I praktiken en rätt rejäl prissänkning. Dock spekuleras det redan om ännu lägre priser och andra batterier inom kort.
Har vi nu kommit till punkten där priserna på elbilar kommer rasa? Där varje ny bil kommer bli billigare och bättre än de gamla? Ungefär som med TV-apparater och datorer. Frågan är, vem kommer våga köpa nya elbilar om de i praktiken är "fallande knivar"?
Är så sjukt nöjd över mitt garanterade återköpspris. Har en känsla av att det kommer att behövas.
Uhm, så har det ju varit från start?
Range ökar ock ökar, fler och bättre features, prestanda bättre och bättre...
Det som räddar situationen från "fallande knivar" är sålänge efterfrågan är större än tillgången(Tesla har ju tex haft så gott som monopol på premium elbilar). Det hänger ju dessutom rätt mycket ihop med ekonomin.. får vi en global börskrasch lär det bli gott om beggade dyra elbilar på marknaden, och nya lär sälja dåligt.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
Kanske de redan står i tråden men i sådan fall har jag missat de..
Hur ligger priset för en standard range vs den gamla s och x 75?
Ganska spännande att man kan stoppa in så mycket extra batterier utan att få betalt för de, låter som de har bra marginaler på bilen. Men de är lite kul och väldigt praktiskt att man kan köpa en SR lite på chans och om man sedan inser att nej range räcker inte för mig så går de att uppgradera..
De pratar ju om att 3 kostar 159.000kr att tillverka.
Gissar att S kostar runt 250.000kr att tillverka.
Tänk på att S kostade 50.000 dollar 2012 med minsta batteriet.
Och att batterier har blivit VÄLDIGT mycket billigare sedan dess.
Så Model S kostar 250 000 kr att tillverka, säljs för 750 000 och ändå har de en genomsnittlig vinstmarginal runt 30% inkluderar performance versioner där marginalen lär vara betydligt högre. Har väldigt svårt att tro det faktiskt om du inte kan visa källa på det.
Allt beror på hur man räknar. Gissar att 250k siffran syftar på enbart ingående hårdvara/material.
Beror ju även på om man räknar på marginalen eller i genomsnitt osv osv.
SVAR:
Det jag menar är material kostnader.
Har man gjort 100.000 bilar, så har den 100.001 bilen 250.000kr i material kostnader.
Vilket fall, Tesla tjänar idag bra med pengar på S och X.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Då kan vi räkna med att Tesla om 1-2 år sänker priset på uppgraderingen samtidigt som man får en prestandauppdatering som bara gäller för extended... Så får man nära 100% konvertering på uppgradering igen
Kanske de redan står i tråden men i sådan fall har jag missat de..
Hur ligger priset för en standard range vs den gamla s och x 75?
Ganska spännande att man kan stoppa in så mycket extra batterier utan att få betalt för de, låter som de har bra marginaler på bilen. Men de är lite kul och väldigt praktiskt att man kan köpa en SR lite på chans och om man sedan inser att nej range räcker inte för mig så går de att uppgradera..
De pratar ju om att 3 kostar 159.000kr att tillverka.
Gissar att S kostar runt 250.000kr att tillverka.
Tänk på att S kostade 50.000 dollar 2012 med minsta batteriet.
Och att batterier har blivit VÄLDIGT mycket billigare sedan dess.
Så Model S kostar 250 000 kr att tillverka, säljs för 750 000 och ändå har de en genomsnittlig vinstmarginal runt 30% inkluderar performance versioner där marginalen lär vara betydligt högre. Har väldigt svårt att tro det faktiskt om du inte kan visa källa på det.
Allt beror på hur man räknar. Gissar att 250k siffran syftar på enbart ingående hårdvara/material.
Beror ju även på om man räknar på marginalen eller i genomsnitt osv osv.
SVAR:
Det jag menar är material kostnader.
Har man gjort 100.000 bilar, så har den 100.001 bilen 250.000kr i material kostnader.
Vilket fall, Tesla tjänar idag bra med pengar på S och X.
I praktiken en rätt rejäl prissänkning. Dock spekuleras det redan om ännu lägre priser och andra batterier inom kort.
Har vi nu kommit till punkten där priserna på elbilar kommer rasa? Där varje ny bil kommer bli billigare och bättre än de gamla? Ungefär som med TV-apparater och datorer. Frågan är, vem kommer våga köpa nya elbilar om de i praktiken är "fallande knivar"?
Är så sjukt nöjd över mitt garanterade återköpspris. Har en känsla av att det kommer att behövas.
Visst kommer det billigare och bättre elbilar i framtiden.
Men om det är 10% billigare per mil med en elbil idag och 20% billigare om ett år, än att köra en avgasbil.
Finns det ju ändå ingen anledning att köpa en avgasbil.
Jämför med datorer.
Det kommer alltid en dator med bättre prestanda nästa år.
Men måste du ha en dator nu, måste du köpa den nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Att diskutera material/tillverkningskostnad känns inte så relevant. Det relevanta är den totala marginalen, och där ligger de väl runt 25-30%.
Dvs de har antagligen bara har några få % på basmodellerna, men betydligt mer på performance.
Tex en ny SR S kostar dem antagligen i häraden 8-900k SEK, och en performance ungefär samma men priset mot kund är betydligt högre.
Att diskutera material/tillverkningskostnad känns inte så relevant. Det relevanta är den totala marginalen, och där ligger de väl runt 25-30%.
Dvs de har antagligen bara har några få % på basmodellerna, men betydligt mer på performance.
Tex en ny SR S kostar dem antagligen i häraden 8-900k SEK, och en performance ungefär samma men priset mot kund är betydligt högre.
Fast nu är det ju främst marginalkostnaden av att producera en till bil som är intressant för den diskussionen som fördes, dvs att Tesla kan stoppa in samma batteripack för lägre pris (men mjukvarustrypt). Totala kostnaden per bil går ju även ner av att tillverka fler bilar. Även om total tillverkningskostnad per bil är 900k kan de tjäna mer än innan på att sälja en jättestrypt specialversion för 800k om marginalkostnaden för att tillverka bilen ligger under detta och övriga modellers försäljning ligger fast.
Sen tror jag inte de skulle lansera en SR som har några få % i total marginal och försöka få ihop 25-30% totalt när det var runt 75% av sålda bilar som var 75-packet om jag inte missminner mig.
I praktiken en rätt rejäl prissänkning. Dock spekuleras det redan om ännu lägre priser och andra batterier inom kort.
Har vi nu kommit till punkten där priserna på elbilar kommer rasa? Där varje ny bil kommer bli billigare och bättre än de gamla? Ungefär som med TV-apparater och datorer. Frågan är, vem kommer våga köpa nya elbilar om de i praktiken är "fallande knivar"?
Är så sjukt nöjd över mitt garanterade återköpspris. Har en känsla av att det kommer att behövas.
Visst kommer det billigare och bättre elbilar i framtiden.
Men om det är 10% billigare per mil med en elbil idag och 20% billigare om ett år, än att köra en avgasbil.
Finns det ju ändå ingen anledning att köpa en avgasbil.
Jämför med datorer.
Det kommer alltid en dator med bättre prestanda nästa år.
Men måste du ha en dator nu, måste du köpa den nu.
Nej jag skulle ju inte köpa en ny avgasbil heller. Men däremot kanske en gammal el/avgasbil som inte kostar så mycket. I väntan på ett elbilar planar ut som datorerna redan har gjort.
- Ändringarna görs av lite blandade skäl, men också för att kratta mattan för SuC V3. Kräver ordentliga pack.
- Alla bilar med lite prislapp kommer därmed stödja snabbare laddkurvor.
- Model 3 Standard Range kommer inte göra det.
- Inte heller Model 3 Medium Range, men det blir ändå en tillfällig variant som sen försvinner när Standard Range rullar ut.
- Nån form av term för V3-supporten kommer etableras. Typ "Ultracharger Compability" eller liknande.
- Lansering samtidgt som Y? 15:e mars?
- Vetifasen om inte Long range får ytterligare lite range efter ett tag, när fokus från packstorlek sjunkit undan lite.
"Nej jag skulle ju inte köpa en ny avgasbil heller. Men däremot kanske en gammal el/avgasbil som inte kostar så mycket. I väntan på ett elbilar planar ut som datorerna redan har gjort."
SVAR;
Eftersom elbil marknaden är så ny, kommer det hända massor de närmsta åren.
Tycker man ska köpa en elbil som är "tillräckligt bra".
Ska man vänta på att marknaden är "mogen", så får man vänta länge.
Dessutom så sker övergången till elbilar de närmsta 5-10 åren, sedan kommer självkörande bilar i en allt högre utsträckning.
Så att det ska lugna ner sig, kommer kanske aldrig att ske i närtid.
Intressanta tider väntar!
2022 är elbilar rejält billigare än fossilbilar!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
"Nej jag skulle ju inte köpa en ny avgasbil heller. Men däremot kanske en gammal el/avgasbil som inte kostar så mycket. I väntan på ett elbilar planar ut som datorerna redan har gjort."
SVAR;
Eftersom elbil marknaden är så ny, kommer det hända massor de närmsta åren.
Tycker man ska köpa en elbil som är "tillräckligt bra".
Ska man vänta på att marknaden är "mogen", så får man vänta länge.
Dessutom så sker övergången till elbilar de närmsta 5-10 åren, sedan kommer självkörande bilar i en allt högre utsträckning.
Så att det ska lugna ner sig, kommer kanske aldrig att ske i närtid.
Intressanta tider väntar!
2022 är elbilar rejält billigare än fossilbilar!
Ja, absolut. Känner ändå att jag har prickat rätt. Har egentligen inga problem att ha kvar bilen under förutsättning att jag har ekonomi för det. Jag tror det ordnar sig men man vet aldrig. Är tyvärr en orolig själ som har lite katastroftänkande i mig. Önskar jag vore som en gammal kollega som brände alla pengar han fick in varje månad eftersom han var tvärsäker på att hans framtida jag skulle ha bättre ekonomi än han hade nu.
Var på beställningsknappen på en 100D lagerbil tillverkad sent -18, med en liten rabatt iaf, sen kom denna info idag..
Leverans på 2-3veckor och bra inbytespris på min 90D som lockar ett byte nu.
Vad tror ni, invänta nya priser och modeller eller bara köra på?
Beror ju på hur stor rabatt du fick mot nybeställning. Och hur länge det dröjer innan man kan köpa nya "demobilar" enligt de nya benämningarna/prislistan.
Skiljer ca 110 000:- ner till en mjukvarulåst 92,5 kWh bil så att beställa nytt utan rabatt och riskera ett sämre bud på din 90D känns inte riktigt värt det. Får du t ex 40 tkr i rabatt på en 100D, 40 tkr mindre för din 90D, leverans i maj, aningen sämre räckvidd (värt 20 tkr?) så går det ju på ett ut ekonomiskt. Annars är det ju bara att räkna ut skillnaden och ställa mot väntetiden.
Var på beställningsknappen på en 100D lagerbil tillverkad sent -18, med en liten rabatt iaf, sen kom denna info idag..
Leverans på 2-3veckor och bra inbytespris på min 90D som lockar ett byte nu.
Vad tror ni, invänta nya priser och modeller eller bara köra på?
Beror ju på hur stor rabatt du fick mot nybeställning. Och hur länge det dröjer innan man kan köpa nya "demobilar" enligt de nya benämningarna/prislistan.
Skiljer ca 110 000:- ner till en mjukvarulåst 92,5 kWh bil så att beställa nytt utan rabatt och riskera ett sämre bud på din 90D känns inte riktigt värt det. Får du t ex 40 tkr i rabatt på en 100D, 40 tkr mindre för din 90D, leverans i maj, aningen sämre räckvidd (värt 20 tkr?) så går det ju på ett ut ekonomiskt. Annars är det ju bara att räkna ut skillnaden och ställa mot väntetiden.
Bra tänkt, tack Då blir det nog en beställning idag.. väntar bara på samtal ang. inbytet..
I praktiken en rätt rejäl prissänkning. Dock spekuleras det redan om ännu lägre priser och andra batterier inom kort.
Har vi nu kommit till punkten där priserna på elbilar kommer rasa? Där varje ny bil kommer bli billigare och bättre än de gamla? Ungefär som med TV-apparater och datorer. Frågan är, vem kommer våga köpa nya elbilar om de i praktiken är "fallande knivar"?
Är så sjukt nöjd över mitt garanterade återköpspris. Har en känsla av att det kommer att behövas.
Visst kommer det billigare och bättre elbilar i framtiden.
Men om det är 10% billigare per mil med en elbil idag och 20% billigare om ett år, än att köra en avgasbil.
Finns det ju ändå ingen anledning att köpa en avgasbil.
Jämför med datorer.
Det kommer alltid en dator med bättre prestanda nästa år.
Men måste du ha en dator nu, måste du köpa den nu.
Nej jag skulle ju inte köpa en ny avgasbil heller. Men däremot kanske en gammal el/avgasbil som inte kostar så mycket. I väntan på ett elbilar planar ut som datorerna redan har gjort.
Datorerna har väl inte planat ut? Du kan fortfarande köpa en dator för 50.000 eller för 5000. Båda är datorer, men den för 50k är ju betydligt mer avancerad.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
I praktiken en rätt rejäl prissänkning. Dock spekuleras det redan om ännu lägre priser och andra batterier inom kort.
Har vi nu kommit till punkten där priserna på elbilar kommer rasa? Där varje ny bil kommer bli billigare och bättre än de gamla? Ungefär som med TV-apparater och datorer. Frågan är, vem kommer våga köpa nya elbilar om de i praktiken är "fallande knivar"?
Är så sjukt nöjd över mitt garanterade återköpspris. Har en känsla av att det kommer att behövas.
Visst kommer det billigare och bättre elbilar i framtiden.
Men om det är 10% billigare per mil med en elbil idag och 20% billigare om ett år, än att köra en avgasbil.
Finns det ju ändå ingen anledning att köpa en avgasbil.
Jämför med datorer.
Det kommer alltid en dator med bättre prestanda nästa år.
Men måste du ha en dator nu, måste du köpa den nu.
Nej jag skulle ju inte köpa en ny avgasbil heller. Men däremot kanske en gammal el/avgasbil som inte kostar så mycket. I väntan på ett elbilar planar ut som datorerna redan har gjort.
Datorerna har väl inte planat ut? Du kan fortfarande köpa en dator för 50.000 eller för 5000. Båda är datorer, men den för 50k är ju betydligt mer avancerad.
Jodå. Om man inte spelar spel, använder CAD, gör tunga renderingar eller kompileringar osv så räcker det utan problem med en 5 år gammal burk. Så var det inte förr.
För info så är det möjligt att beställa en 100D lagerbil och innan leverans få den mjukvarulåst enligt nya modellerna.
Dock så har det inte kommit några priser på detta än så vet inte vad det innebär, men jag beställde en iaf
Vågat, jag sitter och väntar på priserna för att jämföra lagerbilarna med 75D, men jag är lite orolig för 75Ds andrahandsvärde.
Vet du hur det var med soltak på de nya bilarna förresten? Jag behöver möjlighet till takbox.
För info så är det möjligt att beställa en 100D lagerbil och innan leverans få den mjukvarulåst enligt nya modellerna.
Dock så har det inte kommit några priser på detta än så vet inte vad det innebär, men jag beställde en iaf
Vågat, jag sitter och väntar på priserna för att jämföra lagerbilarna med 75D, men jag är lite orolig för 75Ds andrahandsvärde.
Vet du hur det var med soltak på de nya bilarna förresten? Jag behöver möjlighet till takbox.
Tror det blir bra.. gissar rabatt på 100tkr om man stryper den, men det är ju högst oklart..
Finns massa lagerbilar med soltak och även möjligt att beställa en orderbil och få soltaket, det finns bara inte i design editorn
Utan AP men med soltak blev förmånsvärdet 5300kr, idag på min 90D 7800kr.
För info så är det möjligt att beställa en 100D lagerbil och innan leverans få den mjukvarulåst enligt nya modellerna.
Dock så har det inte kommit några priser på detta än så vet inte vad det innebär, men jag beställde en iaf
Vågat, jag sitter och väntar på priserna för att jämföra lagerbilarna med 75D, men jag är lite orolig för 75Ds andrahandsvärde.
Vet du hur det var med soltak på de nya bilarna förresten? Jag behöver möjlighet till takbox.
Tror det blir bra.. gissar rabatt på 100tkr om man stryper den, men det är ju högst oklart..
Finns massa lagerbilar med soltak och även möjligt att beställa en orderbil och få soltaket, det finns bara inte i design editorn
Utan AP men med soltak blev förmånsvärdet 5300kr, idag på min 90D 7800kr.
Okej, så det fanns även lagerblar med 100D med soltak? Det finns inga på hemsidan nämligen.
För info så är det möjligt att beställa en 100D lagerbil och innan leverans få den mjukvarulåst enligt nya modellerna.
Dock så har det inte kommit några priser på detta än så vet inte vad det innebär, men jag beställde en iaf
Vågat, jag sitter och väntar på priserna för att jämföra lagerbilarna med 75D, men jag är lite orolig för 75Ds andrahandsvärde.
Vet du hur det var med soltak på de nya bilarna förresten? Jag behöver möjlighet till takbox.
Tror det blir bra.. gissar rabatt på 100tkr om man stryper den, men det är ju högst oklart..
Finns massa lagerbilar med soltak och även möjligt att beställa en orderbil och få soltaket, det finns bara inte i design editorn
Utan AP men med soltak blev förmånsvärdet 5300kr, idag på min 90D 7800kr.
Okej, så det fanns även lagerblar med 100D med soltak? Det finns inga på hemsidan nämligen.
För info så är det möjligt att beställa en 100D lagerbil och innan leverans få den mjukvarulåst enligt nya modellerna.
Dock så har det inte kommit några priser på detta än så vet inte vad det innebär, men jag beställde en iaf
Vad blir förmånsvärdet då? Eller hade 75D och 100D redan samma?
75 och 100 har samma så den nya lär få samma också.
Det jag funderar över är att det endast kommer att finnas en "vanlig" Model S. Kryssrutan för att få "Extended Range $8.000" riskeras att läggas på sin extrautrustning, vilket kan bli dyrt? Eller är det en elbilsrelaterad kostnad och tas inte med?
2023 Model Y LR Quicksilver 2021 Model 3 LR Midnight 2019 Model 3 LR Svart