Tesla is working on new and improved battery cells

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Zalman3 »

"We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and will be introducing that around the end of this year, probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range. That line is under construction, will be active in about six months.”
https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/

När kommer dessa nya batterier?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av TeslaTissel »

Zalman3 skrev:
"We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and will be introducing that around the end of this year, probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range. That line is under construction, will be active in about six months.”
https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/

När kommer dessa nya batterier?
Bra Tesla! Som vi anat gör de batterierna lättare och effektivare. (Baserat på de artiklar/rykten jag läst hittills).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Zalman3 »

TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
"We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and will be introducing that around the end of this year, probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range. That line is under construction, will be active in about six months.”
https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/

När kommer dessa nya batterier?
Bra Tesla! Som vi anat gör de batterierna lättare och effektivare. (Baserat på de artiklar/rykten jag läst hittills).
Ca 20% förbättring har jag för mig att Elon sa.
Så nu kommer 120kWh batterier till S och X, till slut!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av TeslaTissel »

Zalman3 skrev:
TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
"We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and will be introducing that around the end of this year, probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range. That line is under construction, will be active in about six months.”
https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/

När kommer dessa nya batterier?
Bra Tesla! Som vi anat gör de batterierna lättare och effektivare. (Baserat på de artiklar/rykten jag läst hittills).
Ca 20% förbättring har jag för mig att Elon sa.
Så nu kommer 120kWh batterier till S och X, till slut!
Och effektivare!! Och lättare!!
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
TeslaTissel skrev:
Zalman3 skrev:
"We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and will be introducing that around the end of this year, probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range. That line is under construction, will be active in about six months.”
https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/

När kommer dessa nya batterier?
Bra Tesla! Som vi anat gör de batterierna lättare och effektivare. (Baserat på de artiklar/rykten jag läst hittills).
Ca 20% förbättring har jag för mig att Elon sa.
Så nu kommer 120kWh batterier till S och X, till slut!
Är det en förbättring på 20% sätt till volym eller vikt? Om det endast är till vikt så kommer det bli något bättre köregenskaper då bilen blir lättare men de kommer få plats med fler kWh.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Zalman3 »

Film från batterifabriken och lite om priset per cell.

https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Bjelke »

Tycker billigare låter mest intressant just nu, möjligen om dom ger sig in på mindre bilar som
det blir riktigt intressant med mer utrymmeseffektiva batterier :) (och lägre vikt)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av mati »

Det står faktiskt ingenting om Model S/X utan bara Model 3.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Svenssons »

Förstår inte vitsen med 120 kWh direkt, särskilt inte om bilarna kommer att väga mindre med 100 kWh batteripack och därmed förbruka mindre, få längre räckvidd och bättre köregenskaper vad gäller acceleration, kurvtagning och inbromsning t.ex. Med 120 kWh batteripack så kommer det inte bli en direkt lättare bil och därmed inte heller bättre vägegenskaper eller lägre förbrukning förutsatt att 20% förbättring är på vikten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Jeppe_E »

Det kanske är detta genombrott som Tesla väntat på för att kunna lansera sin 35000-dollars Model 3?

Så tänker jag.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3695
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Niklas Z »

Svenssons skrev:
Förstår inte vitsen med 120 kWh direkt, särskilt inte om bilarna kommer att väga mindre med 100 kWh batteripack och därmed förbruka mindre, få längre räckvidd och bättre köregenskaper vad gäller acceleration, kurvtagning och inbromsning t.ex. Med 120 kWh batteripack så kommer det inte bli en direkt lättare bil och därmed inte heller bättre vägegenskaper eller lägre förbrukning förutsatt att 20% förbättring är på vikten.
Det är nog främst vid snabb motorvägskörning som några kan tycka att 100 kWh är för lite och vid den typen av körning är det ändå luftmotståndet som spelar störst roll för förbrukningen, inte vikten.
Annars skulle man väl kunna tänka sig att t ex de som åker på husvagnssemester kan vara intresserade av större batteri.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Förstår inte vitsen med 120 kWh direkt, särskilt inte om bilarna kommer att väga mindre med 100 kWh batteripack och därmed förbruka mindre, få längre räckvidd och bättre köregenskaper vad gäller acceleration, kurvtagning och inbromsning t.ex. Med 120 kWh batteripack så kommer det inte bli en direkt lättare bil och därmed inte heller bättre vägegenskaper eller lägre förbrukning förutsatt att 20% förbättring är på vikten.
Håller med fullständigt.
Bättre med lägre vikt (spar man lite däck oxo) och lägre pris...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Bjelke »

Jeppe_E skrev:
Det kanske är detta genombrott som Tesla väntat på för att kunna lansera sin 35000-dollars Model 3?

Så tänker jag.
Mycket troligt ja :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
Förstår inte vitsen med 120 kWh direkt, särskilt inte om bilarna kommer att väga mindre med 100 kWh batteripack och därmed förbruka mindre, få längre räckvidd och bättre köregenskaper vad gäller acceleration, kurvtagning och inbromsning t.ex. Med 120 kWh batteripack så kommer det inte bli en direkt lättare bil och därmed inte heller bättre vägegenskaper eller lägre förbrukning förutsatt att 20% förbättring är på vikten.
Håller med fullständigt.
Bättre med lägre vikt (spar man lite däck oxo) och lägre pris...
Håller med. Nej till större batterier. Använd den bättre densiteten för att bygga fler bilar istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 558
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Simon »

Eller så går det att kränga de lättare batterierna till någon flygplanstillverkare.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Franz »

Av alla Model X 2018 i Sverige är 15% 75D och 85% någon variant med 100 kWh. Fanns det en variant med 110 eller 120 kWh tror jag den hade varit väldigt populär. Över hälften av alla Model S i år är också med 100 kWh-batteriet...
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av evilirish »

100kWh+ är för folk som vill kunna dra något annat än en lastpall med chips på sin dragkrok ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av LarsL »

Behovet av största batteriet har ju dels med räckviddångest och delvis att med att de som köper dyr bil gärna köper det dyraste, bägge på sätt och vis förståligt.
Enda egentliga orsaken till de riktigt stora batterierna är tunga släp och ”olagligt” höga hastigheter.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Franz »

LarsL skrev:
Behovet av största batteriet har ju dels med räckviddångest och delvis att med att de som köper dyr bil gärna köper det dyraste, bägge på sätt och vis förståligt.
Enda egentliga orsaken till de riktigt stora batterierna är tunga släp och ”olagligt” höga hastigheter.
Nu har jag precis kört 11 000 mil på 3,5 år med min S85D. Med en S100D hade jag fixat väldigt många av mina resor utan SuC-stopp, med 120 kWh hade det varit magiskt bra. Precis så att jag fixat många av mina långresor och ändå kunna komma hem med marginal att kunna åka iväg på en del ärenden etc. utan att egentligen behöva bry mig.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Gretsch »

Men .....står det verkligen 120 kWh någonstans texten ? Det är väl vad folk antager att det ska bli , men det står ingenstans. vad jag ser.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Svenssons »

Niklas Z skrev:
Svenssons skrev:
Förstår inte vitsen med 120 kWh direkt, särskilt inte om bilarna kommer att väga mindre med 100 kWh batteripack och därmed förbruka mindre, få längre räckvidd och bättre köregenskaper vad gäller acceleration, kurvtagning och inbromsning t.ex. Med 120 kWh batteripack så kommer det inte bli en direkt lättare bil och därmed inte heller bättre vägegenskaper eller lägre förbrukning förutsatt att 20% förbättring är på vikten.
Det är nog främst vid snabb motorvägskörning som några kan tycka att 100 kWh är för lite och vid den typen av körning är det ändå luftmotståndet som spelar störst roll för förbrukningen, inte vikten.
Annars skulle man väl kunna tänka sig att t ex de som åker på husvagnssemester kan vara intresserade av större batteri.
Hur ofta behöver eller ens vill man ligga i marchfart på motorväg i 4 timmar i sträck och där motorvägskörning är i princip den enda körning man gör?

Husvagn kan jag förstå men det är inte många som konstant kör med husvagn. Bättre vägengenskaper, billigare/effektivare drift och längre räckvidd vid lägre hastigheter har man alltid nytta av och kan rädda liv tack vare kortare bromssträcka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av apkungen »

Tror inte att det handlar om nya celler, bara ett nytt sätt att bygga pack på.

Cellerna uppdaterar de löpande vad jag förstått det som men jag tror inte att det är det som är grejen för att få de förbättringar Musk pratat om
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Zalman3 »

Här pratar Elon om hur 200kWh batteriet i Roadster ska lösas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Pontus »

Varför måste det vara antingen eller. Hoppas det kommer ett större och ett lättare typ i 90 kWh storleken så kanske de flesta kan välja det dom vill.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3695
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Inlägg av Niklas Z »

Svenssons skrev:
Niklas Z skrev:
Svenssons skrev:
Förstår inte vitsen med 120 kWh direkt, särskilt inte om bilarna kommer att väga mindre med 100 kWh batteripack och därmed förbruka mindre, få längre räckvidd och bättre köregenskaper vad gäller acceleration, kurvtagning och inbromsning t.ex. Med 120 kWh batteripack så kommer det inte bli en direkt lättare bil och därmed inte heller bättre vägegenskaper eller lägre förbrukning förutsatt att 20% förbättring är på vikten.
Det är nog främst vid snabb motorvägskörning som några kan tycka att 100 kWh är för lite och vid den typen av körning är det ändå luftmotståndet som spelar störst roll för förbrukningen, inte vikten.
Annars skulle man väl kunna tänka sig att t ex de som åker på husvagnssemester kan vara intresserade av större batteri.
Hur ofta behöver eller ens vill man ligga i marchfart på motorväg i 4 timmar i sträck och där motorvägskörning är i princip den enda körning man gör?

Husvagn kan jag förstå men det är inte många som konstant kör med husvagn. Bättre vägengenskaper, billigare/effektivare drift och längre räckvidd vid lägre hastigheter har man alltid nytta av och kan rädda liv tack vare kortare bromssträcka.
Det är nog snarare så att man kör slut på ett 100 kWh batteri på tre timmar än fyra. Säg att bilen drar 2,6 kWh/mil i 140 km/h och att det finns 95 kWh tillgängligt. Då kommer man 36 mil, vilket tar 2,6 timmar.
Hur husvagnsägare väljer att prioritera är väl upptill dem om de tycker att det är värt ett 120 kWh-batteri. Jag har aldrig hört talas om någon som konstant kör med husvagn, men de kanske vill ha bättre förutsättningar vad gäller batteri de gånger de kopplar på husvagnen. Själv ser jag ingen som helst anledning att ha husvagn alls, men å andra sidan har jag inga problem att tänka mig att andra människor har andra uppfattningar och att de i så fall kan vara beredda att betala extra för ett batteri batteri på 120 kWh i stället för 100 kWh. Jag skulle antagligen inte vara det, men vill för den skull inte vara mästrande mot människor som kan tänka sig det.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Skriv svar