Bråttom till Harsa innan mörkret. Hinner bara ladda 256 km på display. Fan vad kallt, slår av rangen mode! - 20 grader! Når Harsa med 18% kvar. Dragit 235 kW. Får tag i 7A/240v. Efter 1 h skidande kan via app dra igång värme men bara 22% kvar. Tillbaka till stugan. Varning ladda annars ....! Vågar bara ladda 10A/trefas. Klar 05. Värmer upp batteri o kupé. Detta drar inte ner körsträckan! Vaknar i utkylt hus o tänder brasa. Inte vågat dra på varmvattenberedaren. Går säkringen måste jag pulsa 50 m i pyamas o -20 grader! 0845: Slår av värmen o slår igång bilen för att toppladda o värma batteri.
Jag vill duscha men vattnet är 3 grader....
Någon som provat effektvakt? De kostar ca 3 kkr men man måste klura på logiken m fördelning.
Hur nära gränsen att få tvärstopp är jag om jag ställer bilen varm vid 15% och det är -20 - -25grader.
Jag vill duscha trots 16A o -20 grader (effektvakt)
Moderator: Redaktion
Jag vill duscha trots 16A o -20 grader (effektvakt)
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Re: Jag vill duscha trots 16A o -20 grader (effektvakt)
Appen verkar inte räkna ner batteristatus då man värmer bilen m sladd i. Tas ström då från kabel? Trots charge off?
Några mer tips när det är riktigt kallt?
-SL kort mellan rutan o gummilist är räddningen!
Några mer tips när det är riktigt kallt?
-SL kort mellan rutan o gummilist är räddningen!
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Jag vill duscha trots 16A o -20 grader (effektvakt)
Ja, det ska den göra. I första hand kabel, och räcker det inte (t.ex vid schuko) så tar den resten från batteriet.lem skrev:Appen verkar inte räkna ner batteristatus då man värmer bilen m sladd i. Tas ström då från kabel? Trots charge off?
Några mer tips när det är riktigt kallt?
-SL kort mellan rutan o gummilist är räddningen!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Jag vill duscha trots 16A o -20 grader (effektvakt)
Hur mycket drar värmen och drar den jämnt över alla faser?Teslaspolen skrev:Ja, det ska den göra. I första hand kabel, och räcker det inte (t.ex vid schuko) så tar den resten från batteriet.lem skrev:Appen verkar inte räkna ner batteristatus då man värmer bilen m sladd i. Tas ström då från kabel? Trots charge off?
Några mer tips när det är riktigt kallt?
-SL kort mellan rutan o gummilist är räddningen!
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Jag vill duscha trots 16A o -20 grader (effektvakt)
Värmen är väl på 7 kW max, men om den drar jämt eller inte vågar jag inte svara på...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Jag vill duscha trots 16A o -20 grader (effektvakt)
Koppla ur den fasen du har som går till varmvattenberedare till laddaren.
Då laddar du endast med 2 fas 7kW
Då laddar du endast med 2 fas 7kW
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5913
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Jag vill duscha trots 16A o -20 grader (effektvakt)
Den måste väl fördelas på tre faser om man ska komma upp i den effekten, men om någon drar mer eller inte vet jag inte, men killgissar på att den dra lika mycket på varje fas.Teslaspolen skrev:Värmen är väl på 7 kW max, men om den drar jämt eller inte vågar jag inte svara på...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16