
En gruvmaskin kan t.o.m. potentiellt generera mer energi än den gör av med, genom att transportera material till en lägre höjd och därmed regenerera mer el än vad den gör av med på väg upp igen.
Moderator: Redaktion


http://teslaclubsweden.se/varldens-storsta-ellastbil/SweNilsson skrev:Måste säga att det här är ganska coolt ändå
En gruvmaskin kan t.o.m. potentiellt generera mer energi än den gör av med, genom att transportera material till en lägre höjd och därmed regenerera mer el än vad den gör av med på väg upp igen.
Riktigt coolt och smart. Dock är det väl tyvärr ett ganska ovanligt användarfall, i regel så brukar man behöva transportera sakerna uppåt i gruvor.Elmil skrev:http://teslaclubsweden.se/varldens-storsta-ellastbil/SweNilsson skrev:Måste säga att det här är ganska coolt ändå
En gruvmaskin kan t.o.m. potentiellt generera mer energi än den gör av med, genom att transportera material till en lägre höjd och därmed regenerera mer el än vad den gör av med på väg upp igen.

I princip alla stenbrott borde ju kunna utnyttja detta, t.ex. all marmor som bryts i Carrara borde ju kunna generera gratis el på nedvägen, kanske även ett överskott som kan ladda några Tesla Semi för fortsatt fraktGeni87 skrev:Riktigt coolt och smart. Dock är det väl tyvärr ett ganska ovanligt användarfall, i regel så brukar man behöva transportera sakerna uppåt i gruvor.
 /fth
 
/fthJa det är sant, stenbrott av den där typen kan absolut utnyttja det.fth skrev:I princip alla stenbrott borde ju kunna utnyttja detta, t.ex. all marmor som bryts i Carrara borde ju kunna generera gratis el på nedvägen, kanske även ett överskott som kan ladda några Tesla Semi för fortsatt fraktGeni87 skrev:Riktigt coolt och smart. Dock är det väl tyvärr ett ganska ovanligt användarfall, i regel så brukar man behöva transportera sakerna uppåt i gruvor.
/fth
 Sen är det ju inte fel att använda elektriska dumprar även i "vanliga" dagbrott, visst man måste ladda/byta batteri ibland men det går ju fortfarande att tjäna en del energi på nervägen trots att lastutrymmet är tomt.
 Sen är det ju inte fel att använda elektriska dumprar även i "vanliga" dagbrott, visst man måste ladda/byta batteri ibland men det går ju fortfarande att tjäna en del energi på nervägen trots att lastutrymmet är tomt.Precis, och det är kanske den största fördelen med Epirocs maskiner som var trådrubriken innan den blev lite offtopic med dumprar för dagbrott.SweNilsson skrev:Inte bara det, man behöver inte ventilera ut den giftiga dinosaurieluften (avgaser), vilket kräver mer energi än man kan tro.

Tycker det är så jäkla läcka maskiner på något sätt, råa och enbart gjorda för bästa funktion i den speciella miljö de ska verka i.Tegnell skrev:Kul att ni diskuterar detta, mycket spännande händer underjord. Sedan några år tillverkas mindre batteridrivna maskiner i Örebro, nu kommer dom riktigt stora... med stoooora batterier!
 Ser dem ibland lastade på långtradare för transport till någon kund, osäker på om jag har sett en eldriven dock. Har du koll på vad de kör med för systemspänning? Såg att de laddar med CCS i en av filmerna du länkade till.
 Ser dem ibland lastade på långtradare för transport till någon kund, osäker på om jag har sett en eldriven dock. Har du koll på vad de kör med för systemspänning? Såg att de laddar med CCS i en av filmerna du länkade till.Tack för infon! Kul att en Svensk tillverkare ligger i framkant!Tegnell skrev:Ja, visst är det något speciellt med utseendet, rå styrka...
Det laddas med CCS2 standarden, HPC350 blir nästan som destinationsladdning. Batterierna är utbytbara för minsta stilleståndstid.
Batterierna ligger på 700V nominell spänning, eller 196 celler i serie.