Hur lång laddkabel kan man ha?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

Jag bor i lägenhet och har en bilplats i ett HSB-garage. De har nu renoverat garaget och installerat laddstolpar i garaget, vilket är superbra, de har en bra modell för kostnader och allt sånt.
Det som är (mycket) mindre bra är att de installerat de fyra stolparna på platser som redan är upptagna av fossilbilar, och man kan inte få en sådan plats om inte någon av de befintliga hyresgästerna säger upp sina platser, och det vet man ju inte om eller när det sker.

Nu kan jag få en plats ett par platser bort från stolparna, och frågan är hur lång kabel jag kan ha?

Laddaren är en Clever med typ 2 mode 3 kabel. 22 kw.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Hur lång laddkabel kan man ha?

Inlägg av e5m1r »

7m är tesla standardkabel
Men kan ni inte byta plats med varandra ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

e5m1r skrev:
Jo, kanske. Det bygger på att jag själv ska kolla upp vem som har platsen och övertyga den personen att byta. Det kanske jag gör, men vill utforska mina alternativ först. HSB gör inte det.
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
vigge50

Inlägg av vigge50 »

e5m1r skrev:
Om en kabel finns på boxarna så går däremot inte Teslas kabel att använda, behöver en speciell förlängningskabel.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

vigge50 skrev:
e5m1r skrev:
Om en kabel finns på boxarna så går däremot inte Teslas kabel att använda, behöver en speciell förlängningskabel.
Det var nog jag som inte var tydlig. Kabel finns inte på boxarna.
file-4.jpeg
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
vigge50

Inlägg av vigge50 »

ippii skrev:
vigge50 skrev:
e5m1r skrev:
Okej, då funkar Teslas kabel ifall den är tillräckligt lång.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

vigge50 skrev:
ippii skrev:
vigge50 skrev:
e5m1r skrev:
Ja, vi får se... Jag har plats 5320, första platsen utanför bilden till höger.
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Det finns Type2-kablar som är 25m långa och det borde ju räcka givet var din p-plats verkar ligga i förhållande till laddarna :)
Här kan man exempelvis beställa sådana:
https://evcables.co.uk

Bästa vore såklart om du kan byta plats med någon av de som har laddplatserna. Känns som en självklarhet att de som parkerar där borde gå med på ett byte utan vidare då platserna i övrigt ser ut att vara likvärdiga.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

ippii skrev:
vigge50 skrev:
ippii skrev:
vigge50 skrev:
e5m1r skrev:
Ja, vi får se... Jag har plats 5320, första platsen utanför bilden till höger.
Tror det blir tufft med Teslas blåa typ2-kabel eftersom du måste dra den runt två parkeringsplatser för att komma till din. Dessutom måste du i så fall även dra den runt om din (om du backar in) eller längs hela bilen (om du kör med nosen in) då laddporten sitter precis framför bakljuset på förarsidan. Men det finns längre kablar typ2-kablar att köpa, en 10m borde räcka fint (finns även längre, så det är inget problem det heller).

Dock vore det ju smidigare att byta plats med någon så att du åtminstone kommer minst en plats närmre boxarna.

Edit: helix hann före... :)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Det låter ju som en märklig affärsmodell av fastighetsägaren att installera laddstolpar inklusive betalningsmodell och inte se till att de som är intresserade av att hyra dessa platser - och betala för elen - får möjlighet att göra det. Det vore ju en enkel sak för dem att gå ut till de som hyr de aktuella platserna och informera om att om de inte är intresserade av att betala för el på sin parkering erbjuds de att byta till en annan plats i samma garage.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare

Inlägg av ippodrome »

Att dagligen hålla på och rulla ihop och förvara en kabel som är längre en 7-10m känns som nåt jag skulle undvika som pesten.

Och tro mig jag är van att hantera kablar.
Lägger sling med allt från vanliga förlängningssladdar upp till 125a 3-fas kabel i jobbet.
Tror dom flesta skulle ruttna på det.

Alternativet är att kunna säkra kabeln från att bli stulen, för det lär vara så att en kabel av den längden kostar en slant.
I sånt fall kan man ju lämna den när man åker till jobbet.
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare

Inlägg av Jjonas »

För att inte tala om hur skitig kabeln blir i ett garage. Inget jag skulle vilja hantera innan jag sätter mig i en ny fin bil.

Byt plats, allt annat är orimligt.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

StefL skrev:
Det låter ju som en märklig affärsmodell av fastighetsägaren att installera laddstolpar inklusive betalningsmodell och inte se till att de som är intresserade av att hyra dessa platser - och betala för elen - får möjlighet att göra det. Det vore ju en enkel sak för dem att gå ut till de som hyr de aktuella platserna och informera om att om de inte är intresserade av att betala för el på sin parkering erbjuds de att byta till en annan plats i samma garage.
Det är väl clever-laddare, så det är tveksamtr om BRF har någon vinning alls i detta. Men jag håller med. BRF/Clever borde nog se till att platserna ges till de som har behov av att ladda.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

Ja, det är verkligen superkonstigt.
HSB investerar alltså i laddare, berättar stolt om det på sin hemsida. det finns flera lediga vanliga platser i garaget, men de kan inte flytta någon som står på laddplatserna till någon av de andra lediga platserna.
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Skee
elbilist

Inlägg av Skee »

Nöden har ingen lust, eller?

Jag har fortfarande problem med min BRF och har en tillfällig 3 fas kabel från min el-central ut genom häcken på en allmän väg, där får jag stå 24h, dock är min bil laddad på 2-4h sedan parkerar jag bilen som vanligt, folk tutar imellanåt och det skiter jag i.

Så köp nu en kabel på Evcables.co.uk i passande längd och lås fast den, köp en liten krok på biltema och skruva fast i väggen när ingen ser.
Snart: Zeekr 7X Priviledge AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Mät med ett snöre så att du får rätt längd, onödigt att köpa för lång sladd för att inte tala om för kort.

Men sladdarna verkar ju kosta några tusen så helt klart värt att prata med de som har laddare vid sina platser. Det går ju till och med förklara för dem att det går bra att köpa förlängare men att det då kostar 3000kr, så om de vill ha en tusenlapp för besväret så är det ingen fara... typ.

Men otroligt klantigt av HSB att inte kolla av lite med vilka som är intresserade och sätta uttagen där. Särskilt när det är så liten skillnad i avstånd för det hade ju knappt kostat dem något att flytta ena paret till din plats.
Användarvisningsbild
fodogen
Teslaägare

Inlägg av fodogen »

Är det verkligen HSB som bestämmer? HSB brukar betyda bostadsrätt och då är det föreningen för ditt hus som bestämmer sånt här. Då ska du kunna skicka in en motion till nästa föreningsstämma angående en sån här fråga.

I värsta fall får du göra som jag o bli med i styrelsen och påverka från insidan. :D
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

fodogen skrev:
Är det verkligen HSB som bestämmer? HSB brukar betyda bostadsrätt och då är det föreningen för ditt hus som bestämmer sånt här. Då ska du kunna skicka in en motion till nästa föreningsstämma angående en sån här fråga.

I värsta fall får du göra som jag o bli med i styrelsen och påverka från insidan. :D
Jag är redan med i styrelsen i min förening, men det hjälper inte, för vi har inget garage. ;)

Bor inte i den fastigheten med garaget, bor i kvarteret. Garaget som jag hyr plats i finns i ett Hyreshus som HSB äger.
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

ippii skrev:
Ja, det är verkligen superkonstigt.
HSB investerar alltså i laddare, berättar stolt om det på sin hemsida. det finns flera lediga vanliga platser i garaget, men de kan inte flytta någon som står på laddplatserna till någon av de andra lediga platserna.
HSB har nog inte lagt en krona, utan det är säkert Clever som står för fiolerna.
Med tanke på hur HSB (inte) agerar, så kan man nog påstå att det verkar vara ett solklart fall av "greenwashing".
Du får väl helt enkelt försöka syna bluffen. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fodogen
Teslaägare

Inlägg av fodogen »

ippii skrev:
fodogen skrev:

Jag är redan med i styrelsen i min förening, men det hjälper inte, för vi har inget garage. ;)

Bor inte i den fastigheten med garaget, bor i kvarteret. Garaget som jag hyr plats i finns i ett Hyreshus som HSB äger.
Om du är med i styrelsen för en HSB-förening så hade jag utnyttjat det o tagit mig så långt upp i hirarkin hos HSB som jag kan för att få detta ändrat. Har själv haft kontakt med VD:n för våran regionsförening o det hjälpte då i alla fall. Även om ärendet var ett helt annat.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Som svar på grundfrågan. Det går att skarva typ 2 kablar genom att modda den ena kabeln lite. Dock försvinner låsningen vilket kanske inte är så bra i ett gemensamt garage
Skriv svar