Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Inlägg av kler »

Vilken laddeffekt är den mest gynnsamma för en Tesla X75D?

Jag tänker framförallt sett till att minimera energiförlusten. Men också att vara skonsam mot bil och kringutrustning.
Någon som vet?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Montjoy
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 okt 2018 17:12

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Inlägg av Montjoy »

Jag använder TeslaFi.com för att få statistik. Perfekt om man är tekniknörd!

Jag har 88,5% verkningsgrad vid laddning hemma. Det är en Tesla Wall Connector, 3x16 A.

När jag laddar 13A från vanligt shuko-uttag (1x13A) får jag 78,8% verkningsgrad.
Verdi

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Inlägg av Verdi »

kler skrev:
Vilken laddeffekt är den mest gynnsamma för en Tesla X75D?

Jag tänker framförallt sett till att minimera energiförlusten. Men också att vara skonsam mot bil och kringutrustning.
Någon som vet?

Du får antagligen mer förluster om du laddar med lägre effekt. Då måste batteriet hållas varmt längre tid osv.

Men det är ju rätt små skillnader. Jag laddar oftast med 11kW.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5901
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Inlägg av Gustafsson »

Sannolikt högre verkningsgrad vid DC-laddning
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Sannolikt högre verkningsgrad vid DC-laddning
Beror naturligtvis på laddaren. En del mindre DC-laddare på 11 kW kan nog vara mindre effektiv än Teslas inbyggda. De med större effektuttag är troligen effektivare men det är inget man kan ha hemma.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5901
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Inlägg av Gustafsson »

Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Sannolikt högre verkningsgrad vid DC-laddning
Beror naturligtvis på laddaren. En del mindre DC-laddare på 11 kW kan nog vara mindre effektiv än Teslas inbyggda. De med större effektuttag är troligen effektivare men det är inget man kan ha hemma.
Nä, vid hemma-DC laddning står man ju för förlusten själv, bara att den flyttar från bilen till likriktaren.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Inlägg av Syncronauten »

Montjoy skrev:
Jag använder TeslaFi.com för att få statistik. Perfekt om man är tekniknörd!

Jag har 88,5% verkningsgrad vid laddning hemma. Det är en Tesla Wall Connector, 3x16 A.

När jag laddar 13A från vanligt shuko-uttag (1x13A) får jag 78,8% verkningsgrad.
Skillnaden i verkningsgrad kan ha att göra med att det bara är 230V med shuko som skall switchas upp till 400V dc för batterierna. 3-fas kan man likrikta och få högre spänning direkt vilket passar batteriet bättre.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Inlägg av Teslaspolen »

Tesla laddar med trefas ja, men 230 volt, inte 400.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Inlägg av Geni87 »

Syncronauten skrev:
Montjoy skrev:
Jag använder TeslaFi.com för att få statistik. Perfekt om man är tekniknörd!

Jag har 88,5% verkningsgrad vid laddning hemma. Det är en Tesla Wall Connector, 3x16 A.

När jag laddar 13A från vanligt shuko-uttag (1x13A) får jag 78,8% verkningsgrad.
Skillnaden i verkningsgrad kan ha att göra med att det bara är 230V med shuko som skall switchas upp till 400V dc för batterierna. 3-fas kan man likrikta och få högre spänning direkt vilket passar batteriet bättre.
Njaaa, spänningen in i batteriet justeras kontinuerligt under hela laddcykeln även vid trefasladdning. Skillnaden i verkningsgrad beror förmodligen på att om du laddar med lägre effekt kommer bilens förbrukning (12V etc) ta en större del av laddeffekten och därmed sjunker andelen energi som går in i batteriet, dvs verkningsgraden sjunker.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Inlägg av Geni87 »

Teslaspolen skrev:
Tesla laddar med trefas ja, men 230 volt, inte 400.
Beror ju på om man mäter mellan faserna eller mellan fas och nolla? :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Inlägg av miksch »

Utfra det jeg har lest på tysk teslaforum hvor det ser ut å være en del folk som kan mye om el og batterier er anbefalingen 400V 3-fas og mellom 6 og 11 kW. Høy spenning er gunstig. Hvis man reduserer spenningen og går for mer strøm med samme effekt som mål ser det ut som om den indre battterimotstanden øker og med dette ladetapet.

Jeg hadde tidligere trodd at den indre batterimotstanden var en stabil faktor som var betinget av batteriets fysiske konstruksjon, men slik jeg har forstått det hele er ladespenningen en ikke uvesentlig faktor.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Inlägg av Geni87 »

miksch skrev:
Utfra det jeg har lest på tysk teslaforum hvor det ser ut å være en del folk som kan mye om el og batterier er anbefalingen 400V 3-fas og mellom 6 og 11 kW. Høy spenning er gunstig. Hvis man reduserer spenningen og går for mer strøm med samme effekt som mål ser det ut som om den indre battterimotstanden øker og med dette ladetapet.

Jeg hadde tidligere trodd at den indre batterimotstanden var en stabil faktor som var betinget av batteriets fysiske konstruksjon, men slik jeg har forstått det hele er ladespenningen en ikke uvesentlig faktor.
Fast vid en given effekt in i batteriet kommer strömmen som går in i batteriet vara densamma, oavsett vad man stoppar in i laddaren. Förlusterna i batteriet bör vara konstanta vid en given effekt, däremot kan förlusterna i laddaren variera något beroende på vad man skickar in från nätet.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Teslaspolen skrev:
Tesla laddar med trefas ja, men 230 volt, inte 400.
Beror ju på om man mäter mellan faserna eller mellan fas och nolla? :)
Ja och eftersom lasten är mellan fas och nolla så är det väl där man bör mäta?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Vilken är den med gynnsamma laddeffekten?

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Teslaspolen skrev:
Tesla laddar med trefas ja, men 230 volt, inte 400.
Beror ju på om man mäter mellan faserna eller mellan fas och nolla? :)
Ja och eftersom lasten är mellan fas och nolla så är det väl där man bör mäta?
Japp. Tänkte bara så ingen blev förvirrad då man brukar prata om 400 V för trefas, men det beror som sagt på hur man mäter. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar