van med från sin gamla ICE.

Jag tänker så här: Den som tror att en bil med helt ny teknik från en tillverkare som släppte sin första bil för bara 10 år sen ska fungera lika felfritt som en bil med teknik som förfinats i mer än 100 år ska nog tänka om.

Det är ofta jobbigt att vara först, men de som ÄR först är ju också oftast early adopters med mer tålamod än ”normalt”.

Många Teslaägare på forumet verkar generellt nöjda med sitt bilägande. Jag är själv inne på min andra och har ibland slitit mitt hår för något som självklart bara borde ha fungerat, men måste ändå säga att jag överlag är en väldigt nöjd bilägare. Mer nöjd än jag varit på
Många år med bla Mercedes, BMW och Audi...

Mati, du verkar ha fått ett riktigt måndagsexemplar och jag lider med dig. Det finns en gräns för när ”nytt och coolt” inte längre har sitt berättigande och du har nog passerat de gränsen med råge. I din sits hade jag säkert resonerat lika som du. Jag hoppas att Tesla vaknar och tar dig på allvar, så att du blir kvar hos oss och kanske får en chans att omvärdera din syn på att äga/köra en Tesla. I min värld så är Tesla något att kämpa lite extra för och jag hoppas att även du kan känna detsamma en dag.
Senast redigerad av Ferro94, redigerad totalt 1 gånger.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Skriv svar