När man byter sin leasade bil, förväntas man lämna in sin 3-fas laddkontakt. Annars får den väl glömmas hemma?

Moderator: Redaktion
Som jag förstår det hela så går det inte bara med en adapter. En helt ny mobil laddare måste köpas.Myran skrev:Viktigast för oss som inte har en 3-fas kontakt sedan tidigare, går det att köpa till och kan man använda den även till den ev nya mobila laddboxen? Eller är även den bytt mot en billigare som inte klarar 3-fas?
Så om jag köper den gamla laddaren med 3fas så kan man använda den till M3?tor skrev:Som jag förstår det hela så går det inte bara med en adapter. En helt ny mobil laddare måste köpas.Myran skrev:Viktigast för oss som inte har en 3-fas kontakt sedan tidigare, går det att köpa till och kan man använda den även till den ev nya mobila laddboxen? Eller är även den bytt mot en billigare som inte klarar 3-fas?
För planerat tillfälligt behov av 3fas laddning är det billigare att köpa en Tesla Wall Connector för 5.800 kr och montera en matande kabel med trefashandske.Svenssons skrev:
Jag bygde en sån, fast enfas för en nissan leafHenrik Torphammar skrev:Det finns ju även andra eftermarknadsalternativ i diverse färg/form att tillgå om än kanske lite tunnt på 3fas fronten för tillfället.
Jag kommer bygga själv helt klart.
Nej, kabeln spelar ingen roll.Tegnell skrev:Så om jag köper den gamla laddaren med 3fas så kan man använda den till M3?
Vad jag förstår så tyder allt på att den har trefasladdning bara att kabeln som skickas med inte klara att ta emot trefas.LarsL skrev:...hmm så har Model 3 3-fas laddning eller inte? Just nu lutar det åt inte alltså?
Ja så har jag fattat det också.vigge50 skrev:Vad jag förstår så tyder allt på att den har trefasladdning bara att kabeln som skickas med inte klara att ta emot trefas.LarsL skrev:...hmm så har Model 3 3-fas laddning eller inte? Just nu lutar det åt inte alltså?
Var de inte någon som pratat med tesla om detta och fick beskedet att de är 11 kW laddare (3fas) I M3. Helt ok även om mer alltid är bättre.Teslalink skrev:Det är 3-fas. Den blå handsken är 1-fas men den inbyggda laddaren i bilen är 3-fas och klarar 16,5 kW som mest. Du får också med en typ-2 kabel på 7,5meter.
Är vi säkra på att det är 16,5 kW och inte bara 11 kW? Vet att det står 16,5 kW på den hemsidan men den kan ju farförallt vara för S och X plus att har tidigare här på forumet läst att Model 3 skulle få 11 kW laddare.Teslalink skrev:Det är 3-fas. Den blå handsken är 1-fas men den inbyggda laddaren i bilen är 3-fas och klarar 16,5 kW som mest. Du får också med en typ-2 kabel på 7,5meter.
Kommer Model 3 öht vara typ2-kompatibel?Teslalink skrev:Det är 3-fas. Den blå handsken är 1-fas men den inbyggda laddaren i bilen är 3-fas och klarar 16,5 kW som mest. Du får också med en typ-2 kabel på 7,5meter.
Om dom följer standarden fullt ut, ja.LarsL skrev:Ja, den har ju en CCS kontakt och där ingår ju Typ2
Vad skulle de annars ha för AC laddning? Har de en annan port för typ1 på europeiska bilar menar du?dstr skrev:Om dom följer standarden fullt ut, ja.LarsL skrev:Ja, den har ju en CCS kontakt och där ingår ju Typ2
Nåväl, vi får se senare i vår.
I nedan länk finns lite info om detta, verkar som både 16,5 och 11 stämmer, verkar vara beroende av tillgänglig försörjning.vigge50 skrev:Är vi säkra på att det är 16,5 kW och inte bara 11 kW? Vet att det står 16,5 kW på den hemsidan men den kan ju farförallt vara för S och X plus att har tidigare här på forumet läst att Model 3 skulle få 11 kW laddare.Teslalink skrev:Det är 3-fas. Den blå handsken är 1-fas men den inbyggda laddaren i bilen är 3-fas och klarar 16,5 kW som mest. Du får också med en typ-2 kabel på 7,5meter.
Finns inte en chans att den inte skulle stödja vanlig typ 2 mode 3.dstr skrev:Om dom följer standarden fullt ut, ja.LarsL skrev:Ja, den har ju en CCS kontakt och där ingår ju Typ2
What? Det är väl klart att den kommer att göra. Vad annars?Jjonas skrev:Finns inte en chans att den inte skulle stödja vanlig typ 2 mode 3.dstr skrev:Om dom följer standarden fullt ut, ja.LarsL skrev:Ja, den har ju en CCS kontakt och där ingår ju Typ2
MrStarhouse skrev:I nedan länk finns lite info om detta, verkar som både 16,5 och 11 stämmer, verkar vara beroende av tillgänglig försörjning.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation
Det skulle kunna bli en UMC som faktiskt är en DC-laddare.vigge50 skrev:Vad skulle de annars ha för AC laddning? Har de en annan port för typ1 på europeiska bilar menar du?dstr skrev:Om dom följer standarden fullt ut, ja.LarsL skrev:Ja, den har ju en CCS kontakt och där ingår ju Typ2