Stora problem med vätgas i kalifornien

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Stora problem med vätgas i kalifornien

Inlägg av taliz »

http://www.greencarreports.com/news/109 ... -dont-work

Ja vad ska man säga? Något för Tibor att skriva om kanske? :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Stora problem med vätgas i kalifornien

Inlägg av Herr X »

Det är ju väldigt tidigt, barnsjukdomar brukar ju alltid lösas i förlängningen. Tesla hade inledningsvis problem med laddningen här i Norge - det gick inte att ladda i vanliga IT-nät och normännen var rasande när de inte kunde köra med sina Teslor på flera månader, utan fick använda gamla fossilbilar för att komma till och från jobbet. Hånar man vätgas-bilproducenterna för att de första vätgasmackarna har låg tillförlitlighet, så kommer detta och biter en i svansen senare när Tesla får problem igen någonstans.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Ja, nej, det här är väl ganska naturligt i början. Någon som minns hur det var för biogasbilar i Stockholm runt 2009-2010? Total katastrof. Men sånt brukar reda ut sig.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, det där är nog problem som löser sig. Men en poäng som tagits upp många gånger och som är värd att ta upp igen är att de måste åka till en mack för att tanka, en batteri bil går ju plugga in lite varstans.

Vore intressant att veta varför de bara kan tanka bilarna till hälften. Produceras vätet på plats i stationen? Och hinner de nu inte ens med att försörja några få bilar.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nej, det produceras inte på plats, men det har säkert att göra med att det måste pumpas in i bilens tankar med ett väldigt högt tryck. Räcker inte trycket till går det inte fylla helt.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Vätgas lagras under tryck i bilens tank. Tidiga vätgasbilar hade mycket lägre tryck i sina tankar än moderna. Vätgasmacken har en kompressor som bygger upp tillräckligt med tryck så vätgasen kan pressas in i bilarnas tankar. De första vätgasmackarnas kompressorer kan inte bygga upp så högt tryck som det behövs till moderna vätgasbilar. De kan bara komma upp i halva trycket = de kan bara tanka bilarna till hälften.

Det är nog också därför de bara kan tanka några bilar innan kompressorn måste vila så den inte överhettas.

Att tanka en vätgasbil är inte alls samma som att tanka en bensinbil. Bensinbilar är det bara å hälla i bensinen i tanken - kan tom göras manuellt från en reservdunk. Att tanka vätgasbilar är ungefär som att ta en uppblåst ballong och försöka blåsa i den ännu mer luft.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Problem med för lågt tryck vid mackarna är för övrigt också något som biogasbilar behövt dras med.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Det finns stora problem som de måste lösa för att vätgasbilar skall vara ett så hållbart alternativ som de presenteras. Det finns många sätt att producera vätgas men än så länge så är det bara via naturgas som är ekonomiskt försvarbart. Ett miljövänligt alternativ är elektrolys där man med elektricitet separerar väte och syre från vatten men processen kräver mångdubbelt mer energi än vad du sedan kan få ut från vätet senare i en bränslecell.

Visst kan det bli hållbart om all överskottsel från vatten och vind under nätterna användes till elektrolys men det kommer inte räcka för att förse en större bilflotta med bränsle.

Elon tycker det är för dumt att ens kommentera och det säger en del.

Intressant artikel: http://cleantechnica.com/2014/06/04/hyd ... not-clean/
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

chpaulin skrev:
Visst kan det bli hållbart om all överskottsel från vatten och vind under nätterna användes till elektrolys men det kommer inte räcka för att förse en större bilflotta med bränsle.
Jo, fast det går ju göra med batterier också och med lägre förluster.

Det är väl som Tibor skrev i sin artikel, det är väldigt svårt att över en natt börja tillverka batterier till 10 miljoner bilar.
Men till slut kommer vi ändå hamna där, alltså i batterierna. Om en konsument kan välja mellan två bilar och den ena drar dubbelt så mycket energi så är ju valet lätt eftersom energin kommer från samma källa. Förra gången, hundra årsedan, så kom ju elen från ett håll och bensinen helt och hållet från en annan källa, så att säga ;)

Apropå bensin, hade det inte känns totalt oövervinneligt om du sagt till apotekaren, kan du leverera 8 miljoner fat/dag av den där vätskan du har i cl flaskor?
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

danni skrev:
Problem med för lågt tryck vid mackarna är för övrigt också något som biogasbilar behövt dras med.
Fortfarande kan jag meddela. Inte alls ovanligt att jag bara får i 14-17 kg i min Passat som rymmer 24 kg. Av de två mackarna som ligger längs E18 norrgående från Stockholm brukar den ena ha pumparna ur funktion titt som tätt dessutom.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jag kan inte undvika att skratta åt det iaf.
Det som vätgas skulle vara bättre på har det i praktiken varit sämre på.
Det tar längre tid att tanka än att ladda batterier, om man alls kan tanka, och räckvidden är sämre än BEV då de inte går att tanka fullt..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Men bly-syra batterier producerar ju vätgas när de laddas och blir varma. Kan man inte göra bilar med sådana batterier som när de laddas skapar vätgas till grannen :-)
Vet att dessa batterier vore jätte fel att ha i bilar och att produktionen av vätgas är typ 0,017 liter per Ah och timme för ett 48 V batteri så det är kanske inte så effektivt heller, men en kul tanke ändå. Om jag inte räknar helt fel så skulle ett batteripack motsvarande Teslas i kWh ge drygt 27 liter vätgas i timmen vid laddning i 60 graders temp, dock skulle det ju behöva vara mycket batterier.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

kanylbullen skrev:
danni skrev:
Fortfarande kan jag meddela. Inte alls ovanligt att jag bara får i 14-17 kg i min Passat som rymmer 24 kg. Av de två mackarna som ligger längs E18 norrgående från Stockholm brukar den ena ha pumparna ur funktion titt som tätt dessutom.
Ajdå, kasst. Det var aldrig något problem här på västkusten eftersom vi har rör för distribution av gasen, och den blandas ut med naturgas ifall biogasen inte räcker till. I Stockholm verkar den ju köras ut till mackarna på lastbilar.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Elbilar brukar ju få kritik vad man gör när man får "soppatorsk". Det är ju inte så lätt att komma med en reservdunk el och fylla på. Alternativen är då att antingen släpa bilen till eluttag (vilket finns på i princip alla platser med hus) eller drar med sig ett elkraftverk och ladda tillräckligt för att kunna ta sig till eluttag. Hur gör man vid soppatorsk med en vätgasbil? Antar att enda alternativet är att släpa den till vätgasmacken vilket det inte finns så särskilt många av samt hoppas att den fungerar och har vätgas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

danni skrev:
kanylbullen skrev:
danni skrev:
Ajdå, kasst. Det var aldrig något problem här på västkusten eftersom vi har rör för distribution av gasen, och den blandas ut med naturgas ifall biogasen inte räcker till. I Stockholm verkar den ju köras ut till mackarna på lastbilar.

Vi har haft 3 stycken gas-Volvo en S80 och två V70, dom laddades inte alltid fulll, ibland fick vi till l0 mil och ibland till 23-24 mil beroende på trycket på tappen som var Volvos egen vid fabriken.
Men värre var att när vi körde ned på kontineneten så gick det inte att tanka gas alls då det inte var naturgas därnere och vi fick köra på bensin och det var 35 liter i bensintanken så det blev att tanka lite tätare.
Men det gick ändå bra att att sig fram. Det var inga stora problem med den saken, men hade varit om vi inte haft bensinen också. Enbart gas hade inte fungerat så bra.
Sen var det också så att vi nte kunde nyttja alla gastappar då det behövdes speciella kort till en del av dom, bla i uppsala dör det inte gick att tanka gas trots att det på Volvos karta fanns med som naturgastapp.
Lika rörigt som det var då med olika typer av kort verkar det vara idag på olika typer av eltankställen om man ska ut och åka utanför Teslanätet.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Aha. Lustig. Jag hade en Passat EcoFuel -09 men upplevde aldrig några problem alls. Inte ens när jag tog den till Stockholm en gång. Jag måste haft tur :)
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Min bror har min Passat på en Europatripp just nu, får höra efter hur det är nu, enda rapporten jag fått hittills var att gasen kostade 8 kr/kg i Tyskland, dvs hälften mot här.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Skriv svar