Callekr skrev:Vad bör man tänka på vid köp av en begagnad Model S från 2015-2016.
Kikar mest på 70D och 85D men det spelar kanske mindre roll?
- Vad ska ingå, laddsladdar osv?
- Vad bör man kika på, finns där några klassiska fel?
- Vad kan man göra för kontroll i bilens mjukvara, battericheck etc. (och hur om det inte är självklart)?
- Autopilot, ingår då automatiskt aktiv parkeringshjälp mm?
- Finns det andra utrustningspaket?
- Är det något mer än framsäten generation 2 som kom under 2015 som är värt att ha koll på? (..och ny front 2016)
- Är det alltid fri laddning för dessa årgångar på Tesla Supercharger-stationer?
...ja frågorna är många för en gröngöling!
Tack på förhand!
Då får med allt du behöver om du köper min.
Du hittar den här:
https://www.blocket.se/vi/83060292.htm
Till dina frågor:
70D ellet 85D:
Tycker det spelar mindre roll om man har 70 eller 85 då Tesla har många SuC när man åker långt. Dock kan det ha betydelse för dig beroende på ditt resemönster.
D eller inte? D tycker jag är stabilare i körning men även min är jätte grym som är en RWD 75. På vintern kanske D kan hjälpa lite, men den kan också ge en falsk säkerhet. Jag kör alltid med Chill mode på vintern, mindre kraft...
- Vad ska ingå, laddsladdar osv?
UMC och typ2 sladd skall du ha med. Bonus är Chademo adapter.
- Vad bör man kika på, finns där några klassiska fel?
Handtagen brukar krångla. Om bilen fortfarande har garanti så fixar Tesla det. Jag har fått två handtag fixade.
- Vad kan man göra för kontroll i bilens mjukvara, battericheck etc. (och hur om det inte är självklart)?
Teska updaterar mjukvara kontinuerligt så ibland får nan frågan om man vill upgradera till ny version. Presis som man updaterar mobilen. Batteriet kan du kolla med vad typical range är bid specifik laddning.
- Autopilot, ingår då automatiskt aktiv parkeringshjälp mm?
AP är ett måste. Har du vant dig ned det så vill du inte vara utan. AP är inte standard och du bör kontrollera att den är aktiverad.
- Finns det andra utrustningspaket?
Finns flera paket: Luftfjädring, vinter, premium, taklucka, ljud, ... Själv tycker Premium är bra med luftfiltrert. Luftfjädring bra om man kör på dåliga vägar. Vinterpaketet behövs inte om du bor på västkusten eller söder ut. Jag förvärmer alltid bilen och har 20 grader och ingen snö/frost på rutorna. Vill du ha takräcke på bilen så måste panoramataket/taklucka finnas.
- Är det något mer än framsäten generation 2 som kom under 2015 som är värt att ha koll på? (..och ny front 2016)
Tror att luftfiltrert var nytt.
- Är det alltid fri laddning för dessa årgångar på Tesla Supercharger-stationer?
Tror det.