Tesla is working on new and improved battery cells
Moderator: Redaktion
Tesla is working on new and improved battery cells
"We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and will be introducing that around the end of this year, probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range. That line is under construction, will be active in about six months.”
https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/
När kommer dessa nya batterier?
https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/
När kommer dessa nya batterier?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Bra Tesla! Som vi anat gör de batterierna lättare och effektivare. (Baserat på de artiklar/rykten jag läst hittills).Zalman3 skrev:"We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and will be introducing that around the end of this year, probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range. That line is under construction, will be active in about six months.”
https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/
När kommer dessa nya batterier?
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Ca 20% förbättring har jag för mig att Elon sa.TeslaTissel skrev:Bra Tesla! Som vi anat gör de batterierna lättare och effektivare. (Baserat på de artiklar/rykten jag läst hittills).Zalman3 skrev:"We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and will be introducing that around the end of this year, probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range. That line is under construction, will be active in about six months.”
https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/
När kommer dessa nya batterier?
Så nu kommer 120kWh batterier till S och X, till slut!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Och effektivare!! Och lättare!!Zalman3 skrev:Ca 20% förbättring har jag för mig att Elon sa.TeslaTissel skrev:Bra Tesla! Som vi anat gör de batterierna lättare och effektivare. (Baserat på de artiklar/rykten jag läst hittills).Zalman3 skrev:"We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and will be introducing that around the end of this year, probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range. That line is under construction, will be active in about six months.”
https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/
När kommer dessa nya batterier?
Så nu kommer 120kWh batterier till S och X, till slut!
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Är det en förbättring på 20% sätt till volym eller vikt? Om det endast är till vikt så kommer det bli något bättre köregenskaper då bilen blir lättare men de kommer få plats med fler kWh.Zalman3 skrev:Ca 20% förbättring har jag för mig att Elon sa.TeslaTissel skrev:Bra Tesla! Som vi anat gör de batterierna lättare och effektivare. (Baserat på de artiklar/rykten jag läst hittills).Zalman3 skrev:"We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and will be introducing that around the end of this year, probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range. That line is under construction, will be active in about six months.”
https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/
När kommer dessa nya batterier?
Så nu kommer 120kWh batterier till S och X, till slut!
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Film från batterifabriken och lite om priset per cell.
https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/
https://electrek.co/2018/11/13/tesla-ba ... -improved/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Tycker billigare låter mest intressant just nu, möjligen om dom ger sig in på mindre bilar som
det blir riktigt intressant med mer utrymmeseffektiva batterier
(och lägre vikt)
det blir riktigt intressant med mer utrymmeseffektiva batterier

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Det står faktiskt ingenting om Model S/X utan bara Model 3.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Förstår inte vitsen med 120 kWh direkt, särskilt inte om bilarna kommer att väga mindre med 100 kWh batteripack och därmed förbruka mindre, få längre räckvidd och bättre köregenskaper vad gäller acceleration, kurvtagning och inbromsning t.ex. Med 120 kWh batteripack så kommer det inte bli en direkt lättare bil och därmed inte heller bättre vägegenskaper eller lägre förbrukning förutsatt att 20% förbättring är på vikten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Det kanske är detta genombrott som Tesla väntat på för att kunna lansera sin 35000-dollars Model 3?
Så tänker jag.
Så tänker jag.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3695
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Det är nog främst vid snabb motorvägskörning som några kan tycka att 100 kWh är för lite och vid den typen av körning är det ändå luftmotståndet som spelar störst roll för förbrukningen, inte vikten.Svenssons skrev:Förstår inte vitsen med 120 kWh direkt, särskilt inte om bilarna kommer att väga mindre med 100 kWh batteripack och därmed förbruka mindre, få längre räckvidd och bättre köregenskaper vad gäller acceleration, kurvtagning och inbromsning t.ex. Med 120 kWh batteripack så kommer det inte bli en direkt lättare bil och därmed inte heller bättre vägegenskaper eller lägre förbrukning förutsatt att 20% förbättring är på vikten.
Annars skulle man väl kunna tänka sig att t ex de som åker på husvagnssemester kan vara intresserade av större batteri.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Håller med fullständigt.Svenssons skrev:Förstår inte vitsen med 120 kWh direkt, särskilt inte om bilarna kommer att väga mindre med 100 kWh batteripack och därmed förbruka mindre, få längre räckvidd och bättre köregenskaper vad gäller acceleration, kurvtagning och inbromsning t.ex. Med 120 kWh batteripack så kommer det inte bli en direkt lättare bil och därmed inte heller bättre vägegenskaper eller lägre förbrukning förutsatt att 20% förbättring är på vikten.
Bättre med lägre vikt (spar man lite däck oxo) och lägre pris...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Mycket troligt jaJeppe_E skrev:Det kanske är detta genombrott som Tesla väntat på för att kunna lansera sin 35000-dollars Model 3?
Så tänker jag.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Håller med. Nej till större batterier. Använd den bättre densiteten för att bygga fler bilar istället.Bjelke skrev:Håller med fullständigt.Svenssons skrev:Förstår inte vitsen med 120 kWh direkt, särskilt inte om bilarna kommer att väga mindre med 100 kWh batteripack och därmed förbruka mindre, få längre räckvidd och bättre köregenskaper vad gäller acceleration, kurvtagning och inbromsning t.ex. Med 120 kWh batteripack så kommer det inte bli en direkt lättare bil och därmed inte heller bättre vägegenskaper eller lägre förbrukning förutsatt att 20% förbättring är på vikten.
Bättre med lägre vikt (spar man lite däck oxo) och lägre pris...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Eller så går det att kränga de lättare batterierna till någon flygplanstillverkare.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Av alla Model X 2018 i Sverige är 15% 75D och 85% någon variant med 100 kWh. Fanns det en variant med 110 eller 120 kWh tror jag den hade varit väldigt populär. Över hälften av alla Model S i år är också med 100 kWh-batteriet...
Driver sajten Car.info
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
100kWh+ är för folk som vill kunna dra något annat än en lastpall med chips på sin dragkrok 

Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Behovet av största batteriet har ju dels med räckviddångest och delvis att med att de som köper dyr bil gärna köper det dyraste, bägge på sätt och vis förståligt.
Enda egentliga orsaken till de riktigt stora batterierna är tunga släp och ”olagligt” höga hastigheter.
Enda egentliga orsaken till de riktigt stora batterierna är tunga släp och ”olagligt” höga hastigheter.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Nu har jag precis kört 11 000 mil på 3,5 år med min S85D. Med en S100D hade jag fixat väldigt många av mina resor utan SuC-stopp, med 120 kWh hade det varit magiskt bra. Precis så att jag fixat många av mina långresor och ändå kunna komma hem med marginal att kunna åka iväg på en del ärenden etc. utan att egentligen behöva bry mig.LarsL skrev:Behovet av största batteriet har ju dels med räckviddångest och delvis att med att de som köper dyr bil gärna köper det dyraste, bägge på sätt och vis förståligt.
Enda egentliga orsaken till de riktigt stora batterierna är tunga släp och ”olagligt” höga hastigheter.
Driver sajten Car.info
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Men .....står det verkligen 120 kWh någonstans texten ? Det är väl vad folk antager att det ska bli , men det står ingenstans. vad jag ser.
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Hur ofta behöver eller ens vill man ligga i marchfart på motorväg i 4 timmar i sträck och där motorvägskörning är i princip den enda körning man gör?Niklas Z skrev:Det är nog främst vid snabb motorvägskörning som några kan tycka att 100 kWh är för lite och vid den typen av körning är det ändå luftmotståndet som spelar störst roll för förbrukningen, inte vikten.Svenssons skrev:Förstår inte vitsen med 120 kWh direkt, särskilt inte om bilarna kommer att väga mindre med 100 kWh batteripack och därmed förbruka mindre, få längre räckvidd och bättre köregenskaper vad gäller acceleration, kurvtagning och inbromsning t.ex. Med 120 kWh batteripack så kommer det inte bli en direkt lättare bil och därmed inte heller bättre vägegenskaper eller lägre förbrukning förutsatt att 20% förbättring är på vikten.
Annars skulle man väl kunna tänka sig att t ex de som åker på husvagnssemester kan vara intresserade av större batteri.
Husvagn kan jag förstå men det är inte många som konstant kör med husvagn. Bättre vägengenskaper, billigare/effektivare drift och längre räckvidd vid lägre hastigheter har man alltid nytta av och kan rädda liv tack vare kortare bromssträcka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Tror inte att det handlar om nya celler, bara ett nytt sätt att bygga pack på.
Cellerna uppdaterar de löpande vad jag förstått det som men jag tror inte att det är det som är grejen för att få de förbättringar Musk pratat om
Cellerna uppdaterar de löpande vad jag förstått det som men jag tror inte att det är det som är grejen för att få de förbättringar Musk pratat om
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Här pratar Elon om hur 200kWh batteriet i Roadster ska lösas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Varför måste det vara antingen eller. Hoppas det kommer ett större och ett lättare typ i 90 kWh storleken så kanske de flesta kan välja det dom vill.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3695
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla is working on new and improved battery cells
Det är nog snarare så att man kör slut på ett 100 kWh batteri på tre timmar än fyra. Säg att bilen drar 2,6 kWh/mil i 140 km/h och att det finns 95 kWh tillgängligt. Då kommer man 36 mil, vilket tar 2,6 timmar.Svenssons skrev:Hur ofta behöver eller ens vill man ligga i marchfart på motorväg i 4 timmar i sträck och där motorvägskörning är i princip den enda körning man gör?Niklas Z skrev:Det är nog främst vid snabb motorvägskörning som några kan tycka att 100 kWh är för lite och vid den typen av körning är det ändå luftmotståndet som spelar störst roll för förbrukningen, inte vikten.Svenssons skrev:Förstår inte vitsen med 120 kWh direkt, särskilt inte om bilarna kommer att väga mindre med 100 kWh batteripack och därmed förbruka mindre, få längre räckvidd och bättre köregenskaper vad gäller acceleration, kurvtagning och inbromsning t.ex. Med 120 kWh batteripack så kommer det inte bli en direkt lättare bil och därmed inte heller bättre vägegenskaper eller lägre förbrukning förutsatt att 20% förbättring är på vikten.
Annars skulle man väl kunna tänka sig att t ex de som åker på husvagnssemester kan vara intresserade av större batteri.
Husvagn kan jag förstå men det är inte många som konstant kör med husvagn. Bättre vägengenskaper, billigare/effektivare drift och längre räckvidd vid lägre hastigheter har man alltid nytta av och kan rädda liv tack vare kortare bromssträcka.
Hur husvagnsägare väljer att prioritera är väl upptill dem om de tycker att det är värt ett 120 kWh-batteri. Jag har aldrig hört talas om någon som konstant kör med husvagn, men de kanske vill ha bättre förutsättningar vad gäller batteri de gånger de kopplar på husvagnen. Själv ser jag ingen som helst anledning att ha husvagn alls, men å andra sidan har jag inga problem att tänka mig att andra människor har andra uppfattningar och att de i så fall kan vara beredda att betala extra för ett batteri batteri på 120 kWh i stället för 100 kWh. Jag skulle antagligen inte vara det, men vill för den skull inte vara mästrande mot människor som kan tänka sig det.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.