Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?
Moderator: Redaktion
Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?
Vilken laddeffekt är den mest gynnsamma för en Tesla X75D?
Jag tänker framförallt sett till att minimera energiförlusten. Men också att vara skonsam mot bil och kringutrustning.
Någon som vet?
Jag tänker framförallt sett till att minimera energiförlusten. Men också att vara skonsam mot bil och kringutrustning.
Någon som vet?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?
Jag använder TeslaFi.com för att få statistik. Perfekt om man är tekniknörd!
Jag har 88,5% verkningsgrad vid laddning hemma. Det är en Tesla Wall Connector, 3x16 A.
När jag laddar 13A från vanligt shuko-uttag (1x13A) får jag 78,8% verkningsgrad.
Jag har 88,5% verkningsgrad vid laddning hemma. Det är en Tesla Wall Connector, 3x16 A.
När jag laddar 13A från vanligt shuko-uttag (1x13A) får jag 78,8% verkningsgrad.
kler skrev:Vilken laddeffekt är den mest gynnsamma för en Tesla X75D?
Någon som vet?
Du får antagligen mer förluster om du laddar med lägre effekt. Då måste batteriet hållas varmt längre tid osv.
Men det är ju rätt små skillnader. Jag laddar oftast med 11kW.
- Gustafsson
- Teslaägare
Sannolikt högre verkningsgrad vid DC-laddning
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Beror naturligtvis på laddaren. En del mindre DC-laddare på 11 kW kan nog vara mindre effektiv än Teslas inbyggda. De med större effektuttag är troligen effektivare men det är inget man kan ha hemma.Gustafsson skrev:Sannolikt högre verkningsgrad vid DC-laddning
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
Nä, vid hemma-DC laddning står man ju för förlusten själv, bara att den flyttar från bilen till likriktaren.Svenssons skrev:Beror naturligtvis på laddaren. En del mindre DC-laddare på 11 kW kan nog vara mindre effektiv än Teslas inbyggda. De med större effektuttag är troligen effektivare men det är inget man kan ha hemma.Gustafsson skrev:Sannolikt högre verkningsgrad vid DC-laddning
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Syncronauten
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/svante12917
Skillnaden i verkningsgrad kan ha att göra med att det bara är 230V med shuko som skall switchas upp till 400V dc för batterierna. 3-fas kan man likrikta och få högre spänning direkt vilket passar batteriet bättre.Montjoy skrev:Jag använder TeslaFi.com för att få statistik. Perfekt om man är tekniknörd!
- Teslaspolen
- Teslaägare
Tesla laddar med trefas ja, men 230 volt, inte 400.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Njaaa, spänningen in i batteriet justeras kontinuerligt under hela laddcykeln även vid trefasladdning. Skillnaden i verkningsgrad beror förmodligen på att om du laddar med lägre effekt kommer bilens förbrukning (12V etc) ta en större del av laddeffekten och därmed sjunker andelen energi som går in i batteriet, dvs verkningsgraden sjunker.Syncronauten skrev:Skillnaden i verkningsgrad kan ha att göra med att det bara är 230V med shuko som skall switchas upp till 400V dc för batterierna. 3-fas kan man likrikta och få högre spänning direkt vilket passar batteriet bättre.Montjoy skrev:Jag använder TeslaFi.com för att få statistik. Perfekt om man är tekniknörd!
Beror ju på om man mäter mellan faserna eller mellan fas och nolla?Teslaspolen skrev:Tesla laddar med trefas ja, men 230 volt, inte 400.

Utfra det jeg har lest på tysk teslaforum hvor det ser ut å være en del folk som kan mye om el og batterier er anbefalingen 400V 3-fas og mellom 6 og 11 kW. Høy spenning er gunstig. Hvis man reduserer spenningen og går for mer strøm med samme effekt som mål ser det ut som om den indre battterimotstanden øker og med dette ladetapet.
Jeg hadde tidligere trodd at den indre batterimotstanden var en stabil faktor som var betinget av batteriets fysiske konstruksjon, men slik jeg har forstått det hele er ladespenningen en ikke uvesentlig faktor.
Jeg hadde tidligere trodd at den indre batterimotstanden var en stabil faktor som var betinget av batteriets fysiske konstruksjon, men slik jeg har forstått det hele er ladespenningen en ikke uvesentlig faktor.
Fast vid en given effekt in i batteriet kommer strömmen som går in i batteriet vara densamma, oavsett vad man stoppar in i laddaren. Förlusterna i batteriet bör vara konstanta vid en given effekt, däremot kan förlusterna i laddaren variera något beroende på vad man skickar in från nätet.miksch skrev:Utfra det jeg har lest på tysk teslaforum hvor det ser ut å være en del folk som kan mye om el og batterier er anbefalingen 400V 3-fas og mellom 6 og 11 kW. Høy spenning er gunstig. Hvis man reduserer spenningen og går for mer strøm med samme effekt som mål ser det ut som om den indre battterimotstanden øker og med dette ladetapet.
Ja och eftersom lasten är mellan fas och nolla så är det väl där man bör mäta?Geni87 skrev:Beror ju på om man mäter mellan faserna eller mellan fas och nolla?Teslaspolen skrev:Tesla laddar med trefas ja, men 230 volt, inte 400.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Japp. Tänkte bara så ingen blev förvirrad då man brukar prata om 400 V för trefas, men det beror som sagt på hur man mäter.Svenssons skrev:Ja och eftersom lasten är mellan fas och nolla så är det väl där man bör mäta?Geni87 skrev:Beror ju på om man mäter mellan faserna eller mellan fas och nolla?Teslaspolen skrev:Tesla laddar med trefas ja, men 230 volt, inte 400.