Elbilspriser
Moderator: Redaktion
Elbilspriser
Jaha, då fick jag mina farhågor och misstankar bekräftade.
I förrgår fick jag info från en representant för en STOR tysk biltillverkare.
De slår på 60.000.- på det svenska priset på elbilar. Så när ni läser uppgifter om vad kommande elbilar kommer att kosta blir de alltså minst 60.000.- dyrare.
Varför just den siffran?
Det tror jag ni redan räknat ut. Det är m a o inte konsumenten som får skattebonusen - det ser tillverkarna till. Helt öppet och utan att skämmas för det. Som att gå fram och stjäla allt godis som barnet precis fått från sina föräldrar.
Osnyggt.
I förrgår fick jag info från en representant för en STOR tysk biltillverkare.
De slår på 60.000.- på det svenska priset på elbilar. Så när ni läser uppgifter om vad kommande elbilar kommer att kosta blir de alltså minst 60.000.- dyrare.
Varför just den siffran?
Det tror jag ni redan räknat ut. Det är m a o inte konsumenten som får skattebonusen - det ser tillverkarna till. Helt öppet och utan att skämmas för det. Som att gå fram och stjäla allt godis som barnet precis fått från sina föräldrar.
Osnyggt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Elbilspriser

Nu vet jag iof inte om du syftar till vag. Men så generösa de känns, då jag fick hela 38kkr i rabatt på e-tron offerten.

Tesla Model Y
Re: Elbilspriser
Det är ju ganska enkelt att hantera, ge tusan i att köpa bilarna från dem, så får de dra ner på priset igen. Men det är ju svårt att säga om t.ex. Tesla inte gör samma sak.
Exempel: En Tesla Model 3 kostar 56400 EUR i Tyskland, vilket är 589.000 kr, alltså 490.000 ex moms. Vilket ger med svenskt moms, ett pris på 612.000 kr.
Sen är det förstås inte hela sanningen, men jag är ganska övertygad om att det inte bara är en tysk tillverkare som gör så.
En Kona Electric Style kostar 42500 EUR i Tyskland, 443.000 SEK. I Sverige kostar den 430.000 SEK. Så den bilen är ju faktiskt billigare i Sverige och detsamma gäller Kia e-Niro. De är aggresivt prissatta.
Exempel: En Tesla Model 3 kostar 56400 EUR i Tyskland, vilket är 589.000 kr, alltså 490.000 ex moms. Vilket ger med svenskt moms, ett pris på 612.000 kr.
Sen är det förstås inte hela sanningen, men jag är ganska övertygad om att det inte bara är en tysk tillverkare som gör så.
En Kona Electric Style kostar 42500 EUR i Tyskland, 443.000 SEK. I Sverige kostar den 430.000 SEK. Så den bilen är ju faktiskt billigare i Sverige och detsamma gäller Kia e-Niro. De är aggresivt prissatta.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Elbilspriser
På sätt och vis är det ju samma sak att tillverkaren får pengarna eller om vi får dem, produkters pris sätts ju ändå utifrån vad konsumenten är redo att betala. Köper vi inte produkten så får de sänka priset annars tjänar de mer pengar på elbilar och vill sälja fler till Sverige, vilket gynnar oss.
Re: Elbilspriser
Det är samma sak med rot avdraget. folk får betala lika mycket som före avdraget med företagen tar vinsten som marginal. (för att folk blir lurade, det är som "rea" där de höjer priset lika mycket som rean är. Det ä oerhört fult. omoraliskt, men tyvärr helt lagligt. För att komma runt det är det nog momssänkning som krävs. (man skulle kunna säga att de elbilar under 500 000kr får kanske 5% moms) Visst helt skulle vara bättre men tror inte det går igenom, då bilarna tyvärr är för dyra och då sponsrar man man övre medelklassen, för att incitamentet skall vara att få bra fler (=billigare) bilar.
Re: Elbilspriser
Hur gynnar det "oss" att priserna går upp i Sverige ? Subventionen blir ju noll och inget. Försäljningen kommer inte gå upp, det enda som går upp är tillverkarnas marginal, pga en statlig miljöbilspremie som skulle göra elbilspriserna mer attraktiva...LarsL skrev:På sätt och vis är det ju samma sak att tillverkaren får pengarna eller om vi får dem, produkters pris sätts ju ändå utifrån vad konsumenten är redo att betala. Köper vi inte produkten så får de sänka priset annars tjänar de mer pengar på elbilar och vill sälja fler till Sverige, vilket gynnar oss.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Re: Elbilspriser
Det kommer ju inte vara svårt att se om dom höjer det svenska priset med 60 000 då det inte är så svårt att jämföra med Tyskland. Vi ska bara komma ihåg att Tyskland har 16% moms, Sverige har 25% moms, så bilarna ska vara ca 10% billigare där (grovt räknat).
Re: Elbilspriser
Nej, Tyskland har 19% moms. Dessutom har vi vagnskadegaranti som vi får betala extra för.pubbe skrev:Det kommer ju inte vara svårt att se om dom höjer det svenska priset med 60 000 då det inte är så svårt att jämföra med Tyskland. Vi ska bara komma ihåg att Tyskland har 16% moms, Sverige har 25% moms, så bilarna ska vara ca 10% billigare där (grovt räknat).
Re: Elbilspriser
Dessa två är betydligt bättre argument för att priserna blir ngt högre i Sverige.Jerker skrev:Nej, Tyskland har 19% moms. Dessutom har vi vagnskadegaranti som vi får betala extra för.pubbe skrev:Det kommer ju inte vara svårt att se om dom höjer det svenska priset med 60 000 då det inte är så svårt att jämföra med Tyskland. Vi ska bara komma ihåg att Tyskland har 16% moms, Sverige har 25% moms, så bilarna ska vara ca 10% billigare där (grovt räknat).
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Re: Elbilspriser
Det lönar sig mer att leverera elbilar till Sverige och vi får större tilldelning om omställningen går fortare med fler bilar på begagnat marknaden.Grimlos skrev:Hur gynnar det "oss" att priserna går upp i Sverige ? Subventionen blir ju noll och inget. Försäljningen kommer inte gå upp, det enda som går upp är tillverkarnas marginal, pga en statlig miljöbilspremie som skulle göra elbilspriserna mer attraktiva...LarsL skrev:På sätt och vis är det ju samma sak att tillverkaren får pengarna eller om vi får dem, produkters pris sätts ju ändå utifrån vad konsumenten är redo att betala. Köper vi inte produkten så får de sänka priset annars tjänar de mer pengar på elbilar och vill sälja fler till Sverige, vilket gynnar oss.
Tänk på att priset allt bestäms av vad kunden är beredd att betala.
Re: Elbilspriser
Moms befrielse ger samma effekt som bonus, de kommer alltså höja priserna med samma belopp som momsen sänks.Mickep skrev:Det är samma sak med rot avdraget. folk får betala lika mycket som före avdraget med företagen tar vinsten som marginal. (för att folk blir lurade, det är som "rea" där de höjer priset lika mycket som rean är. Det ä oerhört fult. omoraliskt, men tyvärr helt lagligt. För att komma runt det är det nog momssänkning som krävs. (man skulle kunna säga att de elbilar under 500 000kr får kanske 5% moms) Visst helt skulle vara bättre men tror inte det går igenom, då bilarna tyvärr är för dyra och då sponsrar man man övre medelklassen, för att incitamentet skall vara att få bra fler (=billigare) bilar.
Det som kan funka är straffskatt på avgasbilar, men inte heller det är säkert eftersom det då finns utrymme höja priset på elbilar.
Re: Elbilspriser
Fast man kan ju köpa nya bilar i andra länder och betala momsen i hemlandet inom EU.
Osäker på om man får bonus för en ny bil som inte varit i trafik innan den ställs på i Sverige.
Osäker på om man får bonus för en ny bil som inte varit i trafik innan den ställs på i Sverige.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Elbilspriser
Ja, det får man. Privatimport av nya bilar ger bonus.bylund skrev:Fast man kan ju köpa nya bilar i andra länder och betala momsen i hemlandet inom EU.
Osäker på om man får bonus för en ny bil som inte varit i trafik innan den ställs på i Sverige.
Re: Elbilspriser
Jaså?Jerker skrev:Ja, det får man. Privatimport av nya bilar ger bonus.bylund skrev:Fast man kan ju köpa nya bilar i andra länder och betala momsen i hemlandet inom EU.
Osäker på om man får bonus för en ny bil som inte varit i trafik innan den ställs på i Sverige.
Så om man köper sin Tesla i från Tyskland och importerar den, så får man miljöbonus???
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Elbilspriser
Offtopic menMickep skrev:Det är samma sak med rot avdraget. folk får betala lika mycket som före avdraget med företagen tar vinsten som marginal. (för att folk blir lurade, det är som "rea" där de höjer priset lika mycket som rean är. Det ä oerhört fult. omoraliskt, men tyvärr helt lagligt. För att komma runt det är det nog momssänkning som krävs. (man skulle kunna säga att de elbilar under 500 000kr får kanske 5% moms) Visst helt skulle vara bättre men tror inte det går igenom, då bilarna tyvärr är för dyra och då sponsrar man man övre medelklassen, för att incitamentet skall vara att få bra fler (=billigare) bilar.
Vet du detta av egen erfarenhet? Du gör det själv?
Det är nämligen ett rykte som tyvärr slagit rot....
Som hantverkare har jag aldrig stött på detta fenomen. Dessutom kommer de flesta på efter att offerterna är lämnade att de ska ha rot. Så det är lite svårt att lägga på extra kostnader i efterhand
Det är också väldigt lätt att räkna hem jobben om man vet att "alla andra" saltar beloppen
Nä. Som sagt jag har aldrig under de år rot funnits stött på saltade fakturor, det var vanligt förr innan ändringen att "materialet" var gratis. Men det påverkade inte konsumenten, även om det i förlängningen förstörde rotavdraget
Re: Elbilspriser
Jag rotade rejält i det där eftersom Sono Sion inte heller kommer att få några lokala ÅF utan säljer direkt till kund över hela Europa. Dessutom kommer de inte ens att ha några egna representanter eller serviceverkstäder. Så jag kollade upp det.Jeppe_E skrev:Jaså?Jerker skrev:Ja, det får man. Privatimport av nya bilar ger bonus.bylund skrev:Fast man kan ju köpa nya bilar i andra länder och betala momsen i hemlandet inom EU.
Osäker på om man får bonus för en ny bil som inte varit i trafik innan den ställs på i Sverige.
Så om man köper sin Tesla i från Tyskland och importerar den, så får man miljöbonus???
När det gäller Sono Sion så måste man dessutom själv registreringsbesiktiga bilen, så den får köras på trailer hit och sen raka vägen till besiktning innan man får ta den i trafik. Men då utgår miljöbonus. Jag minns inte nu hur det är med bilar som först inregistreras i annat land av en ÅF. Jag har för mig att vi diskuterade nåt om att en bil räknas som ny om den inte gått längre än typ 200 mil.
Re: Elbilspriser
Gränsen på 600 mil/6 månader gäller om den är ny i moms-hänseende. För bonusen får den inte ha varit i trafik. Åtminstone gällde det för supermiljöbilspremien. Jag har inte järnkoll på nya bonusen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Elbilspriser
Ok jag tänker såhär: En Tesla LR som kostar 753.000 i Sverige, kostar 714.000 med Svensk moms från Tyskland. Sen får man väl lägga på 10000 för att få hem den med alla avgifter. Men sen måste man helförsäkra den, vilket på 3 år innebär typ 18000 kr mer i försäkring, så då är vinsten i princip uppäten ändå.Jerker skrev:Jag rotade rejält i det där eftersom Sono Sion inte heller kommer att få några lokala ÅF utan säljer direkt till kund över hela Europa. Dessutom kommer de inte ens att ha några egna representanter eller serviceverkstäder. Så jag kollade upp det.Jeppe_E skrev:Jaså?Jerker skrev:Ja, det får man. Privatimport av nya bilar ger bonus.bylund skrev:Fast man kan ju köpa nya bilar i andra länder och betala momsen i hemlandet inom EU.
Osäker på om man får bonus för en ny bil som inte varit i trafik innan den ställs på i Sverige.
Så om man köper sin Tesla i från Tyskland och importerar den, så får man miljöbonus???
När det gäller Sono Sion så måste man dessutom själv registreringsbesiktiga bilen, så den får köras på trailer hit och sen raka vägen till besiktning innan man får ta den i trafik. Men då utgår miljöbonus. Jag minns inte nu hur det är med bilar som först inregistreras i annat land av en ÅF. Jag har för mig att vi diskuterade nåt om att en bil räknas som ny om den inte gått längre än typ 200 mil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Elbilspriser
Precis. Det är lätt att glömma avgifterna vid registreringsbesiktning, den uteblivna vagnskadegarantin och kostnaderna för att få hem bilen. En helt ny bil kan ju inte köras för egen maskin.Jeppe_E skrev:Ok jag tänker såhär: En Tesla LR som kostar 753.000 i Sverige, kostar 714.000 med Svensk moms från Tyskland. Sen får man väl lägga på 10000 för att få hem den med alla avgifter. Men sen måste man helförsäkra den, vilket på 3 år innebär typ 18000 kr mer i försäkring, så då är vinsten i princip uppäten ändå.Jerker skrev:Jag rotade rejält i det där eftersom Sono Sion inte heller kommer att få några lokala ÅF utan säljer direkt till kund över hela Europa. Dessutom kommer de inte ens att ha några egna representanter eller serviceverkstäder. Så jag kollade upp det.Jeppe_E skrev:Jaså?Jerker skrev:Ja, det får man. Privatimport av nya bilar ger bonus.bylund skrev:Fast man kan ju köpa nya bilar i andra länder och betala momsen i hemlandet inom EU.
Osäker på om man får bonus för en ny bil som inte varit i trafik innan den ställs på i Sverige.
Så om man köper sin Tesla i från Tyskland och importerar den, så får man miljöbonus???
När det gäller Sono Sion så måste man dessutom själv registreringsbesiktiga bilen, så den får köras på trailer hit och sen raka vägen till besiktning innan man får ta den i trafik. Men då utgår miljöbonus. Jag minns inte nu hur det är med bilar som först inregistreras i annat land av en ÅF. Jag har för mig att vi diskuterade nåt om att en bil räknas som ny om den inte gått längre än typ 200 mil.
Re: Elbilspriser
Varför inte då? Jag har själv kört hem två splitter nya BMW från Ashford, UK. För övrigt gick det på ett ut kostnadsmässigt att frakta hem den eller köra hem den själv. Flygbiljett, hotell, slitage på bilen osv kostar också en hel del.Jerker skrev:Precis. Det är lätt att glömma avgifterna vid registreringsbesiktning, den uteblivna vagnskadegarantin och kostnaderna för att få hem bilen. En helt ny bil kan ju inte köras för egen maskin.
Re: Elbilspriser
Men det blir problem om den redan är inregistrerad i ett annat land om du vill ha ut miljöbilspremien.Verdi skrev:Varför inte då? Jag har själv kört hem två splitter nya BMW från Ashford, UK. För övrigt gick det på ett ut kostnadsmässigt att frakta hem den eller köra hem den själv. Flygbiljett, hotell, slitage på bilen osv kostar också en hel del.Jerker skrev:Precis. Det är lätt att glömma avgifterna vid registreringsbesiktning, den uteblivna vagnskadegarantin och kostnaderna för att få hem bilen. En helt ny bil kan ju inte köras för egen maskin.
Re: Elbilspriser
Är det ett krav? När jag körde hem mina fick jag särskilda exportskyltar på dem som endast var till för att kunna köra hem bilen till Sverige. Bilarna såldes för export och blev aldrig registrerade i England.Jerker skrev:Men det blir problem om den redan är inregistrerad i ett annat land om du vill ha ut miljöbilspremien.Verdi skrev:Varför inte då? Jag har själv kört hem två splitter nya BMW från Ashford, UK. För övrigt gick det på ett ut kostnadsmässigt att frakta hem den eller köra hem den själv. Flygbiljett, hotell, slitage på bilen osv kostar också en hel del.Jerker skrev:Precis. Det är lätt att glömma avgifterna vid registreringsbesiktning, den uteblivna vagnskadegarantin och kostnaderna för att få hem bilen. En helt ny bil kan ju inte köras för egen maskin.
Fast det är möjligt att man inte ens får det... Känns i vart fall inte aktuellt att importera så länge SEK är så svag. Vinsten måste vara minst 15% som jag ser det för att det ens ska gå plus minus noll. Importbilar tenderar att vara lite svårare att sälja också. Man kan nog räkna med ~10% sämre begagnatvärde. (dvs ~5% av nypriset om man har den 3-4 år) Och ska man ha den företagsleasad så måste man ta hjälp av nån bilfirma som kan få in den utan att den blir momssmittad. Och dessutom övertala ett leasingbolag att acceptera den som leasingobjekt.
Re: Elbilspriser
OK, ja det där får undersökas närmare, särskilt om det det blir fråga om att köpa en Sono Sion. Den är fortfarande den mest intressanta bilen för min del. Hoppas verkligen att den kommer i produktion.Verdi skrev:Är det ett krav? När jag körde hem mina fick jag särskilda exportskyltar på dem som endast var till för att kunna köra hem bilen till Sverige. Bilarna såldes för export och blev aldrig registrerade i England.Jerker skrev:Men det blir problem om den redan är inregistrerad i ett annat land om du vill ha ut miljöbilspremien.Verdi skrev:Varför inte då? Jag har själv kört hem två splitter nya BMW från Ashford, UK. För övrigt gick det på ett ut kostnadsmässigt att frakta hem den eller köra hem den själv. Flygbiljett, hotell, slitage på bilen osv kostar också en hel del.Jerker skrev:Precis. Det är lätt att glömma avgifterna vid registreringsbesiktning, den uteblivna vagnskadegarantin och kostnaderna för att få hem bilen. En helt ny bil kan ju inte köras för egen maskin.
Fast det är möjligt att man inte ens får det... Känns i vart fall inte aktuellt att importera så länge SEK är så svag. Vinsten måste vara minst 15% som jag ser det för att det ens ska gå plus minus noll. Importbilar tenderar att vara lite svårare att sälja också. Man kan nog räkna med ~10% sämre begagnatvärde. (dvs ~5% av nypriset om man har den 3-4 år) Och ska man ha den företagsleasad så måste man ta hjälp av nån bilfirma som kan få in den utan att den blir momssmittad. Och dessutom övertala ett leasingbolag att acceptera den som leasingobjekt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19943
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Elbilspriser
Den kommer nog..... nån gång..... kanske....Jerker skrev:OK, ja det där får undersökas närmare, särskilt om det det blir fråga om att köpa en Sono Sion. Den är fortfarande den mest intressanta bilen för min del. Hoppas verkligen att den kommer i produktion.Verdi skrev:Är det ett krav? När jag körde hem mina fick jag särskilda exportskyltar på dem som endast var till för att kunna köra hem bilen till Sverige. Bilarna såldes för export och blev aldrig registrerade i England.Jerker skrev:Men det blir problem om den redan är inregistrerad i ett annat land om du vill ha ut miljöbilspremien.Verdi skrev:Varför inte då? Jag har själv kört hem två splitter nya BMW från Ashford, UK. För övrigt gick det på ett ut kostnadsmässigt att frakta hem den eller köra hem den själv. Flygbiljett, hotell, slitage på bilen osv kostar också en hel del.Jerker skrev:Precis. Det är lätt att glömma avgifterna vid registreringsbesiktning, den uteblivna vagnskadegarantin och kostnaderna för att få hem bilen. En helt ny bil kan ju inte köras för egen maskin.
Fast det är möjligt att man inte ens får det... Känns i vart fall inte aktuellt att importera så länge SEK är så svag. Vinsten måste vara minst 15% som jag ser det för att det ens ska gå plus minus noll. Importbilar tenderar att vara lite svårare att sälja också. Man kan nog räkna med ~10% sämre begagnatvärde. (dvs ~5% av nypriset om man har den 3-4 år) Och ska man ha den företagsleasad så måste man ta hjälp av nån bilfirma som kan få in den utan att den blir momssmittad. Och dessutom övertala ett leasingbolag att acceptera den som leasingobjekt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Elbilspriser
Hoppet lever. Jag har fortfarande inget skägg!Bjelke skrev:Den kommer nog..... nån gång..... kanske....Jerker skrev:OK, ja det där får undersökas närmare, särskilt om det det blir fråga om att köpa en Sono Sion. Den är fortfarande den mest intressanta bilen för min del. Hoppas verkligen att den kommer i produktion.
