Kan ju bli så att V3 stolparna klarar 400kW, medans bilarna klarar 250kW.hanty skrev:Ser en annan fördel om Tesla ökar till 250kW, även för oss med äldre batterier, då 2 laddstolpar delar på en laddare blir det ström över till bil nr 2. Kan vara en fördel när det börjar bli trångt vid laddstolparna som är tidsmässigt långt större. Har prövar att börja ladda bredvid en X100 som just hade börjat ladda, det tog tid....
Förutsägelse SuC V3
Moderator: Redaktion
Re: Förutsägelse SuC V3
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förutsägelse SuC V3
Min bil med 75kWh batteri klarar 120kW upp till 55% Och då borde det ju gå att få betydligt mer upp till typ 30% för sedan gå ner emot 120kW vid 55% Och sedan fortsätta nedåt.Verdi skrev:EnTraktor skrev:Jag tror Tesla kommer gå över till CCS även för S och X under 2019 och då skruva upp hastigheten lite grann. Men jag har svårt att se att Tesla kommer gå över 250 kW under 2019.
350 kW är mer eller mindre uteslutet. Det blir dyr elektronik både i bilarna och laddarna, samt höga nätkostnader.
Att kunna ladda med 200-250 kW upp till 60% SOC kommer pressa laddtiderna så pass mycket att mer egentligen blir onödigt. Ett 75 kWh batteri kommer då kunna laddas till 60% på ca 10-15 minuter.
Måste de inte släppa nya batterier också som kan laddas så snabbt? Dagens bilar lär väl inte klara det?
Någon som kan batterier bra och vågar gissa på vad en model 3 klarar vid typ 30% SoC?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Förutsägelse SuC V3
Större cirkpump, större kylare, mer fläktar, ny kemi, kanske behålla 100kWh men hårdare celler snarare än 120kWh? EVTV menade ju på att Teslas batteripaket bara var 55% celler till vikten så det finns ju lite att trimma på så att säga.Verdi skrev:EnTraktor skrev:Jag tror Tesla kommer gå över till CCS även för S och X under 2019 och då skruva upp hastigheten lite grann. Men jag har svårt att se att Tesla kommer gå över 250 kW under 2019.
350 kW är mer eller mindre uteslutet. Det blir dyr elektronik både i bilarna och laddarna, samt höga nätkostnader.
Att kunna ladda med 200-250 kW upp till 60% SOC kommer pressa laddtiderna så pass mycket att mer egentligen blir onödigt. Ett 75 kWh batteri kommer då kunna laddas till 60% på ca 10-15 minuter.
Måste de inte släppa nya batterier också som kan laddas så snabbt? Dagens bilar lär väl inte klara det?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Förutsägelse SuC V3
Teslas laddkurvor, framförallt på 100kWh-batteriet, tyder ju som sagt på att det finns stora möjligheter att öka hastigheten i intervallet 10-50%, att den maxar ut vid 120kW måste väl vara en "strypning" i mjukvaran? Jag skulle inte bli förvånad om våra bilar utan modifikationer klarar typ 150kW.
Jag skulle inte heller bli förvånad om SuC snart börjar uppgraderas med fler moduler, så att maxeffekt och effekt vid delad stolpe blir bättre, det skulle ju göra stor skillnad för kapaciteten och genomströmningen för SuC-stationer med hög belastning.
Dagens SuC i Europa har tydligen 12st 11kW-moduler, dvs 132kW, som delas mellan två stolpar, modulerna är enligt uppgift av samma typ som sitter i våra bilar. Det skulle ju t.ex. räcka att man ökar till 15 moduler för att få en maxeffekt på 166kW, och dessutom betydligt bättre fart för bil nummer två i paret.
/fth
Jag skulle inte heller bli förvånad om SuC snart börjar uppgraderas med fler moduler, så att maxeffekt och effekt vid delad stolpe blir bättre, det skulle ju göra stor skillnad för kapaciteten och genomströmningen för SuC-stationer med hög belastning.
Dagens SuC i Europa har tydligen 12st 11kW-moduler, dvs 132kW, som delas mellan två stolpar, modulerna är enligt uppgift av samma typ som sitter i våra bilar. Det skulle ju t.ex. räcka att man ökar till 15 moduler för att få en maxeffekt på 166kW, och dessutom betydligt bättre fart för bil nummer två i paret.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Förutsägelse SuC V3
HV-kablar för automotive är i regel klassade för upp till 1000 VDC redan idag. Även säkringar, kontaktdon och kontaktorer kan göras mindre med dubblad spänning och bibehållallen effekt. Inte helt obetydligt i sammanhanget.
Re: Förutsägelse SuC V3
8 stycken 16,5 kW-moduler är jag ganska säker på att det är. Det var en i en av de svenska Facebook-grupperna som la upp en bild där det enligt honom syntes att det var så (jag såg inte hur dock), men han hävdade även att han fått det svaret av en tekniker som höll på att sätta upp SUCs.fth skrev:
Dagens SuC i Europa har tydligen 12st 11kW-moduler, dvs 132kW, som delas mellan två stolpar, modulerna är enligt uppgift av samma typ som sitter i våra bilar. Det skulle ju t.ex. räcka att man ökar till 15 moduler för att få en maxeffekt på 166kW, och dessutom betydligt bättre fart för bil nummer två i paret.
/fth
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Förutsägelse SuC V3
Intressant, det blir ju samma effekt som 12st 11kW-moduler, men då kanske det får plats fyra till moduler i kabinettet om dom använder samma sorts kabinett som i USA? Det skulle eventuellt kunna innebära att Europeiska SuC kan få en maxeffekt på 199kW utan större modifikationer.Legato skrev:8 stycken 16,5 kW-moduler är jag ganska säker på att det är. Det var en i en av de svenska Facebook-grupperna som la upp en bild där det enligt honom syntes att det var så (jag såg inte hur dock), men han hävdade även att han fått det svaret av en tekniker som höll på att sätta upp SUCs.fth skrev:
Dagens SuC i Europa har tydligen 12st 11kW-moduler, dvs 132kW, som delas mellan två stolpar, modulerna är enligt uppgift av samma typ som sitter i våra bilar. Det skulle ju t.ex. räcka att man ökar till 15 moduler för att få en maxeffekt på 166kW, och dessutom betydligt bättre fart för bil nummer två i paret.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förutsägelse SuC V3
Synpunkterna om att kunna få högre effekt när två laddar samtidigt tror jag är det som skulle gynna mest på stationer där det ofta blir fullt, dvs dom som byggs ut med
fler stolpar. Att kunna få ut 120kW även om man delar stolpe isf typ 30-40kW är en jäkla skillnad och går rejält mycket snabbare!
Att däremot kunna få ut 130-140kW (eller liknande) isf 120kW vet jag inte om det hjälper en överbelastad station så mycket däremot, även om det skulle bidra
lite till att stationen inte lika snabbt blir full förvisso.
Hög effekt vid delad stolpe tar ju dessutom bort "nybörjare"-faktorn så att folk inte lika ofta blir besvikna när dom kopplar in bilen på delad stolpe (fast det då kanske
finns en hög andra icke delade stolpar lediga osv).
Nu behöver ju det ena inte utesluta det andra, man kan ju ha högre maxeffekt för enskild bil (tex 140kW) OCH få på köpet högre effekt vid delade stolpar såklart, men
tanken på högre effekt vid delad stolpe vill jag påstå är det som är mest värt för alla
fler stolpar. Att kunna få ut 120kW även om man delar stolpe isf typ 30-40kW är en jäkla skillnad och går rejält mycket snabbare!

Att däremot kunna få ut 130-140kW (eller liknande) isf 120kW vet jag inte om det hjälper en överbelastad station så mycket däremot, även om det skulle bidra
lite till att stationen inte lika snabbt blir full förvisso.
Hög effekt vid delad stolpe tar ju dessutom bort "nybörjare"-faktorn så att folk inte lika ofta blir besvikna när dom kopplar in bilen på delad stolpe (fast det då kanske
finns en hög andra icke delade stolpar lediga osv).
Nu behöver ju det ena inte utesluta det andra, man kan ju ha högre maxeffekt för enskild bil (tex 140kW) OCH få på köpet högre effekt vid delade stolpar såklart, men
tanken på högre effekt vid delad stolpe vill jag påstå är det som är mest värt för alla

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förutsägelse SuC V3
Nya SuC-laddare har en effekt på 145 kW, gissningsvis 9 16.5 kW-moduler
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!

Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Förutsägelse SuC V3
Man gick från 11kW moduler till 16,5 i samband att man bytte ut i bilarna
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Förutsägelse SuC V3
Ladda snabbare ville jag gärna förr (dvs mer än 120kW). Nu är jag mer inne på samma som Bjelke, dvs slippa dra ner farten vid delad stolpe. Trycker på i 115kW upp till runt 62% och sällan behöver jag mer än det. Skulle man dubbla farten skulle det ge mig ett mervärde högst var tredje gång jAg laddar.
Set som däremot skulle ge mervärde är om det fanns 120kW på varje rastplats, dvs toabesök, blöjbyte, skogsrunda, lekplats osv där vi stannar ändå när vi åker. Skulle det finnas en SuC på varje sån plats skulle vi inte ens märka att vi behövde ladda bilen tror jag
Set som däremot skulle ge mervärde är om det fanns 120kW på varje rastplats, dvs toabesök, blöjbyte, skogsrunda, lekplats osv där vi stannar ändå när vi åker. Skulle det finnas en SuC på varje sån plats skulle vi inte ens märka att vi behövde ladda bilen tror jag
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Förutsägelse SuC V3
Min bil klarar max 109kW mellan 10 och 45%. Jag har aldrig upplevt att jag vill ha snabbare laddning. Hur ska man annars hinna med toabesök, kaffepåfyllning, bensträckare osv? Säg att man får ner laddtiden till 15 minuter. Det är för kort tid för att hinna med nåt vettigt, men det är för lång tid om man bara ska sitta i bilen och vänta. Nuvarande laddtid är lagom om man ändå ska vänta. Ska det gå snabbare så måste det bli rejält mycket snabbare, ungefär som att tanka bensin. Annars blir den totala väntetiden ändå ungefär densamma som idag eftersom man inte hinner käka/kissa/promenera färdigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förutsägelse SuC V3
Håller med en laddtid på 30-40 minuter är ganska lagom, särskilt om bilen har så lång räckvidd att det bara blir ett lunch stopp på resan. Blir det kortare så står bilen antingen och blockerar laddare eller så måste jag ut och flytta den mitt i rasten, osmidigt.
Re: Förutsägelse SuC V3
Word!LarsL skrev:Håller med en laddtid på 30-40 minuter är ganska lagom, särskilt om bilen har så lång räckvidd att det bara blir ett lunch stopp på resan. Blir det kortare så står bilen antingen och blockerar laddare eller så måste jag ut och flytta den mitt i rasten, osmidigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förutsägelse SuC V3
LarsL skrev:Håller med en laddtid på 30-40 minuter är ganska lagom, särskilt om bilen har så lång räckvidd att det bara blir ett lunch stopp på resan. Blir det kortare så står bilen antingen och blockerar laddare eller så måste jag ut och flytta den mitt i rasten, osmidigt.
Nu har du fastnat i ett mönster. Tar det ~15 minuter så behöver man inte planera in en lunch just där. Då kan man ta en bensträckare, gå på muggen, köpa en kopp kaffe och sen är det dags att åka. Som ett helt vanligt besök på en bensinmack. Sen är man fri att välja lunchställe helt fritt utan tanke på laddning. Och voilá, du har i princip helt dödat elbilens nackdel.
Re: Förutsägelse SuC V3
Håller med, snabbare laddhastigheter är en stor fördel och kommer öka flexibiliteten och valmöjligheterna vid långresor.Verdi skrev:LarsL skrev:Håller med en laddtid på 30-40 minuter är ganska lagom, särskilt om bilen har så lång räckvidd att det bara blir ett lunch stopp på resan. Blir det kortare så står bilen antingen och blockerar laddare eller så måste jag ut och flytta den mitt i rasten, osmidigt.
Nu har du fastnat i ett mönster. Tar det ~15 minuter så behöver man inte planera in en lunch just där. Då kan man ta en bensträckare, gå på muggen, köpa en kopp kaffe och sen är det dags att åka. Som ett helt vanligt besök på en bensinmack. Sen är man fri att välja lunchställe helt fritt utan tanke på laddning. Och voilá, du har i princip helt dödat elbilens nackdel.
Re: Förutsägelse SuC V3
Förtydligande av min ståndpunkt. Jag ser hellre fler laddare som kan ge maxeffekt på fler ställen, än snabbare laddning. Ökad flexibilitet är en följd av båda dessa scenarios...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Förutsägelse SuC V3
Men då måste du ladda före eller efter lunchen eftersom din bil annars står och blockerar laddaren. Såvida du inte vill springa ut mitt i maten och flytta bilen. Det innebär i praktiken kanske att du står längre än med en bil som laddar lite långsammare. Jag skulle i dessa fallen förmodligen använda en 50kW-laddare istället.Verdi skrev:LarsL skrev:Håller med en laddtid på 30-40 minuter är ganska lagom, särskilt om bilen har så lång räckvidd att det bara blir ett lunch stopp på resan. Blir det kortare så står bilen antingen och blockerar laddare eller så måste jag ut och flytta den mitt i rasten, osmidigt.
Nu har du fastnat i ett mönster. Tar det ~15 minuter så behöver man inte planera in en lunch just där. Då kan man ta en bensträckare, gå på muggen, köpa en kopp kaffe och sen är det dags att åka. Som ett helt vanligt besök på en bensinmack. Sen är man fri att välja lunchställe helt fritt utan tanke på laddning. Och voilá, du har i princip helt dödat elbilens nackdel.
Alltså supersnabb laddning när man vill sitta kvar i bilen, och lite långsammare snabbladdning (50-100kW) när man vill käka och så. Men återigen. När jag måste sitta kvar i bilen så vill jag inte sitta där i 15 minuter och ha tråkigt. Då vill jag att det går lika snabbt som att tanka bensin. Och då behöver man 350kW eller ännu mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förutsägelse SuC V3
Ja nåt sånt. De allra snabbaste blir då att jämföra med ett ordinärt stopp på en bensinmack eller en pisspaus. Sen kan man som ren bonus ladda lite lagom snabbt när man ändå ska äta. Men man måste inte.mati skrev:Men då måste du ladda före eller efter lunchen eftersom din bil annars står och blockerar laddaren. Såvida du inte vill springa ut mitt i maten och flytta bilen. Det innebär i praktiken kanske att du står längre än med en bil som laddar lite långsammare. Jag skulle i dessa fallen förmodligen använda en 50kW-laddare istället.Verdi skrev:LarsL skrev:Håller med en laddtid på 30-40 minuter är ganska lagom, särskilt om bilen har så lång räckvidd att det bara blir ett lunch stopp på resan. Blir det kortare så står bilen antingen och blockerar laddare eller så måste jag ut och flytta den mitt i rasten, osmidigt.
Nu har du fastnat i ett mönster. Tar det ~15 minuter så behöver man inte planera in en lunch just där. Då kan man ta en bensträckare, gå på muggen, köpa en kopp kaffe och sen är det dags att åka. Som ett helt vanligt besök på en bensinmack. Sen är man fri att välja lunchställe helt fritt utan tanke på laddning. Och voilá, du har i princip helt dödat elbilens nackdel.
Alltså supersnabb laddning när man vill sitta kvar i bilen, och lite långsammare snabbladdning (50-100kW) när man vill käka och så. Men återigen. När jag måste sitta kvar i bilen så vill jag inte sitta där i 15 minuter och ha tråkigt. Då vill jag att det går lika snabbt som att tanka bensin. Och då behöver man 350kW eller ännu mer.
Det fina med laddning jämfört med tankning är att man inte behöver vara kvar vid bilen. När jag varit på långresa med bensin eller dieselbil så ser ett ordinärt tankstopp ut ungefär så här: Åk fram till pumpen, betala, tanka, flytta på bilen, gå in i butiken och besöka muggen, köpa en kopp kaffe och kanske en macka, bulle eller glass, dricka kaffet, gå tillbaka till bilen och köra iväg. Det tar lätt 15-20 minuter.
Däremot en vardagstankning var ju snabbt in och ut. Men såna tänker jag inte göra. Tycker det är bättre om vi bygger ut nattladdningen även för de som bor i lägenhet än att ha en massa snabbladdare runt städerna. Det blir ju krångligt även om det tar bara tar nån minut som en tankning tar eftersom ett batteri inte klarar sig lika långt som en tank. Jag hade en BMW M2 för några år sen och den har en räckvidd på ca 40-45 mil. Det kändes jobbigt att hela tiden behöva tänka på tankning. Fick tanka flera ggr i veckan.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Förutsägelse SuC V3
Japp, håller med.Remuz skrev:Förtydligande av min ståndpunkt. Jag ser hellre fler laddare som kan ge maxeffekt på fler ställen, än snabbare laddning. Ökad flexibilitet är en följd av båda dessa scenarios...
Jag är också hellre rik och frisk än sjuk och fattig.

Tesla Model Y
Re: Förutsägelse SuC V3
Vad är den praktiska fördelen att blockera en laddplats i en timme för att den är långsam och laddar hela tiden, jämfört med att blockera en snabb laddplats i en timme varav man laddar hälften av tiden?
I båda fallen hindras andra från att ladda på den platsen i en timme. Men det känns bättre om anledningen är tekniska begränsningar snarare än att man inte är beredd att flytta?
Om det finns gott om lediga platser kan man ju äta upp även fast man inte laddar längre. Är det fullt är det ju bättre att det är möjligt att flytta bilen och ge plats till någon annan.
I båda fallen hindras andra från att ladda på den platsen i en timme. Men det känns bättre om anledningen är tekniska begränsningar snarare än att man inte är beredd att flytta?
Om det finns gott om lediga platser kan man ju äta upp även fast man inte laddar längre. Är det fullt är det ju bättre att det är möjligt att flytta bilen och ge plats till någon annan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Förutsägelse SuC V3
Tror tanken var att i stället för att lägga pengar på att bugga en super snabb laddare att bygga två snabba laddare. Då kan två bilar ladda i en timme utan att någon behöver flytta bilen.bylund skrev:Vad är den praktiska fördelen att blockera en laddplats i en timme för att den är långsam och laddar hela tiden, jämfört med att blockera en snabb laddplats i en timme varav man laddar hälften av tiden?
I båda fallen hindras andra från att ladda på den platsen i en timme. Men det känns bättre om anledningen är tekniska begränsningar snarare än att man inte är beredd att flytta?
Om det finns gott om lediga platser kan man ju äta upp även fast man inte laddar längre. Är det fullt är det ju bättre att det är möjligt att flytta bilen och ge plats till någon annan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Förutsägelse SuC V3
bylund skrev:Vad är den praktiska fördelen att blockera en laddplats i en timme för att den är långsam och laddar hela tiden, jämfört med att blockera en snabb laddplats i en timme varav man laddar hälften av tiden?
I båda fallen hindras andra från att ladda på den platsen i en timme. Men det känns bättre om anledningen är tekniska begränsningar snarare än att man inte är beredd att flytta?
Om det finns gott om lediga platser kan man ju äta upp även fast man inte laddar längre. Är det fullt är det ju bättre att det är möjligt att flytta bilen och ge plats till någon annan.
För att halva vitsen med en snabbare laddare är att öka genomströmningen på laddplatsen. Att kunna betjäna fler bilar på samma tid.
Re: Förutsägelse SuC V3
Kan tänka mig att man har 120kW och 350kW laddare på samma sajt.bylund skrev:Vad är den praktiska fördelen att blockera en laddplats i en timme för att den är långsam och laddar hela tiden, jämfört med att blockera en snabb laddplats i en timme varav man laddar hälften av tiden?
I båda fallen hindras andra från att ladda på den platsen i en timme. Men det känns bättre om anledningen är tekniska begränsningar snarare än att man inte är beredd att flytta?
Om det finns gott om lediga platser kan man ju äta upp även fast man inte laddar längre. Är det fullt är det ju bättre att det är möjligt att flytta bilen och ge plats till någon annan.
Och att det är dyrare att ladda 350kW, om man har bråttom laddar man dyrt i 350kW, annars laddar man billigt medans man äter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förutsägelse SuC V3
Fast nu ville ju en del ha långsamma laddare för att slippa flytta bilen. Enda fördelen med det är att de är billigare att bygga.Verdi skrev:bylund skrev:Vad är den praktiska fördelen att blockera en laddplats i en timme för att den är långsam och laddar hela tiden, jämfört med att blockera en snabb laddplats i en timme varav man laddar hälften av tiden?
I båda fallen hindras andra från att ladda på den platsen i en timme. Men det känns bättre om anledningen är tekniska begränsningar snarare än att man inte är beredd att flytta?
Om det finns gott om lediga platser kan man ju äta upp även fast man inte laddar längre. Är det fullt är det ju bättre att det är möjligt att flytta bilen och ge plats till någon annan.
För att halva vitsen med en snabbare laddare är att öka genomströmningen på laddplatsen. Att kunna betjäna fler bilar på samma tid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS