Kablar, adaptrar och laddare
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Kan hålla med om att det inte är ett megaproblem med att dom inte skickar med en 3-fas UMC med bilarna, men
samtidigt om det nu skulle ha med "marknaden" att göra som flera påpekar här så kan jag itne riktigt förstå
hur man isf bedömer att precis alla i hela världen behöver (på S & X)
4-hjuls-drift (för typ 50 tusen förut),
luftfjädring (för typ 50 tusen förut),
ultra HiFi (för typ över 20 tusen tidigare),
vinter-paket (för typ 10 tusen tidigare),
supermegaluftfilter (för typ 10 tusen tidigare ?),
premium-inredning (för typ 10 tusen tidigare ?)
plus lite till som tydligen precis alla behöver och vill betala för...
Men en 3-fas-laddkabel behövs tydligen inte så det behöver man inte tvinga på precis alla.
Mycket märkligt beteende kan jag tycka.
Jag som kund skiter högaktningsfullt i om Tesla vill göra produktionen så jäkla strömlinjeformad som möjligt, det gynnar inte mig
som kund att tvinga mig betala för en massa som jag kanske inte vill ha/behöver/tycker är prisvärt eller kanske inte ens har råd med (alltså avstår köp i värsta fall).
Man behöver inte läsa precis alla inlägg som någonsin har skrivits här för att veta att ganska många har gått en bra bit över sin budget för att kunna köpa
en Tesla och har därmed försakat andra saker, så det är vanskligt att anta att alla som köper en Tesla har råd med precis vadsomhelst även om det såklart finns sådana kunder också.
Återigen sysslar Tesla med Trams, skicka med kabeljäv...ln och sluta fjanta er, den används av många och fyller en bra funktion och bilen HAR en 3-fas-laddare och ska banne mig
kunna använda den överallt det finns 3-fas att tillgå. Punkt.
Jag har använt min sjukt många gånger även om det minskat iom en WC hemma. Hos en av mina kunder använder jag den 100% av besöken (det är 10 mil dit liksom).
samtidigt om det nu skulle ha med "marknaden" att göra som flera påpekar här så kan jag itne riktigt förstå
hur man isf bedömer att precis alla i hela världen behöver (på S & X)
4-hjuls-drift (för typ 50 tusen förut),
luftfjädring (för typ 50 tusen förut),
ultra HiFi (för typ över 20 tusen tidigare),
vinter-paket (för typ 10 tusen tidigare),
supermegaluftfilter (för typ 10 tusen tidigare ?),
premium-inredning (för typ 10 tusen tidigare ?)
plus lite till som tydligen precis alla behöver och vill betala för...
Men en 3-fas-laddkabel behövs tydligen inte så det behöver man inte tvinga på precis alla.
Mycket märkligt beteende kan jag tycka.
Jag som kund skiter högaktningsfullt i om Tesla vill göra produktionen så jäkla strömlinjeformad som möjligt, det gynnar inte mig
som kund att tvinga mig betala för en massa som jag kanske inte vill ha/behöver/tycker är prisvärt eller kanske inte ens har råd med (alltså avstår köp i värsta fall).
Man behöver inte läsa precis alla inlägg som någonsin har skrivits här för att veta att ganska många har gått en bra bit över sin budget för att kunna köpa
en Tesla och har därmed försakat andra saker, så det är vanskligt att anta att alla som köper en Tesla har råd med precis vadsomhelst även om det såklart finns sådana kunder också.
Återigen sysslar Tesla med Trams, skicka med kabeljäv...ln och sluta fjanta er, den används av många och fyller en bra funktion och bilen HAR en 3-fas-laddare och ska banne mig
kunna använda den överallt det finns 3-fas att tillgå. Punkt.
Jag har använt min sjukt många gånger även om det minskat iom en WC hemma. Hos en av mina kunder använder jag den 100% av besöken (det är 10 mil dit liksom).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kablar, adaptrar och laddare
1000:- per bil och 300000 bilar om året. Jag tycker Tesla gör helt rätt som sparar in detta på något som är extremt onödigt för de allra flesta. 300Mkr i bättre resultat.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Har man råd att köpa en bil för 600.000kr men inte en extra UMC för 7000kr för att kunna ladda tre-fas tycker jag man har gjort fel prioriteringar. Det är lite som att köpa en Tesla och säga att man inte har råd att ladda hemma och ska hamstra ström på en SuC 4mil hemifrån för att få vardagen att gå runt.Bjelke skrev:lång text
Tesla kan inte skicka med hundra olika möjligheter av laddkablar, de skickar med en TM3 UMC och en Type 2, vad mer behövs för gemene man? Laddar verkligen alla tre-fas hemma? Räcker inte 230V schuko för 9/10?
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Med min förra bil fick jag ingen typ2 nu med bil nr2 får jag en snigelladdare ingen jättesak men jag anser mig behöva båda, tror inte min resemönster är avikande från majoriteten några gånger per år sover vi hos kompisar i villa ibland hyr vi rum bor på hotel osv, dom resorna utan trefas skulle inte funka, men fjällstugan då funkar ju snigelladare batteriet blir ju fullt efter fyra dygn
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Den funkar utmärkt och har ingen klump utan allt är inbyggt i handsken. Om man vill använda den även till enfas, så säljer dom en liten sladdstump för 250 kr.bylund skrev:Denna kostar 5990 kr: https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -fas-400-v. IP 54 mot Teslas IP 44.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Shit, lugna ner dig. De har garanterat sina anledningar, men bara för att deras val inte gynnar dig (och säkert många fler) är det inte argument nog för att dra några slutsatser om hur Tesla gjort fel eller ej. De anpassar för den stora massan, inte individenBjelke skrev:Kan hålla med om att det inte är ett megaproblem med att dom inte skickar med en 3-fas UMC med bilarna, men
samtidigt om det nu skulle ha med "marknaden" att göra som flera påpekar här så kan jag itne riktigt förstå
hur man isf bedömer att precis alla i hela världen behöver (på S & X)
4-hjuls-drift (för typ 50 tusen förut),
luftfjädring (för typ 50 tusen förut),
ultra HiFi (för typ över 20 tusen tidigare),
vinter-paket (för typ 10 tusen tidigare),
supermegaluftfilter (för typ 10 tusen tidigare ?),
premium-inredning (för typ 10 tusen tidigare ?)
plus lite till som tydligen precis alla behöver och vill betala för...
Men en 3-fas-laddkabel behövs tydligen inte så det behöver man inte tvinga på precis alla.
Mycket märkligt beteende kan jag tycka.
Jag som kund skiter högaktningsfullt i om Tesla vill göra produktionen så jäkla strömlinjeformad som möjligt, det gynnar inte mig
som kund att tvinga mig betala för en massa som jag kanske inte vill ha/behöver/tycker är prisvärt eller kanske inte ens har råd med (alltså avstår köp i värsta fall).
Man behöver inte läsa precis alla inlägg som någonsin har skrivits här för att veta att ganska många har gått en bra bit över sin budget för att kunna köpa
en Tesla och har därmed försakat andra saker, så det är vanskligt att anta att alla som köper en Tesla har råd med precis vadsomhelst även om det såklart finns sådana kunder också.
Återigen sysslar Tesla med Trams, skicka med kabeljäv...ln och sluta fjanta er, den används av många och fyller en bra funktion och bilen HAR en 3-fas-laddare och ska banne mig
kunna använda den överallt det finns 3-fas att tillgå. Punkt.
Jag har använt min sjukt många gånger även om det minskat iom en WC hemma. Hos en av mina kunder använder jag den 100% av besöken (det är 10 mil dit liksom).

- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
- Model 3 bokad 10/8-16
Re: Kablar, adaptrar och laddare
De tar företagsekonomiska beslut snarare. Det är som med dragkroken, de gör väl den lösning som är bäst för Tesla, vilket kan handla om att göra den billigare/enklare lösningen som tillräckligt många accepterar. Skulle bilen bli osäljbar utan att slänga med en trefas-umc på köpet så kommer vi nog se att det händer.
Sedan så skulle även jag bli besviken på om det inte kom med, då det innebär en extra utgift att skaffa en sådan, och jag ser den som oerhört användbar på resa. Jag hade t ex fått stanna mer än tre gånger så länge på denna åker i Polen om jag inte haft trefas-umc.

Sedan så skulle även jag bli besviken på om det inte kom med, då det innebär en extra utgift att skaffa en sådan, och jag ser den som oerhört användbar på resa. Jag hade t ex fått stanna mer än tre gånger så länge på denna åker i Polen om jag inte haft trefas-umc.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Jo det är väl ingen direkt fråga om man har råd med en laddkabel (även om jag kände mig tvungen att påpeka att det faktiskt finns dom som köper bilarna fast dom "egentligen" inte har råd osv) utanMDurante skrev:Har man råd att köpa en bil för 600.000kr men inte en extra UMC för 7000kr för att kunna ladda tre-fas tycker jag man har gjort fel prioriteringar. Det är lite som att köpa en Tesla och säga att man inte har råd att ladda hemma och ska hamstra ström på en SuC 4mil hemifrån för att få vardagen att gå runt.Bjelke skrev:lång text
Tesla kan inte skicka med hundra olika möjligheter av laddkablar, de skickar med en TM3 UMC och en Type 2, vad mer behövs för gemene man? Laddar verkligen alla tre-fas hemma? Räcker inte 230V schuko för 9/10?
jag retar mig mer på det att det är snikigt att inte skicka med en laddkabel med en bil för 600 tusen och upp till ett par miljoner, när bilen faktiskt har en 3-fas-laddare inbyggd.
Varför inte lägga på en tusing på bilen och slänga i en vettig kabel på dom marknader som faktiskt har 3-fas som standard?
Det gick ju väldigt bra att göra faktiskt alla tillval som funnits till standard, dvs tillval för typ 200 tusen (på S & X iaf) som inte längre går att välja om man vill ha eller inte osv.
Jag har två bilar varav den ena är så ny att jag inte ens kan söka 60tkr-bidraget än och jag har råd med det och skulle utan att tveka köpa kabeln om den inte ingick, jag pratar inte i egen
sak primärt här men tycker Tesla är på väg åt fel håll (vilket sammanfaller bra med en viss förstärkning i deras styrelse och det är inte helt oväntat).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Jag håller med dig, man kan ju tycka att det är skönt och bra att tesla redan på förhand har bestämt vad som ska ingå i bilarna, så att man slipper att ha beslutsångest och att man kan stoltsera med att "allt ingår". För det gör det ju inte. Det ingår i priset, jaBjelke skrev:Jo det är väl ingen direkt fråga om man har råd med en laddkabel (även om jag kände mig tvungen att påpeka att det faktiskt finns dom som köper bilarna fast dom "egentligen" inte har råd osv) utanMDurante skrev:Har man råd att köpa en bil för 600.000kr men inte en extra UMC för 7000kr för att kunna ladda tre-fas tycker jag man har gjort fel prioriteringar. Det är lite som att köpa en Tesla och säga att man inte har råd att ladda hemma och ska hamstra ström på en SuC 4mil hemifrån för att få vardagen att gå runt.Bjelke skrev:lång text
Tesla kan inte skicka med hundra olika möjligheter av laddkablar, de skickar med en TM3 UMC och en Type 2, vad mer behövs för gemene man? Laddar verkligen alla tre-fas hemma? Räcker inte 230V schuko för 9/10?
jag retar mig mer på det att det är snikigt att inte skicka med en laddkabel med en bil för 600 tusen och upp till ett par miljoner, när bilen faktiskt har en 3-fas-laddare inbyggd.
Varför inte lägga på en tusing på bilen och slänga i en vettig kabel på dom marknader som faktiskt har 3-fas som standard?
Det gick ju väldigt bra att göra faktiskt alla tillval som funnits till standard, dvs tillval för typ 200 tusen (på S & X iaf) som inte längre går att välja om man vill ha eller inte osv.
Jag har två bilar varav den ena är så ny att jag inte ens kan söka 60tkr-bidraget än och jag har råd med det och skulle utan att tveka köpa kabeln om den inte ingick, jag pratar inte i egen
sak primärt här men tycker Tesla är på väg åt fel håll (vilket sammanfaller bra med en viss förstärkning i deras styrelse och det är inte helt oväntat).

Läser på Teslas sida (som uppdateras lite när som helst

"Kan jag använda ett industriuttag för laddning hemma?
UMC:n (Universal Mobile Connector) med en industriadapter (blå) kan användas för att ladda med enfas hemma. Den blå industriadaptern som klassas till 3,7 kW (16 A) medföljer bilen som standard. Den blå adaptern på 7,4 kW (32 A) finns fortfarande tillgängligt men som ett tillbehör hos Tesla Service Center. För mer information, se sidan Laddningsanslutningar . För att ladda med trefas i röda industriuttag (11 kW) kan man köpa en separat kabel med fast trefas-kontakt. Denna ytterligare kabeln kommer att bli tillgänglig som tillbehör att köpa vid Service Centers."
Vad menas här? Att det bara är en sladd mellan 3-fas -> UMC eller är det en hel kabel? De kan ju inte ta 7000 kr för en 3-fas kabel?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Det är ju också en poäng för Tesla att bilen är så användbar som den bara kan vara (läs: skicka med vettig laddutrustning). Fler och fler elbilar och Teslor kommer att hamna hos icke-nördar. Många kommer kanske inte ens att veta vad som gäller, utan åker helt enkelt till leverans utan förkunskap.Bjelke skrev:Jo det är väl ingen direkt fråga om man har råd med en laddkabel (även om jag kände mig tvungen att påpeka att det faktiskt finns dom som köper bilarna fast dom "egentligen" inte har råd osv) utanMDurante skrev:Har man råd att köpa en bil för 600.000kr men inte en extra UMC för 7000kr för att kunna ladda tre-fas tycker jag man har gjort fel prioriteringar. Det är lite som att köpa en Tesla och säga att man inte har råd att ladda hemma och ska hamstra ström på en SuC 4mil hemifrån för att få vardagen att gå runt.Bjelke skrev:lång text
Tesla kan inte skicka med hundra olika möjligheter av laddkablar, de skickar med en TM3 UMC och en Type 2, vad mer behövs för gemene man? Laddar verkligen alla tre-fas hemma? Räcker inte 230V schuko för 9/10?
jag retar mig mer på det att det är snikigt att inte skicka med en laddkabel med en bil för 600 tusen och upp till ett par miljoner, när bilen faktiskt har en 3-fas-laddare inbyggd.
Varför inte lägga på en tusing på bilen och slänga i en vettig kabel på dom marknader som faktiskt har 3-fas som standard?
Det gick ju väldigt bra att göra faktiskt alla tillval som funnits till standard, dvs tillval för typ 200 tusen (på S & X iaf) som inte längre går att välja om man vill ha eller inte osv.
Jag har två bilar varav den ena är så ny att jag inte ens kan söka 60tkr-bidraget än och jag har råd med det och skulle utan att tveka köpa kabeln om den inte ingick, jag pratar inte i egen
sak primärt här men tycker Tesla är på väg åt fel håll (vilket sammanfaller bra med en viss förstärkning i deras styrelse och det är inte helt oväntat).
De användarna kommer kanske att initialt få en få tråkig överraskning, och kanske senare i efterhand få komplettera med WC eller 3-fas UMC.
Så jag argumenterar nog att det vore rätt, inte bara från köparnas perspektiv, utan också från Teslas perspektiv; att leverera bilen i sitt bästa skick. Låta bilarna göra ännu bättre reklam för sig själva. Som bjelke säger, baka in kostnaden.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Det är en helt separat UMC som i dagsläget kostar ca 7kkr.Jeppe_E skrev:Jag håller med dig, man kan ju tycka att det är skönt och bra att tesla redan på förhand har bestämt vad som ska ingå i bilarna, så att man slipper att ha beslutsångest och att man kan stoltsera med att "allt ingår". För det gör det ju inte. Det ingår i priset, jaBjelke skrev:Jo det är väl ingen direkt fråga om man har råd med en laddkabel (även om jag kände mig tvungen att påpeka att det faktiskt finns dom som köper bilarna fast dom "egentligen" inte har råd osv) utanMDurante skrev:Har man råd att köpa en bil för 600.000kr men inte en extra UMC för 7000kr för att kunna ladda tre-fas tycker jag man har gjort fel prioriteringar. Det är lite som att köpa en Tesla och säga att man inte har råd att ladda hemma och ska hamstra ström på en SuC 4mil hemifrån för att få vardagen att gå runt.Bjelke skrev:lång text
Tesla kan inte skicka med hundra olika möjligheter av laddkablar, de skickar med en TM3 UMC och en Type 2, vad mer behövs för gemene man? Laddar verkligen alla tre-fas hemma? Räcker inte 230V schuko för 9/10?
jag retar mig mer på det att det är snikigt att inte skicka med en laddkabel med en bil för 600 tusen och upp till ett par miljoner, när bilen faktiskt har en 3-fas-laddare inbyggd.
Varför inte lägga på en tusing på bilen och slänga i en vettig kabel på dom marknader som faktiskt har 3-fas som standard?
Det gick ju väldigt bra att göra faktiskt alla tillval som funnits till standard, dvs tillval för typ 200 tusen (på S & X iaf) som inte längre går att välja om man vill ha eller inte osv.
Jag har två bilar varav den ena är så ny att jag inte ens kan söka 60tkr-bidraget än och jag har råd med det och skulle utan att tveka köpa kabeln om den inte ingick, jag pratar inte i egen
sak primärt här men tycker Tesla är på väg åt fel håll (vilket sammanfaller bra med en viss förstärkning i deras styrelse och det är inte helt oväntat).Men det är ju som det är. Är man inte beredd på att casha upp, så får man välja en annan bil. Sitter och tittar på en Model 3 och jag skulle absolut ha valt till Premium för 55000 kr ändå, för att få stolsvärme, veganläder och glastak. Men det är snik att gå från en 3-fas UMC (det är väl det som levererats tidigare med MS/MX?) tll en 1-fas. Det är ju faktiskt en begränsning av bilens kapacitet. Strunt samma om det räcker med 1-fas för 90% av användarna. Om jag kan ladda 3-fas och fördela ut belastningen på tre faser, istället för att belasta en fas med 16A så ska väl jag få göra det utan att hosta upp 7000 kr till för något som jag fått levererat med bilen. Vad ska jag med 1-fas UMC till då? Detsamma gäller ju för övrigt både Hyundai och Kia och alla andra elbilar. Är det så att Tesla anpassar sig till vad övriga levererar med sina bilar?
Läser på Teslas sida (som uppdateras lite när som helst)
"Kan jag använda ett industriuttag för laddning hemma?
UMC:n (Universal Mobile Connector) med en industriadapter (blå) kan användas för att ladda med enfas hemma. Den blå industriadaptern som klassas till 3,7 kW (16 A) medföljer bilen som standard. Den blå adaptern på 7,4 kW (32 A) finns fortfarande tillgängligt men som ett tillbehör hos Tesla Service Center. För mer information, se sidan Laddningsanslutningar . För att ladda med trefas i röda industriuttag (11 kW) kan man köpa en separat kabel med fast trefas-kontakt. Denna ytterligare kabeln kommer att bli tillgänglig som tillbehör att köpa vid Service Centers."
Vad menas här? Att det bara är en sladd mellan 3-fas -> UMC eller är det en hel kabel? De kan ju inte ta 7000 kr för en 3-fas kabel?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Blir inte bättre av att hemsidan sa andra grejer när vi la beställningen samt att TVÅ olika försäljare på MoS lovade dyyrt och heligt att UMCn som ingår är trefas, och att det enda som behövs är en liten adaptersladd för röda handsken. Jag stod och försökte övertala DOM om att den medföljande var enfas, men nejnej... När "Samtalet" kom så lät det annorlunda som sagt.. Jag klagade på att de kanske borde utbilda sin personal på basic grejjer men hon verkade inte fatta.
Det är väl inte bara pengarna utan även allmänt kundhyfs som verkar totalt frånvarande. Men även om det såklart är lite pengar i sammanhanget får man ganska mycket diesel för kostnaden av WC + jfb typ b + installation. Jag hade hoppats få en UMC 3fas som jag då kunde laddat 90% av mitt behov. Förstår inte varför jag blir så upprörd dock, men det är nästan dealbreaker.
Det är väl inte bara pengarna utan även allmänt kundhyfs som verkar totalt frånvarande. Men även om det såklart är lite pengar i sammanhanget får man ganska mycket diesel för kostnaden av WC + jfb typ b + installation. Jag hade hoppats få en UMC 3fas som jag då kunde laddat 90% av mitt behov. Förstår inte varför jag blir så upprörd dock, men det är nästan dealbreaker.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Jo, att helt plötsligt lägga 7000 kr för att få något som borde ingått (frågan är ju hur stor merkostnad det kan vara mellan en 1-fas och 3-fas UMC). 7000 kr är 4600 kWh eller 2500 mil. Alltså min körsträcka årligen.JwK skrev:Blir inte bättre av att hemsidan sa andra grejer när vi la beställningen samt att TVÅ olika försäljare på MoS lovade dyyrt och heligt att UMCn som ingår är trefas, och att det enda som behövs är en liten adaptersladd för röda handsken. Jag stod och försökte övertala DOM om att den medföljande var enfas, men nejnej... När "Samtalet" kom så lät det annorlunda som sagt.. Jag klagade på att de kanske borde utbilda sin personal på basic grejjer men hon verkade inte fatta.
Det är väl inte bara pengarna utan även allmänt kundhyfs som verkar totalt frånvarande. Men även om det såklart är lite pengar i sammanhanget får man ganska mycket diesel för kostnaden av WC + jfb typ b + installation. Jag hade hoppats få en UMC 3fas som jag då kunde laddat 90% av mitt behov. Förstår inte varför jag blir så upprörd dock, men det är nästan dealbreaker.
Är det så att Tesla säljer för lite Wall Connectors och på det här viset försöker få folk att köpa dessa istället? Att ge 5200kr för en WC är ju betydligt mer riligt än att behöva lägga 7000 på en UMC.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Det är ju just det här felaktiga brukandet som bland annat ligger bakom förändringen. UMC är tänkt att ha i bilen och ladda då och då. Därav t ex att den inte är IP54, dvs den ska inte användas varaktigt utan t ex regnskydd. Meningen har aldrig varit att den ska vara din primära laddare. Det betonas t o m i den nya texten till TMCn.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Jag tycker också det är mycket märkligt att öht ha en enfas UMC, det leder ju bara till förvirring och irritation, som den här tråden tydligt visar.Jeppe_E skrev:Jo, att helt plötsligt lägga 7000 kr för att få något som borde ingått (frågan är ju hur stor merkostnad det kan vara mellan en 1-fas och 3-fas UMC).
Besparingen kan ju inte vara så stor i praktiken, särskilt inte om man räknar in kostnaden för att faktiskt ta fram och tillverka den nya (sämre) UMCn.
Med det sagt så måste det väl ändå gå att få trefas UMC i stället för enfas vid leverans och bara betala mellanskillanden, det kan väl inte vara så stora pengar?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Det låter ju bra, men var har detta kommunicerats? För mig är det ganska självklart att man skaffar en wall connector. Men alla kanske inte vill det och då har återigen Tesla bestämt vad användarna ska göra. Om någon vill sätta upp sin UMC i garaget som en "fast" installation och använda den så, för att hen använder bilen så som det passar så får hen alltså nöja sig med 3,7kW och belasta en fas i huset. För mig är det en orimlig inlåsning där Tesla bestämmer hur produkten skall användas. Om bilen hade levererats med en 3-fas, så hade man kunnat ställa bilen till 10A och ändå fått ut nästan dubbelt så hög laddning utan att stressa propparna. I mitt fall så skulle jag behöva säkra upp till 20A för att vara säker på att proppen inte går mitt i natten.oscfor skrev:Det är ju just det här felaktiga brukandet som bland annat ligger bakom förändringen. UMC är tänkt att ha i bilen och ladda då och då. Därav t ex att den inte är IP54, dvs den ska inte användas varaktigt utan t ex regnskydd. Meningen har aldrig varit att den ska vara din primära laddare. Det betonas t o m i den nya texten till TMCn.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Det är inte Tesla som bestämt att enfasladdning ur ett vanligt eluttag inte är ett bra sätt att kontinuerligt ladda en elbil, det är myndigheterna/verkligheten.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Men nu förstår jag inte? UMC'n är ju enfas? Oavsett om du använder en blå kontakt eller en schuko så ska det fram 16A genom kabeln.oscfor skrev:Det är inte Tesla som bestämt att enfasladdning ur ett vanligt eluttag inte är ett bra sätt att kontinuerligt ladda en elbil, det är myndigheterna/verkligheten.
Vad missar jag här? Man får ju "Inhemsk adapter" med. Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att det är en schuko.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Kablar, adaptrar och laddare
En blå kontakt är gjord för ändamålet, det är normalt inte en shuko. Därav att man inte bör belasta den med 16A långvarigt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Nej, precis, och där kan man ju hålla med, kör man 13A i gamla UMC via schuko så kan det ju bli rätt varmt, jag kör aldrig mer än 11A.oscfor skrev:Det är inte Tesla som bestämt att enfasladdning ur ett vanligt eluttag inte är ett bra sätt att kontinuerligt ladda en elbil, det är myndigheterna/verkligheten.
Därför är det ju extra konstigt att Tesla tar bort trefas CEE, som ju är mycket bättre lämpad för höga laster och som gör att man slipper belasta en fas så hårt.
Den blå 16A CEE-kontakten är ju iofs bättre än schuko, men jag har aldrig sett ett sådant uttag i Sverige utanför en campingplats.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Kablar, adaptrar och laddare
UMC's levereras med en "inhemsk adapter" samt en blå industriell.oscfor skrev:En blå kontakt är gjord för ändamålet, det är normalt inte en shuko. Därav att man inte bör belasta den med 16A långvarigt.
Så inte ens 3,7kW. utan nu är man begränsad till 3kW (helt rimligt). Så ditt argument att det är elsäkerheten som bestämt det faller lite, då den levereras med en schuko.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Den blå borde iofs inte vara begränsad till 13A som schuko, den tål ju 16A/3.7kW kontinuerligt utan problem.Jeppe_E skrev:UMC's levereras med en "inhemsk adapter" samt en blå industriell.oscfor skrev:En blå kontakt är gjord för ändamålet, det är normalt inte en shuko. Därav att man inte bör belasta den med 16A långvarigt.
Så inte ens 3,7kW. utan nu är man begränsad till 3kW (helt rimligt). Så ditt argument att det är elsäkerheten som bestämt det faller lite, då den levereras med en schuko.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Kablar, adaptrar och laddare
GÄSTHAMNAR!fth skrev:Nej, precis, och där kan man ju hålla med, kör man 13A i gamla UMC via schuko så kan det ju bli rätt varmt, jag kör aldrig mer än 11A.oscfor skrev:Det är inte Tesla som bestämt att enfasladdning ur ett vanligt eluttag inte är ett bra sätt att kontinuerligt ladda en elbil, det är myndigheterna/verkligheten.
Därför är det ju extra konstigt att Tesla tar bort trefas CEE, som ju är mycket bättre lämpad för höga laster och som gör att man slipper belasta en fas så hårt.
Den blå 16A CEE-kontakten är ju iofs bättre än schuko, men jag har aldrig sett ett sådant uttag i Sverige utanför en campingplats.
/fth

Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Förstår hur du tänker. Jag menar bara att Tesla vill förtydliga att detta inte är den primära laddaren, det är en mobil laddare när du är på resa. Hemma ska du ha en WC.Jeppe_E skrev:UMC's levereras med en "inhemsk adapter" samt en blå industriell.oscfor skrev:En blå kontakt är gjord för ändamålet, det är normalt inte en shuko. Därav att man inte bör belasta den med 16A långvarigt.
Så inte ens 3,7kW. utan nu är man begränsad till 3kW (helt rimligt). Så ditt argument att det är elsäkerheten som bestämt det faller lite, då den levereras med en schuko.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Ser en varje dag! Sitter i mitt garage på samma uttag som mitt röda 3 -fas 16A uttagfth skrev:Nej, precis, och där kan man ju hålla med, kör man 13A i gamla UMC via schuko så kan det ju bli rätt varmt, jag kör aldrig mer än 11A.oscfor skrev:Det är inte Tesla som bestämt att enfasladdning ur ett vanligt eluttag inte är ett bra sätt att kontinuerligt ladda en elbil, det är myndigheterna/verkligheten.
Därför är det ju extra konstigt att Tesla tar bort trefas CEE, som ju är mycket bättre lämpad för höga laster och som gör att man slipper belasta en fas så hårt.
Den blå 16A CEE-kontakten är ju iofs bättre än schuko, men jag har aldrig sett ett sådant uttag i Sverige utanför en campingplats.
/fth
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX