Modell 3 vs kia e-Niro

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0

Re: Modell 3 vs kia e-Niro

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:
Jo detta handlar nog mycket om vad man värdesätter. De är ju egentligen dyra europa resor om man köper en tesla vs e-niro om bara är SuC som är fördelen.

Lämnade precis tillbaka en e-niro som vi provkört under gårdagen. Körde en 30 mil och får säga att jag gillade den. Men kia ligger mitt emot tesla i Malmö och jag körde bort där efter, shit så bra man sitter i en tesla säger jag. Ja tesla ha begäret ökade igen.

Visst är Tesla lite dyrare än andra elbilar.
Men den är så mycket bättre.

Min Tesla S jämför jag mot min systers Nissan Leaf 24kWh.
Orättvis jämförelse kan tyckas, men många saker som skiljer är bara en dum konstruktion hos Nissan, som för en billig peng kunde åtgärdas.

Tesla snabbladdning på 120kW.
Nissan Leaf 50kW.
Intressant är att laddningstiden inte skiljer så mycket, 30-40 minuter kan de flesta stå ut med.
Men hur mycket räckvidd man får in på den tiden skiljer dramatiskt.
Så att få+100kW laddning skulle underlätta mycket för Leafen.

Lätt att på GPSen hitta Tesla laddare, inte lika enkelt på Leafen.

Lätt att öppna laddluckan men en knapp på laddaren. Finns inte på Leafen.

Bara stoppa i kabeln så börjar den ladda hos Tesla. På Leafen ska man ha en uppsjö av knappar+kort+appar för att kunna ladda.

Bättre och snabbare app har Tesla.

Man kan slå på värmen utan att ha bilen på laddning hos Tesla.

Man tex. på jobbet slå in hur många ampere man vill att Tesla bilen ska ladda med, precis så säkringen håller.
Detta gör man en gång, GPSen håller ordning på vilken ampere som gäller.
PÅ Leafen har syrran en kabel där hon ställer in amperen, men den mins inte var det är, så hon får hela tiden ställa in rätt ampere.

Teslas räckviddsmätare är mycket bättre och mer noggrann än Leafens.
Om du jämför en Model 3 med Leafe 62 blir det inte orättvist. Leafen är dyyyr och Model 3 är ännu dyrare fast om man tar vad de klarar av så är Model 3 billigare för den klarar så mycket mer. Jag kan inte komma på något som är bättre hos Nissan
Nissan Leaf är ganska hög, du tar dig i och ur lite lättare i Leafen.
Bra att du hittade något positivt i Leafen ,fast är det de? Den ska laddas oftare och då bli det ändå jobbigare för du ska in ut flera gånger :lol:
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Tellus skrev:
Jag tycker e-niro tillhör golfklassen, model3 är mer jämförbar med mb c klass, bmw 3 serie och audi a4.
Och det är inte så lätt att jämföra en golf med en mb c klass, så olika bilar. För att få samma prestanda så är det egentligen amg versionen model 3 ska jämföras med och då är model 3 prisvärd.
Men inom elbilsvärlden så tycker jag model3 är helt överlägsen e-niro på dom flesta punkter, precis som en mercedes amg är är överlägsen en golf.
Här är mina spontana negativa saker med e-niro jämfört med model 3
- ingen app styrning
- rätt ful
- väldigt ålderdomlig inredning
- krav på service 12mån/1500mil för att garantin ska gälla
- medioker prestanda
- inget bra eller tillförlitligt snabbladdningsnätverk
- dyr snabbladdning
- sämre körglädje
- man sponsrar en fossiltillverkare
- man kan inte bli sektmedlem :D
- e-niro ej prisvärd, dubbelt så dyr mot niro hybrid
Ok, ganska mycket med subjektiva saker på listan men oavsett vad man värdesätter så har jag svårt att du ser de som att e-niro skulle vara så mycket mindre. Jag skulle säga de är väldigt lika I storlek vilket jag baserat på både att provsitta kupé i båda bilarna och har prov lastat bagaget i båda. Kolla gärna på Tesla björns video där han lastar banan lådor, e-niro är inte liten I bagaget.

Sen är ju 150000kr en tung punkt på min lista, men visst hade jag haft obegränsat med pengar så skulle jag köpt en modell 3 LR (som är ännu dyrare).
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

"-man kan inte bli sektmedlem" :lol: :lol: :lol: inte att underskatta ;)
Jag har åkt 30 mil för att luncha med andra Tesla-ägare och gjort en massa andra roliga saker pgav Tesla-sjukan :mrgreen:
Jag har förvisso också åkt på andra elbilsträffar (bla BMW-gänget som var skitkul även det)...
Lite som Ferrari-gänget fast vi har mycket mer skoj för oss hehe ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Går att köra värmen på Leaf även om den inte är inpluggad, dessutom går det att ställa med timer i appen.

chaffis75 skrev:
LarsL skrev:
Jämförelsen blir lite sned mellan e-Niro och Model 3, åtminstone för mig. E-Niro är en lite för dyr andra bil och Model 3 är en lite för dålig första bil :? :cry:
Motivera gärna varför modell 3 är så mycket bättre som fösta bil vs e-niro, så stora skills der ser jag verkligen inte speciellt om man jämför med en standard range modell 3?
Och pratar vi pris så är ju en modell 3 ca 150000kr dyrare mot en midrange, se gärna första inläggen i tråden.

Vår plan är att ha den som fösta bil.
För oss är det så att KIA e-Niro är lite för liten, mindre baksäte än Leaf tex. Dessutom är hela känslan ”andrabil” för mig.
Tesla Model 3 har mycket av den känslan för att bli förstabil, men är för liten för att riktigt funka som det och borde också varit andrabil.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Chaffis75:
Jag mena inte att e-niro är mycket mindre, golfen till exempel har nog inte så mycket mindre utrymmen än mb c klass, jag menade mer klasstillhörighet (standard vs premiumsegmentet)

Elbilar från Nissan, Kia, Hyundai skulle som fossilbil kosta 150-200 tusen, men priset dubblas bara för den är eldriven.
Tror inte en model 3 skulle få halverat pris om den hade fossilmotor.
Därför tycker jag model 3 är mycket mer prisvärd, speciellt när SR/MR kommer, du får då en c klass till golfpris ;)

Bjelke:
Ja vi får se hur smittad jag blir när jag fått 3an(ni hör ju redan hur jag predikar), har bara kört elbilar från nissan, kia, bmw förut
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Håller med Tellus, det är det som är grejen KIA borde kosta 200kkr. Och Tesla Model 3 kanske borde ligga på 450kkr...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Tellus skrev:
Chaffis75:
Jag mena inte att e-niro är mycket mindre, golfen till exempel har nog inte så mycket mindre utrymmen än mb c klass, jag menade mer klasstillhörighet (standard vs premiumsegmentet)

Elbilar från Nissan, Kia, Hyundai skulle som fossilbil kosta 150-200 tusen, men priset dubblas bara för den är eldriven.
Därför tycker jag model 3 är mycket mer prisvärd, speciellt när SR/MR kommer, du får då en c klass till golfpris ;)

Bjelke:
Ja vi får se hur smittad jag blir när jag fått 3an(ni hör ju redan hur jag predikar), har bara kört elbilar från nissan, kia, bmw förut
Jag började med en Leaf och då var det ganska lugnt
men sedan med Tesla och då var det kört :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
Håller med Tellus, det är det som är grejen KIA borde kosta 200kkr. Och Tesla Model 3 kanske borde ligga på 450kkr...
Jo, önska kan man ju göra. Niro Hybrid kostar från 221.000 kr. Varför skulle en elbil vara billigare?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
Jo, önska kan man ju göra. Niro Hybrid kostar från 221.000 kr. Varför skulle en elbil vara billigare?
Inte plugin....
Pappas fullmatade plugin hamnade på 325000 och dettar en bit ifrån listpriset
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

e5m1r skrev:
Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
Inte plugin....
Pappas fullmatade plugin hamnade på 325000 och dettar en bit ifrån listpriset
Absolut, jag reflekterade mest över att en del tror att en elbil skall kosta mindre än en motsvarande hybrid/fossilbil. Det är ju i mångt och mycket samma bil, bara annan drivlina.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
tobi
Teslaägare

Inlägg av tobi »

Reserverade TM3 tidigt men blev besviken när man äntligen kunde konfigurera eftersom de modellerna var alldeles för dyra för oss. Eftersom vi nu har barn så har jag också hela tiden också varit tveksam till sedan-utförandet m.t.p. packning av barnvagn, etc.

Har därför kikat på alternativ och funderat både på beg. Passat GTE eller Niro laddhybrid som överraskade med att vi rätt enkelt får in barnvagnen. Har därefter kört e-Niron och blivit än mer positivt inställd och hade tänkt köpa den om den kommer med app och åtminstone lite rabatt via LRF.

Idag var vi dock på MoS och provsatt TM3 för första gången. Är ju förstås stor skillnad i inredning, m.m. till Teslans fördel men har inte tyckt att det kan motivera prisskillnaden när man egentligen inte riktigt känner att man har råd. Dock blev jag väldigt positivt överraskad när vi lastade in barnvagnen i TM3. Inga som helst problem att få plats (Bugaboo Donkey) och kändes nästan lika rymligt som i vår XC60. Sen har man ju frunken därtill Så när man ständigt läser att e-Niron är mer praktisk, rymligare, etc. så får man ta det med en nypa salt.

Bagagevolym med ofällt baksäte (liter): Laddhybrid Niro 324, TM3 425, E-niro 451, Passat GTE 483, XC60 505.
Verdi

Inlägg av Verdi »

tobi skrev:
Reserverade TM3 tidigt men blev besviken när man äntligen kunde konfigurera eftersom de modellerna var alldeles för dyra för oss. Eftersom vi nu har barn så har jag också hela tiden också varit tveksam till sedan-utförandet m.t.p. packning av barnvagn, etc.

Har därför kikat på alternativ och funderat både på beg. Passat GTE eller Niro laddhybrid som överraskade med att vi rätt enkelt får in barnvagnen. Har därefter kört e-Niron och blivit än mer positivt inställd och hade tänkt köpa den om den kommer med app och åtminstone lite rabatt via LRF.

Idag var vi dock på MoS och provsatt TM3 för första gången. Är ju förstås stor skillnad i inredning, m.m. till Teslans fördel men har inte tyckt att det kan motivera prisskillnaden när man egentligen inte riktigt känner att man har råd. Dock blev jag väldigt positivt överraskad när vi lastade in barnvagnen i TM3. Inga som helst problem att få plats (Bugaboo Donkey) och kändes nästan lika rymligt som i vår XC60. Sen har man ju frunken därtill Så när man ständigt läser att e-Niron är mer praktisk, rymligare, etc. så får man ta det med en nypa salt.

Bagagevolym med ofällt baksäte (liter): Laddhybrid Niro 324, TM3 425, E-niro 451, Passat GTE 483, XC60 505.

Tänk på att Tesla inte verkar ange VDA volym. Tror du jämför äpplen och päron där.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

LarsL skrev:
Vet inte exakt vart batteripackskostnaderna ligger nu, men 2016 låg Tesla på $190/kWh.

Låt oss leka med tanken att kostnaderna nu ligger på $170/kWh, så skulle ett 64-kWh pack i en Kia kosta runt 98’+några kWh marginal på toppen + moms. Säg 140’ inkl moms.

Uppe på det ska det till en komplett bil, med elmotor, all tänkbar elektronik, däck, krockkuddar och vad det nu må vara.

På det kommer kostnader för vagnskadegaranti och avsättning av pengar för garantireparationer.

Sen ska bilen fraktas till Europa, registreras, en bilfirma behöver lokaler, personal för att kunna sälja bilen och en och annan reklamkampanj i TV och tidningar.

Blir nog svårt att sälja den bilen för 200 utan att syssla med välgörenhet på hög nivå.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

jeppe_sthlm skrev:
LarsL skrev:
Vet inte exakt vart batteripackskostnaderna ligger nu, men 2016 låg Tesla på $190/kWh.

Låt oss leka med tanken att kostnaderna nu ligger på $170/kWh, så skulle ett 64-kWh pack i en Kia kosta runt 98’+några kWh marginal på toppen + moms. Säg 140’ inkl moms.

Uppe på det ska det till en komplett bil, med elmotor, all tänkbar elektronik, däck, krockkuddar och vad det nu må vara.

På det kommer kostnader för vagnskadegaranti och avsättning av pengar för garantireparationer.

Sen ska bilen fraktas till Europa, registreras, en bilfirma behöver lokaler, personal för att kunna sälja bilen och en och annan reklamkampanj i TV och tidningar.

Blir nog svårt att sälja den bilen för 200 utan att syssla med välgörenhet på hög nivå.
En Renault Zoe 41kWh kostar 215.000kr efter rabatt och stöd.
Zoe 65kWh borde kosta 239.000kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Zalman3 skrev:
Går att köra värmen på Leaf även om den inte är inpluggad, dessutom går det att ställa med timer i appen.

chaffis75 skrev:
LarsL skrev:
Jämförelsen blir lite sned mellan e-Niro och Model 3, åtminstone för mig. E-Niro är en lite för dyr andra bil och Model 3 är en lite för dålig första bil :? :cry:
Motivera gärna varför modell 3 är så mycket bättre som fösta bil vs e-niro, så stora skills der ser jag verkligen inte speciellt om man jämför med en standard range modell 3?
Och pratar vi pris så är ju en modell 3 ca 150000kr dyrare mot en midrange, se gärna första inläggen i tråden.

Vår plan är att ha den som fösta bil.
För oss är det så att KIA e-Niro är lite för liten, mindre baksäte än Leaf tex. Dessutom är hela känslan ”andrabil” för mig.
Tesla Model 3 har mycket av den känslan för att bli förstabil, men är för liten för att riktigt funka som det och borde också varit andrabil.
Ok, ja då förstår jag dig bättre. Kan hålla med om att både modell 3 och e-niro är på gränsen till för små som förstabil men vi tror de funkar för oss.
Om vi skulle ha en större bil så är de i princip modell s som finns tillgänglig men den är utanför vår ekonomiska ram.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Tellus skrev:
Chaffis75:

Bjelke:
Jo jag håller helt med att de är i olika klasser. Problemet idag är att de finns så få alternativ av elbilar med denna range och då får man titta både uppåt och nedåt i klasserna. Allt flyter samman i jämförelser på elbilar men i sak håller jag med, tesla är en annan klass än kia.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Sedan har vi företag som dacia vars fossibilar kostar 90 kkr. En del nöjer sig med det. Vill bara ha ett fordon för att ta sig till A från B.
Elmotor är billigare så det är bara batteritillverkningensom kostar (och den bör komma ned dramatisk när fler fabriker och konkurrens uppstår) men en elbil från dacia bör då kosta runt 200 kkr med dagens priser. renault är redan där.
Om det är sant som de säger att elbilar är enklare kommer det ske ett prisfall. Hur lågt pris en tesla skulle kunna få kan man bara spekulera i. givetvis kan man inte jämföra en prestanda fossilbil med standardrange (även om vissa gör det för att motivera priset) utan den enklaste fossilmodel3 skulle då få en 120 hp man växlad motor. och då skulle den kosta kanske 270 000.(utan premium och eap) med ett batteri 360 000(vilket är vad folk applåderade när de avslöjade priset på modellen som inte än släpps än). kia eniro har många boxar ifyllda i vad folk vill ha. den har räckvidd, någorlunda snabbladdning, bra praktiska funktioner och adaptiv farthållare, eventuell dragkrok(såsom model3), förutom att det är en kombi (suv?) som en del mindrefamiljer vill ha. e niro kan klara sig som första och enda bil (inte för alla, men många).
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Jag gjorde själv ett lite intressant test i abetterroutplanner.
Jag provade mata in en rutt från lödde ner till en plats i österrike som vi har besökt många gånger.
Jag provade dels med modell 3 midrange och sedan e-niro eftersom de är vad tråden handlar om.

Först såg allt bra ut, båda bilarna behövde 7 stop för att ta sig till destinationen. Men sedan kollade jag även totalt tiden de tar att ladda bilarna, dvs för hela resan.

M3 strax över 2 timmar.
E-niro strax över 5 timmar.

Oj så stor skillnad hade jag inte räknat med.

E-niro lär väld dock trimma sin tid lite efterhand som ionity bygger ut men ändå..

Ja frågan är vad de där timmarna är värda för en om man bara har laddtid och ladd nätverk som input till beslutet.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Ja, man får undra om de där 3 extra timmarna är värd 100 000.(om man gör resan 1 ggr om året) eniro kan ladda i 70 kw model3 kanske 130 (det är dubbla hastigheten) så någonstans måste prisskillnaden synas. En del varnar även för att eniros (och andra) batterier inte kommer hålla. (låter som FUD från fossillobbyn man har hörts mer och mer även från teslafans som vill sätta kia på plats). På
Men fler och snabbare ccs laddare är bra för alla, inklusive model3 ägare, förutsatt de som sätter upp dem gör dem tillgängliga för alla.(så man inte måste köpa ett visst märke eller medlemskap för att använda dem, räcker att man betalar för sig)
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Mickep skrev:
En del varnar även för att eniros (och andra) batterier inte kommer hålla. (låter som FUD från fossillobbyn man har hörts mer och mer även från teslafans som vill sätta kia på plats).
På plussidan har KIA 7 år och upp till 15 000 mils garanti på batteriet.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
JKR

Inlägg av JKR »

Personligen är det inte inköpspriset som gör att jag avvaktar före beställning av M3 utan det är : Försäkringskostnad? Servicekostnad? Och hur ser det ut med utbyggnationen av servicecenter i Sverige?
Jag har också blivit lite sugen på en Kia e-niro.

Och nu kommer Volvo med el -bilar utvecklade i Sverige med många servicecenter etc ... så Tesla gör nog klokt i att släppa M3 standard fort annars tror jag många avbryter sin reservation.
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare

Inlägg av Latt »

chaffis75 skrev:
Jag provade mata in en rutt från lödde ner till en plats i österrike som vi har besökt många gånger.
Jag provade dels med modell 3 midrange och sedan e-niro eftersom de är vad tråden handlar om.

Först såg allt bra ut, båda bilarna behövde 7 stop för att ta sig till destinationen. Men sedan kollade jag även totalt tiden de tar att ladda bilarna, dvs för hela resan.

M3 strax över 2 timmar.

E-niro lär väld dock trimma sin tid lite efterhand som ionity bygger ut men ändå..

Ja frågan är vad de där timmarna är värda för en om man bara har laddtid och ladd nätverk som input till beslutet.
Jag gjorde en liknande övelse före veckan.

För att ge ett realistisk "worst case" bild av en resa vi gör hyfsat ofta, la jag till 200kg packning, 5% batterdegradation. 0 grader, 5m/s vind och "Rain or snow" optionen. Alla andra inställningar lämnade jag som default.

Planerade att köra hemifrån i södra Skåne till Jobb i Köpenhamn med 100% batteri.
Från jobb tillbaka till södra Sverige till tjejens jobb för att hämta henne och sen vidare till mitten av Jylland i Danmark.

Resan från tjejens jobb till destination:
e-Niro: 6 timmar 8 minuter, 3 laddstopp. 2 strax över en timme och sista på en kvart ungefär
Model 3 MR: 4 timmar 7 minuter, 2 laddstop. Båda på ungefär en kvart.

Tjejen är med på att det blir elbil framöver men jag känner henne väl nog till att veta att hon inte har lika mycket tålamod med att vara "first mover" som jag har. Så inte alls svårt att välja bil :)
Model S 100D
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Latt skrev:
chaffis75 skrev:

M3 strax över 2 timmar.

För att ge ett realistisk "worst case" bild av en resa vi gör hyfsat ofta, la jag till 200kg packning, 5% batterdegradation. 0 grader, 5m/s vind och "Rain or snow" optionen. Alla andra inställningar lämnade jag som default.

Planerade att köra hemifrån i södra Skåne till Jobb i Köpenhamn med 100% batteri.
Från jobb tillbaka till södra Sverige till tjejens jobb för att hämta henne och sen vidare till mitten av Jylland i Danmark.

e-Niro: 6 timmar 8 minuter, 3 laddstopp. 2 strax över en timme och sista på en kvart ungefär

Tjejen är med på att det blir elbil framöver men jag känner henne väl nog till att veta att hon inte har lika mycket tålamod med att vara "first mover" som jag har. Så inte alls svårt att välja bil :)
Vad görs samma resa med en fossilbil? Intressant att se om Teslan ligger närmare fossilbilen än E-Niron.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare

Inlägg av Latt »

dd88 skrev:
Latt skrev:
chaffis75 skrev:

M3 strax över 2 timmar.

Vad görs samma resa med en fossilbil? Intressant att se om Teslan ligger närmare fossilbilen än E-Niron.
vi brukar planera in 4 timmar men om vi sträckkörde hade det gått på närmare 3t 30m ... Men vi brukar ta en paus så vi kan kissa och rasta hunden, så det är egentligen bara bättre med en elbil som påminner en om att det nog är bra att sträcka på sig då och då :)
Model S 100D
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jämförde kia eniro, kona och model3 (mid och standard range) på en resa som jag kan tänkas göra (till huvudstaden. åker nog tåg eller flyger hellre). på midrange var det 1 stopp på 15 min på en ca 4 timmars resa, med standard ca 30 min (2 stopp) med kona 1 stopp på 50 min och med eniro 2 stopp på totalt ca strax över 1 timme. ioniq hade förövrigt samma laddningstid.(trots mindre batteri)

Känns som om det var lite litet stopp med model3. (men samtidigt vill man inte vänta) men så har man prisskillnaden. (och jag skulle nog sällan göra denna långkörning, kanske max 1-2 ggr om året)
Skriv svar