Jag vill duscha trots 16A o -20 grader (effektvakt)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Jag vill duscha trots 16A o -20 grader (effektvakt)

Inlägg av lem »

Bråttom till Harsa innan mörkret. Hinner bara ladda 256 km på display. Fan vad kallt, slår av rangen mode! - 20 grader! Når Harsa med 18% kvar. Dragit 235 kW. Får tag i 7A/240v. Efter 1 h skidande kan via app dra igång värme men bara 22% kvar. Tillbaka till stugan. Varning ladda annars ....! Vågar bara ladda 10A/trefas. Klar 05. Värmer upp batteri o kupé. Detta drar inte ner körsträckan! Vaknar i utkylt hus o tänder brasa. Inte vågat dra på varmvattenberedaren. Går säkringen måste jag pulsa 50 m i pyamas o -20 grader! 0845: Slår av värmen o slår igång bilen för att toppladda o värma batteri.

Jag vill duscha men vattnet är 3 grader....

Någon som provat effektvakt? De kostar ca 3 kkr men man måste klura på logiken m fördelning.
Hur nära gränsen att få tvärstopp är jag om jag ställer bilen varm vid 15% och det är -20 - -25grader.
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Jag vill duscha trots 16A o -20 grader (effektvakt)

Inlägg av lem »

Appen verkar inte räkna ner batteristatus då man värmer bilen m sladd i. Tas ström då från kabel? Trots charge off?

Några mer tips när det är riktigt kallt?
-SL kort mellan rutan o gummilist är räddningen!
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag vill duscha trots 16A o -20 grader (effektvakt)

Inlägg av Teslaspolen »

lem skrev:
Appen verkar inte räkna ner batteristatus då man värmer bilen m sladd i. Tas ström då från kabel? Trots charge off?

Några mer tips när det är riktigt kallt?
-SL kort mellan rutan o gummilist är räddningen!
Ja, det ska den göra. I första hand kabel, och räcker det inte (t.ex vid schuko) så tar den resten från batteriet.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Jag vill duscha trots 16A o -20 grader (effektvakt)

Inlägg av lem »

Teslaspolen skrev:
lem skrev:
Appen verkar inte räkna ner batteristatus då man värmer bilen m sladd i. Tas ström då från kabel? Trots charge off?

Några mer tips när det är riktigt kallt?
-SL kort mellan rutan o gummilist är räddningen!
Ja, det ska den göra. I första hand kabel, och räcker det inte (t.ex vid schuko) så tar den resten från batteriet.
Hur mycket drar värmen och drar den jämnt över alla faser?
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag vill duscha trots 16A o -20 grader (effektvakt)

Inlägg av Teslaspolen »

Värmen är väl på 7 kW max, men om den drar jämt eller inte vågar jag inte svara på...
kontakten2

Re: Jag vill duscha trots 16A o -20 grader (effektvakt)

Inlägg av kontakten2 »

Koppla ur den fasen du har som går till varmvattenberedare till laddaren.

Då laddar du endast med 2 fas 7kW
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5913
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Jag vill duscha trots 16A o -20 grader (effektvakt)

Inlägg av Gustafsson »

Teslaspolen skrev:
Värmen är väl på 7 kW max, men om den drar jämt eller inte vågar jag inte svara på...
Den måste väl fördelas på tre faser om man ska komma upp i den effekten, men om någon drar mer eller inte vet jag inte, men killgissar på att den dra lika mycket på varje fas.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar