chaffis75 skrev:Jo detta handlar nog mycket om vad man värdesätter. De är ju egentligen dyra europa resor om man köper en tesla vs e-niro om bara är SuC som är fördelen.
Lämnade precis tillbaka en e-niro som vi provkört under gårdagen. Körde en 30 mil och får säga att jag gillade den. Men kia ligger mitt emot tesla i Malmö och jag körde bort där efter, shit så bra man sitter i en tesla säger jag. Ja tesla ha begäret ökade igen.
Visst är Tesla lite dyrare än andra elbilar.
Men den är så mycket bättre.
Min Tesla S jämför jag mot min systers Nissan Leaf 24kWh.
Orättvis jämförelse kan tyckas, men många saker som skiljer är bara en dum konstruktion hos Nissan, som för en billig peng kunde åtgärdas.
Tesla snabbladdning på 120kW.
Nissan Leaf 50kW.
Intressant är att laddningstiden inte skiljer så mycket, 30-40 minuter kan de flesta stå ut med.
Men hur mycket räckvidd man får in på den tiden skiljer dramatiskt.
Så att få+100kW laddning skulle underlätta mycket för Leafen.
Lätt att på GPSen hitta Tesla laddare, inte lika enkelt på Leafen.
Lätt att öppna laddluckan men en knapp på laddaren. Finns inte på Leafen.
Bara stoppa i kabeln så börjar den ladda hos Tesla. På Leafen ska man ha en uppsjö av knappar+kort+appar för att kunna ladda.
Bättre och snabbare app har Tesla.
Man kan slå på värmen utan att ha bilen på laddning hos Tesla.
Man tex. på jobbet slå in hur många ampere man vill att Tesla bilen ska ladda med, precis så säkringen håller.
Detta gör man en gång, GPSen håller ordning på vilken ampere som gäller.
PÅ Leafen har syrran en kabel där hon ställer in amperen, men den mins inte var det är, så hon får hela tiden ställa in rätt ampere.
Teslas räckviddsmätare är mycket bättre och mer noggrann än Leafens.