Ändra körriktning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
4wheeler4
Teslaägare

Ändra körriktning

Inlägg av 4wheeler4 »

Hej,

Läste precis artikeln Växeln i Model S, http://teslaclubsweden.se/vaxeln-i-model-s/ och som den petimeter man är tänkte jag det var på sin plats med ett förtydligande:

"Backen läggs också i helt elektroniskt – man vänder helt enkelt strömriktningen i motorn så den börjar snurra baklänges."

Detta är väl sant i någon mån, men man kan få intrycket av att man i så fall kastar om polerna som på en likströmsmotor. Vad jag förstår är ju motorn i Teslorna en 3-fas asynchronmotor, och där brukar man ju kasta om faserna för att få motorn att gå åt andra hållet. Antar att så är fallet även här, eller har man gjort någon annan typ av innovation?
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Re: Ändra körriktning

Inlägg av Delta »

4wheeler4 skrev:
Hej,

Läste precis artikeln Växeln i Model S, http://teslaclubsweden.se/vaxeln-i-model-s/ och som den petimeter man är tänkte jag det var på sin plats med ett förtydligande:

"Backen läggs också i helt elektroniskt – man vänder helt enkelt strömriktningen i motorn så den börjar snurra baklänges."

Detta är väl sant i någon mån, men man kan få intrycket av att man i så fall kastar om polerna som på en likströmsmotor. Vad jag förstår är ju motorn i Teslorna en 3-fas asynchronmotor, och där brukar man ju kasta om faserna för att få motorn att gå åt andra hållet. Antar att så är fallet även här, eller har man gjort någon annan typ av innovation?
På en trefas motor ändras riktningen på rotationsfältet som genereras av den 120 - gradiga fasförskjutningen mellan lindningarna i statorn genom att byta plats på två av faserna. Rotorn följer med och ändrar rotationsriktning.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ändra körriktning

Inlägg av TiborBlomhall »

Ändrat till "man vänder helt enkelt på faserna till motorn så den börjar snurra baklänges".
Skriv svar