Tillgänglig energi i en Tesla model s 60 (75)?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Tillgänglig energi i en Tesla model s 60 (75)?

Inlägg av apkungen »

Åkte långresa nyligen med en mjukvarustrypt 75a till 60 kwh. Fick vid upprepade tillfällen ut ungefär 55 kWh ur batteriet. Cirka 1,5 år gammal bil, 3500 mil. Temperatur cirka 10 plusgrader.

Nån som har en 60a och som testat den när den var ny? hur mycket energi har ni fått ut ur bilen vid cirka 10 plus?

Förut har jag hört att man kan få ut 60 kwh, till och med så mycket som 62 kwh. Kan batteriet ha degraderats så mycket? Vad händer med en mjukvarustrypt bil när batteriet degraderas egentligen? Förut sas det att den tillgängliga energin inte skulle påverkas alls när batteriet degraderas men så tror jag inte att det funkar. Något skrivet på norska eller amerikanska forumet om detta?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Tillgänglig energi i en Tesla model s 60 (75)?

Inlägg av Remuz »

På min X60D fick jag ut 59kWh vid varmt väder. Vid 10 grader vet jag inte, men gissningsvis 56-57 eller så....
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

16 grader var det visst. Såg det på ett foto jag tagit.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Kan det inte vara så att batteriet behöver balanseras? Eftersom det aldrig går att ladda till 100% kanske balanseringen blivit dålig.
Har inte kollat min nu lite drygt två år gamla bil som precis passerat 3000mil men kan inte påstå att jag märkt någon skillnad. Tycker räckvidd etc känns som samma.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Hur gör man det isf? Är det något Tesla service kan göra?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

apkungen skrev:
Hur gör man det isf? Är det något Tesla service kan göra?
60 borde väl inte degraderas alls på många år ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jag kollade mina senaste 6 laddningar i TeslaFi och räknade på hur många kWh som blev "added" (dvs efter laddförluster, värmning osv) och hur många procent som SOC ökade.

SOC ökade 275%. Dock är det inte helt exakt men på 6 laddningar bör det ju jämna ut sig någorlunda. På de 275% fick jag in 268,12 kWh till batteriet. Det ger en verklig kapacitet på 97,5 kWh.

Rätt eller fel tänkt av mig?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Låg etta på TeslaFi ett tag för X60d med att ha fått ut 59,8 kWh om jag minns rätt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Legato skrev:
Låg etta på TeslaFi ett tag för X60d med att ha fått ut 59,8 kWh om jag minns rätt.
Det där vad man får ut är lite lurigt
Känns inte som att bilen räknar med allt eller så lurar tesla oss.
Det skiljer ca 10% i min bi i alla fall
Om jag ska åka lika långt som mätaren säger på typical så behöver min förbrukning vara ca 10% lägre än typical
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Då har du ju även regen med i den siffran. Så det man måste mäta är väl hur mycket man kan få IN i batteriet?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Då har du ju även regen med i den siffran. Så det man måste mäta är väl hur mycket man kan få IN i batteriet?
Är inte med på hur du menar. Regen minskar ju förbrukningen, dvs utan regen så hade det kanske gått åt 70 kWh istället för 59,8?

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

e5m1r skrev:
Legato skrev:
Det där vad man får ut är lite lurigt
Känns inte som att bilen räknar med allt eller så lurar tesla oss.
Det skiljer ca 10% i min bi i alla fall
Om jag ska åka lika långt som mätaren säger på typical så behöver min förbrukning vara ca 10% lägre än typical
Har inte upplevt det. Min bild är att den inte räknar med förbrukning när bilen står stilla, men däremot allt när bilen rör sig?

Dvs i stadstrafik med start och stopp så förbrukar man mer än det indikeras på skärmen, men på motorväg tycker jag det brukar överensstämma väl.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Är inte med på hur du menar. Regen minskar ju förbrukningen, dvs utan regen så hade det kanske gått åt 70 kWh istället för 59,8?

Vet inte hur siffran du angett räknats ut men regen fyller på batteriet och då har du vips fler kWh att förbruka. Visst minskar den förbrukningen från laddkabeln men under färd kommer ju inte bilen visa lägre förbrukning. Väl?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Är beroende på hur väl balanserat batteriet är, VAR man läser av siffrorna (är det vad laddstolpen levererat så är ju tex förluster med), du får olika "inre förluster" i systemet (inre resistans/värmeutveckling i batteri osv, ibland är det bra ibland dåligt!) beroende på hur "hårt" du pressar bilen, ev förvärmning innan avfärd och batterivärmning under färd påverkar så klart, Tesla har ju tex tidigare också även ändrat förbrukningsberäkningen via en uppdatering vilken i vissa fall "förvillat" användare att batterikapaciteten ändrats eftersom räckviddsestimeringen ändrats. Även i bilen får man ju lite olika siffror beroende på var man läser av. Tog ett kort en gång som jag tyvärr inte hittar nu där den till vänster anger en siffra för snitt senaste 50km och till höger där jag läste av exakt då jag kört 50km visade en lite annan siffra.

Därav att jag själv i praktiken räknade med siffran ca 91kWh "tillgängligt" för vår körning på just vår X100D. På P85 räknade jag med ca 76kWh och på e-Golf 31kWh. Då stämmer det bra med den uppgivna förbrukningen i bilarna så att man enkelt kan räkna ut räckvidden (=vilket oftast är det man vill veta). Där många andra hävdar att tex en X100D ska ha 93, 98 eller till och med 102 tillgängligt. Sen under andra körförhållande så har jag kommit fram till att jag måste räkna med lite andra siffror.

Så det finns massor av sätt att mäta och ange kapaciteten i batteriet. Teoretiskt innehåll/cell x antalet celler, läsa av etiketten/emblem, statistik från olika appar, inrapporterade siffror från ägare till olika Internetforum osv

Sen skiljer sig garanterat olika exemplar av bilar åt lite grann redan från början.

Så jag tror inte den stora förklaringen bara är degraderingen på den bil du körde utan snarare en eller flera faktorer som samverkar.

Vore ju annorlunda om det vore samma bil som tex under ett år gav en viss räckvidd och året efter en annan men då kan ju även körmönster, kyla, regn skilja ganska mycket mellan åren. Så inte alltid så lätt att avgöra eller jämföra faktisk batterikapacitet och tillhörande räckvidd på ett "statistiskt säkerställt sätt" mellan olika bilar och tillfällen och kunna förklara exakt vad det beror på, då det är så mycket som påverkar.

Men intressant att du anger att du fått ut så lite jämfört med vad man hör i andra sammanhang. Hur räknade/mätte du att det var 55kWh?

Du brukar ju köra/testa lite olika bilar. Brukar du då få de att stämma bättre med vad du anser att de borde?

Gissar att det var en bil du lånat/hyrt och inte kör själv normalt. Utgick du från räckvidden och räknade fram den? I så fall kan ju tex lite avvikande däcksdimension/lufttryck(=rullomkrets) påverka. Kan ju ofta skilja 2-3% mellan olika däck/bilar.

Hade bilen stått ute på natten så ev batteriet var kallt (=batterivämaren gick igång i början, tror den värmer till +12gr eller något sådant)
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Bilen stod inne i garage. Jag nollställde en trippmätare och körde den från 100 till 7 procent. Fick ut 51 kwh på 93 procent. Den drog 163 wh/km. Runt 16 grader varmt Stockholm - Mora.

Brukar få ut ungefär det som bilen ska lämna tycker jag.
IMG_20180914_183701.jpg
IMG_20180914_183638.jpg
Skriv svar