I klippet ser man att en stor del av fronten trycks in och det förefaller vara katastrof? Men studerar man skadesidan ser man att Jaguar i-pace får fem stjärnor. (Den kan laddas ned separat).
Euhm...? Tvärtom är det ju väldigt väldigt bra att karossen deformeras. Det är ju precis så som det är tänkt. Jag förstår faktiskt inte hur du resonerar när du menar att det är en katastrof? Jag förutsätter att hastigheten är relativt hög och då vill man att karossen skall fånga upp och distribuera rörelseenergin, för vår kropp är ganska dålig på att absorbera den energin. Nej, förlåt. Vår kropp är urusel på att absorbera rörelseenergi. Jag trillade ner från en stege från 2,5 meters höjd. Bröt bäckenbenet.
Edit: 64 km/h
Jag lade det i ingressen för att man förstås skall läsa innehållet.
På vissa forums hoppar folk över och läser endast ingressen.
Det är kanske en skada av alla år som ambulerande copywriter i reklambranschen?
I klippet ser man att en stor del av fronten trycks in och det förefaller vara katastrof? Men studerar man skadesidan ser man att Jaguar i-pace får fem stjärnor. (Den kan laddas ned separat).
Euhm...? Tvärtom är det ju väldigt väldigt bra att karossen deformeras. Det är ju precis så som det är tänkt. Jag förstår faktiskt inte hur du resonerar när du menar att det är en katastrof? Jag förutsätter att hastigheten är relativt hög och då vill man att karossen skall fånga upp och distribuera rörelseenergin, för vår kropp är ganska dålig på att absorbera den energin. Nej, förlåt. Vår kropp är urusel på att absorbera rörelseenergi. Jag trillade ner från en stege från 2,5 meters höjd. Bröt bäckenbenet.
Edit: 64 km/h
Jag lade det i ingressen för att man förstås skall läsa innehållet.
På vissa forums hoppar folk över och läser endast ingressen.
Det är kanske en skada av alla år som ambulerande copywriter i reklambranschen?
Jag fattar fortfarande inte varför det var värt att lägga i ingressen eller varför det var en relevant blogg att länka till? Vem är det som driver bloggen?
I klippet ser man att en stor del av fronten trycks in och det förefaller vara katastrof? Men studerar man skadesidan ser man att Jaguar i-pace får fem stjärnor. (Den kan laddas ned separat).
Euhm...? Tvärtom är det ju väldigt väldigt bra att karossen deformeras. Det är ju precis så som det är tänkt. Jag förstår faktiskt inte hur du resonerar när du menar att det är en katastrof? Jag förutsätter att hastigheten är relativt hög och då vill man att karossen skall fånga upp och distribuera rörelseenergin, för vår kropp är ganska dålig på att absorbera den energin. Nej, förlåt. Vår kropp är urusel på att absorbera rörelseenergi. Jag trillade ner från en stege från 2,5 meters höjd. Bröt bäckenbenet.
Edit: 64 km/h
Jag lade det i ingressen för att man förstås skall läsa innehållet.
På vissa forums hoppar folk över och läser endast ingressen.
Det är kanske en skada av alla år som ambulerande copywriter i reklambranschen?
Jag fattar fortfarande inte varför det var värt att lägga i ingressen eller varför det var en relevant blogg att länka till? Vem är det som driver bloggen?
Gissa..
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Jag kan bara säga vad jag upplever själv och vid nollgradigt eller några få minusgrader ligger Teslan runt 2,2kW/mil i snitt. Vid sommarväder hamnar den runt 1,8kWh/mil. Golfen ligger vid samma väder runt 1,5 nu och det har den gjort även sommarn. Däcken har betydelse ja. Innan vi bytte till vinterdäck hade förbrukningen klättrat upp til 1,6kWh/mil ungefär. Men med vinterdäcken på sjönk den tillbaka till sommarförbrukning. Jag antar dock att det ser helt annorlunda ut när det blir -10 grader ute. Då kommer det sticka iväg, för då orkar inte värmepumpen längre.
En annan faktor är troligen avsaknad av batteriuppvärmning i e-Golfen. Jag har inte upplevt någon direkt nackdel med detta ännu, däremot så har bilen inte samma jättehöga förbrukning de första kilometrarna som en Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Du kan ju slå på range mode på Teslan om du vill också.
Då stryper den ju kupévärmen också. På tal om det så tycker jag att den har blivit urkass sedan v9. Antingen så är det för varmt eller för kallt. Rutorna immar igen titt som tätt, ACn stängs av totalt slumpmässigt osv. Men det är en annan tråd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu har jag ändrat texten så att ingen skall vara ”trumpe'n”
I klippet ser man att en stor del av fronten trycks in och det förefaller vara kritiskt? Men studerar man klippet i just den sekvensen ser man att fronten ändå tar krocken på rätt sätt! På skadesidan, (som kan laddas ned separat) ser man att Jaguar i-pace får fem stjärnor, som den har gjort sig välförtjänt av. http://blog.ho-form.se/?p=7105
Nu har jag ändrat texten så att ingen skall vara ”trumpe'n”
I klippet ser man att en stor del av fronten trycks in och det förefaller vara kritiskt? Men studerar man klippet i just den sekvensen ser man att fronten ändå tar krocken på rätt sätt!
Så du går från katastrof till kritiskt? Du kanske ska lämna textsättningen för granskning till någon som kan något om krocktester
Bilen beter som precis som den skall. Frontalkrocken i 50 knyck mot ett solitt objekt är imponerande. Inte konstigt att den får 5 stjärnor. Kupéintrånget är i princip opåverkat.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Fördelen med elbilar är ju just att en stor del av fronten kan tryckas ihop dom ett dragspel utan att man får in en stor tung motorklump i bilen. Ju mer det trycks ihop desto lägre blir krafterna av smällen för de som sitter i bilen. En stel bil ger ju ofta större skador då g-krafterna blir skyhöga.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Fördelen med elbilar är ju just att en stor del av fronten kan tryckas ihop dom ett dragspel utan att man får in en stor tung motorklump i bilen. Ju mer det trycks ihop desto lägre blir krafterna av smällen för de som sitter i bilen. En stel bil ger ju ofta större skador då g-krafterna blir skyhöga.
Ja det ger större designfrihet när man ska optimera krockstrukturen i fronten och inte behöver ta hänsyn till en (lika) stor klump. Å andra sidan är friheten mindre vid en sidokrock, då man har en stor klump till batteri i golvet som måste skyddas oavsett hur det påverkar människorna i bilen. Men den delen verkar Jaguar ha löst bäst av alla elbilar med ett "skateboardbatteri" som jag har sett krockas i Euro Ncap.
Fördelen med elbilar är ju just att en stor del av fronten kan tryckas ihop dom ett dragspel utan att man får in en stor tung motorklump i bilen. Ju mer det trycks ihop desto lägre blir krafterna av smällen för de som sitter i bilen. En stel bil ger ju ofta större skador då g-krafterna blir skyhöga.
Det är väl ändå ganska länge sedan som fossilmotorerna åkte in i kupén.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Fördelen med elbilar är ju just att en stor del av fronten kan tryckas ihop dom ett dragspel utan att man får in en stor tung motorklump i bilen. Ju mer det trycks ihop desto lägre blir krafterna av smällen för de som sitter i bilen. En stel bil ger ju ofta större skador då g-krafterna blir skyhöga.
Det är väl ändå ganska länge sedan som fossilmotorerna åkte in i kupén.
Klart de inte åker in i kupén - men det bör ändå vara ganska uppenbart att det är lättare att konstruera en stor deformationszon i fordonets framdel om det inte sitter en stor motor där än om det gör det.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Fördelen med elbilar är ju just att en stor del av fronten kan tryckas ihop dom ett dragspel utan att man får in en stor tung motorklump i bilen. Ju mer det trycks ihop desto lägre blir krafterna av smällen för de som sitter i bilen. En stel bil ger ju ofta större skador då g-krafterna blir skyhöga.
Det är väl ändå ganska länge sedan som fossilmotorerna åkte in i kupén.
Klart de inte åker in i kupén - men det bör ändå vara ganska uppenbart att det är lättare att konstruera en stor deformationszon i fordonets framdel om det inte sitter en stor motor där än om det gör det.
Tja... Samma lika...
(hur fn bäddar man in på detta forum?)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Alltså till synes större deformationszon på elbilen. Och då är ändå Volvo rätt duktiga på det där med säkerhet...
Sen ser det väl lite olustigt ut med däcket där som verkar börja vara påväg in i bilen på Jaguaren. Undrar hur det skulle sett t vid 75km/h.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Alltså till synes större deformationszon på elbilen. Och då är ändå Volvo rätt duktiga på det där med säkerhet...
Sen ser det väl lite olustigt ut med däcket där som verkar börja vara påväg in i bilen på Jaguaren. Undrar hur det skulle sett t vid 75km/h.
Ja när det gäller hjulinträngningen är det ju en klar fördel att som Volvon ha ett längre avstånd mellan föraren och C-C på framhjulen. Jaguaren är ju designad och konsturerad för att dra fördel av elbilens frånvaro av en förbränningsmotor i fram, med kort överhäng och framflyttadad vindruta och främre sittplatser. Allt är ju kompromisser i slutänden..
Jaguar i-Pace i racing-version!
Det är en liten grupp bilar som skall (tävla)? den 15 januari i Saudi Arabien före Racet av ABB Formula E championship.
Dessa kör ett lopp på ca: 25 minuter.
Enligt artikeln skall man använda sig av två olika kylsystem, ett för motorn och ett annat för batteriet.
För att ytterligare kyla under racing använder man sig av dessutom av luftkonditioneringen vilket också kyler batteripaketet.
hade bilen inne på softwareuppdatering idag. Nu ska den vara aktiverad för 100kW CCS
dessutom en hel del små buggar som blivit upptäckta sen de första bilarna kom ut. Nu kan bilen även få kommande uppdateringar OTA, så det känns som Jaguar tar iPace på allvar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
hade bilen inne på softwareuppdatering idag. Nu ska den vara aktiverad för 100kW CCS
dessutom en hel del små buggar som blivit upptäckta sen de första bilarna kom ut. Nu kan bilen även få kommande uppdateringar OTA, så det känns som Jaguar tar iPace på allvar.
Gött! Vet du om det kommer stanna vid 100 kW eller kommer det komma ytterligare uppdateringar? Har iofs svårt att se varför de inte redan har gjort dem isf, kanske är hårdvara som begränsar. Och vad kan den uppdatera via OTA? Menar du att motsvarande uppdatering som du gjorde idag ska kunna ske via OTA framöver?
hade bilen inne på softwareuppdatering idag. Nu ska den vara aktiverad för 100kW CCS
dessutom en hel del små buggar som blivit upptäckta sen de första bilarna kom ut. Nu kan bilen även få kommande uppdateringar OTA, så det känns som Jaguar tar iPace på allvar.
Gött! Vet du om det kommer stanna vid 100 kW eller kommer det komma ytterligare uppdateringar? Har iofs svårt att se varför de inte redan har gjort dem isf, kanske är hårdvara som begränsar. Och vad kan den uppdatera via OTA? Menar du att motsvarande uppdatering som du gjorde idag ska kunna ske via OTA framöver?
Ingen aning om det blir högre laddhastighet framöver.
Nu kan bilen OTA få samma typer av uppdateringar som Tesla, dvs bugg fix, kartor, ändrade funktioner etc. Den som blev gjord idag på verkstad möjliggör OTA. Nya bilar ska ha den möjligheten från fabrik, bara de första bilarna som inte hann få den innan leverans och var därför tvungna att komma in igen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ingen aning om det blir högre laddhastighet framöver.
Nu kan bilen OTA få samma typer av uppdateringar som Tesla, dvs bugg fix, kartor, ändrade funktioner etc. Den som blev gjord idag på verkstad möjliggör OTA. Nya bilar ska ha den möjligheten från fabrik, bara de första bilarna som inte hann få den innan leverans och var därför tvungna att komma in igen.
Jag tycker det är synd vi använder så mycket märkliga förkortningar, men det är väl ”Over-the-air programming” - OTA ni syftar på?
Alltså trådlös programmering? Är det korrekt skriva så, som ett alternativ så andra förstår?
Förstå mig rätt, syftet är INTE vara språk-polis här.
Ingen aning om det blir högre laddhastighet framöver.
Nu kan bilen OTA få samma typer av uppdateringar som Tesla, dvs bugg fix, kartor, ändrade funktioner etc. Den som blev gjord idag på verkstad möjliggör OTA. Nya bilar ska ha den möjligheten från fabrik, bara de första bilarna som inte hann få den innan leverans och var därför tvungna att komma in igen.
Jag tycker det är synd vi använder så mycket märkliga förkortningar, men det är väl ”Over-the-air programming” - OTA ni syftar på?
Alltså trådlös programmering? Är det korrekt skriva så, som ett alternativ så andra förstår?
Förstå mig rätt, syftet är INTE vara språk-polis här.
Ja, Over-the-air update eller Over-the-air programming.