Slut på 75kWh S och X

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Re: Slut på 75kWh S och X

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
taliz skrev:
LarsL skrev:
Jaha då åkte priset på billigaste Model X upp 100000kr till typ? Alltså 300 000kr dyrare än när jag tittade på billigaste modellen 2016. :(
Vad trodde du? Att de skulle bli billigare med åren?
S och X är ju Teslas motsvarighet till tex Mercedes S klass. Och S klass har knappast blivit billigare...
Jag förväntade mig en $35000 bil med möjlighet till dragkrok. Jag förväntade mig att Tesla skulle erbjuda bättre produkter till bättre pris. Just nu verkar det som om Model 3 kostar som en S och då lägger de ner billigaste S istället för att sälja 3 billigare.

Spelplanen är fortfarande öppen för någon annan.
Men du kan väl inte påstå att en Model 3 kostar som en Model S?

950.000 vs 660.000.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
taliz skrev:
LarsL skrev:
Jaha då åkte priset på billigaste Model X upp 100000kr till typ? Alltså 300 000kr dyrare än när jag tittade på billigaste modellen 2016. :(
S och X är ju Teslas motsvarighet till tex Mercedes S klass. Och S klass har knappast blivit billigare...
Jag förväntade mig en $35000 bil med möjlighet till dragkrok. Jag förväntade mig att Tesla skulle erbjuda bättre produkter till bättre pris. Just nu verkar det som om Model 3 kostar som en S och då lägger de ner billigaste S istället för att sälja 3 billigare.

Va? Du tittade på en X och förväntade dig en $35k bil?!
Does not compute.
Meningslöst att upprepa det för 1000e gången, men ingen har någonsin sagt att billigaste Model 3 kommer först. Det var förövrigt samma när Model S lanserades, de första var alla P85. X var väl också alla P90D om jag inte minns fel.

Tycker det är en jäkla massa gnäll av folk som inte verkar förstå ens grundläggande företagsekonomi. Tesla kan inte sälja den billigaste varianten direkt, för då går dom i konkurs. Det är inte svårare än så.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

En sak jag tycker är intressant och som ingen verkar ha lyft hittills i tråden:

Vi "vet" att:
* Tesla är den enda av "väst"-tillverkarna av elbilar som har egen storskalig batteriproduktion.
* Övriga tillverkare alla tycks ha problem att få fram batterier. Långa köer på bilar från VW, Volvo, Hyundai/Kia mfll.
* Tesla tillhör toppen när det gäller att göra energieffektiva elbilar (med hänsyn tagen till bilens storlek).

Vi "tror"/"vet":
* Att Panasonic "släpade" med uppskalningen av oro för att Model 3 inte skulle sälja så mycket som Tesla hoppades.
* Att Panasonic skalat upp batteriproduktionen när det visade sig att efterfrågan på Model 3 var stor.
* Att efterfrågan på Model 3 kanske dämpats något i USA när tax crediten fasas ut.
* Att Teslas batterier kostar betydligt mindre per kWh för Tesla än övriga tillverkare betalar till LG mfl.

Slutsats
Tesla har både bättre tillgång och lägre pris på batterier än konkurrenterna. De behöver dessutom mindre storlek än merparten av konkurrenterna för att uppnå samma räckvidd.

Möjlig strategi
Tesla höjer "standarden" för vad en elbil ska ha för räckvidd signifikant. Ska konkurrenterna kunna matcha blir de tvungna att:
* Minska volymerna ytterligare och få ännu längre köer.
Eller
* Betala ännu mer för batterierna från LG osv.

Tesla blir ensamma om att leverera bilar med extrem räckvidd och som också får vettig räckvidd med släp, alternativt "matchar" konkurrenterna men blir tvungna att kraftigt höja priserna. Oavsett vilket går Tesla segrande, så länge kunderna "nappar" på räckviddsbehovet.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Hur man än vänder och vrider på saken kommer Tesla vara ledande i ett antal år framåt, det är jag övertygad om.
Man kommer få mest för pengarna hos Tesla helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Hur man än vänder och vrider på saken kommer Tesla vara ledande i ett antal år framåt, det är jag övertygad om.
Man kommer få mest för pengarna hos Tesla helt enkelt.
Nu börjar det komma konkurrenter till Tesla i det dyrare segmentet och i det billigaste segmentet.
Men en Volvo V90 kombi/XC60 med 200hk motor och +40 mils räckvidd för en billig peng verkar dröja ett tag till.
Så Tesla 3 och Y får nog inte så mycket konkurrens på minst 2 år till.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
taliz skrev:
LarsL skrev:

950.000 vs 660.000.
När Model S lanserades i Sverige 2014 så kostade den 691 650 kr med 60 kWh-batteri.

Jag förstår precis vad LarsL menar. På 5 år har Tesla visserligen utvecklat sina bilar, men särskilt mycket billigare har det inte blivit.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Jerka skrev:
Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
taliz skrev:
LarsL skrev:

950.000 vs 660.000.
När Model S lanserades i Sverige 2014 så kostade den 691 650 kr med 60 kWh-batteri.

Jag förstår precis vad LarsL menar. På 5 år har Tesla visserligen utvecklat sina bilar, men särskilt mycket billigare har det inte blivit.
Ja, det var ju väldigt relevant?

Om man drar den parallellen så bör man nog fila lite på sin argumentationsteknik. 2014 stod dollarn inte i 9 kr.

Alltså, när jag var liten så kostade en godisbit 10 öre, idag kostar en godisbit 20 öre, godiset har alltså blivit dubbelt så dyrt...... :lol:

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jerka skrev:
Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
taliz skrev:
LarsL skrev:

950.000 vs 660.000.

Vad kostade den i dollar? Det är ju det som är intressant. Att kronan dykt kan vi tacka sossarna för.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tänk vad endel är bra på att missförstå här inne, grattis!

Tesla har inte som ambition att göra billiga bilar, det var målet då för 3 år sedan men inte nu längre. Elon Musk höll flera tal där han beskrev hur Tesla först gjorde en dyr bil, Roadstern, sedan skulle de göra en billigare bil som fler kunde köpa, Model S och X, för de pengarna skulle de göra en billig bil som alla har råd med Model 3, Teslas mening och mål. Nå hur blev det? Jo, Model S blev dyrare än Roadstern, men betydligt bättre naturligtvis så ändå menings full. Sedan kommer då Model 3 som inte alls blir en billig bil för folket utan en riktigt dyr bil, så dyr att de kände sig tvingade att trycka upp priset på Model S genom att först ta bort standard utrustningspaketen och nu då de mindre och billigare batteripaketen. När det gäller målet att bygga en folk bil så har Tesla misslyckats totalt.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
Jerka skrev:
Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
taliz skrev:

950.000 vs 660.000.

Vad kostade den i dollar? Det är ju det som är intressant. Att kronan dykt kan vi tacka sossarna för.
https://g.co/kgs/3aLAHj
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:

Tesla har inte som ambition att göra billiga bilar, det var målet då för 3 år sedan men inte nu längre. Elon Musk höll flera tal där han beskrev hur Tesla först gjorde en dyr bil, Roadstern, sedan skulle de göra en billigare bil som fler kunde köpa, Model S och X, för de pengarna skulle de göra en billig bil som alla har råd med Model 3, Teslas mening och mål. Nå hur blev det? Jo, Model S blev dyrare än Roadstern, men betydligt bättre naturligtvis så ändå menings full. Sedan kommer då Model 3 som inte alls blir en billig bil för folket utan en riktigt dyr bil, så dyr att de kände sig tvingade att trycka upp priset på Model S genom att först ta bort standard utrustningspaketen och nu då de mindre och billigare batteripaketen. När det gäller målet att bygga en folk bil så har Tesla misslyckats totalt.
Fast det är ju en billig bil för folket. Det innebär dock inte att ALLA kommer kunna köpa den men en SR kommer även i Sverige passa in relativt bra med några av de vanligaste bilarna prismässigt, trots att misskötseln av landet resulterat i en riktigt svag krona. Hade vi haft en kronkurs på säg 7 kr/USD så hade en SR till och med fått anses vara riktigt billig.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:

Fast det är ju en billig bil för folket. Det innebär dock inte att ALLA kommer kunna köpa den men en SR kommer även i Sverige passa in relativt bra med några av de vanligaste bilarna prismässigt, trots att misskötseln av landet resulterat i en riktigt svag krona. Hade vi haft en kronkurs på säg 7 kr/USD så hade en SR till och med fått anses vara riktigt billig.
Exakt.. Med samma dollarkurs som 2014 så hade (om jag räknar rätt på att en MS 60kWh kostade 691.000 i SEK, och 79.000 USD) en Model 3 LR kostat 464.000 kr och en SR hade kostat ca 306.000 kr. (Tesladollarn 8,75 SEK/USD)

För vi ska väl jämföra äpplen med äpplen va?
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.

electricfeel

Inlägg av electricfeel »

taliz skrev:
LarsL skrev:
taliz skrev:
LarsL skrev:

Va? Du tittade på en X och förväntade dig en $35k bil?!
Does not compute.
Meningslöst att upprepa det för 1000e gången, men ingen har någonsin sagt att billigaste Model 3 kommer först. Det var förövrigt samma när Model S lanserades, de första var alla P85. X var väl också alla P90D om jag inte minns fel.

Tycker det är en jäkla massa gnäll av folk som inte verkar förstå ens grundläggande företagsekonomi. Tesla kan inte sälja den billigaste varianten direkt, för då går dom i konkurs. Det är inte svårare än så.
Folk blundar och bortser från logiskt tänkande, precis som barn stampar och gråter för dem inte får som dem vill direkt. :lol:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Teslas ekonomi förstår jag går alldeles lysande och som aktieägare så verkar det ju bra att de kan sälja alla bilar de kan tillverka till skyhöga marginaler. Men löftet om folkbil har helt klart fallit på skam.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

LarsL skrev:
Men löftet om folkbil har helt klart fallit på skam.
Alternativet till att släppa en dyr Model 3 nu hade varit konkurs. Jag ser det som ett större problem än att vi får vänta ett halvår eller ett år till på en billig Model 3.

Elons tidsgissningar är alltid off - det får vi leva med, men hade han inte siktat mot stjärnorna (eller snarare mars) och kört sig själv och sin personal galet hårt, hade vi knappast haft någon i-pace, e-tron, e-Niro osv på marknaden. Fossilerna hade regerat i många år till, så ha förtröstan :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Legato skrev:
En sak jag tycker är intressant och som ingen verkar ha lyft hittills i tråden:
...
Slutsats
Tesla har både bättre tillgång och lägre pris på batterier än konkurrenterna. De behöver dessutom mindre storlek än merparten av konkurrenterna för att uppnå samma räckvidd.

Möjlig strategi
Tesla höjer "standarden" för vad en elbil ska ha för räckvidd signifikant. Ska konkurrenterna kunna matcha blir de tvungna att:
* Minska volymerna ytterligare och få ännu längre köer.
Eller
* Betala ännu mer för batterierna från LG osv.

Tesla blir ensamma om att leverera bilar med extrem räckvidd och som också får vettig räckvidd med släp, alternativt "matchar" konkurrenterna men blir tvungna att kraftigt höja priserna. Oavsett vilket går Tesla segrande, så länge kunderna "nappar" på räckviddsbehovet.
Jag tror/hoppas att de vill leverera "extrem" räckvidd. Till att börja med kan man fundera på vad extrem räckvidd är. Det är relativt vanligt med en stor bil + släp med 2-3 skotrar på väg upp till fjällen här under vintertid. Kan vara relativt kallt, körde själv 43 mil till Kittelfjäll för några år sedan , -30C och såg x antal bil + stort släp + skotrar. Hur långt tar man sig med en Model X under de förhållandena, 15 mil ?

200 kWh ger då 30 mils räckvidd i det fallet, knappast extremt.

Större batteripack bör alltså vara givet. Frågan är väl om de då kommer att sänka priser på 100 kWh modellerna till nära nuvarande nivå för 75 kWh, har nämnts här och jag har sett en del youtubers som tror att detta kommer att ske. Kanske inte det bästa för nuvarande kunder men något som måste ske med tanke på framtida konkurrens ? Model Y mm.

Alternativt då acceptera att man aldrig kan konkurrera prismässigt med S/X med tanke på kommande konkurrens (återigen Model Y mm) och gå den andra vägen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Man kan nu köpa en Audi e-tron 95kWh från 885.000kr.
Kan bli en tuff konkurrent till Tesla X.
Tesla X 100kW kostar 1.240.380kr.

Så en rejäl prissänkning av X 100kWh till 850.000kr?
Och ett större batteri på 130kWh för ca 1.250.000kr?

Gissar att X kostar under 300.000kr att tillverka, så det finns marginaler att ta av.

Jag skulle faktiskt inte köpa en ny S eller X idag tills
jag vet vad de nya batteristorlekarna kostar.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:

X 100D har 47 mil enligt EPA. e-Tron 37-41 mil enligt WLTP. Som jämförelse så har i-Pace 47 mil enligt WLTP, 38 mil enligt EPA. Så en sänkning till 850k ser jag inte som speciellt trolig.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Zalman3 skrev:

Gissar att X kostar under 300.000kr att tillverka, så det finns marginaler att ta av.

Jag skulle faktiskt inte köpa en ny S eller X idag tills
jag vet vad de nya batteristorlekarna kostar.

Tänk såhär istället, nya billigare, effektivare batterier = Högre kapacitet till samma kostnad. Det finns väl inga officiella siffror på Teslas nya batterier, men kanske de kan göra de så effektiva att man får versioner med 150kW och 120kW. Med ännu effektivare aerodynamik och BMS kan Tesla fortsätta att ta ut dagens pris och ändå behålla konkurrensfördelarna

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Zalman3 skrev:

X 100D har 47 mil enligt EPA. e-Tron 37-41 mil enligt WLTP. Som jämförelse så har i-Pace 47 mil enligt WLTP, 38 mil enligt EPA. Så en sänkning till 850k ser jag inte som speciellt trolig.
Svårt att säga vad Tesla gör, kommer de med större batterier för att kunna motivera höga priser, eller tvingas sänka priset på befintliga modeller.

Sanningen är, de kommer att känna av konkurrensen mera.

Mercedes kommer ju med sin EQC För 6-700.000kr.

Och BMW iX3 och Jaguar I-pace.

Så Tesla härjar inte fritt längre.
Priserna pressas.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

De lär väl vilja ha som på model 3 med en SR och en LR där de kan över tid när de förbättrar batterikemi osv kan stoppa in färre celler utan att behöva byta namn. Känns ganska troligt att i så fall kommer en SR ha samma räckvidd som en 100 har idag för att inte göra en S “sämre” än 3a vad gäller räckvidd. Skulle också bli förvånad om en SR inte kostar som en 75 gör idag och en LR typ som en 100 gör idag. De säljer ju alla bilar de kan tillverka så inga större incitament att sänka priserna.

Frågan är bara när det kommer. I dagsläget känns det rätt osäkert att köpa och speciellt en 100, man lär tappa en hel del värde på en natt ifall de faktiskt gör såhär.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

OfarligTesla skrev:
De lär väl vilja ha som på model 3 med en SR och en LR där de kan över tid när de förbättrar batterikemi osv kan stoppa in färre celler utan att behöva byta namn. Känns ganska troligt att i så fall kommer en SR ha samma räckvidd som en 100 har idag för att inte göra en S “sämre” än 3a vad gäller räckvidd. Skulle också bli förvånad om en SR inte kostar som en 75 gör idag och en LR typ som en 100 gör idag. De säljer ju alla bilar de kan tillverka så inga större incitament att sänka priserna.

Frågan är bara när det kommer. I dagsläget känns det rätt osäkert att köpa och speciellt en 100, man lär tappa en hel del värde på en natt ifall de faktiskt gör såhär.
Som jag ser det, större batteri för samma peng, eller prissänkning på befintligt batteri.

Oavsett blir det en sättning i marknaden.
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Eller så försvinner bara namnet 75 och ersätts av STD.

Hoppas dock vi får se samtliga S/X bli Tesla-HV dvs 96S batteriet. Sen kanske long blir på 90kWh och very long på 130kWh? Det som talar för detta är att CCS inte kan hantera låga spänningar och mycket effekt på ett vettigt sätt. Likt med CHAdeMO adaptern så blir det dålig fjutt på DC-laddare utanför Teslas nätverk.

Kanske får vi se ännu flera celler? Har för mig Soul har 100 i serie celler tom. Fortfarande ett system på "400V" men lite mer optimerat för CCS 1.0
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
De säljer ju alla bilar de kan tillverka så inga större incitament att sänka priserna.

Fast så är väl inte fallet med S & X? De tillverkas ju mot order.

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Sanningen är, de kommer att känna av konkurrensen mera.

Mercedes kommer ju med sin EQC För 6-700.000kr.

Och BMW iX3 och Jaguar I-pace.

Så Tesla härjar inte fritt längre.
Priserna pressas.
Det kommer konkurrens från alla håll. Inte minst från eget håll , Model Y, även pickupen som lär ha ett enormt batteripack. Och den kan inte kosta hur mycket som helst trots det. Rivians monster SUV samt pickup lär bli populär i USA. Den ska starta från $72 500 med 105 kWh pack.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar